Päivän uutinen

Back to yleinen keskustelu O

[q]Karski, 17.4.2007 13:31:
[--]
ts. uutisissa ei oo kyse siitä kenen tila on surkein,
vaan siitä kenen tila on 'yllättävin' tai 'epätodennäköisin'.
[/q]

What he said! Tosin suht makaaberia, mutta tuolta rapakon takaa tapahtuma ei tunnu olevan enää mikään yllättävä uutinen.

Mua henk. koht. päivän uutisissa "pelottaa", että kulttuuri- ja urheiluministerin salkku meni RKP:n edustajalle. Kun mielipiteeni on, että ruotsin kielen aseman olisi pitänyt jo vuoden 1863 kieliasetuksen myötä murentua, niin saas nyt nähdä, josko perus suomalaista taas viedään kuin vierasta sikaa omassa maassaan. Toivottavasti reaktioni on pahasti liioiteltu.

[q]Android, 17.4.2007 14:27:

Millä tavalla vastustat sitä? Tai pikemminkin mitä siinä vastustat?

T. Ruotsinkielinen
[/q]

Mä olen pienvaltionationalisti ja kannatan ajatusta "yhdestä kansasta", jolla on yhteinen kieli ja joka elää yhdessä valtiossa. Nykypäivän maailmassa tosin tietenkin suht irrationaalinen ideologia, mutta mun mielestä on naurettavaa, että parinsadanvuoden takaiset jäänteet vaikuttaa meidän päivinämmekin niin merkittävästi (toki on sellaisiakin historiallisia jäänteitä, joiden vaikutusta mä jopa kannatan, joten sinällään tyhmä argumentti). Mä en ymmärrä, miksi suomessa pitäisi suomenkielisten ihmisten opiskella pakkoruotsia, kun olisi nykypäivän maailmassa paljon hyödyllisempää opiskella vaikkapa pakkosaksaa tai -ranskaa. Mä en ymmärrä, miksi asiakaspalvelijoiden pitäisi osata englannin lisäksi palvella myös automaattisesti ruotsiksi tai pahempaa - pikemminkin ruotsiksi kuin englanniksi. Mulle on aika sama, mitä kieltä kukin haluaa puhua, kunhan ei oleteta, että mun olisi pakko osata kommunikoida niiden kanssa, jotka eivät mun _äidinkieltäni_ eli suomea osaa.

Ja takaisin aiheeseen:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/05/525752

"Presidentti Tarja Halonen kiistää näkemykset, että Suomi olisi jotenkin sotilasliitto Naton eteisessä. Hän korostaa, että Suomi on Naton kumppani."

Kertoisiko joku fiksumpi, että mitä termi "eteisessä" tässä yhteydessä tarkoittaa?

[q]kilobitti, 17.4.2007 15:12:
---
KooKie, 17.4.2007 14:23:
Kommenttini nyt pikemminkin koski sitä, että kulttuurin tukemisen ohella tuettaisiin sellaista kulttuurimuotoa (tai pikemminkin sen kielistä kulttuuria), jota itsessään vastustan. :)
---

Ja sitten jotkut vielä ihmettelee miten suomea voidaan pitää rasistisena maana?

---
Mä olen pienvaltionationalisti ja kannatan ajatusta "yhdestä kansasta", jolla on yhteinen kieli ja joka elää yhdessä valtiossa.
---

Onnea haaveillesi valtiosta jossa on vain yhdenkielisiä, -rotuisia, -mielipiteisiä ja -seksuaalisia ihmisiä. Hei tämähän kuulostaa nyt jotenkin tutulta...tuli kylmät väreetkin*täh*
[/q]

Luepa vaikka ylempi vastaukseni Androidille. En jaksa toistaa itseäni, vaikka haluatkin päteä ja esittää kaikki samat asiat, kuin Android ennen sinua.

