Etsitään yhteistyökumppaneita Schranz/Techno projektiin.

Back to musiikki O

Toivottavasti tämä on oikea paikka jättää ilmoitus tänne platinumin foorumeille. Toivottavasti kukaan ei pahastu.

- - -

Projekti: Scrap Yard Dj's

Tuntuuko välillä siltä, että sielusi olisi täyttä valurautaa?
Onko sinulla pakottava tarve soittaa teknoa niin lujaa että ulkoseinät resonoivat?
Liikkuvatko tanssijalkasi samassa tahdissa höyryveturin kanssa?
Syntyykö naamallesi psykedeelinen hymy kun kuulet sanan 'schranz'?
Kaipaako Dj-settisi voimakkaampaa pauketta?
Janoatko haasteita elämällesi?

Jos vastasit edes yhteen kysymykseen myönteisesti jatka lukemista.
Jos taas mielenkiintosi ei liikahtanut laisinkaan poistu ystävällisesti takavasemmalle, kiitos.

Kenties minun pitäisi ensin kertoa hieman itsestäni ennen kuin kerron mitä haluaisin. Olen Itä-Helsingissä asuva 1985 syntynyt mieshenkilö, jonka musiikin kiinnostuksiin kuuluu vahvasti industrial painotteinen musiikki. Tekno on erittäin lähellä sydäntäni. Musiikkia olen tehnyt vuodesta -98 lähtien ja dj:n kamppeet ostin kesällä -03. Parhaiten minut tunnetaan todennäköisesti projektistani .monøphonik, joka on synnyttänyt tanssittavaa teknoa jo jonkinaikaa. Taidonnäytteitäni voi vaikka käydä kuuntelemassa Suomalaisen nettilabelin Cocoxquï recordsin sivuilta. Olen työskennellyt lukuisten artistien kanssa, joihin kuuluu mm. Alek Száhala, levo ja Forehard. Olen jopa osallistunut Chris Liebingin järjestämään remixaus kilpailuun vuoden 2004 alussa, joten en ole ujo kun puhutaan kansainvälisistä vesistä. Olen hyvin kiinnostunut maailma teknoscenestä, joten innostusta ja motivaatiota minulla riittäisi tähän projektiin. Grafiikka ja valokuvaus kiinnostavat myös minua, ja osaan myös HTML-koodia jonkunverran.

- - -

Etsin muusikoita/dj:tä jotka haluaisivat perustaa schranz projektin. Tarkoitus olisi yhdessä tehdä tanssittavaa teknoa metallisella sielulla. Mitään tiettyjä ohjelmia tai koneita ei tarvitse olla. Kunhan hallitset schranzin/teknon jalon taidon niin se riittää. Työtapoja olisi aluksi IRCin tms. ohjelman kautta kommunikointi ja äänitiedostojen lähettelyä tms. Ei tarvitse ainakaan aluksi kokoontua yhteen huoneeseen tekemään musiikkia. Ajattelin että projekti voisi yhteensä koostua 3-5 henkilöstä.

Itseltäni löytyy laitteita jos jonkinlaisia mm. 2 kpl Pioneerin CDJ-800 ja DJM-300s, jotka ovat pääasialliset työvälineeni tietokoneen lisäksi.

Jos olisit kiinnostunut projektista lähetä vaikka sähköpostia minulle osoitteeseen monophonik@cocoxqui.net tai viestiä tänne foorumiin. Kerro hieman itsestäsi, kiinnostuksistasi, musiikin harrastuksistasi jne. infoa jota haluaisit jakaa kanssani. Jos itse et ole välttämättä kiinnostunut kyseisestä projektista ja tiedät jonkun joka voisi olla kiinnostunut tästä niin voisitko ystävällisesti välittää hänelle tiedon tästä projektista. Kaikenmoinen positiivinen aktiviteetti tätä projektia kohtaan olisi suotavaa, kiitos etukäteen.

Kysymyksiä ja selvennyksiä voi kirjoitella vaikka tänne foorumiin. Jos olisit kiinnostunut projektista, mutta et ole aivan vielä tullut tietoiseksi schranzin ihanasta maailmasta niin opastan ilomielin.

ps: Scrap Yard Dj's -nimike on vasta ehdotus. Nimiehdotuksia voi myös ehdotella tänne. Olen jopa tehnyt alustavat nettisivut projektille, mutta nettiin niitä en ole vielä laittanut.

-t.a.

Minulla vähän hakee näiden tyylien kanssa, miten schranz eroaa esim monotraxista? Pauke on ollut aina lähellä sydäntä, joten projekti luonnollisesti kiinnostaa.

Quote by rewind
Minulla vähän hakee näiden tyylien kanssa, miten schranz eroaa esim monotraxista? Pauke on ollut aina lähellä sydäntä, joten projekti luonnollisesti kiinnostaa.

Hyvä kysymys. Genrenä schranz on hyvin omituinen, koska sille ei ole määrätty varsinaista "tiettyä tyyliä". Se vaan on teknoa tietyllä atmosfäärillä, tai ainakin näin minä sen näen. Joskus yritin saada vastausta kysymykseen: Mitä Schranz on?

