Asiakas on aina väärässä.
[q]wiwi, 4.9.2007 13:20:
---
Hyzenthlay, 29.8.2007 15:04:
---
typo, 29.8.2007 14:27:
---
Caro², 26.8.2007 00:15:
Nyt täytyy kysyä arvon asiakaspalvelijoilta, voitteko selvittää miulle minkä takia en tänään saanut alkosta juotavaa.
---
Itse mietin tossa viime viikon perjantaina samaa, kun paikallisen alkoholiliikkeen myyjä vaati, että haen ajokorttini autosta ennenkuin suostui myymään mulle pullon jallua ja toisen rommia. Vahvoja juomia toki, mutta ei niidenkään myyntiin ikäraja ole kuin sen 20. En oikein tiedä pitäisikö tässä vaiheessa ottaa kettuiluna vai kohteliaisuutena moiset paperien kysymiset.
Sama juttu pari kuukautta sitten Lahdessa; poke ei päästänyt mua sisään K-18 bileisiin, koska pahvit ei ollut mukana.
---
Mä olen kauppaurani (ura *justjoo*) aikana törmännyt pari-kolme kertaa melkein kolmekymppiseen, jota olen pitänyt n. 18-vuotiaan näköisenä ja kysynyt siis paperit. Näitä on harvoin, mutta joskus kuitenkin. Tietysti mitä kokemattomampi myyjä on, sen kokemattomammin hän arvioi myös ikää, joten ei pidä suuttua jos sitä kysytään, vaikka uskomattomalta tuntuisikin. Eipä siinä voi sanoa enää, että ei tarvitsekaan näyttää :D Joten suosittelisin pitämään kuitenkin aina ne mukana... Jos alaikäinen saa viinaa, se on myyjälle erittäin paska juttu. Jos pelkkä asian miettiminen voi tehdä päivän erittäin epämukavaksi :/
itse oon 23 ja harvassa on ne kerrat, kun ei olis kysytty papereita
---
Itse työskentelen ison ketjun kaupassa, jossa vähän väliä painotetaan että papereita tulee kysyä AINA kun alkoholin/tupakan ostaja on nuori henkilö. Jos ei henkkareita ole näyttää, ei em. tuotteita myydä. Tuntuu varmasti typerältä ja turhauttavalta jos ikää on reilusti enemmän kuin se 18 ja erityisesti jos papereita ei tosiaan ole mukana. Kuitenkin, jos liikkeellä on tarkastajia (ja erityisesti kesäaikaan niitä, kuten alaikäisiä yrittäjiäkin, on liikkeellä) on järkevintä toimia näin. Henkilö, joka ei saa ostoksiaan tehtyä, voi aina suunnata toiseen kauppaan, jossa kukaties selviää ongelmitta. Jos taas minä myyn alaikäiselle, saan mahdollisesti varoituksen ja kauppa voi menettää myyntilupansa, mikä tämänkokoisessa paikassa aiheuttaa vähintään tuhansien eurojen tappiot, vaikka aika olisi vain viikko.
Lisätään vielä, että kun asioi satojen ihmisten kanssa joka päivä, ei yksittäisen ihmisen arvoimiseen jää usein kun muutama sekunti aikaa ja muutenkin iän arvioiminen on joskus ihan perkeleen vaikeaa.
Toki myönnän tämän tästä tuntevani itseni aika typeräksi :D
[/q]
Oon itse aikaisemmin työskennellyt isohkon kauppaketjun kassalla. Ensimmäisenä työpäivänä mulle pidettiin kauhee palopuhe siitä, kuinka tarkkana on henkkareiden kanssa oltava. Kyseinen liike oli saanut jo yhden varoituksen alaikäisille myymisestä, ja seuraavasta lähtisivät myyntioikeudet. Varoitus oli käsittääkseni seurauksena Turun Sanomien tekemästä seulasta, jossa alaikäiset kiersivät kauppoja ja yrittivät ostaa kaljaa ja tupakkaa. Varoituksen lisäksi oli siis saatu huonoa julkisuutta. Liikkeellä olevat tarkastajat käyttävät henkilöitä, jotka ovat alaikäisiä, mutta eivät todellakaan näytä siltä. Näin ollen jos hiukankin epäilee asiakkaan ikää, on pahvit kysyttävä.
