puntti & sali
[q]ratas, 5.3.2009 15:04:
Mäkin antasin enempi arvoa vaikka maastavedon tai raa'an rinnallevedon tulokselle. Ei sillä, kyllä penkki hyvä liike on. Itse enempi heilutellut jo pari vuotta kuulia, vieraantunut aikas tehokkaasti puntista.
[/q]
Karsastan yleisesti kaikenlaista vertailua ja "paljonko nousee"-meininkiä, mutta _jos_ jotain mittaria haetaan niin minusta mave on ehdottomasti liike #1. Mikään liike ei vaan ainakaan itselläni ota niin lujaa niin moneen lihakseen samanaikaisesti. Mavessa vaan tekniikka on kriittinen osa ja osa ehkä karsastaa sitä koska liike on riskialtis ellei tekniikka ole hanskassa. Ei siinä penkissä sinänsä mitään vikaa ole, mutta se on minustakin aivan liian yliarvostettu liike.
[q]JussiS, 16.3.2009 15:10:
Kreatiinin toimivuus on todella henkilökohtaista, mulla toimii hyvin, mutta tiedän monta ihmistä joilla ei oo mitään apua. Tankkausvaiheessa elimistö vetää n. 5 kiloa nestettä lihaksiin, ja rasvanpoltto paranee.
Palautusjuoma ilman hiilaria on kyllä mielestäni todella iso virhe, ilman energiaa ei lihas rakennu (eli palaudu) ja salireissu on ollut huono jos et normisapuskasta (siitä terveellisestä siis) saatuja energiavaroja ole siellä loppuun käyttänyt. Testaapa jossain vaiheessa kuukauden verran 50/50 palkkaria.
[/q]
Samaa mieltä, palkkarissa pitää ehdottomasti olla hiilareita, mieluiten nopeita kuten esim. maltodekstriinia. Dekstroosi rupeaa jo olemaan vähän liiankin nopeaa. Eikä se ole mikään sattuma että esim. valmispalkkareissa tuo suhde on juurikin tuo 50/50 (pientä heittelyä saattaa toki olla), optimaalisin suhde toi on.
[q]lohikarme, 16.3.2009 19:48:
Kai muuten oot JussiS tietonen et kreatiinia ei saa käyttää kauheen montaa kuukautta putkeen? :)
[/q]
No ei tämä mikään kiveen hakattu sääntö ole. Suurin syy siihen että kreatiinia käytetään sykleissä on se, että elimistö tottuu siihen ja teho vähenee. Jotkut käyttää sykleissä (itse teen näin) ja jotkut ei. Ei niitä taukoja ole pakko pitää. On olemassa ties kuinka monta eri tapaa käyttää sitä, jotkut käyttää 4 viikkoa ja pitää taukoa, jotkut 2kk, jotkut ei pidä taukoa ollenkaan. Jotkut taas käyttää pari päivää ja on pari päivää ilman, käyttää taas pari päivää jne. Kaikki reagoi vähän eri tavalla siihen. Tutkimustuloksetkin ovat ristiriitaiset sen suhteen että mikä systeemi on paras. Se pitää vaan löytää itse kokeilemalla.
[q]Wiko, 16.3.2009 23:13:
"Treenaan helvetin raskailla romuilla pitkiä sarjoja"
[/q]
Ja Colemanin tapauksessa ihan kaurapuuron voimalla ;)
[q]Epailija, 17.3.2009 11:19:
Ei mulla tietoa tästä ole. Lähinnä olen kuullut puheita siitä, että kreatiinin tehoa ei varsinaisesti ole vielä osoitettu (mikä siis voi ihan hyvin olla pelkkää legendaa AFAIK), mutta syy postaukselle ei ollut tämä, vaan se että tuo "toimii monille niin henkilökohtaisesti" kuulosti kovin tutulta tuolta huuhaa-puolelta. Ei siis liittynyt niinkään itse kreatiiniin.
[/q]
Kreatiinista on tehty todella runsaasti tutkimuksia joissa se on todettu toimivaksi.
