onx autoo? jos ei, ni millaisen haluaisit?

Back to häröily O

[q]anri:
Joskus -99 kesällä olen ajanut A-sarjalaisella ja kokemus oli kaikin puolin mukava. Auto oli vakaa ja olo oli kuin isoa biiliä ajettaessa.
[/q]

No tuo on sinällään helppo uskoa, kun harva nykyauto nyt sentään suoranaisesti huono on. Vertailuissa ja laajan kokemuksen kautta puutteet löytää helpommin. Esimerkiksi jos minä olisin koko ikäni ajanut vanhalla Mazda 626:lla, niin kyllä se A-sarjalainen olisi hemmetinmoinen nousu ylöspäin.

[q]
Kai se on niin paljon kiinni auton alustasta yms. eli merkki ja malli ei vielä kerro kaikkea.
[/q]

No d'uh.

Sanotaan sitten näin: Vanhan A-sarjan mersun alusta ja ajo-ominaisuudet eivät ole ainakaan TM:n testeissä paljon kehuja kahmineet.

[q]Cloud:
Mikä on yleistä turhuutta ja kenen mielestä. *snip*
[/q]

No niinpä. Voisi sen vaikka ilmaista sitten niinkin, että saavutettua hyötyä on vaikea perustella muille. Autoilussa se on jossain vaiheessa ja jossain määrin tarpeellista, kun kaupungit, kunnat ja valtiot alkavat kiinnittää yhä enemmän huomiota ilmansaasteisiin ja hupeneviin öljyvarantoihin. Suklaapatukat lienevät vielä hetken turvassa.

[q]
Niin ja jos oikeasti olisi varaa ostaa esim nyt tuo cayene niin minulla varmasti olisi varaa sitä huoltaakin, hankkia siihen vakuutukset, joten en näe mitään syytä miksen sillä ajaisi maastossakin.
[/q]

Maastossa tuloksena on helposti naarmuja ja kolhuja, joiden korjaamiseen uppoaa varmasti sievoinen summa rahaa. Toki voi antaa sen Porschen olla "luonnotilassakin", mutta en usko, että monenkaan imago sitä kestäisi. Nehän ovat _kaupunki_maastureita (Porsche vieläpä edustusautoksi laskettava sellainen) ja joku voisi luulla, että auto on telottu parkkipaikalla. Jonkun lantikan tapauksessa tilanne on toinen. Siihen pienet kolhut melkein kuuluvat.

En toki väitä, että sinä näin ajattelisit siinä tapauksessa, että saisit auton hankittua.

[q]
Niin ja loppu huomautukseksi noita "Näiden" kyseisten autojen nimike ei ole maasturi Vaan "KaupunkiMaasturi" siinä on ero joka kertoo jotain eikö?
[/q]

Enkös tuota kyseistä termiä ole nimenomaan käyttänyt? Minusta kyseinen termi on sama kuin ilmoittaisi suoraan auton turhuuden. Mihin kaupungissa muka maasturia tarvitsee? Kuolleiden työläisten ruumiden ylittämiseen?

[q]Epailija:
---
Cloud:
Saanen kysyä syytä ko. asiaan? Kyllä minulle vain Porchen Cayenne kelpaisi ja mielelläni sillä ajalisin jopa maastossa. Tosin onhan totta että ei ole lantikan voittanutta oikeassa maastoautossa. Silti perusteluja kaipaan.

---

Maastossa, siis _oikeasti_ maastossa, etkä millään mökkipoluilla, joista selviää mikä tahansa muu käyttöauto? Sen hintaisella statusautolla? Olet rohkea kansalainen.

