(Hard Dance)-bileiden järjestyshäiriöt ja niihin puuttuminen
[q]shAderNa:
[...] Jos joku näkee ett mä lyön vaik paidal (en lujaa!) perseelle ni yhtäkkii mä oon joka tytön kimpus! [...][/q]
Mutta koita ymmärtää et jotkut eivät yksinkertaisesti tykkää tosta. Vois vaikka vertaa et joku löis sua vaik nyrkillä (ei lujaa!). Tottakai väärinymmärryksiä saattaa tapahtuu teerenpelissä, mutta täältä lukemien viestien kautta saa sellasen kuvan, että ette tehny niin yhelle tai kahelle naispuoliselle vaan aika runsaalle joukolle.
[q]ALIEN:
---
shAderNa:
Luuleeks jengi ett mä otan kiinni joka vastaan tulevan muijan perseest? En, teinimekas voisin, mut en käy ni en ota. Vaan mun pointti oli ett asiat paisutetaan liian isoiks. Jos joku näkee ett mä lyön vaik paidal (en lujaa!) perseelle ni yhtäkkii mä oon joka tytön kimpus! C`mon! Mä meen bileisii hyvän musiikin takii ja biletän 95% ajasta ja jos joku kaunis neito antaa vihreetä ni mä annan takas vihreetä. Mitä ite tekisit?
---
eli jos sä hymyilet mulle niin mä saan lyön sua paidal perseelle? :D
[/q]
Jos sul on sellanen fiilis ni anna palaa, ei kyl taida tulla responssii :)
[q]shAderNa:
Jos joku näkee ett mä lyön vaik paidal (en lujaa!) perseelle ni yhtäkkii mä oon joka tytön kimpus! C`mon! Mä meen bileisii hyvän musiikin takii ja biletän 95% ajasta ja jos joku kaunis neito antaa vihreetä ni mä annan takas vihreetä. Mitä ite tekisit?
[/q]
Oikeesti?
Paidalla. Perseelle? :D
[q]shAderNa:
[/q]
Ja siinä vaiheessa se kannattaa viimeistään yleensä lopettaa ;)
[q]ALIEN:
---
shAderNa:
---
Ja siinä vaiheessa se kannattaa viimeistään yleensä lopettaa ;)
[/q]
Siihen se loppuu. Toivottavasti täst aiheest jauhaminenki
[q]shAderNa:
Luuleeks jengi ett mä otan kiinni joka vastaan tulevan muijan perseest? En, teinimekas voisin, mut en käy ni en ota. Vaan mun pointti oli ett asiat paisutetaan liian isoiks. Jos joku näkee ett mä lyön vaik paidal (en lujaa!) perseelle ni yhtäkkii mä oon joka tytön kimpus! C`mon! Mä meen bileisii hyvän musiikin takii ja biletän 95% ajasta ja jos joku kaunis neito antaa vihreetä ni mä annan takas vihreetä. Mitä ite tekisit?
[/q]
eiköhän tässä nyt ole ihan selvää kun kommentoin neutraalisti näkemisiäni ja sitten sinä syöksyt sieltä puolustelemaan kuin nurkkaan ajettu eläin niin niissä sanoissa oli enemmän asiaa ja kun alunperin oletinkaan ja on tapahtunut enemmän kuin vain se yksi välikohtaus minkä näin.
tässä ole kukaan muu mitään juttua paisutellut kuin sinä itse.
luulen että meillä on jonkinlainen näkemysero siitä mitä bilettäminen ja etenkin tämä 'viaton bilettäminen' on.
[q]ezzy:
---
shAderNa:
---
Jos muija antaa sellasen vaikutelman ett anna mennä ni mä annan mennä
---
Et ole sattunut huomaamaan, että bileet eivät ole mikään CTRL tai muu teinimekka, missä käydään perseeseen kiinni?
ja EHKÄ vain EHKÄ olet ollut niin vitun sekasinm, ettet tajua naisten antamista signaaleista hevon vittuakaan, vaikka saisit polvesta kasseillesi.
[/q]
mietin ihan samaa... itsekin tulee usein hymyiltyä sellaista plur-hymyä kaikille, mutta en ole tosiaankaan tarkoittanut sillä ikinä mitään muuta. Bileissä ei ole miehiä ja naisia, bileissä on bilettäjiä
Tästä eteenpäin, mä vastaan kaikesta parituksesta. !