Joten olkaahan ihmiset kärsivällisiä asian kanssa ja pitäkää paperit mukana. Niinkuin jo sanottu, on iän arvaaminen joskus todella hankalaa, ja aiheuttaa myös myyjälle noloja tilanteita. Vaikee kuvitella, että joku vittuillakseen henkkareita kysyisi, vaikka onhan meitä moneen. Itse olen vaan imarreltu jos joku vielä jaksaa vaivautua.*iloinen*
[q]
jeps!! eilen yksi mamma tuli paita päällä kassalle mis oli häläri kyljes kiinni.. sanottiin et pitäs kyl ottaa se paita pois ennen ku se maksetaan.
loppujen lopuks se meni toosi säätämiseks...
[/q]
Voi apua..
Pahimmat tapaukset on kyl keski-ikäiset viinalta ja hieltä haisevat miehet, jotka kesähelteellä tulevat vaihtamaan puhtaaseen paitaan. Sama rumba kassalla ja yleensä vielä limaiset kommentit päälle, tyyliin: "ai haluutsä et otan tän paidan pois, kai se on pakko ku noin nätti tyttö pyytää... vinki vink" *dissaa**sars*
Ei kiitos, MITÄ vähemmän joudun sinua katselemaan SITÄ onnellisempi minä olen.
[q]Ana-5000, 1.1.2006 14:23:
"Suomenruotsin kirjakieli eroaa Ruotsissa käytetystä ennen muuta virallisten termien osalta: ministeriöt ovat suomenruotsiksi "ministerier", eivät "departement"."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenruotsi
[/q]
Ja sitten löytyy nämä muut kuten "batteri" vs "värme-element" mutta ne ovat oikeasti vain kourallinen. Nuo eivät silti vielä tee niistä eri kieltä, kuten joku aikaisemmin tässä topicissa antoi ymmärtää.
Pääpointtini oli se että molemmat ovat ruotsia.
Voit googlettaa ja vääntää vaikka vuosikausia mutta "suomenruotsi" on ruotsia eikä se miksikään väittelemällä muutu. Ja sekä "ministerium" että "departement" ovat oikein ruotsiksi. Esim YO-kirjoituksissa ei tulisi miinuspisteitä jos käyttäisi sanaa "departement", "ministerium" vaan sattuu olemaan se termi jota yleisesti käytetään suomessa.
[q]Freja, 1.1.2006 17:14:
---
Sir Dominique Trévisan, 1.1.2006 16:38:
Tää ilmiö on hyvin havaittavissa tuolla Vaasan rannikkoseudulla. Esim. Raippaluodossa kesällä oli liike, jossa sällit ihan selkeesti osas suomee, muttakun tällanen umpipohjalainen, millä oli ruotsi vitonen yläasteella, menee ostamaan sitä keskikaljaa, niin alkaa tulla vastauksia tyyliin et "tio euros tack ska du ha"...seuraavat tuotteet toin kyllä ihan kotoa
---
Ah, Vaasan bättrefolkit <3 Mut kaikist pahimpia on Närpiöläiset, tuskin ne ite ees tajuu mitä puhuu ku se o sellast siansaksaa se niiden "ruotsi" eikä osaa sanaakaan suomea, yritä siinä ny si keskustella niiden kans järkevästi.
[/q]
No mä en edes ruotsinkielisenä ymmärrä närpiöläisten murretta. Ja ne osaa myös puhua "kunnon" ruotsia, mutta vittuillakseen puhuvat murrettaan. Jouduin intissä samaan tupaan parin närpiöläisen kanssa, ja keskustelu niiden kanssa sujui kaikkein parhaimmin englanniksi.
Muutenkaan uusmaalaiset ja pohjanmaalaiset ruotsinkieliset eivät ikinä oikein ole tulleet toimeen kunnolla keskenään, joten ei ole ihme jos pohjanmaalaisten ruotsinkielisten yhteiselo ei tahdo sujua ongelmitta suomenkielistenkään kanssa. Ja lisäyksenä että me "bättre folkit" emme ole mikään yhtenäinen ryhmä, kuten moni luulee, se on myytti ja itseasiassa ihan silkkaa paskapuhetta.
