Tippien antaminen
[q]Eyeball Kid, 30.11.2005 17:06:
Pyrin tippaamaan ainakin narikkaa jos saan ihmisarvoista palvelua. 50c/takki suurempiin ei ole varaa ja portsareiden käyttäytyminen on monesti sitä luokaa että ei paljon tippejä jaella olin kännissä tahi en.
[/q]
Se on aika outoo että portsareilla ei yleensä ole asiakaspalvelu taitoja tippaakaan, vaikka niitten palkka tulee just narikasta.
mä en edes kehtaa lähteä ulos jättämättä tippiä*uuh*
ja onhan tippiä kiva saadakin*hymy*
Heh, hurjia nuo joidenkin summat mitä jättää...ei ikinä tulis mielee jättää ees 5e. Alle sen olen jättänyt useasti, ja kyl ne poket,narikkahemmot ja baarimikot/maijat on silti muistanut ihan kivasti:) ajatus tärkein? ;)
jos ravintoloista onn kyse ni passaan kylla kanssa safkailun jossei oo rahaa tippiin. tipin anto kuitenkin (toki kohtuudessa!) kuuluu ravintolakulttuuriin ja monien kokkien ja tarjoilijoiden pikkupikkulisa-ansiot on nimenomaan tipeista koostuvaa ja joissain maissa kokonaan tipeista koostuvaa, joten mun mielesta ehdoton JUTSKAPUTSKA! ei sita pihi pia olla!
jos palvelu hyvää ni tottakai aina tippiä!! ruokaravintoloissa tulee jätettyä lähes aina.. pokeille jätän aika harvoin.. yks glorian poke tuppaa ottaa aina tippinsä omakätisesti -vituttaa niin shaatanasti! ens kerralla vaadin sen 50c takaisin,prkl! saatanan kusipää!
[q]zaps, 30.11.2005 17:10:
---
Eyeball Kid, 30.11.2005 17:06:
Pyrin tippaamaan ainakin narikkaa jos saan ihmisarvoista palvelua. 50c/takki suurempiin ei ole varaa ja portsareiden käyttäytyminen on monesti sitä luokaa että ei paljon tippejä jaella olin kännissä tahi en.
---
Se on aika outoo että portsareilla ei yleensä ole asiakaspalvelu taitoja tippaakaan, vaikka niitten palkka tulee just narikasta.
[/q]
Eikös se poken homma sentään ole järjestyksenvalvominen? Vai pitäisikös niiden kysyä että tulisiko vielä muuta (sen jälkeen kun yksi humalainen väännetty lattialle ja rautoihin)?
[size=5]Ja pian yksi vaalea tyttö riemastuu tästä kommentista..[/size]
ei suomes! muual joo. pokei en tippais ikin! yleine gorilla raha on omas turvallisuudex takia... kun puukolla on kerran omis bileis uhattu ni pistää miettii et oisko poke ollu kiva!
en muuten annakkaan kovin usein.. oikeestaan ikinä must sil ei oo mitää merkitystä muutaku vakkarimestoissa.. pitäähän siitä roposesta joku numero kuitenk saada joskus tehtyy, kun oikein sääleissään vetelee viimesii joulujaan jossai kantakuppilassa*igor**hih*
[q]Yallu, 30.11.2005 20:54:
---
zaps, 30.11.2005 17:10:
---
---
---
Eikös se poken homma sentään ole järjestyksenvalvominen? Vai pitäisikös niiden kysyä että tulisiko vielä muuta (sen jälkeen kun yksi humalainen väännetty lattialle ja rautoihin)?
[/q]
Toi on ehkä sun näkemys asiasta, mutta mun perhetuttu joka on ollu nyt jo 15 vuotta pokena on erimieltä asiasta kanssasi.
[q]zaps, 30.11.2005 22:21:
---
Yallu, 30.11.2005 20:54:
---
---
---
---
---
Toi on ehkä sun näkemys asiasta, mutta mun perhetuttu joka on ollu nyt jo 15 vuotta pokena on erimieltä asiasta kanssasi.