Noin muuten esim. todella suuri osa lääkkeistä toimii henkilökohtaisesti. Otetaan esimerkkinä masennuslääkkeet. Jollekin tietty lääke toimii, jollekin ei, jollakin jopa huonontaa oloa. Tarkoittaako tämä siis että kaikki mielialalääkkeet perustuvat plaseboon? Nyt puhun siis reseptillä saatavilla olevista lääkkeistä jotka ovat läpikäyneet kliinisiä tutkimuksia ennen tuloa markkinoille. Ei kriteeri plasebolle ole se, ettei aine toimi täysin samalla tavalla ja/tai yhtä tehokkaasti kaikilla.
[q]Kimbou, 12.3.2009 17:46:
ookoo, ehkä se on näin aluks otettava vaan iisimmin muutenkin, huomas et paikat aivan romuna nyt ollu muutaman päivän. Siitä sit seuraavaan kyssäriin.....mites pitäs toimii aina kun lihakset kipeytyy? onko se parasta vaan odotella et lihas särky loppuu ja mennä sitten uudestaan vai onko kannattavampaa mennä ottamaan vaikka kevyempi puntti väliin?
[/q]
Jos lihakset ovat kipeät ne eivät vielä ole palautuneet. Alussa lihakset saattavat olla hyvinkin kipeät lukuisia päiviä. Tällöin ei kannata treenata niitä lihaksia jotka ovat kipeät vaan antaa niiden palautua. Palautuminen on ehdottoman tärkeää lihasten kehittymiselle. Lisäksi jos treenaa eikä ole palautunut on riski että menee ylikuntoon. Voit toki treenata kevyesti mutta itse suosittelen välttämään rasittamasta kipeitä lihaksia. Ajan mittaan lihaskivut vähenee ja palautumisajat lyhenee, mutta varsinkin alussa pitää olla malttia.
Voit vähentää lihaskipua venyttelemällä ennen ja jälkeen treeniä, mutta venyttele maltilla, koska venyttelemällä liikaa itse asiassa pahennat lihaskipua.
[q]yusuplus, 17.3.2009 20:12:
Onko porukalla kokemuksia kreatiini etyyliesteristä? Itse vaihdoin monohydraatin etyyliesteriin ja 2vko meni, niin paino tipahti 2kg (eli nesteet lähti). Aikaa vaihdosta on kulunu varmaan 2-3kk ja nyt paino on sama, ku monohydraatit päällä. En tiedä myydäänkö tota edes pahemmin Suomessa. Monohydraatti ja pyruvaattia tuntuu ainakin löytyvän, mutta itse tilasin etyyliesteriä briteistä. On muuten hirveimmän makuista jauhoa ikinä..siis hyi helvetti.
[/q]
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tuo kreatiini etyyliesteri eroaa juurikin monohydraatista siinä että ei kerää nestettä yhtä paljon. Minusta nesteenkertyminen lihaksiin on itse asiassa monohydraatin yksi positiivinen sivuvaikutus. Tuosta voi lukea vertailua monohydraatin ja etyyliesterin välillä http://www.muscletalk.co.uk/article-creatine-ethyl-ester.aspx
Kyllä sitä myydään suomessa, mutta on monohydraattia kalliimpaa.
Jos tuo on pahanmakuista niin kokeile BCAA-jauhetta ;) Ei liukene vedessä vaan jää kellumaan pinnalle joten joutuu heittää lusikalla jauhot suuhun, vettä päälle ja toivoa ettei laatta lennä (tosin siihen tottuu ajan myötä).
[q]yusuplus, 19.5.2009 14:42:
Jostain luin, että jos ottaa kerralla paljon yli 3g, nii loput menee vessanpönttöön, housuun tai minne nyt sattuu kusasee.
[/q]
Ei pidä paikkaansa.
[q]
Research has shown that you can take an amount between 3.2 grams and 6.4 grams per day to significantly boost carnosine levels and improve performance. The most recent research, now using 4-5 grams a day, is showing comparable carnosine concentration and performance improvements to those using 6.4 g daily. Based off the current research, we suggest 4 grams of beta-alanine a day, with an optional 2 week loading phase of 6 grams a day during the first month of use.
[/q]
http://www.betaalanine.info/
Itse olen käyttänyt 5g ennen treeniä 3kk. Hyvinhän tuo toimii. Kihelmöinti vähenee ajan myötä. Aluksi oli todella kova.
Beta-alaniinia kannattaa käyttää yhtäjaksoisesti vähintään 3kk. Sen on todettu nostavan karnosiinin tasoja ainakin 3kk, vaikka suurimmat hyödyt huomaakin noin neljän viikon päästä.
