Virallinen Apple topic

Back to yleinen keskustelu O

[q]Wert, 9.6.2010 10:27:
---
dj upi, 9.6.2010 10:26:
Onks tietoa vielä millon tulee uus omenapuhelin Suomenmarkkinoille?

---

On, Heinäkuussa. tarkkaa päivää ei vielä tiedä.
[/q]

Hmm... Kummaa. Soneran verkkokaupasta ei saa nyt mitään iPhoneja :O, vai vammaako vaan mun netti nyt jotain?

[q]dj upi, 9.6.2010 10:26:
[/q]

[q]dj upi, 9.6.2010 10:34:
---
Wert, 9.6.2010 10:27:
---
dj upi, 9.6.2010 10:26:

---

---

Hmm... Kummaa. Soneran verkkokaupasta ei saa nyt mitään iPhoneja :O, vai vammaako vaan mun netti nyt jotain?
[/q]

Jooh. Tuosta jostain forumilta luin että 16/32G versioita ei enää tehdä 3GSstä joten niitä ei saa. 8G versio taas on kuulemma tulossa "halpisversiona" 3GSstä, mutta ei tietoa että milloin.

[q]ezzy, 9.6.2010 10:19:
Eka Snapdragon-alustainen luuri tuli markkinoille 2008 lopulla...
[/q]

Hmm... missanut kokonaan, mikä puhelin oli kyseessä? Suht edellä aikaansa kun massat tulee nyt 2010.

[q]
...ja A4:ssa ei ole sisäistä RAM:a ja A4 käyttää Cortex A8:ä.[/q]

My bad, ei pitäs luottaa engadgettiin. Tosiaan A8 ja ei ram, mut pari kerrosta muistia kyllä löytyy samasta paketista. Sitä en osaa sanoa pakotoidaanko snapdragonia samalla tavalla.

[q]
Nopeustestejäkin on niin monenlaisia ja Android 2.2 vs. A4 testejä ei hirveästi vielä löydy, Googlen I/O-tapahtumassa Nexus 2.2:lla vei tehossa A4:sta. Itse en tosin tuollaisiin mediatapahtumien nopeustesteihin luota pätkääkään.
[/q]

Juu, ei noilla ole mitään virkaa, toinen prossu saatta tehdä jotain nopeammin kuin toinen ja monet testit on helposti tehty tavoite mielessä.... testit eri os:ää vastaan ovat jokseenkin turhia, kertovat enemmän os:ä kuin itse prosessorista.

Lopulta sanoisin kuitenkin niin, että tällä hetkellä toi a4 taitaisi kepittää nykyistä snapdragonia, onhan se kuitenkin snadisti uudempi ja kustomduunattu. Parin kuukauden päästä tilanne on jo toinen.

[q] Noi kaks lasilevyä, ootko ihan tosissas, että toi on susta jotenkin mullistavaa?[/q]

Todellakin. Laitteita myydään tuntumalla ja sillä, että kun laitteen ottaa käteensä, sen yksinkertaisesti haluaa omistaa. Tämä on juuri se alue, jossa nokia ja 99% androidluureista feilaa totaalisesti.

Markkinoilla on ollut erilaisia muovilaitteita, metallilevyjä ja lasikansia ja keskimäärin metallikotelot on kyllä olleet kädessä suht ainutlaatuisia. Kun tähän yhdistetään lasi molemmilla puolilla, mä ihan oikeasti uskon, että toi laite tuntuu paremmalta kädessä kuin 10x enemmän maksava Vertu.

Uskoisin myös, että tästä maailmasta ei löydy yhtään käynnykkäkäyttäjää, joka ei haluaisi vaihtaa oman luurinsa muovista tuntumaan tuohon applen metallin ja lasin fiilikseen.... tuon rinnalla vaikka nokia n8 tai samsungin / htc:n uutuudet näyttää lähinnä muovileluilta :/

[q]ville, 9.6.2010 10:58:
---

Todellakin. Laitteita myydään tuntumalla ja sillä, että kun laitteen ottaa käteensä, sen yksinkertaisesti haluaa omistaa. Tämä on juuri se alue, jossa nokia ja 99% androidluureista feilaa totaalisesti.

Markkinoilla on ollut erilaisia muovilaitteita, metallilevyjä ja lasikansia ja keskimäärin metallikotelot on kyllä olleet kädessä suht ainutlaatuisia. Kun tähän yhdistetään lasi molemmilla puolilla, mä ihan oikeasti uskon, että toi laite tuntuu paremmalta kädessä kuin 10x enemmän maksava Vertu.

