Miten musiikki vaikuttaa?
ÄLKÄÄ LUKEKO KUIN PIRU RAAMATTUA:
Olen lukenut jostain, että klassisen musiikin tempo/rytmi eli n. 70 bpm olisi lähellä aivojen valvetilan rytmiä (en muista, oliko se nyt alfa, beetta, gamma vai delta- taitaa olla alfa). Useiden havaintojen mukaan klassisen musiikin kuuntelu edesauttaisi omaksumisprosessia ts. asiat jäävät paremmin päähän päntättäessä Mozartin tahtiin. Olen monesti leikkynyt ajatuksella, että jos ao. juttu pitää paikkaansa, niin trancen 140 bpm nakuttaisi ihanteellisesti joka toisen biittinsä aivorytmin tahtiin. Ehkäpä se aiheuttaa sen ihanan transsifiiliksen, kun tarpeeksi pitkään kuuntelee. Konemusiikissa käytetty tekniikka puolestaan mahdollistaa todella monipuolisen psykoakustiikan hyväksikäytön. Musiikki tempaa sekä taiteellisesti mukaansa, mutta se myös leikkii ihmisen tutkalapuilla siihen malliin, että kuulostaa aivan kuin olisi musiikin sisällä.
Jos kuuntelee musaa juuri ennen nukkumaan menoa voi saada todella kummia visioita. Varsinkin kaikista kokeellisempaa musiikkia edustavista biiseistä.
Sitten ne biisit mitkä vaan jotenkin iskee siihe yhteen tilanteeseen niin hyvin. Musiikki voi todellakin pelastaa koko kuukauden. Yksi juuri oikea biisi voi pelastaa päivän vaikka ois menny kuinka surkeasti.
Melkeen aina kun kuulen jonku mahtavan biisin, menee mulla kylmät väreet selässä. Jotku biisit saanu jopa itkemään. Nää sillon ku puhutaan hiukka chillimmästä musasta. Ja sit taas jotain rankempaa ku tamppaa, riippuen tietenkin monesta muusta asiasta myös, tulee aivan mahtavia viboja.. viimeksi tämä tapahtui 11.1. impulsessa proteuksen setin aikana *ökkö*
Hyvä tai huono biisi------>kylmät väreet selkää pitkin, mukavan tai ikävän tuntuset*hymy*
Joskus on käyny itkettämäänkin....*uuh*mut sillee kivasti.
Nukkumaan mennessä on ihana kuunnella jotain rauhallista, unettavaa musaa, ja aamulla pitää laittaa radio tai levy soimaan, että herää.
Musalla on monenlaisii vaikutuksii muhun ainaki: kiksumpi saa mut yleensä sentimentaaliseks, ehkä haikeeks eniten ja nousuja on niin upeeta odottaa tampates kun sattuu tuleen sellanen favo viisu..Sellanen letkeä vokaalihouse saa mut taas hymyileen ja yleensäkin iloiseks, deepimpi taas rauhottaa hypnoottisesti. Sitä on loistoo kuunnella kun menee nukkuun...Progesta ei tuu niinkää mitn ihmeempiä kiksejä/fiilareita ellei nyt soiteta niitä muutamia suosikeitani. Tekno (ja varsinkin mono) on niin loistoa siksi, että se on mielestäni niin kylmää ja tunteetonta, hyvä purkaa agressioita yms. ja ne vaihtuvat nopeasti hyviksi fiilareiksi Mitä raskaimmat soundit, sitä taatumpaa on meitsin nautinto ja joskus kun oikein innostun tamppaamaan, alkaa meneen pikkasen ylikin toi nautinto, ettei enää ees tiiä miten sitä ilmaisisi! Hard house aiheutti mulle ennen samoja viboja, mutta nyttemmin on pikkasen laimeeta sillä osastolla.
Hard Energy..hmm..noh, uppoo kyllä iha jees, mutten pidä sitä ihan niinkään rankkana kuin tätä teknompaa soundia vaikka bpm:ää löytyykin aika hurjasti enemmän. Toimii kyllä jos oon surullinen ja haluun tunteettomamman olotilan.
Mutta d´n`b:ssä on sitä jotain...uuh..ihanan repivää ja metallista ja on helmi vaihtelua tasabiitille. Paljon ulvovaa bassoa vielä jos on niin...*sydän*
Chilli yms. ambient on sitä ihme häröilymusaa kunnei tiä millä moodyllä ollaan, mutta toimii
Melodinen trance toimii mulla ovena toiseen maailmaan...tulee kylmii väreitä ja selkäpiitä karmii, mutta ainoastaan ihanalla tavalla. Rauhoittuessa euforinen/trancempi chilli toimii erittäin hyvin.*piis*
Joku päivä ne vielä keksii jonkun keinon miten musiikilla tai visuaaleilla voi oikeasti tuottaa erilaisia olotiloja... siis jotka johtuvat ihan fyysistä muutoksista aivoissa... vrt. känni.
