A sad week for the music industry

Back to musiikki O

[q]herra tassu, 8.12.2008 13:27:
---
Itse asiassa ainakin Wienissä tällainen liike oli Museum Quarterissa jo joskus 3-4 vuotta sitten (en muista nimeä). Voin kertoa että oli aivan helvetin kätevä, sai valita esim. Cheap Recordsin kaikista julkaisuista juuri ne mitkä iteltä puuttuivat, haluamaansa järjestykseen, kassan kautta ja cd käteen, niks naks. Eikä ollut edes kallista. Olettaisin siis että kyllä tuollaisia ainakin ulkomailta löytyy lukuisia.
[/q]

OK, siistiä! Yllättäen Suomesta ei moisia ole ainakaan
silmään osunut.

Tällänenhän on lanseerattu. Mielenkiintoinen idea, mutta toteutus Universal + DRM10 taitaa rajoittaa mielenkiintoa pontentiaalisilta asiakkailta...
Tuota voisi kuitenkin soveltaa ja ottaa mukaan mahdollisimman paljon labeleitä. Rojaltit sitten tasan latausten mukaan artistille tai labelille.

[q]
DNA:n Laajakaistaan rajoittamaton musiikin latausmahdollisuus
Lehdistötiedote 1.12.2008

DNA on tuonut ensimmäisenä Suomessa markkinoille laajakaistaliittymän, jonka hinnoitteluun kuuluu mahdollisuus ladata musiikkia rajoittamattomasti.

DNA Musalaajakaistaan voi ladata digitaalista musiikkia rajoittamattoman määrän ilman erillismaksua. DNA Musalaajakaista on kiinteä laajakaistaliittymä ja se sisältää kaikki DNA Laajakaistan perus- ja lisäpalvelut sekä mahdollisuuden ladata musiikkia vapaasti DNA Musiikkikaupassa olevasta erillisestä, jatkuvasti täydentyvästä valikoimasta.

DNA Musalaajakaista-asiakkailla on käytössään maailman suurimman levy-yhtiön, Universal Musicin valtaisa ja jatkuvasti täydentyvä musiikkivalikoima. Vapaasti ladattava musiikki on DNA Musiikkikaupassa osoitteesta http://musiikkikauppa.dnainternet.fi[/q]

[q]enrg, 8.12.2008 13:53:
Tällänenhän on lanseerattu. Mielenkiintoinen idea, mutta toteutus Universal + DRM10 taitaa rajoittaa mielenkiintoa pontentiaalisilta asiakkailta...
Tuota voisi kuitenkin soveltaa ja ottaa mukaan mahdollisimman paljon labeleitä. Rojaltit sitten tasan latausten mukaan artistille tai labelille.
[/q]

Radiorockilla on myös ollut tilauspalvelu jo jonkin aikaa ja levy-yhtiövalikoima näyttää pikkaisen kattavammalta http://store.radiorock.fi/tilauspalvelu/MukanaOlevatLevyYhtiot.aspx 17,90e/kk.

[edit]DRM:ää noi kaikki kaupat tietty on.

Jahas olin just kirjottamassa pitkää viestiä tosta rajattomasta streamauksesta kk-maksulla ja mun posti menikin sit pilalle kun sitä on jo käsitelty. Sellanen ois kuitenkin kova.

[q]Lauri,
RIAA:n statistiikkojen mukaan, vuonna 2007 oltiin musiikkiteollisuudessa
samoissa "arvoissa", kuin vuonna 1993, eli vähän vajaa 11 miljardia
dollaria (myydyn musiikin osalta, mitattuna jälleenmyyntiarvolla).[/q]
Ettei vaan myös talouskasvu ja inflaatio ois yksi osasyy tähän. En osaa arvioida kuinka paljon ne on vaikuttanut, mutta varmasti jossain määrin.

[q]Levykaupoilta voisi tilata räätälöityjä
kokonaisuuksia suoraan, maksaa summan x laskulla tmv.
Mahdollisuudet ovat rajattomat, mielikuvituksen mukaan.[/q]
Jostain luin että Afrikasta löyty levykauppa, jossa kaupan omistaja nauhoitti vinyyliltä c-kasetille asiakkaan haluamia biisejä :)

[q]Lauri, 8.12.2008 10:32:
Miikan tekstin aikana tuli mieleen, että koskakohan
joku fyysisten levyjen myyntipiste keksii ruveta
myymään itse koostettuja levyjä? Tiloissa muutama
tietokone, jolla voit valita tuhansista ja tuhansista
biiseistä haluamasi ja koostaa sen levyn (tai vaikka
iPodin, tms mp3 soittimen).

Lopuksi kassalle ja toteutuneen mukaan veloitus.

