Tippien antaminen
Kaikenlainen tippaaminen on mielestäni lähempänä korruptiota, kuin hyviä tapoja. En tippaa kotimaassa kyllä yhtään mistään palvelusta ja hullulta kuulostavat tollaset 10 tippaamiset pokelle tms. Eiköhän se poke saa palkkakuitissaan kaiken tarvitsemansa tipin. Eri asia jossain ulkomailla, missä tipattavat palvelut kuuluvat sellaisen halpatyövoiman piikkiin, jossa tipeistä ei taatusti kanneta veroa mihinkään kassaan, ja tästäkin tipistä ottaa työnantaja hyvässä lykyssä suurimman viipaleen. Eli kun tippaat seuraavan kerran, niin mieti tippaatko varmasti tarjoilijalle vai mafialle.
Jos tulee hirveän paha mieli siitä, että tarjoilija joutuu maksamasi annoksen kantamaan pöytään, niin kannattaa mieluummin jäädä kotiin syömään. Enemmin mua vituttais tarjoilijana se, että joku tuntisi niin hirveää sääliä työtäni kohtaan ja yrittäisi kustantaa opiskeluni jollain 20 tipeillä. Ainakin suomalaisena tarjoilijana siis. Vaikka en ikinä palveluammatissa ole ollutkaan.
Tipit eivät kuulu suomalaiseen kulttuuriin, ja jos kuluttaja ei saa ennen tilaamistaan tietää lopullista palvelun hintaa, on se suurta kusettamista.
[q]Stresspill:
Kaikenlainen tippaaminen on mielestäni lähempänä korruptiota, kuin hyviä tapoja.
[/q]
[q]
Tipit eivät kuulu suomalaiseen kulttuuriin, ja jos kuluttaja ei saa ennen tilaamistaan tietää lopullista palvelun hintaa, on se suurta kusettamista.
[/q]
Samaa mieltä.
Joskus erittäin harvoin ruokaravintolassa saatan jättää ylimääräistä ja silloinkin vajaa euron. Sitten ku oon iso ja rikas ni voin miettii uusiks.
[q]Ja suomessakin on vielä jotkut tarjoiliat töissä palvelurahalla, eli he saavat sen verta palkkaa kuinka monta asiakasta he ovat palvelleet, tipit tuovat heille aika ison osan palkasta. Ja eipä muutenkaan yleensä ravintola-alan palkat niin herkullisia ole että niillä rikastuisi... [/q]
En nyt tähän hätään löytänyt majoitus- ja ravintola-alan minimipalkkaustaulukoita, mutta varmaa silti on että Suomessa lähes ammatissa kuin ammatissa on lain mukaan oltava kiinteä tunti- tai kuukausipalkka (tai urakkapalkka) ja yö- ja vuorotöissä tulisi saada siihen asiaankuuluvat lisät päälle.
Eli tätä nimenomaan ihmettelen: miksi vain rafloissa tipataan, miksei muissa duuneissa? Siivoojana lähdin 6,5 euron palkalla ja kolmessa vuodessa sain kaksi kertaa tippiä (ulkomaalaisilta, töissä hostellissa). Tarjoilijan hommista sain 1,5 euroa parempaa tuntipalkkaa ja tippejä tuli harva se päivä. Ulkomaillahan tippiä jätetään tai olisi korrektia jättää lähes kaikille palveluammateissa olijoille, mutta kuinka moni tippaa esim. hotellisiivoojaa Suomessa?
Tippaukseen erityisesti ulkomailla liittyy myös omat ongelmansa. Aika tavallinen tilanne on että perheravintola \”työllistää\” lapsensa tarjoilijoina ja lapset/nuoret raatavat yömyöhään opintojensa kustannuksella ja saavat palkkaa vain niiden tippien verran, jotka onnistuvat pimittämään kilpailijoitaan eli toisilta sisaruksilta ja vanhemmiltaan. Eli tosiaan jos antaa tippiä, kannattaa tehdä se huomaamattomasti, että raha menisi sille henkilölle, jolle se kuuluu.
[q]Kami:
yökerhoissa 10-20e
[/q]
Mistä sä tippat 60-120mk? Mitä palvelua sä ostat, joka on tuon arvoista?