[q]KooKie, 17.4.2007 14:35:
Mä en ymmärrä, miksi suomessa pitäisi suomenkielisten ihmisten opiskella pakkoruotsia, kun olisi nykypäivän maailmassa paljon hyödyllisempää opiskella vaikkapa pakkosaksaa tai -ranskaa.
---

Noniin, tulihan se sieltä - angstisi ihmisryhmää kohtaa johtuu siitä että olet joutunut opiskelemaan ruotsia. Ensinnäkin, suomenruotsalaisuus ja pakkoruotsi ovat kaksi eri asiaa. Toinen niistä on kieliperäinen kulttuuri, toinen poliittinen päätös. Edes RKP ja pakkoruotsi eivät ole sama asia. Tiedoksesi; monet suomenruotsalaiset vastustavat pakkoruotsia ihan sen vuoksi että uskovat sen tekevän enemmän hallaa kuin hyvää.
[/q]

Tähän mä kuitenkin voisin mainita, etten mä ole missään vaiheessa väittänyt, että mulla olisi jotain suomenruotsalaisia vastaan vaan nimenomaan ruotsin kieltä ja sen tuputtamista vastaan. Sisälukutaito hakuun nyt. [provo]Vai etkö sä osaa suomea?[/provo]

[q]Android, 17.4.2007 15:38:
[--]
Näin ollen sinua pitäisi kuitenkin häiritä se, että sinun oletetaan osaavan kommunikoida englanniksi.
[/q]

Itseasiassa "ongelma" (eli pointti ensimmäisessä tekstissäni) olikin, ettei minun oleteta osaavan englantia - se itseasiassa yllättää ihmiset hyvin usein. Kyllä mä "osaan" hätäisesti ruotsiakin abaut hengen hädässä käyttää, mikä on toki ihan kivaa, vaikkei ehkä niitä hyödyllisimpiä taitoja olekaan (tosin huono sanoa näin korrelaatiossa esimerkkiini :D).

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200705026058447_uu.shtml

Mä itse en henk. koht. ole NATO-jäsenyyttä ikinä kannattanut, mutta alkaa pikkuhiljaa tuntua, että vaikka vittuillakseen voisi alkaa tunnusteluja tekemään.

Törkeää uhkailua ja selvää kansainvälisten sopimusten ja nykyisen "rauhan ajan" loukkaustahan toi on. Yhtään väittämättä, että NATO (tai osat siitä) niitä sitä enempää kunnioittaisivat.

[q]ALIEN, 3.5.2007 18:15:
---
KooKie, 3.5.2007 18:00:
Hävisin kerran. Eikä illalla mitään taistoa ole luvassa - syön tuollaisia pieniä muukalaisia aamupalaksi[size=1];D[/size], taiston sijaan todistetaan sun täydellistä lankeamustasi!

---

No sun matikka tunnetaan, joten turhaan yrität. Uhkailun ja kovistelun sijaan voisit alkaa jo leipomaan moninkertaiselle voittajallesi eväitä huomiseen työpäivään, että jaksaa taas kurkkia klubbariin ja ounailla sunlaisia "intellektuaalei" (lol) pitkin forumeita, k thxbye <3
[/q]

Leivon sua lättyyn, kun nähdään livenä, etkä vain provosoi mua netti-identiteetin ja muutaman kymmenen kilometrin välimatkan suojissa.

[q]ALIEN, 3.5.2007 19:40:
[--] Janisa pitää sua aika neitinä. Haha, aika noloa! :P
[/q]

Janisa uskaltaa väittää sellaista, koska on jossain tuhansien kilometrien päässä turvassa, eli kostan senkin sulle.

Mut hei tytöt nyt STOP OT:lle!

[q]ALIEN, 3.5.2007 16:31:
---
KooKie, 3.5.2007 15:23:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200705026058447_uu.shtml
---
Uhkailua siis se, et ne toistavat itseänsä? Tossahan ollut mitään uutta kantaa ton asian suhteen (?), ettei vaan media itse mennyt taas nostaa näitä "arkoja", sekä ajankohtaisia vanhoja kysymyksiä näille herroille, koska tietää et tää tilanne aiheuttaa taas ihmisissä vastaavaanlaista reagoimista, eli lisää myyntiä.
[/q]

Täähän siis ei ollut mikään isojen otsikkojen siivittämä uutinen, iski vain silmään UL100:aa lukiessa.

Lukeehan se artikkelissa itsessäänkin, että ympäri käydään yhteen tullaan näiden samojen asioiden kanssa, mutta mitä pidempään sama oravanpyörä jatkuu sitä enemmän se ihan oikeasti alkaa närkästyttämään. NL:n uhan aiheuttaman "suomettumisen" ajat pitäisivät olla jo parinkymmenen vuoden takana historiassa. Ja kylmän sodankin piti kait olla ohi?