Muutenkin eräät johtopäätökset täällä ovat niin perseestä että on vaikea sisäistää sitä. Minäkin olen tavannut ylimielisiä suomenkielisiä, kolme kertaa minut on pahoinpidelty koska olen puhunut äidinkieltäni julkisesti. Jos vajoaisin samalle tasolle kuten eräät täällä, tekisin siitä tiettyjä johtopäätöksiä suomenkielisistä.
t. eräs "bättre folk" (kuten sen ilmaisette) joka ei vahingossakaan enää puhu ruotsia kuin perheen ja muutaman tuttavan kanssa.
Meni kyllä pahasti offtopiciksi, mutta menköön.
[q]Tuikkari, 15.6.2007 19:32:
Mitä väliä tollasella kuhan se menee jouhevasti? En todellakaan välitä yhtään mitään mistään myyjien ulkonäöstä tai vastaavista. Ne on palvelemassa mua ja teen sen homman mahdollisimman helpoks niille ja samalla itelleni. Myyjät tekee duunia ja mä haluun ostaa jonkun tuotteen ja mitä nopeemmin saadaan hommat hoidettua niin sitä parempi. Olen oikeesti niin anti-vittumainen asiakas ettei sellasia ole kovin montaa, joustan sen verran hyvin joka suuntaan.
[/q]
Niin minäkin. Mutta ihmisiä ne asiakaspalvelijat ovat ja ihmisinä minä niitä kohtelenkin. En ymmärrä miksi pitäisi ärsyyntyä siitä että vaikkapa kassaneiti sanookin pari ylimääräistä sanaa. Jotenkin vaikeaa kuvitella että se horjuttaisi kenenkään elämää jotenkin ratkaisevasti negatiivisempaan suuntaan.
[q]Hyzenthlay, 3.8.2005 08:30:
---
ezzy, 2.8.2005 21:49:
ja häkki heiluu, kun sellasta käyttää...
---
ja ei kiinnosta vittuakaan jos mun koskemattomuus on vaarassa.
[/q]
Ja vankilassako sun koskemattomuus on turvattuna?
[q]Jocular, 31.12.2005 19:01:
Kuulen heti puhuuko joku äidinkielenä ruotsia vai onko suomenruotsalainen.
[/q]
Eivätkö suomenruotsalaiset juuri puhu ruotsia äidinkielenään?
T. "Bättre folk"
[q]Ana-5000, 31.12.2005 19:29:
On niinku suomenruotsalaisten ruotsi ja sit toi riikinruotsi, mitä ruotsalaiset puhuu.
[/q]
Yksi ja sama kieli. Sama kuin norjan Bokmål ja Nynorsk. Molemmat ovat norjaa. Paitsi että ruotsissa puhuttava ja suomessa puhuttava ruotsi ovat kieliopillisesti täysin identtiset, toisin kuin nuo norjan esimerkit. Ääntely on eri, mutta esim skånelaisten ruotsi kuulostaa yhtä erilaiselta verrattuna esim tukholmalaisruotsiin kuin "suomenruotsi". Ei se siitä eri kieltä kuitenkaan tee.
Samalla logiikalla pohjanmaalaiset eivät puhu suomea, koska heidän murteensa on eri kuin vaikkapa helsinkiläisten.
[q]opmdevil, 15.6.2007 15:16:
Itse ainakin suhtaudun kassaneiteihin ja vastaaviin vähän samalla tavalla kuin ihmisiin ircissä. Eivät ne oikeasti ole oikeita ihmisiä. Sellaisia botteja vain.
[/q]
No jos asenne on tämä ei ehkä kannata ihmetellä jos ei saa hirveän hyvää palvelua takaisinkaan.
[q]Tuikkari, 15.6.2007 19:17:
Täh mitä tossa on ihmeellistä? Mä meen kauppaan ostaa roinat ja sillä siisti enkä hymyile erikseen millekään kassaneidille. Jos se sanoo moi niin sanon moi ei siinä mitään. En auo päätä ikinä positiivisessa tai negatiivisessa mielessä jos kassalla tehään hommat kuten pitää, tarkottaen sitä ettei siellä aleta jauhaa esim. puhelimessa paskaa siinä kun jengi venaa et saa settinsä ostettua. Mokailu on sitten eri asia, kaikki mokailee ja se on ihan sama, ei se oo kun hetkellinen viive ja se on sallittavaa.