[q]e-will
eiköhän tässä nyt ole ihan selvää kun kommentoin neutraalisti näkemisiäni ja sitten sinä syöksyt sieltä puolustelemaan kuin nurkkaan ajettu eläin niin niissä sanoissa oli enemmän asiaa ja kun alunperin oletinkaan ja on tapahtunut enemmän kuin vain se yksi välikohtaus minkä näin.
tässä ole kukaan muu mitään juttua paisutellut kuin sinä itse.
luulen että meillä on jonkinlainen näkemysero siitä mitä bilettäminen ja etenkin tämä 'viaton bilettäminen' on.
[/q]
Ok. Saat nobelin-palkinnon. Sul on varmasti ollu rankkaa ajatella tätä asiaa YLI VIIKON
Mitä sulla oikeesti liikkuu päässä, kun alat huitomaan naisia hikisellä paidalla? Ootko oikeesti saanu siten toimimalla joskus jossakin maassa pesää?
[q]ezzy:
Mitä sulla oikeesti liikkuu päässä, kun alat huitomaan naisia hikisellä paidalla? Ootko oikeesti saanu siten toimimalla joskus jossakin maassa pesää?
[/q]
HHHHHHHUI!!! Voi että miten mä oon oikee voinu ruoskasta jotai muijaa paidal perseeseen?! Hyi mua. No terve, vieläks professori jaksaa keksii lisää valittamist. Anna olla.
Ratkaisukin ongelmiin taisi löytyä, Tikkurilan värikartta ovelle
P.S.
[q]shAderNa:
---
ezzy:
---
HHHHHHHUI!!! Voi että miten mä oon oikee voinu ruoskasta jotai muijaa paidal perseeseen?! Hyi mua. No terve, vieläks professori jaksaa keksii lisää valittamist. Anna olla.
[/q]
Eiku oikeasti, minkä takia olet lyönnyt tyttöjä hikisellä paidalla perseelle?
olisi kiva kuulla joku perustelu asialle.
Ehkä sun shAderNa pitäisi alkaa käymään siellä CTRL:issa, siellä se ehkä saattaisi
toimia. Siis se että naisia lyödään hikisellä paidalla.
[edit]: Ei sie sitä tarkoita, että jos joku hymyilee sulle niin saat lyödä sitä hikisellä paidalla perseelle!
[q]Occu
Ehkä sun shAderNa pitäisi alkaa käymään siellä CTRL:issa, siellä se ehkä saattaisi
[/q]
oikeesti vaikee selittää.....hmmmm...... mites ton nyt selittäis......... Okei eli sen on ainaki paljo parempi ku kädel huitasta, koska paita just ja just hipasee takalistoo.......... <- koska sen on ranneliike ;)
[q]shAderNa:
oikeesti vaikee selittää.....hmmmm...... mites ton nyt selittäis......... Okei eli sen on ainaki paljo parempi ku kädel huitasta, koska paita just ja just hipasee takalistoo.......... <- koska sen on ranneliike ;)
[/q]
Kerro nyt ensin että miks sä otat sen paidan pois päältä? Pidä se päällä, kiitos. Täten parannat kaikkien viihtyvyyttä. :)
Ei ne bileet oli tosiaan mikään lihatiski, josta haetaan seuraa mahdollisimman huonolla käytöksellä ja suoralla kontaktilla. Siten saa seuraa parhaiten vaikka lääninvankilassa...
Toi on vaan oikeesti niin vitun mautonta, enkä ole KOSKAAN missään kuullut, että kukaan pitäisi tollasta nuijailua viehättävänä.
[q]shAderNa:
---
Occu
---
[/q]
Eli jos sulla ei olis paitaa niin löisit paljaalla kädellä ja miksi lyödä ollenkaan? En niinkuin vielläkään oikein ymmärtännyt tota sun pointtias? En vaikka kuinka yritin...
Ei kuulu herrasmiehen tapoihin lyödä tuntemattomia naisia perseelle, millään esineellä. Oli se sitten käsi taikka paita.
Kysy vaikka lupaa ensi kerralla ennen kuin teet näin tai jotain...