[q]ALIEN, 3.5.2007 16:31:
pfft. Tai sit mä oon taas misssannut jonkun "Suomi hakee NATO:n 2008" -lööpin? :D
[/q]

Enköhän mä siinä tapauksessa valittaisi siitä täällä tänään, enkä näistä wanhoista jutuista. Kyllä katsos naisella pitää olla jotain, mistä vinkua ja Keksillä jotain, mitä vastustaa. ;)

[q]ALIEN, 3.5.2007 17:01:
---
KooKie, 3.5.2007 16:42:
peukaloinen selittelee

---

Aika realistista puhetta toi vaan on ja todellakin ymmärrettävää - ei sen kummempaa uhkailua, mitä suomen liittyminen NATO:n olisi, kun ajattelee asiaa heidän näkökulmastansa.
[/q]

OT: Mun peukalo päihittää sun milloin vain! Oon niin miehinen mies verrattuna suhun, että jos mä olen Peukaloinen, niin sua voi tituleerata Peukalo-Liisaksi.

Mitä mun mielipiteeseen tulee, niin en mäkään nää muuta (Suomelle hyvää) syytä Suomen NATO -jäsenyydelle, kuin realistisen suojan Venäjää vastaan. Tämän voi tietenkin kääntää Venäjän näkökannalta päinvastaiseksi, eli Suomen NATO -jäsenyys soisi Suomelle realistisen uhkan Venäjää vastaan.

Jos nyt aletaan rakennella mielleyhtymiä, niin löytyyhän Suomen historiasta täydellinen esimerkki siitä, miten "kunniakkaasti" ollaan hyökätty Venäjälle isomman "organisaation" suojissa (=jatkosota ja saksalaisten apu). Eli ei Venäjän huoli sinällään ole mitenkään tuulestatempaistua, vaikka se meidän suomalaisten näkökannalta nykypäivänä saattaa siltä vaikuttaa.

...Mä taisin just äsken argumentoida omat valitukseni Mariaanien hautaan. Voihan perkele. :D

[q]Janisa, 3.5.2007 18:36:
Te ootte kylla niin ihanan sulosia!!!
[/q]

Musta tuntuu, että sun plurahdus -postauksesi vähättelee meidän testosteronin katkuista miehistä välienselvittelyä. ;D

[q]ALIEN, 3.5.2007 17:35:
Sä haluut siis toistaa historiaa ja hävitä toisen taiston putkeen? muhaha! Olkoon, minä hyväksyn haasteen!

Raskaansarjan ottelijat ALIEN "95 vs Keksi "125.
[/q]

OT: Siis TÄH? Mitä sä vääristelet urheilu-uutisten tuloksia tällaisella vakavamielisellä forumilla? Mä ensinnäkin voitin neljästä ottelusta kolme ja mitä noihin kokoihin tulee, niin mä en mitään voi sille, että olet tuollainen hippiäinen. Pitäisköhän sun vaihtaa höyhensarjaan, voisit ehkä zägällä viedä jotain Verne Troyeria.

[q]ALIEN, 3.5.2007 17:48:
hah! justiinsa. Oot vaan katkera, koska hävisit pienemmälle!!

Luvassa siis todellinen titaanien taisto illalla!
[/q]

Hävisin kerran. Eikä illalla mitään taistoa ole luvassa - syön tuollaisia pieniä muukalaisia aamupalaksi[size=1];D[/size], taiston sijaan todistetaan sun täydellistä lankeamustasi!

[q]ALIEN, 3.5.2007 20:02:
[size=2]

KooKie,
OT: Tuollainen kutina taitaa olla verrattavissa siihen, että olisi satiaisia?
---

Epailija,
I wouldn't know.
---

mä,
NO BUT SHE WOULD !!!1!11! xDDDD

[/size]
[/q]

Vitun kivi! TODAY'S NEWSFLASH: Kai nyt, kun sain ne sulta!

[q]ALIEN, 3.5.2007 20:29:
AIVAN.
[/q]
Nyt alkoi pelottaa. Lääkärikäynnin jälkeen...

[q]Epailija, 3.5.2007 20:30:
Thank random I'm single.
[/q]
...niin olen minäkin!