Sama tietty onnistuu kotikoneellakin, mutta kun
kerta fyysisiä liikkeitä on olemassa, niin miksi ei.
[/q]

Englannissa meet HMVlle ja valkkaat musat muistitikulle ja maksat lähtiessä kassalle.

En ymmärrä mikä musiikin lataamisessa nettikaupoissa on hankalaa. Netistä minkä tahansa ostaminen perustuu kumminkin ihan samoihin etiketteihin, oli sit kyseessä jakkupuku tai kirja, biisi tai paistinpannu. Myönnettäköön että muutamia nettilevykauppoja löytyy joissa kassalle pääseminen vaatii muutaman extraklikkauksen mutta jos mun 65v ÄITI osaa käyttää esim Itunesia, ei musiikin ostaminen netistä kauheen hankalaa voi olla.

[q]enrg, 8.12.2008 13:53:

---

DNA:n Laajakaistaan rajoittamaton musiikin latausmahdollisuus
Lehdistötiedote 1.12.2008

DNA on tuonut ensimmäisenä Suomessa markkinoille laajakaistaliittymän, jonka hinnoitteluun kuuluu mahdollisuus ladata musiikkia rajoittamattomasti.

DNA Musalaajakaistaan voi ladata digitaalista musiikkia rajoittamattoman määrän ilman erillismaksua. DNA Musalaajakaista on kiinteä laajakaistaliittymä ja se sisältää kaikki DNA Laajakaistan perus- ja lisäpalvelut sekä mahdollisuuden ladata musiikkia vapaasti DNA Musiikkikaupassa olevasta erillisestä, jatkuvasti täydentyvästä valikoimasta.

DNA Musalaajakaista-asiakkailla on käytössään maailman suurimman levy-yhtiön, Universal Musicin valtaisa ja jatkuvasti täydentyvä musiikkivalikoima. Vapaasti ladattava musiikki on DNA Musiikkikaupassa osoitteesta http://musiikkikauppa.dnainternet.fi
---
[/q]

rajoittaa ja paljon.

[q]mr.a, 8.12.2008 17:04:
---
Lauri, 8.12.2008 10:32:
Miikan tekstin aikana tuli mieleen, että koskakohan
joku fyysisten levyjen myyntipiste keksii ruveta
myymään itse koostettuja levyjä? Tiloissa muutama
tietokone, jolla voit valita tuhansista ja tuhansista
biiseistä haluamasi ja koostaa sen levyn (tai vaikka
iPodin, tms mp3 soittimen).

Lopuksi kassalle ja toteutuneen mukaan veloitus.

Sama tietty onnistuu kotikoneellakin, mutta kun
kerta fyysisiä liikkeitä on olemassa, niin miksi ei.

---

Englannissa meet HMVlle ja valkkaat musat muistitikulle ja maksat lähtiessä kassalle.

En ymmärrä mikä musiikin lataamisessa nettikaupoissa on hankalaa. Netistä minkä tahansa ostaminen perustuu kumminkin ihan samoihin etiketteihin, oli sit kyseessä jakkupuku tai kirja, biisi tai paistinpannu. Myönnettäköön että muutamia nettilevykauppoja löytyy joissa kassalle pääseminen vaatii muutaman extraklikkauksen mutta jos mun 65v ÄITI osaa käyttää esim Itunesia, ei musiikin ostaminen netistä kauheen hankalaa voi olla.
[/q]

Miksei Suomessa ole tuollaisia tän HMV:n kaltaisia palveluja?
Tai ainakaan niitä ei mainosteta...

Ei oo kyse siitä, ettenkö osaisi. Vaan en viitsi, koska olen laiska.
Tänään kokeilin mielenkiinnolla muutamaa musakauppaa, enkä
jaksanut loppuun asti missään byrokratian ollessa ärsyttävää.

Eli mun pointti on, sitten kun biisin ostaminen on yhtä helppoa kuin
R-kioskilta röökiaskin ostaminen (täysikäiselle), sitten homma on
rules.

Mun ei tartte rekisteröityä R-kiskalle, eikä aktivoida mitään
tunnareita eikä vastaanottaa niiden spämmiä, jne. ja silti saan sieltä
aina sen mitä oon ostamassa vastiketta vastaan. Jos joku verkkokauppa
toimii näin, kertokaa ihmeessä!

Hirveen vaikeeta on ostaa musaa nettikaupoista:
Voit vaikka runkata samaan aikaan ja ostaa teknoo jos siltä tuntuu.

E:
Itse aikoinaan ja tulevaisuudessa keskellä metsää asuessani oon ihan tosi tyytyväinen siihen että levyt tulee postilaatikkoon/koneelle parilla klikkauksella. En pidä levykaupoissa puljaamisesta koska mulla on selkä paskana ja pöydät on aina liian matalat.