[/q]
Varmasti.
[q]Yallu, 1.12.2005 14:04:
---
zaps, 30.11.2005 22:21:
---
Yallu, 30.11.2005 20:54:
---
---
---
---
---
---
Varmasti.
[/q]
Lyhyt mutta ytimekäs vastaus*nauru*
KISSA ELÄÄ KIITOKSILLA !! rahalla saa ja hevosella pääsee , tarpeeksi tipität ni e tarvi seistä 30 c pakkases jonos ja tiskillä juomat tulee HUOMATTAVASTI NOPEEMMIN*piis**possu**piis**pahis*
[q]Psychogenic, 8.11.2005 19:10:
Minähän en tippiä anna! Muutenkin niin kallista baareissa
Ja oon köyhä.. (tai pihi)
[/q] ÄLÄ SIT VALITA JOS PALVELU ON HITAAMPAA KU MUILLE , tolla aseenteella niitä juomia saa jonku aikaa odotella ja jonossa vielä vähän kauemmin . talvi tulee ja pakkaset paukkuu (nim ei ikinä jonottanut)
[q]SANNULI, 5.12.2005 09:01:
---
Psychogenic, 8.11.2005 19:10:
Minähän en tippiä anna! Muutenkin niin kallista baareissa
Ja oon köyhä.. (tai pihi)
---
ÄLÄ SIT VALITA JOS PALVELU ON HITAAMPAA KU MUILLE , tolla aseenteella niitä juomia saa jonku aikaa odotella ja jonossa vielä vähän kauemmin . talvi tulee ja pakkaset paukkuu (nim ei ikinä jonottanut)
[/q]
jos mun pitää ostaa se mahdollisuus, että mä saan ostaa mun juomani, niin no way hose. ennemmin vaikka niin, että osoitan olevani muuten hyvä asiakas ostosten (niitä juomia menee tähän masuun niin paljon, että ei mulla ainakaan ole varaa ruveta enää ylimäärisellä ostelemaan eturivin paikkoja jonossa) ja käytöksen puolesta. tippaan sitten, kun saan osakseni hyvää palvelua, enkä henkseleitä paukutellakseni
jos sulla on varaa tippailla niin paljon, ettei paskalle taivu, niin good for you. have a nice day :)(:
[q]0-scar, 30.11.2005 17:45:
Heh, hurjia nuo joidenkin summat mitä jättää...ei ikinä tulis mielee jättää ees 5e. Alle sen olen jättänyt useasti, ja kyl ne poket,narikkahemmot ja baarimikot/maijat on silti muistanut ihan kivasti:) ajatus tärkein? ;)
[/q]
Mitä hurjaa on 5 tipissä? Kyllähän ajatus on tärkein ja ihminen elää pyhällä hengellä
[q]aleksisi, 30.11.2005 16:44:
seteleillä juodaan, ja kolikot on tippiä..eiksjee*piis*
[/q]
Jepps, ne mitä jää yli menee herralle ovella ihan periaatteesta, vaikka oliskin kuspo tapaus. Jos vaikka asenne sitä myöten muuttuisi, näin uskon.
Ei kyllä ole tullut Suomessa kertaakaan tippailtua, enkä ole tainnut ikänä nähdä kenenkään muunkaan tippaavan, voisin siis vetää johtopäätöksen että suomalaiseen ravintolakulttuuriin se ei kuulu - eikä sen tarvitsekaan kuulua koska Suomessa kuitenkin henkilökunnalla on sellainen palkka jolla tulee toimeen (toisin kuten esimerkiksi Intiassa missä tippiä tulee jätettyä hyvinkin runsaasti tarjoilijoiden olemattoman palkan johdosta).
Toisaalta, ei kyllä tekis Suomessa mieli tippailla muutenkaan vaikka se kulttuuriin kuuluisikin, koska palvelu on useimmiten syvältä. Etenkin näillä paljonpuhutuilla portsareilla. Poikkeuksiakin onneksi löytyy.