[/q]
Et oikeasti näe mitään ihmeellistä tässä?
[q]
Itse ainakin suhtaudun kassaneiteihin ja vastaaviin vähän samalla tavalla kuin ihmisiin ircissä. Eivät ne oikeasti ole oikeita ihmisiä. Sellaisia botteja vain.
[/q]
Jos et, niin I rest my case.
Musta olis hyvä että kerran vuodessa olis sellanen päivä, jolloin asikaspalvelia vois sanoa suoraan asikaalle mitä ajattelee...
[q]0-scar, 5.10.2008 15:55:
Oon baaritiskillä töissä...asiakas tilaa vaikka vodkakarpalon, eli vodkaa karpalomehulla. Alotan täyttämällä lasin jäillä,kuten kuuluu. NO täs vaihees aasikas sanoo "älä laita noin paljo jäitä ettei se juoma oo niin mieto...!!" . Juoma on miusta paremmiki karpalomehua vodkalla.
eeeeeeeeeen vaa tajua
[/q]
Oon koittanu ravintola-alaa ja toi jää-juttu on niin tuttu... Pahimmassa tapauksessa on ruvettu huutaa "ÄLÄ VITTU LAITA NOIN PALJON NIITÄ JÄITÄ". Toinen kanssa aika mielekiintonen tilanne oli, kun en suostunut myymään tuplana mua uhattiin vetää turpaa... Kyllä humalaiset asiakkaat on sitten ihania....
Ruoka puolella taas kun on etukäteen tilattu tilaisuus ruokineen, niin aina sieltä löyty joku jolle ne sovitut safkat ei käy, tai tullaan paikalle tuntia liian aikaisin ja ihmetellään kun kaikki ei ole vielä valmista...
en vaan tajua, että ihmiset puskevat vielä ruokailemaan sulkemisajan jälkeen - silläkin hetkellä, kun olemme jo siivonneet salin, sulkeneet laitteet, nostaneet tuolit pöydille (paria lukuunottamatta, jos vielä on asiakkaita tiloissa syömässä = ?!) ja sulkeneet lasiovet raolleen niin, että viimeiset asiakkaat pääsevät ulos kauppakeskuksen puolelle - mahdollisimman vihjailevasti vielä "tukkineet" raon mainosstandilla. kyllä pitäisi jo herrajumala tajuta näistä vihjeistä
en mä vaan kehtaisi. varmasti työntekijä haluaa kotiin tiukan sulkemisaikamääreensä takia, ja kun ei edes tule minkäänlaista ylityökorvausta ylimääräisestä työstä. ei minua kiinnosta palvella, joten ei varmasti muitakaan työntekijöitä, jos itse olen asiakkaan roolissa
kyllä sapetti olla juhannusaattona töissä kun kaikki urpot puskevat sisään minuuttia vaille sulkemisajan. kun olimme olleet kiinni jo 20 minuuttia, ja vielä jotain urpoja tulee kyselemään ja ihmettelemään, että "mitä, eikö me voida ostaakaan mitään?"
äly hoi!
[q]ramsau, 10.11.2008 21:18:
Ammattitaidon puutetta.
Puhumalla selviää hyvinkin moni asioista ja mahdotonkin asia mitä asiakas vaatii selviää yleensä asiakaspalvelijan kärsivällisyydellä ja ihmissuhdetaidoilla.
[/q]
pah. liikkeellä on paljon asiakkaita, jotka kärjistetysti koordinoidusti miettivät, että kenenkäs rasvatukan kassalla tänään käydään vittuilemassa ja toivomassa vedestä viiniä.