Leppis:[q]
Ite muistelisin et joku ohjelma joskus väitti että musiikki ja rytmi tarttuu jo kohdussa (äidin sydämenlyönneistä) ja sen takia musiikin kuuntelemisesta tulee erilaisia fiiliksiä *täh*[/q]
olin kohdussa väärinpäin --> toi selittää jo paaljon :D
Mä en osaa edes selittää miten paljon "kone" musiikki merkitsee mulle... Sanotaan ilman sitä mä olisin ihan hajalla...
Sanotaan et musiikki on osa mun sielua, se vaikuttaa muhun tosi voimakkaasti, mä saan voimaa elää musiikin avulla.
musiikki on terapiaa...
*sydän**sydän**sydän**sydän**sydän**sydän**sydän**sydän**sydän**sydän**sydän*
no se menee päähän ja se menee jalkoihin ja sitsemenee...
ihanaastihan se vaikuttaa! *ökkö*
Unity(f):[q]Mä en osaa edes selittää miten paljon "kone" musiikki merkitsee mulle... Sanotaan ilman sitä mä olisin ihan hajalla...[/q]
Jos oikeesti on sitä mieltä että hyvä musa löytyy vain konemusiikista, niin kannattaa perehtyä vähän enemmän musiikkiin yleensä.
jos konemusiikki yhtäkkiä häviäisi universumista, niin nou hätä:
kiksumeiningit -> tämmöiset tunnetut yhtyeet kuten delerium (poislukien ne paskat kiksuremiksit) ja varsinkin dead can dance hoitaa melodiapuolen sanoinkuvailemattomasti paremmin kuin mitä yhdessäkään kiksubiisissä olen viimeisen 2v aikana kuullut. Muitakin on tietty kuin nää kaks.
house -> tuhannet jazzyhtyeet jotka rokkaavat ja pistävät peban sheikkaan. Ei tarvii kun mennä jumoon käymään oikeana päivänä niin ymmärtää.
tekno -> tribaali tms. rumpuorkesterit afrikasta, japanilaiset rummuttajat jne..
ambient -> ambienttia voi tehdä koneilla ja soittimilla, loppupeleissä aika sama kunhan osaa hommat.
blah. en jaksa jatkaa. mutta ymmärtänet itse loput ;) Korvaajia löytyy. Useimmiten nämä eivät kumminkaan ole "korvaajia" todellisuudessa vaan esikuvia, mistä konemusiikkiartistit ovat imeneet vaikutteensa. Vaihtoehto konemusalle ei ole radio energy.
Ihanteellista säveltämistä olisi, ettei etukäteen ole vaatimuksia, onko biisi konemusiikkia vai ei, vaan käyttää sekä perinteisiä soittimia ja koneita sen mukaan kuin miten visio biisistä etenee luomisprosessin aikana.
ps. Tasaisella tykittävällä bassorummulla ei ole mitään tekemist musan kans. Sitä ei saa fiilistellä ;)
phil collins - Another day in paradise ja In the air tonight ovat vaikuttaneet minuun jo 12 vuotta!
Jay Logic:[q]house -> tuhannet jazzyhtyeet jotka rokkaavat ja pistävät peban sheikkaan. Ei tarvii kun mennä jumoon käymään oikeana päivänä niin ymmärtää.
[/q]
Radio Groove FM, best radiostation in town... Oikeesti.
[q]Radio Groove FM, best radiostation in town... Oikeesti[/q]
nah... grooven nykylinjaa värittää vähän liiaks asti se (vajaan) parin vuoskymmenen ikänen kikkelijaska, ja kun kun se mafiakaan ei ainakaan toistaseks hirveesti parantanu linjaansa ylexiks muuttuessaan nii joutuu kyllä hankaamaan vastaan ja väittämään jotta aletaan olla tilanteessa jossa kuunneltavia radioasemia on enää yksi, eli radio helsinki.
"kone" musiikki oli vain esimerkki... Mä kyllä kuuntelen muutakin ja arvostan muutakin musiikkia tosi paljon.
Esim. Kesällä kun olin ihan maassa Villen kuoleman takia kuuntelin tosi paljon Kaija koota! Sen sanoitukset teki muhun vaan vaikutuksen, ne antoi voimaa jaksaa oppia elämään uudeleen...*sydän*
*sydän**sydän**sydän*musiikki*sydän**sydän**sydän*
mä sanon lyhyesti musiikki on PARASTA HUUMETTA
musiikki vaikuttaa muhun ihan mielettömällä tavalla...varsinkin hardtrance...*sydän*
en liiku esim. kaupungilla ollessani ilman että musiikki ei olis mukana..*hih**vink*
Kone musa saa kyllä huonon tuulen kaikkoamaan vaikka mikä olis,, tosin aina välil tulee vähä huonojaki viboja siitä mut se riippuu tietenki musasta,, ja jos kuulee jotai biisejä mitä on soitettu joskus joissain hyvissä kemuissa ni se saa aikaseks tosi kylmiä väreitä ja hyvän fiilarin päälle
musa auttaa ainakin urheillessa. tulee kevyt olo ja tuntuu et vois juosta ja hakkaa säkkiä ikuisuuden!