Uskoisin myös, että tästä maailmasta ei löydy yhtään käynnykkäkäyttäjää, joka ei haluaisi vaihtaa oman luurinsa muovista tuntumaan tuohon applen metallin ja lasin fiilikseen.... tuon rinnalla vaikka nokia n8 tai samsungin / htc:n uutuudet näyttää lähinnä muovileluilta :/
[/q]

köh, Appleja myydään tuntumalla ja mielikuvilla. Varmasti tuntuu kivalta juu. Muovinen tuntuma ja paska tuntuma ei ihan mene käsi kädessä, osa noksuista on kyllä ihan karmivan muovisia, että ne jopa nitisee. Siks toi Alukuorisuus onkin ihan tervetullutta, itse tykkään siitä, että luuri on jämäkkä eikä luisu kädesta eli siinä pitää olla jotain grippiä. Mut en kyllä todellakaan sen perusteella luuria valitse miltä se tuntuu tai näyttää. Ihan ominaisuuksien perässä menen.

Ainiin ja se eka Snapdragon-luuri: Toshiba TG01. Ton jälkeen sitä on käyttänyt Acerin NeoTouch, HTC HD2 jne. Itse chipsetti tuli siis loppuvuodesta 2008, korjaus siihen :P (Qualcommihan ei itse kutsu Snapdragonia prosessoriksi, vaan platformiksi, koska ne on System On a Chippejä, kuten A4:kin, joissa on PowerVR:n GPU:ta jne roinaa sisällä, Scorpion on se itse ydin)

Tää ei nyt liity Appleen mutta mites toi GPU puoli luureis mis on Snapdragon tai Hummingbird?

[q]hallucinogen, 9.6.2010 11:38:
Tää ei nyt liity Appleen mutta mites toi GPU puoli luureis mis on Snapdragon tai Hummingbird?
[/q]

http://alienbabeltech.com/main/?p=17125 Tuol on pikkasen lisätietoa ja speksiä molemmista.

[q]ezzy, 9.6.2010 10:19:

Ja toi kalenterinapin painamisen "viitsiminen" on just tota Applismia, kun ei pysty tekemään jotain iPhonella, niin SE ON IHAN OK KU SE ON APPLE. EN MÄ SITÄ TARTTISKAA. Jos mä en halua avata sellasta softaa mitä ei TARVITSE avata, kun tapaamiset ja muut näkee suoraan työpöytää selatessa, niin se on vaan yksi vaihtoehto ja vapaus valita lisää. Mä näen sen niin, toiset näkee taas yhtenä turhana lisäominaisuutena ja vaikeana puhelimena, kun on niin paljon valinnanvaraa...
[/q]

+1

Pahimmillaan tällainen on just sitä fanipojujen vittupäisyyttä, joka saa veren kiehumaan. Kaikki iPhonen puutteet on turhaa paskaa, ja sitten yhtäkkiä niistä tuleekin jotain AMAZING NEVER SEEN BEFORE -ominaisuuksia. Varmaan lehmänpaskan syömisestäkin sais muodikasta jos Steve-setä niin julistaisi.

Työpöytäwidgetit ynnä muut on oikeesti yks parhaimmista asioista mitä nykyluurissa voi olla. Se on vaan niin perhanan kätevää, kun näkee esim kalenterin, säätiedot, kaiken maailman statuspäivityksen, rss- ja microfeedit yhdellä silmäyksellä. Se, että iPhonessa suurinpiirtein kaikkeen pitää olla erillinen sovellus on aika outo käytettävyyskupru.

Mitä nyt pikaisesti olen uuden iPhonen ominaisuuksista lukenut, niin onhan siinä kivoja parannuksia vanhaan ja ihan oikeaan suuntaan se on menossa. Applen vahvuuksiin tosiaan kuuluu muotoilu ja graafinen suunnittelu, joten on vähän harmillista että tuotteet pakottaa turhan paljon omaan muottiinsa eikä anna käyttäjille (omasta mielestäni) tarpeeksi valinnanvapautta. Ja kuten ezzykin tuolla aikaisemmin sanoi, haluan myös että hankkimani tuotteet ovat sellaisia kuin itse haluan. Tästä syystä Applen tuotteet eivät toistaiseksi ole kummemmin innostaneet.

[q]blastic, 9.6.2010 12:28:
---
ezzy, 9.6.2010 10:19:

Ja toi kalenterinapin painamisen "viitsiminen" on just tota Applismia, kun ei pysty tekemään jotain iPhonella, niin SE ON IHAN OK KU SE ON APPLE. EN MÄ SITÄ TARTTISKAA. Jos mä en halua avata sellasta softaa mitä ei TARVITSE avata, kun tapaamiset ja muut näkee suoraan työpöytää selatessa, niin se on vaan yksi vaihtoehto ja vapaus valita lisää. Mä näen sen niin, toiset näkee taas yhtenä turhana lisäominaisuutena ja vaikeana puhelimena, kun on niin paljon valinnanvaraa...