provoatko nyt aspalaisia ihan huviksesi? :P vaativalla asiakkaalla ja idiootilla on ero
edit: ja onko mielestäsi parempi raivota tässä topikissa vai sitten työpaikalla asiakkaan / pomon nähden? :]
[q]KooKie, 22.1.2007 15:28:
Eilen duunissa tuli repeiltyä, kun otin auki uuden kassan ja ilmoitin, että seuraava tähän ja käänsin katseeni ensimmäisenä jonottaviin. Viereisestä jonosta sitten joku perheenisä ryntää kassalle. Kohotin kulmiani ja ilmoitin, että nähdäkseni seuraavana oli kyllä viereinen nuoripari. Mies tästä sitten ilmeisesti muutenkin kyrpä otsassa hikeentyi, että "ollaanko me jotenkin eriarvoisia?" - tyhmään kysymykseen nenäkäs vastaus "No itseasiassa olette, kun asiakkaat on palveltava jonotusjärjestyksessä, ei omaan napaan tuijottamisjärjestyksessä." "Älä sinä lässytä!" sai mut hymähtämään huvittuneena, kun en asiakaspalvelijan ominaisuudessa voinut revetä. :D
No harm done, miehen poistuttua sivulle mutisemaan nuoripari oltiin jo otettu toiselle kassalle ja mä sain palveltavakseni herkun kundin, jota ilmeisesti myös nauratti edellinen episodi, kun siinä mulle hymyili kuin Naantalin aurinko.
Mä en vain voi sietää tuollaista ylimielistä "minä ennen muita - minä [size=9]minä[/size] [size=8]minä[/size] [size=7]minä[/size] [size=6]minä[/size]" asennetta.
[/q]
Umm. Olen kyllä tästä tilanteesta aika eri mieltä. Ja myös seuraanneesta ehdotuksesta koskien yhtä jonoa. Näihän toki vaikuttavat huomattavasti kaupan leiska ja käytännöt.
Sanotaan että jonossa kassalle 1 (joka on tällä hetkellä ainoa jono) on 3 henkilöä, joista ensimmäinen on jo kassalla. Avataan kassa 2. Onko ensimmäisessä jonossa vuoroltaan seuraavan yleensä mitään järkeä lähteä siirtymään tälle uudelle kassalle, um nay. Sieltä lähtee nyt siis tämä kolmas henkilö uudelle kassalle. Kassa toteaa että onkin 1 jonossa seuraavana vuorossa olevan henkilön vuoro päästä kassalle. Mitäs jos tuo henkilö ei ole liikauttanut evääkään, ei esim. halua tulla sinne kun on jo niin hyvissä asemissa - jäädäänkö odottamaan että hän pääsee omassa jonossaan sitten kassalle ensin, ettei vain tämä kolmantena ollut henkilö pääsisi ENNEN häntä?
Jos halutaan oikein nussia, ni voidaan puhua jonoista. Jos jonotat kassalle x, niin olet sen kassan jonossa. Et ole joka kassan jonossa. Voit toki valita ja vaihtaa jonoa, mutta silloin olet kappas vaan uudessa jonossa. Toki on kohteliaisuusnäkökulmia kaikkeen, mutta aika herkästi leimataan henkilö ylimieliseksi (en toki ollut paikalla). Varsinkin mikäli hänen ainoa kommenttinsa oli tuo eriarvoisuuden kyseenalaistaminen. Henk koht oon kyl sitä mieltä et asiakaspalvelutilanteessa ei pitäis missään tilanteessa ruveta vittuilemaan asiakkaalle, oli tilanne mikä oli.
Tuota yhden rehdisti ja reilusti jakautuvan jonon tehokkuutta ja toimivuutta kaikenlaisissa kauppaleiskoissa voitte hyvin kelata ens kerralla kun käytte eri kaupoissa - se ei vaan pääosin toimis, sen takia se ei ole käytössä. Yksi jono sopii tiettyihin paikkoihin hyvin - kauppojen kassoille ei.
[q]samsa, 27.6.2007 18:44:
Ainiin, käyttäkää taksissa turvavyötä jooko. Vituttaa muistuttaa asiakkalle siitä, varsinkin kun takseissa on turvavyöpakko ja etupenkillä on ärsyttävä vyömuistutin. Sitäpaitti se on halpa henkivakuutus.
[/q]
Kuulin legendaa, että kuskilla pitää olla aina turvavyö päällä kun asiakas on autossa. Takapenkillä istuvan asiakkaan turvavyöstä en ole kuullut mainittavan. Legendalla on aika todnäk jotain pohjaa kun niin monesti kuskit vetävät vyötä kiinni ku istahtaa autoon vaikka ovat juuri ajaneet paikalle :)
[q]Kolera, 11.8.2008 19:05:
kirppiksellä ku paidat sattuu olemaan hyllyissä pinossa viikattuina ni se on kaunista kattoa siinä niitä viikatessa ja hyllyyn laittaessa kun vieressä ihmiset selaa pinkkaa ja kiintoisan näköisen yksilön löydyttyä nappaa paidan sieltä vetäen paidan päällä olevan pinkan ihan vituiks ja kun ei ole sopiva ni sit länätään vaan takas. Ei siinä kyllä siinä aina aika menee kun parin asiakkaan jälkeen laittaa puol hyllyy taas kondikseen mutta luulis nyt ajattelevan muitakin asiakkaita ettei toisten tarvitse ettiä niitä vaatteita levottomasta paskamyrskystä missä tiedä onko vaatekappale mitä mallia.