Mutta tosiaan, kuten jo aikaisemmassa viestissäni mainitsin, niin muistaakseni kyse oli siitä, ettei kaupungin liikennejärjestelyjä (parkkipaikkojen koko, kaistojen leveys) ole suunniteltu tuon kokoisia autoja silmällä pitäen. Jos ne lisääntyvät kaupunkikuvassa, niin ongelmat tulevat todennäköisesti lisääntymään kanssa. Menee mutuksi, mutta uskon, että noiden autojen yleinen turhuus on myös ollut vaikuttava tekijä.
[/q]

Kaverin faija oli heittänyt keski-suomeen päästyään Mersu ML320:llä 40cm syvään lumeen ja se oli jäänyt samantien kiinni pohjastaan...ja traktorilla pois. Hemmetin hieno se on ajaa talvikelillä tosin, kävin tossa koeajamassa. Ei ole nelivedon voittanutta, paitsi tehokas nelivetoinen. Näkyvyys on loistava, ajettavuus mainio ja 215hv 3.2L V6 liikuttaa yllättävän rivakasti tuon kokoista kopperoa :)

eli joo, on ne statussymboleita, mutta mielummin mä sellasella ajelisin kuin tällä 1988 300D mersulla+kitkarenkailla...no 2kk, niin saa oman auton liikenteeseen uusilla palikoilla varustettuna :)

http://minunauto.com/?78

[q]Late:
Miten teistä voi kumpikin onnistua suosittelmaan ranskalaista... Kaipaisin näppärää pikku-/keski- kokoluokan autoa, semmonen joka ei vaadi 3v huoltosopimusta ollakseen luotettava (tjeu esim. renault/peugeot). Voinette pyrkiä korjaamaan ennakkoluulojani mikäli se on mahodllista. Polo ois erinomainen, mutta liian kallis.
[/q]

Olemme varmaan "a match made in heaven".

Renault Clion suhteen en voi noita ennakkoluuloja lähteä valitettavasti korjaamaan. Mitenkään monilukuisia ongelmia ei ollut, mutta moottori käyttäytyi kolmisen talvea sitten varsin kummallisesti ilman mitään ilmeistä syytä kerran tahi kaksi, jonka jälkeen ongelma ei muistaakseni enää esiintynyt. Ongelman luonnekin on iloisesti unohtunut, mutta tyhjäkäyntikierrokset taisivat sekoilla molempiin suuntiin (liikaa ja liian vähän) ja voi olla, että silloisilla kovilla pakkasilla oli osuutta asiaan. Noh, ainakin kotimatkasta tuli vähän jännittävämpi.

Lisäksi jarrujen kanssa oli häikkää. Koko ilmiö alkoi suht harmittomana käsijarrun kiinni"jäätymisenä", joka johti oikean takapyörän lukkiutumiseen. Alussa siitä pääsi suhteellisen helposti eroon, eikä kiusa ollut kovin suuri tahi useasti toistuva. Huollossa ilmoitettiin tyyppiviaksi ja suositeltiin kaatamaan lämmintä vettä jarruihin, että jarru sulaisi auki. Loppuvaiheessa (siis ennen totaalista jarruremonttia) kävi kuitenkin ilmi, että mistään jäätymisestä ei ollut kyse. Jarru saattoi pamahtaa päälle joko osittain, jolloin menosta tuli normaalia nihkeämpää ja juuri ennen huoltoa äityi vieläpä lukkiuttamaan koko pyörän kesken ajon. Erityisen ärsyttävää, vaikkakaan ei onneksi järin vaarallista. Huollossa vaihdettiin sitten jarrupalat ja satulat, eikä ongelmaa enää esiintynyt.

Niin ja ehkä pahimpana vikana tehdasasenteinen radio/CD-soitin onnistui muutaman kerran imemään levyn sisäänsä ja sitten päättämään, ettei ole mitään levyjä nähnytkään. Onneksi sen sai aina pienen raivoamisen ja ehkä udelleenkäynnistyksen jälkeen luovuttamaan levyn takaisin.

Vastaavia vikoja toisaalta esiintyy vähän kaikissa autoissa. Vanha Pontiac Transport:mme jätti tielle laturin pettäessä ja moottorinkansikin taisi haljeta seitsemän vuoden käytön jälkeen. Kannattaa katsella eri mallien tyyppivikoja ja käytettyjen autojen huoltohistoriaa, niin pystyy hieman arvailemaan onko vaikeuksia odotettavissa.