Hyvin pitkälti Stresspillin kanssa samoilla linjoilla. Mielestäni erillisten tippien jakeleminen ja 10-20e kokoisten lahjusten jättäminen on niiden vastaanottajaa alentavaa toimintaa ja jos itse toimisin mahdollisen tippauksen alaisessa palveluammatista, niin olisi varmasti hyvin tapauskohtaista ottaisinko rahoja edes vastaan vai iskisinkö ne takaisin käteen kirousten kera. Ihmisillä on ylpeytensä ja varsinkin suomalaismiesten tippaustavat ovat usein sellaista korruption harjoittamista / pienten lahjusten kylvämistä jolle he odottavat jotain vastapainoa. IMO tollainen toiminta on äärimmäisen limaista tai vähintäänkin niljakasta ja katson arvostavani itseäni ja palveluammattien työntekijöitä turhan paljon lähteäkseni moiseen mukaan.
Rahojen työntämistä taskuun tai seteleiden työntämistä kouraan? Eivät palvelualojen ammattilaiset helvetti vieköön mitään strippareita ole?
Mielestäni on ihan ok silloin tällöin harrastaa suht eleetöntä tipin jättämistä esim. ruokaravintoloissa siten että jättää enemmän rahaa laskun mukana kuin sen summa on tai iskee taksimiehelle tasarahan kouraan, mutta kaikki ylehtimisen suhteen ton yli menevä on IMO kuvottavaa itsensä ylentämistä showmenoin ja oman edun hakemista. Joku kirjoitti tippaamisen kuulumisesta hyviin käytöstapoihin ja sanoisinkin että jos päättää jollekin tippiä antaa, niin sen antaminen ei yksin riitä olemaan hyvää käytöstä, vaan antajan täytyy myöskin osata antaa tippi tahdikkaasti.
Voi niitä ihmisiä kiittää ihan verbaalisestikin muuten. Itse teen niin usein ja tuntuu olevan suurimmassa osassa tapauksista mukavaa kuultavaa.
[muokattu 16.3.2004 08:59]
mie en tippaa oikeastaan ikinä muuta kuin taksissa jos ja kun mun normimatka on n.13e niin mä annan 15e.. ja tää tapahtuu ehkä 3-5 kertaa vuodessa kun harvoin on varaa liikkuu taxillakaan minnekkään.
Muutaman kerran oon kauppaan jättäny 10senttii...*hih*
Mä en periaatteesta anna tippii... Suomessa kummiskin palkka on laskettu sillee että sillä pärjää... Mut esim Kreikassa ollessani nuorena faijaa ja setää auttamassa välillä meidän ravintolassa iltaisin niin mun palkka oli pelkästään tipit + safka. tosin silloin olin n9-10v... nykyään vaatisin kyl palkkaa jos sinne menisin..
Mä tunnen kreikassa ihmisiä jotka elää tipeillä... niilä ei ole muuta duunii joten ne käy kiertelemässä ravintoloita ja auttamassa niissä joissa on kiire. Sillee ne sinnittelee sit päivästä toiseen... vähän eri meininki kuin täällä.
Mä taas annan yleensä varsinkin ovella vähintään 10-20 euron tippejä tietysti vähän paikasta riippuen, koska se 20 euroo ei kaada sitä iltaa suuntaan eikä toiseen mutta palvelu taas pelaa seuraavalla kerralla loistavasti eikä tarvitse esim turhia jonotella siel ulkona
Ei ole tullut kyllä koskaan baarin ovella annettua tippiä. Kyllä sitä usein kiitokset heittää ja toivottelee hyvät illan jatkot, mutta en tosiaan ole ruvennut siinä lompakkoa kaivelemaan. En kyllä edes tiennyt, että poket sitä odottavat. Narikassa tulee annettua tasarahaa, eli jos sinne menee 5 euroa niin en edes oleta saavani siitä vaihtorahaa. En baareissa/bileissä kaipaa kolikoita taskun pohjalle. Ilmankos sitä aina palaakin paljon rahaa kun käy ulkona.
Tasarahalla sitä taksissakin maksan, eli normaali noin 18e maksu menee siihen 20e. Tosin taksissa on tullut tipattua parhaimmillaan 10e, se oli silloin ennen opiskeluita kun kävi töissä ja oli rahaa millä pelata. Silloin oli kyllä hemmetin mukava taksikuski, jubailtiin ihan omituisia koko matka ja kuskikin oli sen jälkeen suunnistamassa kotia kohti. Toivottavasti sai esmes aamukahvit hankittua siitä ylimääräisestä.