En tosiaankaan voi käsittää tuota vikinää siitä miten homma voi olla muka vaikeeta/monimutkasta. Jos on tottunut siihen että minnekkään ei koskaan tarvitse kävellä korttelia enempää ja kaikki on aina naapurissa niin ehkä sitten.
Röökiaskin ostaminen ärrältä voi kaupungeissa olla helppoa mutta kun olet krapulassa siellä keskellä metsää ja busseja menee 2krt/vrk eestaas lähimpään kauppaan niin ei voi kun nauraa. Avuttomat.
Mitä seuraavaks, Yhyyy mun pitää painaa ite playta, pitäsikö palkata assistentti?

[q]Rujo Mutantti, 8.12.2008 18:06:
Hirveen vaikeeta on ostaa musaa nettikaupoista:
Voit vaikka runkata samaan aikaan ja ostaa teknoo jos siltä tuntuu.

E:
Itse aikoinaan ja tulevaisuudessa keskellä metsää asuessani oon ihan tosi tyytyväinen siihen että levyt tulee postilaatikkoon/koneelle parilla klikkauksella. En pidä levykaupoissa puljaamisesta koska mulla on selkä paskana ja pöydät on aina liian matalat.

En tosiaankaan voi käsittää tuota vikinää siitä miten homma voi olla muka vaikeeta/monimutkasta. Jos on tottunut siihen että minnekkään ei koskaan tarvitse kävellä korttelia enempää ja kaikki on aina naapurissa niin ehkä sitten.
Röökiaskin ostaminen ärrältä voi kaupungeissa olla helppoa mutta kun olet krapulassa siellä keskellä metsää ja busseja menee 2krt/vrk eestaas lähimpään kauppaan niin ei voi kun nauraa. Avuttomat.
Mitä seuraavaks, Yhyyy mun pitää painaa ite playta, pitäsikö palkata assistentti?
[/q]

Kuivaampa taas kyyneleitäni :'(

[q]petraxx, 8.12.2008 13:24:
Ei kai kukaan ole pyytämässä rahaa siitäkään, että laitat omat biisisi Facebookiin tai minne vaan?
[/q]

Teoston jäsenten pitää maksaa Teostolle hinnaston mukaan käyttökorvaus jos sijoittavat biisinsä jollekkin muulle kuin omalle saitilleen. Omaksi saitiksi ei lasketa esim. mikseri.net:iä. Näin sitä edistetään uuden teknologian ja uusien markkinointimahdollisuuksien käyttöönottoa täällä

[q]Apo, 8.12.2008 19:18:
---
petraxx, 8.12.2008 13:24:
Ei kai kukaan ole pyytämässä rahaa siitäkään, että laitat omat biisisi Facebookiin tai minne vaan?

---

Teoston jäsenten pitää maksaa Teostolle hinnaston mukaan käyttökorvaus jos sijoittavat biisinsä jollekkin muulle kuin omalle saitilleen. Omaksi saitiksi ei lasketa esim. mikseri.net:iä. Näin sitä edistetään uuden teknologian ja uusien markkinointimahdollisuuksien käyttöönottoa täällä
[/q]

Ahaa, erikoista. Artistit kyykkyyn joka suunnasta ;) Meillä Briteissä ei tällasta ongelmaa olekaan.

Toisaalta ei kovin monella varmaan ole Teostoa Facebook-kaverina joten jos profiili on yksityinen niin...

[q]petraxx, 8.12.2008 13:24:

Apo, 8.12.2008 19:18:

Teoston jäsenten pitää maksaa Teostolle hinnaston mukaan käyttökorvaus jos sijoittavat biisinsä jollekkin muulle kuin omalle saitilleen.

petraxx, 8.12.2008 19:33:

Ahaa, erikoista. Artistit kyykkyyn joka suunnasta ;) Meillä Briteissä ei tällasta ongelmaa olekaan.
[/q]

No, Teoston kanssa sopimuksen tehneet käytännössä luovuttavat oikeutensa biisien hallinnointiin Teostolle joten sinänsä ei ole enää kyse "omista" biiseistä

Teosto & co on kuitenkin yksi niistä välikäsistä, jotka olisi hyvä korvata kokonaisvaltaisella järjestelmällä.

Itellä on digiaikana ollu kans aika paljon kaikenlaista päänvaivaa millon mistäkin.