---

+1

Pahimmillaan tällainen on just sitä fanipojujen vittupäisyyttä, joka saa veren kiehumaan. Kaikki iPhonen puutteet on turhaa paskaa, ja sitten yhtäkkiä niistä tuleekin jotain AMAZING NEVER SEEN BEFORE -ominaisuuksia. Varmaan lehmänpaskan syömisestäkin sais muodikasta jos Steve-setä niin julistaisi.

Työpöytäwidgetit ynnä muut on oikeesti yks parhaimmista asioista mitä nykyluurissa voi olla. Se on vaan niin perhanan kätevää, kun näkee esim kalenterin, säätiedot, kaiken maailman statuspäivityksen, rss- ja microfeedit yhdellä silmäyksellä. Se, että iPhonessa suurinpiirtein kaikkeen pitää olla erillinen sovellus on aika outo käytettävyyskupru.

Mitä nyt pikaisesti olen uuden iPhonen ominaisuuksista lukenut, niin onhan siinä kivoja parannuksia vanhaan ja ihan oikeaan suuntaan se on menossa. Applen vahvuuksiin tosiaan kuuluu muotoilu ja graafinen suunnittelu, joten on vähän harmillista että tuotteet pakottaa turhan paljon omaan muottiinsa eikä anna käyttäjille (omasta mielestäni) tarpeeksi valinnanvapautta. Ja kuten ezzykin tuolla aikaisemmin sanoi, haluan myös että hankkimani tuotteet ovat sellaisia kuin itse haluan. Tästä syystä Applen tuotteet eivät toistaiseksi ole kummemmin innostaneet.
[/q]

Olisin jo aikaa sitten ostanut varmaan iPhonen ja iLäppäreitä, jos niissä olis se PRO-mode, missä sais tehdä mitä lystää :D

Mä menetän hermoni tän iTunesin kanssa. oikeasti. ARGH.
Monen monta vuotta winampia käyttäneenä itunes on yks helvetin jumittava stressipesäke ja siksipä kysynkin olisiko jollain kokemusta kolmannen osapuolen korvaavista musasoittimista koneelle?

[q]tomii, 16.6.2010 22:07:
---
Kait sitä aiheellista kritiikkiä voi silti heittää ilmoille, kuten kaikesta muustakin, jos sen näkee itselleen aiheelliseksi? Vai onko Applen tuotteet tehty materiaalista, joka blokkaa kaiken kritiikin?
[/q]

Kirjoitin aiheettomasta kritiikistä, jota suurin osa Applen vastustajista jaksaa jauhaa. Miksi pitää jankuttaa ominaisuuksista, jotka eivät ole Applen kohderyhmille tärkeitä? Ja miten joku jaksaa aktiivisesti vastustaa tuotteita, joita ei ole pakko ostaa?

Applen tuotteet ovat ilmeisesti niin haluttavia jopa niiden vastustajien mielestä, että turhautuminen heille tärkeiden ominaisuuksien puuttumiseen purkautuu Applen tuotteiden vastustamisena. Turhautumista varmasti lisää se, että Apple tekee nämä rajaukset tietoisesti - vastustajista varmasti tuntuu siltä, että Apple jättää heidät kiusallaan ulkopuolelle siitä, mistä kaikki puhuvat. Sen takia myös Applea yrityksenä täytyy siis vastustaa.

Omasta mielestäni on aivan mahtavaa huomata, että joku yritys onnistuu suunnittelemaan tuotteen, josta tulee tuoteikoni. Vaikkei tuote sopisikaan omiin tarpeisiini, ei minulle tule mieleenkään aktiivisesti väheksyä kyseistä tuotetta. Jos todella haluan käyttää tuotetta, niin minun täytyy muuttaa käyttäytymistäni, jotta sovin tuotteelle jo suunnitteluvaiheessa valittuun kohderyhmään.

[q]Metz^^, 28.3.2010 13:53:
Monen monta vuotta winampia käyttäneenä itunes on yks helvetin jumittava stressipesäke ja siksipä kysynkin olisiko jollain kokemusta kolmannen osapuolen korvaavista musasoittimista koneelle?
[/q]

Mitä sä yrität tehdä ja kuinka, kun iTunes jumittaa?