Muutenkin Suomessa saa takseissa mainiota palvelua, ei puhettakaan siitä kiireestä minkä ulkomailla on usein kohdannut. Tai näin ainakin omalla kohdallani.
Ravintoloissa tulee usein jätettyä ylimääräistä, varsinkin jos tuntuu siltä, että tarjoilija on jotenkin huomannut asiakkaan eikä vain odottanut että kutsutaan paikalle.
edit. Typotus
[muokattu 16.3.2004 09:27]
[q]LEXA:
Mä taas annan yleensä varsinkin ovella vähintään 10-20 euron tippejä tietysti vähän paikasta riippuen, koska se 20 euroo ei kaada sitä iltaa suuntaan eikä toiseen mutta palvelu taas pelaa seuraavalla kerralla loistavasti eikä tarvitse esim turhia jonotella siel ulkona
[/q]
Tässä muuten oikein malliesimerkki siitä ällöttävästi lahjontamentaliteetista, jota suomalaiset limanuljaskamiehet (...ja naisetkin) harjoittavat.
Sain inhonväristyksiä.
Kun elelee suomessa ja tottuu olla antamatta tippiä, se pahasti jää mieleen ulkomaillakin ettei anna tippiä. Olen sitä mieltä että lopullisten hintojen pitäisi näkyä kaikkialla valmiina ja tippiä voi antaa jos haluaa/kokee palvelun olleen sen arvoista.
Etenkin nykyään kun alkaa tottumaan maksamaan kaiken kortilla, ongelmana on ettei ole yhtään sopivan kokoista seteliä/kolikkoa jonka voisi jättää tipiksi.
Muutamat kaverit jotka asuivat ulkomailla pienenä tai vanhempana, ovat tottuneet antamaan tippiä ja heidän mielestään se on aivan normaalia. Alan pikkuhiljaa tottua siihen että jättää vähäsen tippiä mutta kun eri paikoissa kehoitettaisiin antamaan 10-15% varsinaisesta hinnasta, se voi joskus kuulostaa aika suurelta.
Suomessa olen antanut tippiä vain silloin jos olen ollut erittäin tyytyväinen palveluun ja kiitän siitä vielä erikseen jolloin jätän mielelläni sen kympin esimerkiksi.
[muokattu 16.3.2004 09:43]
[q]Jone:
---
LEXA:
---
Tässä muuten oikein malliesimerkki siitä ällöttävästi lahjontamentaliteetista, jota suomalaiset limanuljaskamiehet (...ja naisetkin) harjoittavat.
Sain inhonväristyksiä.
[/q] säälittävää mitä itket muitten antamis tipeist (kenties köyhä)
[q]Stresspill:
Tipit eivät kuulu suomalaiseen kulttuuriin
[/q]
No voi hyvää päivää. Eihän tuommoinen ole peruste millekään. Kyllä sitä tippiä saa antaa, vaikka valtaosa kansasta ei sitä kokisikaan tarpeelliseksi. Tavatkin muuttuvat, joten parin vuoden päästä tilanne saattaa olla toinen.
Itse jakelen tippejä vähän satunnaisesti, koska rahatilanne ei ole toviin ollut se mainioin. Yhden baristan kanssa teen kuitenkin niin, että koska tältä saa veden ilmaiseksi (ja joskus mehun tai limun alennettuun hintaan) muiden veloittaessa siitä euron, niin tuo euro menee sitten baristalle (eli mahdollisesti tosin yhteiseen tippikulhoon) kiitosten kera. Ystävällisestä ja hyvästä palvelusta maksaa ihan mielellään ja ravintolassakin voi ihan hyvin jättää euron tai pari tippiä, jos käynnistä on jäänyt hyvä fiilis.
Pokejen voitelua ei ole tullut harrastettua vuosiin. Joskus aikoinaan sitä saattoi antaa viidestä markasta pariin kymppiin tippiä lähtiessään, mutta eipähän sitten tarvinnut kavereiden kanssa jonotella seuraavalla kerralla. Nykyisin tyydyn kiittämään, koska olen yleensä sen verran aikaisin liikenteessä, ettei jonottaa tarvitse muutenkaan.