[q]ezzy:
---
shAderNa:
---
Kerro nyt ensin että miks sä otat sen paidan pois päältä? Pidä se päällä, kiitos. Täten parannat kaikkien viihtyvyyttä. :)
Ei ne bileet oli tosiaan mikään lihatiski, josta haetaan seuraa mahdollisimman huonolla käytöksellä ja suoralla kontaktilla. Siten saa seuraa parhaiten vaikka lääninvankilassa...
Toi on vaan oikeesti niin vitun mautonta, enkä ole KOSKAAN missään kuullut, että kukaan pitäisi tollasta nuijailua viehättävänä.
[/q]
Mä sanoin jo ett 95% ajasta mä biletän vaa. Emmä mee bileisii muijien takii, jos mä haluun saada helpon muijan ni meen perus sedu-huora-mestoihin, jois menee enimmäksee hermot. Mitä mä tarkotan mun ja kavereiden "viettomal hauskanpidolla", se tarkottaa ett pidän hauskaa ja sekoilen mis vaa oon kunhan siit ei oo kenellekkää harmii ja ittelläni on hyvä fiilis, millää muul ei oo välii. Mut ihmiset on erilaisii (oispa perseest ku ei ois=).
[q]Occu
Eli jos sulla ei olis paitaa niin löisit paljaalla kädellä ja miksi lyödä ollenkaan? En niinkuin vielläkään oikein ymmärtännyt tota sun pointtias? En vaikka kuinka yritin...
Ei kuulu herrasmiehen tapoihin lyödä tuntemattomia naisia perseelle, millään esineellä. Oli se sitten käsi taikka paita.
Kysy vaikka lupaa ensi kerralla ennen kuin teet näin tai jotain...
[/q]
Mä en kelaile ikinä ett nyt pitää antaa hitti perseelle, vaa se on tilanne kysymys. Miks mun pitää toistaa samoi asioit. Luetsä kaiken kahteen kertaan?
[q]Hyzenthlay:
mietin ihan samaa... itsekin tulee usein hymyiltyä sellaista plur-hymyä kaikille, mutta en ole tosiaankaan tarkoittanut sillä ikinä mitään muuta. Bileissä ei ole miehiä ja naisia, bileissä on bilettäjiä
[/q]
Ihan hemmetin hyvin sanottu! Bileissä on just se kivaa ku voi hymyillä ihmisille ilman että siin on mitään taka-ajatuksia. Hymyilipä tytöille tai pojille ni sillä ei oo mitään väliä. Mut jos se alkaa mennä valtavirtameiningiksi, että jokainen hymy tarkoittaa että "oon kiiinnostunu susta sillä tavoin", ni eihän tässä uskalla kohta hymyillä kenellekään*ding*.
Koska nyt näyttää olevan niin, että erityisesti Hard Dance-bileiden puolella karkeat järjestyshäiriöt ovat olleet jo jonkin aikaa aivan uskomattoman jyrkässä nousussa, niin olisi mielestäni paikallaan keskustella siitä mitä tämä epätoivottu käyttäytyminen saadaan niitettyä tapahtumista pois ja ne saadaan jatkumaan kaikkien meidän kannalta miellyttävissä merkeissä.
Listaa niistä ongelmatilanteista, joihin olen törmännyt joko henkilökohtaisella tasolla tai kuullut ystävilltäni:
Pahoinpitelyt:
Aikaisemmin väkivallan ilmeneminen bileissä oli täydellinen shokki suurinpiirtein koko paikalla olleelle yleisölle, koska se leimattiin kaikkien puolelta tähän kulttuuriin ja sen tapahtumiin täydellisesti kuulumattomattomaksi. Juuri minkään tasoista väkivaltaa ei bileissä ilmennyt kuin äärimmäisen satunnaisesti ja niihin yksittäisiin tapauksiinkin puututtiin asian vaatimalla vakavuudella.
Kauniimman sukupuolen epäkunnioittava kohtelu:
Jälleen kerran aikaisemmin toisen sukupuolen lähestyminen bileympäristössä osattiin toteuttaa pääsääntöisesti hyvin huomaavaisesti puolin ja toisin. Siitä oltiin kovasti ylpeitä ettei lihatiskimentaliteetti ollut rantautunut "meidän" tapahtumiimme ja kuinka bileissä kaikki saivat pitää hauskaa kukin omalla tavallaan ilman seksuaalista häirintää. Tästä on nyt edetty siihen pisteeseen, että tuntemattomien ihmisten perseiden puristelua ja muuta lähentelyä tapahtuu hyvin yleisesti ja aivan lähiaikoina olen saanut kuulla kahdesta raiskausyrityksestä bileissä.
