Arvoitus/Tehtävä
[q]Chatte, 13.8.2007 19:04:
Jälleen ollaan saarella, jonka asukkaista osa on rehtejä (puhuvat aina totta) ja osa retkuja (valehtelevat aina).
Oletetaan, että on henkilöt A ja B, joista A sanoo "Minä olen retku, mutta B ei ole". Mitä A ja B ovat?
P.S. Näissä on se kivaa, että nämä eivät voi jäädä ratkaisematta, kun kaikki ratkaisuun tarvittava on kerrottu arvoituksessa.
[/q]
[q]Chatte, 13.8.2007 18:57:
Suuri joukko kirjan arvoituksista kertoo saaresta, jonka asukkaista osa on rehtejä (puhuvat aina totta) ja osa retkuja (valehtelevat aina).
Arvoitus: Tässä ongelmassa ollaan kyseisellä retkujen ja rehtien saarella, ja mukana on vain kaksi henkilöä, A ja B, jotka ovat siis joko rehtejä tai retkuja. A väittää: "Ainakin toinen meistä on retku." Mitä A ja B ovat?
[/q]
[q]soturi, 13.8.2007 20:07:
[/q]
Aivan oikein.
[q]MiLindiNi, 8.8.2007 07:06:
---
John, 8.8.2007 06:59:
1. "Jos *piip* on rikki, niin älä *piip*, vaan *piip* *piip* pois." Mikä sana on *piip*?
2. Maailmassa on seitsemän valtiota joiden nimessä ei ole yhtäkään samaa kirjainta kuin sanassa Suomi. Mitkä?
---
tosta 1:sta..."tee"
osaa kirjottaa enää
[/q]
eiks toi 1 vois olla vaikka
[q]Chatte, 13.8.2007 19:04:
Jälleen ollaan saarella, jonka asukkaista osa on rehtejä (puhuvat aina totta) ja osa retkuja (valehtelevat aina).
Oletetaan, että on henkilöt A ja B, joista A sanoo "Minä olen retku, mutta B ei ole". Mitä A ja B ovat?
[/q]
[q]soturi, 13.8.2007 20:09:
[/q]
Jälleen oikein.
Hauska tehtävä kaikille suomenkielisille.
Tunnista sanan "epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkäänköhän" sisältämät johdokset, sijapäätteet ja liitepartikkelit
Esim. koirilleni > koir-i-lle-ni (koira+MON+ALL+1SG)
Vastaus:
[q]Chatte, 13.8.2007 19:17:
Tässä arvoituksessa esiintyy kolmenlaisia ihmisiä: rehtejä (puhuvat aina totta), retkuja (jotka valehtelevat aina) ja normaaleja (toisinaan valehtevat, toisinaan puhuvat totta).
Tarkastelemme kolmea henkilöä, A:ta, B:tä ja C:tä, joista yksi on rehti, yksi retku ja yksi normaali (muttei välttämättä tässä järjestyksessä). He väittävät:
A: Minä olen normaali
B: Se on totta.
C: Minä en ole normaali.
Mitä A, B ja C ovat?
[/q]
Tässä arvoituksessa esiintyy kolmenlaisia ihmisiä: rehtejä (puhuvat aina totta), retkuja (jotka valehtelevat aina) ja normaaleja (toisinaan valehtevat, toisinaan puhuvat totta).
Tarkastelemme kolmea henkilöä, A:ta, B:tä ja C:tä, joista yksi on rehti, yksi retku ja yksi normaali (muttei välttämättä tässä järjestyksessä). He väittävät:
Mitä A, B ja C ovat?
[/q]
Mitä A, B ja C ovat?
[/q]
[q]soturi, 13.8.2007 20:52:
[/q]
Spoilaan nyt näkyvästi, kun en saa oikeaa spoileria toimimaan: Retku ei voi puhua totta - kuten tässä ratkaisussa tapahtuisi - joten joko A ei ole normaali tai B ei ole retku. Elikkäs ratkomaan: Toteamme ensin, että A ei voi olla rehti, koska rehti ei valehtelisi olevansa normaali. Eli A on joko retku tai normaali. Jos oletetaan, että A olisi normaali, silloin B:n väite olisi tosi, joten hän olisi rehti tai normaali. B ei voisi kuitenkaan olla normaali, jos A olisi, joten hän olisi rehti. Silloin C:n täytyisi olla retku. Retku ei voisi kuitenkaan sanoa, ettei ole normaali, koska se olisi totta. Eli?