Annan monesti tippiä silloin kun olen tyytyväinen palveluun ( tai *känni* ja *iloinen*). Ikinä tippiä ei mielestäni kannata antaa jos palvelu ei miellytä. Poikkeuksena tietysti ulkomaat joissa kuuluu antaa tippiä. Itse olen ollut ravintolassa töissä ja onhan se kiva jos joku osoittaa tyytyväisyyttä palveluun tipillä. Useimmiten tippiä antavat varmaan ravintolatyöntekijät.Oma kukkaroni on joskus tiukoilla, enkä siksi pysty aina halutessanikaan tippaamaan. En kuitenkaan ole sitä mieltä, että jokaisesta juomasta tai ostoksesta täytyisi tipata.
[q]Tontsis, 30.11.2005 12:07:
---
IInesAnkka, 11.11.2005 19:12:
---
mekaanikko, 7.11.2005 19:31:
---
Tällöin sitä voi antaa joskus jopa sen 20% loppusummasta ja vaikka maksaisi kortillakin.
---
Harvempi on tajunnut että sillä Visa Electronillakin voi tipittää.
---
Mä kyllä voisin kuvitella, että ne pankkikortilla maksetut tipit päätyy useimmiten sen yrityksen tilille eikä sen työntekijän, mut voin mä olla väärässäkin.
[/q]
Pankkikorttislipeissä on suurimmassa osassa kuppiloita erikseen "extra"- niminen kohta johon voi kirjoittaa sen summan mitä tahtoo tippiä jättää jos tahtoo ja kortinlukijoissa toiminto jonka kautta korttitippi voidaan veloittaa laskun tositenumeron avulla eikä korttia tarvitse höylätä enää toista kertaa. Ihan samalla tavalla kuin jos kirjoitat tiskillä ylimääräistä rahaa, se summa veloitetaan sun kortilta ja sinä saat käteistä käteen. Yksinkertaista ja helppoa
[q]IInesAnkka, 28.12.2005 21:15:
---
Tontsis, 30.11.2005 12:07:
---
IInesAnkka, 11.11.2005 19:12:
---
mekaanikko, 7.11.2005 19:31:
---
Tällöin sitä voi antaa joskus jopa sen 20% loppusummasta ja vaikka maksaisi kortillakin.
---
Harvempi on tajunnut että sillä Visa Electronillakin voi tipittää.
---
Mä kyllä voisin kuvitella, että ne pankkikortilla maksetut tipit päätyy useimmiten sen yrityksen tilille eikä sen työntekijän, mut voin mä olla väärässäkin.
---
Pankkikorttislipeissä on suurimmassa osassa kuppiloita erikseen "extra"- niminen kohta johon voi kirjoittaa sen summan mitä tahtoo tippiä jättää jos tahtoo ja kortinlukijoissa toiminto jonka kautta korttitippi voidaan veloittaa laskun tositenumeron avulla eikä korttia tarvitse höylätä enää toista kertaa. Ihan samalla tavalla kuin jos kirjoitat tiskillä ylimääräistä rahaa, se summa veloitetaan sun kortilta ja sinä saat käteistä käteen. Yksinkertaista ja helppoa
[/q]
Anteeksi typeryyteni, mutta mihin se "extra" menee? Jaetaanko se käteiskassasta illan päätteeksi työntekijöille, vai miten? Itse en näe ravintolatippejä "harmaan talouden lietsomisena", vaikkakaan niistä tuskin kukaan veroja maksaa. Mutta tuosta pankkikorttitipittämisestä en ihan nopeesti näe mahdollisuuksia muutenkuin verotettavana tulona jonkun kuukausibonusten jakamisen? Aika pieni summa jää käteen kun ensin rafla maksaa ALV:n ja sen jälkeen siitä menee vielä työntekijän vero%, tel jne. ? (Eurosta menee melkein puolet?)