[/q]

Sul on varmaa se iTunes Storeen yhdistäminen päällä, nakkaa ruksi vittuhun sieltä asetuksista ja vot jo nopeutuu.

[/q]

Ite hylkäsin sen 7 version jälkeen. Se on vähän ku Real Player, joka heti ku saavutti suosion änki sen ohjelman täyteen paskaa niin ettei ketään haluu käyttää enään...

Ite siirryin Songbird:iin, mut mielestä se on tosin vähän turhan hidas isoilla kokoelmilla.

Tää siis windowsissa. Macin soitto-ohjelmista en niin tiedä, mutta ton songbirdin saa kans macille.

[q]_samppa, 31.3.2010 19:38:
---
Metz^^, 28.3.2010 13:53:

---

Mitä sä yrität tehdä ja kuinka, kun iTunes jumittaa?
[/q]

se ei kestä mun isoo playlistiä, okei ne tulee servulta verkon yli joten annan vähän armoa, mutta winamp pysty kestään senkin. Toinen on jos lisään uusia biisejä niin kaikki se kura mitä se haluais tehdä, determining blaa, gapless play..blaa, jne. ja muutama asia mitä vihaan itunesissa;

a) se ei ymmärrä mp3 idtagihärpäkkeitä niinkun winamp, esim väärinnimetyt winamp ymmärsi silti, tää sama ongelma tulee vastaan myös ipodissa, ja en todellakaan ala nimeen uusiks kaikkee mitä ihmiset on väärin nimenny tai ite oon joskus ripatessa mokannut
b) genius ei toimi niin hyvin kun hehkutetaan
c) Random/suffle ei todellakaan toimi
d) puuttuu se ALT+klik jono mitä rakastin winampissa, voithan sä tässäkin tehdä playlistin mutta se on eriasia ja hankalampaa
e) se vaan on ruma (miksi, kun kaikki muu on nättiä designia? :<)
f ) ei ymmärrä ipodia aina, vaikka ite käyttis ymmärtää (muillakin on ollut tää ongelma)
g) se miten se listaa biisit, joko aakkosten tai levyn mukaan jne, mä haluaisin niinkun winampissa, sourcen mukaan. mullon musat järkätty tietyllä tavalla genreittäin ja haluaisin että ne toimis tossa lisäämis järjestyksessä, vaan ei, ja se genrejuttu on ihan kuraa!
h) listauksessa et voi vetää esim levyä tai genree nimen edelle vaan se nimipalkki on aina ensimmäisenä. (saako tän muutettua jostain, en oo ainakaan löytänyt?)

ja muuta mutta alkaa vaan ärsyttään jos lisään enemmän näitä, mä oikeesti kaipaan winampia ._. Etenkin toi alt+klik.... miss you!

[q]Metz^^, 1.4.2010 01:12:
---
se ei kestä mun isoo playlistiä, okei ne tulee servulta verkon yli joten annan vähän armoa, mutta winamp pysty kestään senkin. Toinen on jos lisään uusia biisejä niin kaikki se kura mitä se haluais tehdä, determining blaa, gapless play..blaa, jne. ja muutama asia mitä vihaan itunesissa;
[/q]

Itsel pyörii iTunes-kirjastot verkon yli ja AirTunesilla saundit sit langattomasti kaiuttimiin ja ei oo kyl ollu mtn ongelmia. Mut joo, iTunes ei lienee sun ohjelma

Oots kokeilu tota Cog-softaa? Vois toimii sulle.
http://cogx.org/

En jostain syystä saa kaikkea hyötyä irti Airport Expressin 54 Mbps nopeudesta. (Linja mitä käytän niin ylittää helposti Airport Expressin kapasitettin ja piuhalla saankin kaiken hyödyn irti kaistasta.) Tällä hetkellä se saa vaan puskettua ulos n. 21 Mbps. Airport Express on asetettu niin että toimii vain G-standardilla.

(Edit: Kun muutin AE:n siltaavaksi niin nopeus nousi 14->21 Mbps. Mutta vielä jokin mättää kun ei puske tuonne 54 Mbps:ään asti.)

[q]bates, 1.4.2010 08:39:
---
Metz^^, 1.4.2010 01:12:
---

---

Itsel pyörii iTunes-kirjastot verkon yli ja AirTunesilla saundit sit langattomasti kaiuttimiin ja ei oo kyl ollu mtn ongelmia. Mut joo, iTunes ei lienee sun ohjelma

Oots kokeilu tota Cog-softaa? Vois toimii sulle.
http://cogx.org/
[/q]

tulee servulta musa ja airportti välissä, musa menee suoraa piuhalla en tiä missäkohden se junnaa mut anygays kiitti linkistä pitää kokeilla :)

---

[/q]

Tähän on melko hankala sanoa mitään näin etänä... Yksi syy voisi olla se, että itunesin library.xml voi kasvaa melko isoksi, samoin albumien kuvat vievät paljon tilaa ja noiden hakeminen verkon yli voi kestää. Olisiko sun mahdollista siirtää itse library omalle koneelle ja pitää vain musafilet servulla?