Lavalle kiipeily, artistien häirintä ja klubin sekä ravintolan omaisuuden tuhoaminen:
Aloitetaan nyt vaikka siitä lavalle kiipeämisestä: Jos et ole tapahtuman henkilökuntaa (joka tietää kyllä mitä saa tehdä ja mitä ei + perusteet näille säännöille), niin älä lähde kiipeämään lavalle - halusitpa sitten vain ottaa kuvia tai tanssia siellä missä on näennäisesti tilaa. Bileiden dekot, lava-setupit ja muut vastaavat eivät myöskään ole olemassa siksi, että niitä saisi sormeilla omaksi huvikseen selvinpäin, "vahingossa" tai kaatokännissä / överikuoseissa törmäillen. Samaa koskee kaikkea tapahtumapaikan omaisuutta - kaikki varmaan ymmärtävät, että paikkojen rikkomisesta seuraa hyvin pian se että ravintoloitsija kyseenalaistaa elektronisen musiikin tapahtumien omaan paikkaansa järjestettäväksi ottamisen kannattavuuden. Suomeksi sanottuna mestat lähtevät alta jos pistätte paikkoja paskaksi. Tapahtumissa esiintyviä artisteja ei myöskään tule häiritä kesken keikan. Levyjen tai livejen soittaminen on esiintyjille duunia (vaikkakin useimmiten ihan hauskaa sellaista) ja heillä ei ole kesken keikan aikaa jäädä jauhamaan paskaa, kättelemään porukkaa tai muutakaan vastaavaa vaikka jostain yleisön edustajasta kuinka siltä tuntuisi.
Ekstensiivinen laittomien päihteiden käyttäminen bileissä:
Henkilökohtaisesti en edelleenkään ole tuomitsemassa huumausaineiden käyttöä tai niiden käyttäjiä millään tasolla (koska pidän tätä jokaisen meistä henkilökohtaisten valintojen piiriin kuuluvana asiana), mutta sen paremmin viinan juominen kuin doupin vetäminenkään eivät anna vapautuksia niistä yleisistä käyttäytymissäännöistä, jotka koskevat kaikkia meistä. Kuosaaminen on myöskin käsittääkseni kaikkien järjestäjien virallisen kannan mukaan epätoivottua, koska jo pelkästään lainsäädännöllisistä syistä siitä seuraa ongelmia. Ihmisten päihteidenkäyttö tuntuu laittomien substanssien suhteen olevan Hard Dance-puolella menossa entistä enemmän siihen suuntaan, että se on kovin jätkä joka vetää eniten sälää. Tästä mentaliteetista johtuen öyskät tuntuvat olevan nykyään enemmän arkipäivää kuin poikkeuksia ja mm. yhdet bileet on lopetettu poliisin toimesta ihan vähän aikaa sitten ja vähintään yhdellä henkilöllä oli hengenlähtö lähellä. Ei siis pidä roudata sitä douppia bileisiin ja jos sitä on pakko ylipäätään käyttää, niin vois käyttää sitten kanssa järkeä. Järjen käytön unohtamisella aiheuttaa ensisijaisesti vaaratilanteita itselleen ja toissijaisesti helvetin isoa haittaa koko alakulttuurille.
Valitettavasti suurimmasta osasta näitä em. järjestyshäiriöitä vastaavat alle kaksikymppiset uudet kasvot (joka ei tietenkään tarkoita, että koittaisin tässä nyt väittää kaikkien alle parikymppisten käyttäytyvän huonosti ja sitä vanhempien ainoastaan asiallisesti). Kaikesta tästä ja muista järjestyshäiriöistä (joista muut toivottavasti kirjoittavat tähän keskusteluun) täytyisi nyt päästä eroon. "Tarttis tehrä jotain" - lainasanoja viljelläkseni. Nyt olisi siis kiva kuulla muidenkin mielipiteitä siitä miten homma saadaan takaisin handuun ja tällainen perseily loppumaan. Ilmiselvää on se, että jokainen meistä voi asiaan vaikuttaa vähintään siten, että hakee järjestysmiehiä aktiivisemmin auttamaan epätoivotuissa tilanteissa kunnes niiden aiheuttajat toivottavasti itsekin ymmärtävät mitä pitäisi tehdä toisin.