[q]
Mulla tulee olemaan paljon maantieajoa (espoo-porvoo 2x päivässä). Ibizastakin olin kiinnostunut mutta koeajettuani vm2001 mallin otti fiilikset kovasti takapakkia kamala rohjo, en sitten tiedä oliko erittäin huono yksilö kyseessä. Toisaalta ihmetyttää että niitä on vm2003 1.4 sporttia myynnissä suorastaan epäilyttävän paljon, eikös nuo uudet ole käytännössä vw-tekniikalla mutta kasattu hispaniassa...(?)
[/q]

Osat saattavat olla vw-laatua, mutta se ei tarkoita, että Seatin autoinsinöörit sitä olisivat. Kyse on kuitenkin eri ihmisryhmien suunnittelemista autoista ja vieläpä hieman eri kohderyhmille, joten ei ihme, että eroja esiintyy. Lisäksi merkin sisällä laadun suhteen saattaa olla vaihtelua. Esimerkiksi Skoda Octavia oli ja on yhä hyvä auto (nykyisin ilmeisesti vieläpä erittäin hyvä), joka pärjäsi vertailussa pahimpia kilpailijoitaan vastaan. Sen sijaan Skoda Fabia ei ollut tällainen auto, vaikka ei ehkä silkkaa sontaa sekään.

[q]Epailija:
Ja tyypillisellä jenkkimotilla vieläpä varustettuna. x) "Vain kuutiotuumilla on väliä!" Paljonkos tuo imee kaupungissa? Pontiac Transportin 2.3-litrainen R4 imi sellaiset 11 litraa...
[/q]

15L kaupungissa ja alle 10L/100km maantiellä. joku 13L mulla on ollu seka-ajossa kulutus kesällä (ajotyyli tosin on aika rivakka) eli ei mitän hirveitä vie. ja mitä enemmä virittää, niin sitä vähemmän vie gasoa :) Ilmeisesti hieman huonoja keksintöjä nuo alkuperäiset osat :)

no replacement for displacement :) hauskin auto mitä olen koskaan ajanut paras stressilelu ever.

ps. Ruotsin jenkkiautokulttuuri on huomattavasti elävämpää, aktiivisempaa ja hyväksytympää valtion puolestakin, kuin Suomessa. Harmittaa kyllä kun selailee ruotsalaisten jenkkiklubien autoja...osaa ei sais mitenkään kilpiin täällä.

[q]Epailija:
---
Nato-ohjus:
Mulla oli clio eikä ikinä enää ranskalaista autoa mulle! Kerran kuussa pajalla... Siinä oli kaikki muut viat paitsi ärrä-vika ja sekin oli tulossa!!!!

---

Minkä vuosimallin Clio oli kyseessä? Meidän perhe on käyttänyt ranskalaisia autoja vuosikymmenet - yhtä seitsemän vuoden Pontiac-hairahdusta lukuunottamatta - eikä mitään ylenpalttista pajarumbaa ole ollut. Tosin muutamat autot ovat olleet vain leasing-autoja ja käytössä vain kolme vuotta, mutta väittäisin, etteivät etenkään nämä modernit ranskalaiset merkit ole mitenkään epäluotettavia pelejä.
[/q]

---

-94 oli se Rellu. Vaan satatonnia ajettu..Ja aika surullisen kuuluisa tapaus vieläki mun tuttava-piirissä. Nyt jo pystyy nauraa asialle ja sille autolle. Toivon teidän perheen takia, että mun Rellu oli maanantai-kappale. Tosin mun huono tuurikin alkaa olee jo surullisen kuuluisaa kaveri-piirissä... Liekö niillä sitte yhteys? Anyway, ranskalaista en enää uskalla ottaa ja nykysessä japsi-kakkulassa ei oo vikoja ollu (VIELÄ)...

[q]Epailija:
---
Minkä vuosimallin Clio oli kyseessä? Meidän perhe on käyttänyt ranskalaisia autoja vuosikymmenet - yhtä seitsemän vuoden Pontiac-hairahdusta lukuunottamatta
[/q]

Pontiacistina pakko kysyä, että vaihdoitteko Pontiacin ranskikseen

On, sellanen vaaleensininen Honda Jazz

Vm -97 Ford Fiesta. Punainen pikku ferrari ja ylpee siitä

[q]Timce:
Maanantaina soitto Saksaan ja uus ”perheenjäsen” on lauttareissua vaille mun. (toivottavasti)

Golf GTI 337
Valmistettu 1500kpl
[/q]

Kuis paljon joudut köyhtymään?