---
a) se ei ymmärrä mp3 idtagihärpäkkeitä niinkun winamp, esim väärinnimetyt winamp ymmärsi silti, tää sama ongelma tulee vastaan myös ipodissa, ja en todellakaan ala nimeen uusiks kaikkee mitä ihmiset on väärin nimenny tai ite oon joskus ripatessa mokannut
[/q]

Puhutko sä nyt olemattomista id3-tageista (tyyliin ablum atrist) vai virheistä olemassa olevien (album artist) tagien sisällössä? No anyway, iTunes pelaa aika rankasti noiden tagien pohjalta, joten lienee helpointa yrittää korjailla niitä tageja jollain tagieditorilla, joka hakee tiedot automaattisesti jostain tietokannasta. Hyviä tällaisia en valitettavasti osaa tähän hätään suositella, kun omaa tarvetta ei ole ollut.

---
b) genius ei toimi niin hyvin kun hehkutetaan
c) Random/suffle ei todellakaan toimi
[/q]

Mitä sä oletit geniukselta? :D Tyypillistä Applen markkinahuttua... Apple väittää, että shufflen pitäisi olla täysin random. Tiedä sitten, netti on täynnä samansorttista valitusta ja oon välillä kyllä itsekin ihmetellyt ton toimintaa. :)

---
d) puuttuu se ALT+klik jono mitä rakastin winampissa, voithan sä tässäkin tehdä playlistin mutta se on eriasia ja hankalampaa
[/q]

Tää on kyllä perseestä... yritin googletella, mutta mitään järkevää substitutea ei löytynyt. Ei toi oikea klikkaus -> Play Next in iTunes DJ nyt kovin hankala ole, mut ei todellakaan yhtä näppärä. :/

---
f ) ei ymmärrä ipodia aina, vaikka ite käyttis ymmärtää (muillakin on ollut tää ongelma)
[/q]

Tähän en ole törmännyt itse, joten en osaa auttaa.

---
g) se miten se listaa biisit, joko aakkosten tai levyn mukaan jne, mä haluaisin niinkun winampissa, sourcen mukaan. mullon musat järkätty tietyllä tavalla genreittäin ja haluaisin että ne toimis tossa lisäämis järjestyksessä, vaan ei, ja se genrejuttu on ihan kuraa!
[/q]

iTunesin idea on juurikin siinä, että käyttäjän ei tarvitse tietää/välittää missä päin levyä filet majailee. Siksi ko. softa nojaa niin raskaasti id3-tageihin. Yritin kanssa alussa tapella tota vastaan, kunnes nostin tassut pystyyn ja aloin vaan kiltisti tagata filejä. Genrejuttu ei ole IMO kovinkaan paska, kunhan vaan filet on jaksanut tagata kuntoon. Myös View->Column Browser->On Top on näppärä, mikäli id3-tagit on kunnossa (toimii list-modessa).

Tagaamiseen on kosolti appleskriptejä verkossa, joten googlettamalla saattaisi hyvinkin löytyä, joka tagaa noi filet haluamallasi tavalla niiden kansiorakenteen perusteella (tai sitten se joku editori). En jaksa uskoa, että olet ainoa ihminen maailmassa, joka on siirtynyt winampista itunesia käyttämään. :)

http://dougscripts.com/itunes/

---
h) listauksessa et voi vetää esim levyä tai genree nimen edelle vaan se nimipalkki on aina ensimmäisenä. (saako tän muutettua jostain, en oo ainakaan löytänyt?)
[/q]

Joo tähän ei ole olemassa ratkaisua.

No, eipä näistä varmaan paljon iloa ole, joten onnea korvaavan softan metsästykseen :)

[q]Lost-Soul, 15.6.2006 12:08:
Eikös Cinema Displayt ole samoja näyttöjä kuin Dellit?
[/q]

Niissä on sama näyttöelementti, mutta Dellin näytöissä on empiirisen havainnoinnin perusteella epämiellyttävän jyrkkä kontrasti (ja spekseissäkin kontrastisuhde on isompi, mikä periaatteessa pitäisi olla hyvä asia mutta käytännössä tässä tapauksessa ei kyllä ole). Hyviä näyttöjä nekin on toki.

O