Suurin on varmasti se, että perinteiset albumikokonaisuudet ovat hukkuneet
sinkkujen maailmaan aivan tyysti. Muutenkin ihmettelen miks konemusassa
julkaistaan artistialbumeita cd:llä. Ainakaan itse en jaksa kotona kuunnella
kappaleita alku ja loppubiiteillä yms. tauhkalla. Miksei suoraan julkasta
artistialbumeita lyhyinä editteinä ja levyn mukana tulis oikeus ladata
täyspitkät keikkoja varten netistä? Ainakaan omat suosikkiartistit eivät tee näin.

Sit se mikä saa tukeen viel vinyyleitä on kaikenmaailman ostorajoitukset.
Aina herättää yhtälailla hilpeyttä jos en saa haluamaani ämppyä imuteltua
kotiin mut vinyylin saan tilattua ja ups kantaa sen viel ovelle.

Parasta tietenkin olis jos iTunes toimis kunnolla. En oo ainakaan muualla
törmänny yhtä helppoon tapaan ostaa musiikkia. Blogista hypetetty biisi
koneelle ja kun kappale maistuu niin kahta nappia painamalla se valuu jo
kovalevylle. Miten ihanan helppoa. Ongelma muodostuu siin et maksan
skeidalaatusesta ämpystä, jota en kuitenkaan voi soittaa keikoilla seratolla
ilman monia käännösprosesseja. Kun olen muutamaan otteeseen todennut
iTunesin huonoksi kauppapaikaksi, niin usein olen jättänyt homman sikseen,
tai ainakin siirtänyt ostopäätöstä hamaan tulevaisuuteen kiireeseen vedoten.
Väitän et jos jollain softalla ostaminen olis noin helppoo niin heräteostoksia
tulis enemmän. Toki soitan vain ostettuja biisejä keikoilla, mutta monesti
ainakin itse tykkään kuunnella kappaletta rauhassa ennen ostopäätöksen
tekemistä, koska turhat digijulkasut harmittaa vietävästi nemmän ku se
pölyyntyvä cd. Mitä enemmän ja mitä useammassa kaupassa joudun
vierailemaan, niin ostettujen kappaleiden määrä vähenee samassa
suhteessa. Joskus se alkuperäinen raita jää ostamatta ja otan jotain
muuta tilalle. Mitä pidempään kuluu aikaa ostopäätöksestä, niin sitä
epätodennäköisemmin ostan kyseistä kappaletta. Musahommat on aina
mulle fiilispohjasia juttuja ja jos en saa jotain heti niin huomenna voi
olla eri tilanne.

hivenen off topik mut kuitenki:

Ikinä en ole ymmärtänyt sitä että joku haluaa maksaa musiikkitiedostoista. Kun kiintolevy sanoo poks niin kaikki rahat meni kankkulan kaivoon. Vinyylin (ja cd:nkin) hypistely ja kansigrafiikat ovat kuitenkin mielestäni tärkeä osa musiikista nauttimista. Ainoa kuvittelemani tilanne jossa teoriassa haluaisin että olisin ostanut kaikki levyni tiedostomuodossa on edessä lähiviikkoina kun joudun taas kerran (neljättä kertaa 2,5 vuoden sisällä) roudaamaan reilut 1000 vinyyliä ja 500 cd-levyä muuttokuormassa uuteen asuntoon.

[q]akir0, 5.12.2008 22:59:
---
Noita pajoja joista leffoja voi ostaa on kyllä suomessakin (http://www.sf-anytime.com/ http://www.film2home.fi/fi.aspx)[/q]

lol #1 @

[q]akir0, 5.12.2008 22:59:
---
Noita pajoja joista leffoja voi ostaa on kyllä suomessakin (http://www.sf-anytime.com/ http://www.film2home.fi/fi.aspx)[/q]

lol #2: @ 

http://plaza.fi/edome/uutiset/pelit-ja-vekottimet-pelastavat-musiikkibisneksen

http://elisa.net/uutiset/viihde/?id=33569

Uutisointia aiheesta tulee jatkuvasti

[q]ipe, 9.12.2008 17:20:
Ikinä en ole ymmärtänyt sitä että joku haluaa maksaa musiikkitiedostoista. Kun kiintolevy sanoo poks niin kaikki rahat meni kankkulan kaivoon. Vinyylin (ja cd:nkin) hypistely ja kansigrafiikat ovat kuitenkin mielestäni tärkeä osa musiikista nauttimista.
[/q]

Kansitaiteet ovat toki luku sinänsä, mutta cd:llä se biisi on tiedostona aivan kuten kiintolevylläkin. Ja vieläkö löytyy ihmisiä, jotka eivät varmuuskopioi? Samalla lailla se levykin on käyttökelvoton sen jälkeen kun se on mennyt rikki.

http://news.cnet.com/8301-1023_3-10130206-93.html

O