Ja koska vastuuni tuntevana ja tunnollisena netiketin seuraajana mua hirvittää edelliset offtopic -orgiat:

http://www.yle.fi/uutiset/ymparisto/id59281.html

Pitäisiköhän mun olla huolissani siitä, että tuleeko sitä perunamuussia mummon pöytään vai pötyäkö siellä vain tarjoillaan tänä vuonna? :'(

[q]Epailija, 3.5.2007 20:45:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ven%C3%A4j%C3%A4n+ja+Viron+kiistassa+lientymisen+merkkej%C3%A4/1135226994396

Alkaa järki vihdoin löytyä sieltä Venäjänkin puolelta ilmeisesti.
[/q]

Olisi kyllä ihan kiva lukea Venäjän edustajienkin kommentteja. Tämä vaikuttaa pahasti siltä, että kulisseissa ollaan Viroa viety kuin räsynukkea. Toivottavasti olen väärässä ja pian tulee Moskovastakin "myönteisiä" lausuntoja.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200705046069468_uu.shtml

Ranskassa eletään varsin mielenkiintoisia aikoja ja se on näkynyt todella voimakkaasti mm. BBC:llä ja ihan meillä Suomen mediassa asti.

Suomen presidenttiehdokkaista poiketenhan Ranskassa nämä viimeisen kierroksen supertähdet Sarkozy ja Royal eivät ole mitään kultaisen keskitien kulkijoita ja "koko kansan ehdokkaita", vaan kummallakin on selvästi oma kannattajapiirinsä. Sarkozy on tässä ehkä jopa kärkkäämpi, edustaahan hän konservatiivista oikeistoa, kun Royal vasemmiston ehdokkaana ei edusta ääripäätä.

Sarkozyn sanotaan olevan liian kova ja hän on loukannut "alempia kansanryhmiä" lausunnoillaan - Royal taas on enemmän väritön, hajuton ja mauton, joka varoo astumasta kansalaisten varpaille. Hän on myös kokematon ulkopolitiikassa ja hänen kampanja-aikaisia virheitään on paisuteltu mediassa.

On otettava huomioon Ranskan voimakas presidentillinen järjestelmä, jossa presidentti toimii ulkopolitiikan hoitajana ja vahvana hahmona sektorilla kuin sektorilla, kuten kotoinen Kekkonen aikoinaan. Imho tällaiseen rooliin kaivataan vahvaa ja järkkymätöntä johtajahahmoa, jonka muottiin omasta mielestäni Sarkozy mahtuu Royalia luontevammin.

Tokihan olisi naisaatteen kannalta hienoa, että maa, jossa naiset saivat äänestysoikeuden vasta IIMS:n jälkeen ja jossa tasa-arvo on edelleen meidän näkökulmastamme retuperällä, saisi naispresidentin. Osaaminen ja ammattimaisuus kuitenkin ennen aatteita imho. Saa nähdä, mitä mieltä ranskalaiset ovat ja miten se heihin itseensä vaikuttaa. Lisää mellakoita odotellessa...?

[q]mku, 8.5.2007 09:50:
Joo.. vähän ikävää tämä nykyinen suuntaus kun kaikkialla valtaan tuntuu nousevan just noita uus-konservatiiveja, jotka pitäis oikeasti lukita jonnekin. [--]
[/q]

No Sarkozylla on mielestäni ihan oikea linjaus rikollisuuden ja laittoman siirtolaisuuden kitkemisessä, sekä tällaisen "hyvinvointivaltion" väärinkäytön estämisessä. Mä itse näen suurimpana ongelmana Sarkozyn päälinjauksissa USA myönteisyyden.

[q]
Kantsii myös muistaa että Ranskan presidentti vaikuttaa meidän tekemisiimme täällä suomessa enemmän kuin oma presidenttimme ikinä pystyisi.
[/q]

Totta, Ranskan presidentin laajat ulkopoliittiset valtaoikeudet näkyvät esim. EU:n kautta hyvin vahvasti täällä meilläkin.

Mielenkiinnolla (ja ehkä hieman kauhunsekaisin tunteinkin) jään odottamaan, mitä tulevaisuus tuo tämän tiimoilta tullessaan.

[size=25]S U O M I[/size]

O