[q]Puistokemisti, 19.5.2009 13:56:
Viitsisitkö vähän tarkentaa. Itselläni ei ole moista koskaan käynyt.
[/q]
Lääketieeellinen nimi ilmiölle on paresthesia. Useimmille tulee kihelmöintiä, suurilla annoksia hyvin voimakasta sellaista. Johtuu beta-alaniinin reaktiosta ihon alla olevien hermojen kanssa.
[q]lohikarme, 25.5.2009 18:50:
Ehkä mulla sit vaan imeytyy käyttöön paremmin :) Ei meinaan tee tiukkaa tolla 160g päivässä ja tulokset nousee.
[/q]
Voi myös olla aineenvaihdunnasta kiinni. Itselläni taitaa olla aika nopea aineenvaihdunta jonka takia niitä kaloreitakin sitten menee ja joutuu syömään paljon.
Vaihtaisin mieluusti paikkaa kanssasi, säästyisi rahaakin ;)
Dieetillä oikeastaan kolme ryhmää voi kasvattaa lihasmassaa:
1) Aloittelijat
2) Roinaajat
3) Ne todella harvat jotka omaavat poikkeuksellisen hyvät geenit
Oikealla ravitsemustiedolla ja oikeilla lisäravinteilla voi minimoida lihaskatoa mutta todella harvassa ovat ne natut jotka dieetillä pystyvät lihasmassaa kasvattamaan. Voimaa sen sijaan voi dieetillä kasvattaa helpommin.
Eilen alko kuukauden pitunen aeroobinen jakso ja toivotaan ettei tässä vuoden aikana jo saavutettu lihasmassa katoa paljoa. Eiköhän sitä jaksa sen jälkeen taas pumpata vähän eri tavalla:)
Mä pidän ens viikon paussia treeneistä kunto-ohjaajan kehotuksesta. Kuinkahan sen viikon kestää? Käyn varmaan vähän ylikierroksilla loppuvaiheessa*nauru*
Eiköhön se kumminkin tee ihan hyvää. On ruvennu palautumiset meinaan vähän venymää...
Jos tolla "paljos nousee" tarkotetaan penkistä, niin mulla ei ole penkkipunnerrusta ollenkaan tämän hetkisessä ohjelmassa. Eikä ole seuraavassakan muuten kuin kahden viikon välein olevalla kevytviikolla, jonka teen ensimmäisellä ohjelmallani, josta siis löytyy tuo penkkipunnerrus.
American Mass Blast meinaa aiheuttaa vähän ilmavaivoja mulle*pier* Onko muilla samanlaisia ongelmia..?
Jatkokysymys whey ykköseen ja kakkoseen:
Kumpi on nopeeta ja kumpi hidasta?
Mitä seuraava lause tarkoittaa?
"Proteiinia kannattaa saada päivittäin massaa ja voimaa haluavan 1,4-1,8
g/kg/vrk."
1,4-1,8 grammaa kiloa kohden vuorokaudessa, vai mitä?
[q]JussiS, 16.7.2009 17:50:
---
vala, 16.7.2009 17:45:
Mitä seuraava lause tarkoittaa?
"Proteiinia kannattaa saada päivittäin massaa ja voimaa haluavan 1,4-1,8
g/kg/vrk."
1,4-1,8 grammaa kiloa kohden vuorokaudessa, vai mitä?
---
Jep, tosin määrä kannattaa laskea n. 2g proteiinia / rasvaton painokilo (vaatii toki rasvaprosentin suurinpiirteistä tietämistä).
[/q]
Tack, nyt rupes raksuttaa... Mä luulin aluks että toi kilo liittyis jollain tavalla safkaan, että WTF*nauru* Asia selvä*piis*
[q]anis, 6.9.2008 18:17:
Tänään hommasin jäsenyyden Elixiaan; aika kallis kyl kun oli 71/kk mutta onhan se monipuolinen paikka : ) Maanantaina taas uudestaan puntille!
[/q]
Huh mikä hinta. Itse maksa 46/kk, mutta tässä ei olekkaan jäsennyyttä...
Onko toi penkkipunnerrus sitte joku miehisyyden symbooli, en tiedä?