Ja koska piccolona olen myös tippejä vastaanottavassa päässä, voin sanoa, että kyllä se mukavasti päivää piristää. Enemmän kuitenkin yleensä piristää vilpitön kiitos, koska eivät ne tipit (enää) muodosta siitä palkasta mitenkään merkittävää osaa. Nykyisin saa olla iloinen, jos saa viisikin euroa päivässä sesonkiaikaan, kun aikoinaan saattoi saada satoja markkoja. Tietenkin kaikista parhaimman fiiliksen saa vilpittömästä kiitoksesta _ja_ tipistä, etenkin jos on todella tehnyt jotain ylimääräistä asiakkaan vuoksi.
[q]LEXA:
säälittävää mitä itket muitten antamis tipeist (kenties köyhä)
[/q]
Säälittävää kuinka sulla ei riitä aivoja muuhun kuin tohon perinteiseen itkemisestä itkemiseen.
Sovitaan vaikka et oon köyhä jos se tuo sun elämääsi lohtua ja saa sut tuntemaan itsesi mua ja muita köyhiä suuremmaksi ihmiseksi. Miksiköhän musta muuten tuntuu, että pääsääntöisesti ne ihmiset joilla rahaa oikeasti on, osaavat olla ellostelematta sillä, mutta palkkapäivän jälkeen moni ihan tavallinen duunari on levittelemässä rahojaan ja leikkimässä Kroisosta vaikka rahaa ei oikeasti olisikaan?
[muokattu 16.3.2004 10:05]
[q]Jone:
Miksiköhän musta muuten tuntuu, että pääsääntöisesti ne ihmiset joilla rahaa oikeasti on, osaavat olla ellostelematta sillä, mutta palkkapäivän jälkeen moni ihan tavallinen duunari on levittelemässä rahojaan ja leikkimässä Kroisosta vaikka rahaa ei oikeasti olisikaan?
[/q]
Mistä moinen tunne? Ainakin omien kokemuksieni / näköni mukaan ne joilta sitä rahaa yleensä löytyy on antamassa tippiä ja ihan reilustikin
[muokattu 16.3.2004 10:12]
[q]alien:
Mistä moinen tunne? Ainakin omien kokemuksieni / näköni mukaan ne joilta sitä rahaa yleensä löytyy on antamassa tippiä ja ihan reilustikin
[/q]
Nii-in, enpä tiedä.
Yleisesti ottaen juuri rahan syrjään kiinni päässeet uusrikkaat tai wannabevarakkaat tekee tota. Itsekin harrastin tota wannabevarakkaan leikkimistä uusmediavuosinani ja vasta jälkikäteen olen pysähtynyt miettimään kuinka tyhmältä sen on täytynyt näyttää ja kuinka loukkaavaa käytökseni tietyissä tilanteissa on saattanut olla.
Sellaiset ihmiset, joilla rahaa on aina ollut eivät pääsääntöisesti pidä siitä mitään meteliä (jota mm. setelien tökkiminen ihmisten kouraan edustaa). Poikkeuksiakin tähän toki on.
[q]Jone:
Miksiköhän musta muuten tuntuu, että pääsääntöisesti ne ihmiset joilla rahaa oikeasti on, osaavat olla ellostelematta sillä, mutta palkkapäivän jälkeen moni ihan tavallinen duunari on levittelemässä rahojaan ja leikkimässä Kroisosta vaikka rahaa ei oikeasti olisikaan?
[/q]
Eivätkös ne henkilöt ole juuri oikeasti anteliaita, jotka antavat vähästäänkin?
[q]Jone:
---
LEXA:
säälittävää mitä itket muitten antamis tipeist (kenties köyhä)
---
”Säälittävää” kuinka sulla ei riitä aivoja muuhun kuin tohon perinteiseen ”itkemisestä” ”itkemiseen.”
Sovitaan vaikka et oon köyhä jos se tuo sun elämääsi lohtua ja saa sut tuntemaan itsesi mua ja muita ”köyhiä” suuremmaksi ihmiseksi. Miksiköhän musta muuten tuntuu, että pääsääntöisesti ne ihmiset joilla rahaa oikeasti on, osaavat olla ellostelematta sillä, mutta palkkapäivän jälkeen moni ihan tavallinen duunari on levittelemässä rahojaan ja leikkimässä Kroisosta vaikka rahaa ei oikeasti olisikaan?