[/q]
En oo ikinä saanu selvää et miks paitoja pitää viikata johonkin pinoihin, siitä on käytännöllisyys kaukana. Intissäki joutu opettelemaan tämän jalon taidon ja vielä tärkeimpänä jokaiselle paidalle sama leveys, että lopputulos on symmetris-esteettisesti miellyttävä. Ainoat päällysvaatteet mitä itsellä on viikattuina on parit housut kun ei yksinkertaisesti riitä henkaritilaa.
Ymmärrän kyl osittain sun tuskaa, mut kyl mua kävi asiakkaanakin vähän vituttamaan Yellow Rat Bastardissä ku siellä on melkeen kaikki tuhat t-paitaa just tolleen viikattuina pinoon ja pakko ne on sieltä repiä et näkee kunnolla minkälaiset printit on. Mulle tuli hirveet tunnontuskat jos en saanu paitaa laitettua yhtä nätisti takas, mut samal kans semmonen fiilis et saa kelvata ku ei voi laittaa henkareihin mistä niitä on paljon helpompi a) selailla b) ottaa pois muita paitoja häiritsemättä ja c) suoraan katto about koonkin kun on nätisti henkarissa roikkumassa. Sais kyl joku selittää et mikä järki tuossa on kun YRB:ssäkin suurin osa työntekijöistä käveli vaan ympäri kauppaa päivät pitkät ja oiko niitä päällekäin viikattuja paitoja :D
Edit: poikkeuksena raskaat neuleet jne, jotka venyy ihan pilalle varsinkin ohuissa henkareissa (TÄTÄkin näkee esim. OneWay:ssä :) GET IT RIGHT!
[q]J-Gear, 28.6.2007 02:32:
Kuljettajalla on toki oikeus lopettaa kyyti jos siltä tuntuu,
[/q]
Tästä tuli taas mieleen kuinka paljon vituttaa mielivaltaisuus näissä tilanteissa. Itseäni ei ole koskaan taksista heitetty pihalle, mutta bussista kylläkin.
Keskellä päivää kaverin kanssa stadiin matkalla, bussin takaosassa. Keskustellaan jostain tapahtumasta ja kertoessani jonkun näyttäneen keskaria, teen samalla itse eleen kaveriin päin. Noh haukkasilmä kuski spottaa keskarin, vetää bussin pysähdyksiin eikä suostu jatkamaan ennenkuin lähdemme. Hänen bussistaan kun ei keskaria näytetä ulos. Vieläkin ihmettelen miten hän on edes koko homman nähnyt, koska keskari oli about sylissäni eikä todellakaan ikkunaan liimattuna ulkonaolijoita varten :) Tuossa tapauksessa oltiin sentään hyvien liikenneyhteyksien lähettyvillä, joten siinä mielessä vahinko oli pieni. Mitäs jos ois tehny jossain perukoilla ja seuraava yhteys tulee yli tunnin päästä.
[q]Astaroth:
Voi apua ja huh huh teitä siviiliasiakkaita.
[/q]
Mä oon kyl ihan reservin vänrikki.
pakko. =[
[q]mayah, 26.3.2008 12:12:
---
Mark, 26.3.2008 12:08:
*nauru**lmao* Sillä lailla! Ihan kuriositeetin vuoksi, palkkasitteko ko hlön? :D
---
"Kiitos hakemuksetanne. Valitettavasti meillä ei juuri tällä hetkellä ole tarjota osaamistanne vastaavaa työtä."
[/q]
Hih, typo *tsip*. Eiks ois kannattanu vastaa hakijan kielellä:
"Kiitti hakemuksest. Sroi vaan, meil ei oikein sul ole duunii ku oot nonki kokenut ja varmaan yli pätevä toimisto töihi."