Ei ole autoa, haluaisin valkoisen M3:n. Mun ikuinen haave. Kyllä mä sen sieltä Saksasta vielä joskus haen.

saab 9-3 cabriolet.
http://www.saab.fi/main/FI/fi/model_intro.xml?modelcode=93_CONV

[q]ezzy:
1964 Turbo Impala
[/q]

Puuttuisi enää helvetin löysät vaatteet, rappi soimaan lujalla and some of tha homies sittin' in the back

[q]LauraLine:
ei ole..
Lamborghinin tai Jaguarin

siis tällee jos ei olla realistisia..
[/q]

No Jaguarithan ei oo ees ihan älyttömän kalliita, ei edes ne sportit. Lambot taas on kyllä normi-ihmisten ulottumattomissa varsin pitkälti.

[q]
---
tubayumi:
Ja talveks ja pitkille matkoille Audi A4 avant 1.8 turbo quattro.
---
Ana:

Vantaalta varmaan voi varastaa tollasen.
[/q]

Sori etten muistanu mainita, että ainoastaan varastetut kelpaa. *sarkastinen irviö* Kiva, että edustat humaania, reilua ja oikeudenmukaista foorumikäyttäytymistä myös tässä topicissa. On tosi huippua, että saadaan aikaan älyllistä keskustelua moraalia ja etiikkaa sivuavista näkemyseroistamme.

[q]tubayumi:
[/q]

Kyllä siinä V6 TT pitää olla ennenkuin sillä liikutaan

R34 skylinen kun saisi suomessa kilpiin sillä on niin mukavaa ajella.

[q]Blues:
---
tubayumi:

---

R34 skylinen kun saisi suomessa kilpiin sillä on niin mukavaa ajella.
[/q]

Mitää välimalleja.. Audi Rs6 plussassa alkaa olla jo ”palloja”
Alle V8 tuplaturbo vehkeet on ”neuvolakamaa”

[q]Blues:
---
tubayumi:
---

[/q]

Talvella TakaTuuppari?

Mie suosisin kyllä varakkuuden salliessa tehokkuuden, taloudellisuuden ja tilavan nelivetoisen talvikäyttöisyyden kombinaatioo. Kolmelitranen turboquattro ois muutes jees mut vakuutukset ja bensat vois sylettää. Sitäpaitsi lastutettuna ja "sivistyneillä" putkilla 1.8 turboon saa yli kaks ja puolsataa konii. Luulis riittävän?

ihme topic.. miks pitais haluta auto?

[q]a-j:
ihme topic.. miks pitais haluta auto?
[/q]

Suurimman osan elämästäni melkein maaseudulla eläneenä voin sanoa, että se on aika moinen elinehto, jos asuu kaupunkialueen ulkopulella.

Henk koht olen ajatellut todelllisena vaihtoehtona jotain Honda Civiciä, tuo vanha Volvo kun syö polttoainetta aika lailla liikaa...

[q]tubayumi:
Mie suosisin kyllä varakkuuden salliessa tehokkuuden, taloudellisuuden ja tilavan nelivetoisen talvikäyttöisyyden kombinaatioo. Kolmelitranen turboquattro ois muutes jees mut vakuutukset ja bensat vois sylettää. Sitäpaitsi lastutettuna ja ”sivistyneillä” putkilla 1.8 turboon saa yli kaks ja puolsataa konii. Luulis riittävän?
[/q]

Riippuu paljonko auto painaa että riittääkö tehot
Ja 2.7 V6:ssa olisi enemmän vääntöä koko kierrosalueella eikä moottori rasittuisi niin paljoa. Voi olla että tuota 1.8:a joutuisi jo huoltamaan kohtuu usein tuollaisilla teholukemilla.

O