Mitä A, B ja C ovat?
[/q]
[q]Chare, 13.8.2007 21:31:
[/q]
Oikein.
Täytynee kirjoitella muutama lisää, kunhan jaksan.
OT:
Jännää, nyt se toimii, mutta äsken ei...
Nyt ollaan Unohduksen metsässä. Täällä seikkailee Liisa (joka unohtelee mm. viikonpäiviä) sekä Leijona ja Yksisarvinen. Eläimissäkin on jotain outoa: Leijona valehtelee maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin, ja puhuu totta muina päivinä. Yksisarvinen puolestaan valehtelee torstaisin, perjantaisin ja lauantaisin, mutta puhuu muulloin totta.
Eräänä päivänä Leijona ja Yksisarvinen väittivät Liisalle:
Leijona: Eilen oli valehtelupäiväni.
Yksisarvinen: Eilen oli minunkin valehtelupäiväni.
Liisa pystyi väitteiden perusteella päättelemään viikonpäivän. Mikä se oli?
[q]Chatte, 13.8.2007 21:54:
Nyt ollaan Unohduksen metsässä. Täällä seikkailee Liisa (joka unohtelee mm. viikonpäiviä) sekä Leijona ja Yksisarvinen. Eläimissäkin on jotain outoa: Leijona valehtelee maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin, ja puhuu totta muina päivinä. Yksisarvinen puolestaan valehtelee torstaisin, perjantaisin ja lauantaisin, mutta puhuu muulloin totta.
[/q]
[q]Chatte, 13.8.2007 21:54:
[/q]
[q]soturi, 13.8.2007 21:59:
[/q]
Jeps. Tais olla liian helppo, kun noin nopee ratkes. Pitää pistää visaisempia, kun muuten miulla menee kauemmin arvoituksen kirjoittamiseen kun siulla/teillä sen ratkaisemiseen.
Liisa tapaa jälleen leijonan. Leijonahan valehtelee maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin, ja puhuu totta muina päivinä. Minä viikonpäivänä leijona voi väittää seuraavaa:
(1) Valehtelin eilen.
(2) Valehtelen jälleen huomenna.
[q]Chatte, 13.8.2007 22:14:
Liisa tapaa jälleen leijonan. Leijonahan valehtelee maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin, ja puhuu totta muina päivinä. Minä viikonpäivänä leijona voi väittää seuraavaa:
(1) Valehtelin eilen.
[/q]
1) ma, ti, ke, to
2) su, ma, ti, ke
[q]Chatte, 13.8.2007 22:14:
(1) Valehtelin eilen.
[/q]
[q]Niklas N., 13.8.2007 22:20:
1) ma, ti, ke, to
2) su, ma, ti, ke
[/q]
Väärin. Menee pieleen jo siinä, että mm. tiistaina leijona ei voi sanoa "Valehtelin eilen", koska se olisi totta ja tiistaina leijona _aina_ valehtelee.
edit: typo
no vähän jäätää.
oisko toi lähempänä.
1) ma, to
2) su, ke
[q]Niklas N., 13.8.2007 22:29:
no vähän jäätää.
oisko toi lähempänä.
1) ma, to
2) su, ke
[/q]
Nää päivät on itse asiassa oikein, ja täten vastaushan on, että leijona ei voi väittää moista milloinkaan, koska minään päivänä hän ei voi sanoa molempia.
[q]alek száhala, 13.8.2007 20:10:
---
MiLindiNi, 8.8.2007 07:06:
---
John, 8.8.2007 06:59:
1. "Jos *piip* on rikki, niin älä *piip*, vaan *piip* *piip* pois." Mikä sana on *piip*?
2. Maailmassa on seitsemän valtiota joiden nimessä ei ole yhtäkään samaa kirjainta kuin sanassa Suomi. Mitkä?
---
tosta 1:sta..."tee"
osaa kirjottaa enää
---
eiks toi 1 vois olla vaikka
[/q]
kyllähän sekin kelpaa..*aplodit*
kuka hän on , jos hän saa kaiken mitä hän haluaa..??
(vihje: hän omistaa todella paljon maata ja suomessa ei ole sellaista)