[muokattu 16.3.2004 10:05]
[/q]en oo sen rikkaampi ku kukaa muukaa mut en myöskään oo valittamassa siintä mihkä muut rahansa laittavat
[q]Epailija:
Eivätkös ne henkilöt ole juuri oikeasti anteliaita, jotka antavat vähästäänkin?
[/q]
Joo, jos kyseessä on työtön neljän lapsen yksinhuoltajaäiti, joka antaa rahaa yhteisvastuukeräykseen tietäen että se on oikeasti pois jostain mihin sitä tarvittaisiin ja siitä huolimatta pitää antamista itsestäänselvyytenä, koska muilla asiat ovat hänen näkökulmastaan paljon huonommin. (Tämä näin karrikoituna esimerkkinä)
Siinä taas ei ole mitään anteliasta, että sähkömies Virtanen palkkapäivän jälkeisessä (nousu)humalassa voitelee baarin pokeja iskemällä seteliä kouraan joko sinne mennessään tai sieltä tullessaan ja odottaa sen jälkeen olevansa pokejen silmissä Herra Johtaja. IMO se on vaan tyylitöntä ja naurettavaa.
[muokattu 16.3.2004 11:06]
[q]ezzy:
---
Kami:
yökerhoissa 10-20e
---
Mistä sä tippat 60-120mk? Mitä palvelua sä ostat, joka on tuon arvoista?
[/q]
Ensinnäki 10-20e ei ole raha eikä mikään siihen verrattuna mitä juomiin menee joten sen voi hyvin jättää extrana ovelle/narikkaan. Ja tiedän mitä se merkitsee jos jokainen kaivaisi edes sen 2-5e ylimääräistä pokelle. Ja tuleehan siinä kaikkea muuta oheispalvelua sitten samalla. Harvoin kyllä käyn itse ulkona mut sillo kyllä tipitän. On se kumma kun viinaan ja oheistuotteisiin vedetään suuret rahat mut sit ku pitäis jättää tippi niin kinastellaan 50sentistä...*nauru*
Lueskelin tässä taannoin muistaakseni Cityn keskusteluforumia ja siellä oli jossain topic tippien antamisesta ravintoloissa, baareissa jne. Muuan henkilö toi esiin närkästyneisyytensä kun tämän päivän nuoriso ei enää ollenkaan osaa tipittää. Kuulemma joka drinkistä pitäisi kohteliaisuuden nimissä tipauttaa baaritytön kouraan useampi euro ja illan lopuksi sujauttaa ovimiehen taskuun kahisevaa.
Itse olen aina normaalin kohtelias niin baareissa kuin klubeillakin, tervehdin hymyillen henkilökuntaa pokeista baarimikkoon niin saapuessani kuin pois lähtiessäni, sillä arvostan heidän työtään, mutta koskaan ei ole tullut mieleenikään ryhtyä kylvämään rahaa ympäriinsä. Edes ruokaravintoloissa en jätä juomarahaa, sillä olen ymmärtänyt että Suomessa se on sisällytetty niin ruuan hintaan kuin työntekijöiden palkkaankin (vrt. Yhdysvalloissa esim. tarjoilija elää käytännössä juomarahoista).
Itsekin joskus tarjoilijan töitä tehneenä voin sanoa että juomaraha toki ilahduttaa, mutta aivan yhtälailla ilahduttaa vilpitön kiitos hyvin tehdystä työstä. Olenko siis ainoa, jolle yhä merkitsee ystävällinen sana vai onko päivän henki se että raha ratkaisee? Vai onko voitelun takana \”tipistä vipiksi\”-ajattelu? Jos Suomessakin ollaan menossa siihen suuntaan että kaikesta pitäisi tipittää, ainakin minun iltaelämäni hiljenee melkoisesti, sillä näillä vuokrilla jo yksikin klubi- tai baari-ilta kuussa on ylellisyyttä. Sanokaapa jos on sanottavaa tästä aiheesta, erityisesti kiinnostaisi kuulla ravintola-alan työntekijöiden mielipiteitä.