Schranzhan on saksalainen ilmiö, joten ajattelin että kenties he tietäisivät tarkan määritelmän, muta eivät hekään oikeen tienneet mitään yhtä ja oikeaa määritelmää. Tällaisia tekstejä käänsin eräästä saksalaisesta foorumista, jossa juuri väiteltiin kyseisestä aiheesta. Itse en osaa saksaa, joten kyseiset tekstit on käännetty kääntöohjelmalla.

- - -

""Schranz" is actually no characteristic style. It is however rather popular at present. Therefore the correct definition would read "progressive monotonous detroit sound". Its distinctive feature is already says like the name the Monotonie. The inventor of the expression "Schranz" is Chris Liebing. For it, that was however more another word for "geschrubbe". It is it not at all so right that the concept so eingebürgert has itself. But one brings it simply always with this concept in connection. I find is names that it in the end equal like one the music. I myself name it also Schranz, also if I better knew it. "

"Schranz is nothing other as a "scene-word" for hard, percussiven, monotonous Techno. Rather overcharges and find dirty and IŽs lecherous for that"

"Schranz is a definition of progressive, monotonous and Detroit Sounds. No actual music direction a concept of that separate spread has itself sooner through Mr. Chris Liebing."

"The discussion whether "Techno" or "Schranz" is now actual already as old as the word itself. Developed from this word actual the helplessness a DJ (Chris Liebing) to describe a music style, that is hard, partially dissonant and not straight massentauglich. It is told that Chris Liebing of a pretty day - so around 1993 around - entered a music store and asked the salesman about some browsing: "You do not have what correctly hard, it the brettert, the schranzt!!?" - The salesman did nothing remain notched first of all remaining as excusing with the shoulder to. As Chris Liebing some time however again once in this store past show, had had named this a new music section specialty, this the Verkäfer half as a Gag and to help half around Chris Liebing "Schranz". Of there at common itself this concept and became synonymous for hard Underground-Techno. More and more began to use this concept, to delimit partly around itself so clearly of the commercial Techno out of the radios partly however also because it became fashion. Meanwhile "Schranz" - according to my opinion - is however really only a fashion word, also Chris Liebing detaches itself mittlweile of this concept. Especially since "Schranz" just as commercially is exploited meanwhile like the concept "Techno", let it be through CD-Compilations or Flyer/mottos for parties. "

- - -

Otappa noista sitten selvää. Itse olen määritellyt Schranzin teknoksi, jossa on industrial vivahteista ääntä. Pauketta pitää olla, ja tempo on yleensä siellä 145 tienoilla.

Miten schranz eroaa monotraxeista? no se on taas toinen vaikea kysymys. Schranz ei tarvitse välttämättä pitää niin monotonista linjaa kuin monotrax, ja schranzilla on yleensä kylmempi äänimaailma kuin monotraxilla.

Nää on kuitenkin vain minun mielipiteitäni. Tämä on tätä ikuista genretaistelua, mitä käydään todennäköisesti vielä kymmeniä vuosia.

Jos joku kuitenkin haluaisi tarkan määritelmän, niin siitä vaan lähettämään Chris Liebingille mailia :)

Tänk juu, kyllä tosta jo sai aika hyvin irti.

"Monotrax" ja "schranz" ovat mielestäni enemmän sanahirviöitä kuin genrejä. Ensimmäinen on ehkäpä alkujaan suomalainen termi (?). Aiheesta on käyty pitkiäkin keskusteluja silloin joskus viisi vuotta sitten. Jälkimmäisestä voi saada jonkinlaisen käsityksen tsekkaamalla looppeja: CLAU, CLR

Paljonkohan muuten olisi kysyntää, jos Liebingin toisi taas Suomeen? Anyway, menestystä projektille!

Quote by Esa
Paljonkohan muuten olisi kysyntää, jos Liebingin toisi taas Suomeen?

Tuokaa ihmeessä. :heart:

Paljonkohan muuten olisi kysyntää, jos Liebingin toisi taas Suomeen? Anyway, menestystä projektille!

Kiitos kannustuksesta... projekti on jo osittain saatu käyntiin.

Uskon että Liebing on senverran suuri nimi että hän voisi täyttää katsomon pelkillä polkkaajillakin :)... puhumattakaan teknopuristeista. Ei sellaset starat vaan kovin helpolla tuu tänne pohjoiseen... *Sormet ristissä Koneisto -04:sta ajatellen*

tulin vähän siihen tulokseen että ei oikein mun musaa tämä schrantz. Tai toisaalta en ole vielä kuullu tarpeeks että sais oikein kunnon kuvaa paitsi että on jotain tyyliin lujalla soitettua yksinkertaista Saksalaista mättöteknoa?

Schrantz itselle uusi nimike, mutta Liebing tuottajana tuttu, tehnyt kovaa kamaa 90 luvun lopusta saakka. Henk koht mielipide että aika Dtroit vaikutteista monotonista menoa, osittain aika Robert Hood maista ei ehkä yhtä pehmeää mutta erittäin hyvää soundia...

Onnea projektille

O