Virallinen Apple topic

Back to yleinen keskustelu O

[q]mku, 22.1.2007 19:50:
---
Steve Jobs sanoi jenkkihinnaksi $399/$499 (2 vuoden sopimuksella), joten miten toi euroopan hinta voi mitenkään olla 899/999?? Kaiken järjen mukaan tuon 4GB:n hinta tulisi olemaan pahimmilaan alle 500 siinä vaiheessa kun sitä saa Stockmaniltakin, vai olenko missannut jotain?
[/q]
Veikkaisin että toi hinnottelu johtuu kahdesta asiasta:
- Jenkkirelease puhelin (ja siitä johtuen)
- Cingularin liittymä puhelimessa on pitänyt "ostaa pois".

En kyllä oli ollenkaan varma, että tuollaista tuontipuhelinta pystyisi käyttämään esmes Suomessa tässä vaiheessa.

[q]JussiS, 22.1.2007 22:58:
---
Yhteensopivuus? iPhonessa tämä tuskin on ongelma - se kun ei ole yhteensopiva minkään kanssa. Ei ulkopuolista softaa, ei Outlook-synkkaa, ei 3G:tä.[/q]
<trollail>
Kaipaat sitä Outlook-yhteensopivuutta vain koska oot winkkarikäyttäjä.

Ei paljoo Outlookit nappaa.

T: Mäkisti
</trollail>

[q]JussiS, 22.1.2007 23:25:
---
Mitäs järjestelmää mäkkiympäristössä sit käytetään?
[/q]
OSX:n oma mailiohjelma on enteellisesti Mail. Toki myös Thunderbird on OSX:lle.

Mun käyttöön toi Mail on toiminut mainiosti, iCal hoitaa tarvittaessa kalenterin virkaa ja Osoitekirja juuri sitä minkä nimi antaa ymmärtää.

[q]laite, 25.1.2007 12:09:
---
kml, 25.1.2007 11:54:
En oo oikeestaan löytänyt yhtään huonoa puolta tosta, mitäs luulette, onko mitään ongelmia/epämiellyttävyyksiä joihin tämmönen vanha windows-käyttäjä vois törmätä?

---

Hommaa suoraan 2 gigaa muistia (vaikka erikseen jostain verkkokaupan tapaisesta paikasta, niin pääset halvemmalla). Muistien asentaminen on helppoa ja OS X ei paljoa swappaile.
[/q]
Taitaa gigasten kampojen hinnat olla aika korkealla vielä tällä hetkellä.

Muutama kuukausi sitten kun ostin vastaavan koneen, otin siihen 2G muistit suoraan Applestoresta. Hinta jäi alemmaksi kuin mitä se olisi, jos olisin ostanut erillisenä kaksi gigasta kampaa ja koittanut myydä niitä kahta 512M kampaa.

Lisäksi tuo mainitsemani vaihtoehto on ekologisempi vaihtoehto, ja huomattavasti vähempivaivainen.

Jos meinaat käyttää photoshopia ja/tai käyttää Winidowsia Parallelsin kautta, niin 2G ei ole liioittelua.

PS. jos jossain vaiheessa myyt konetta pois (vaihdat uudempaan/tehokkaampaan) maksimimuistit on myyntivaltti.

[q]kml, 25.1.2007 12:41:
Sitten vielä viimonen homma, onko helpointa ostaa tuo suoraan Apple storesta ? Lähinnä että miten nuo opiskelija-alennukset menee, saako niitä mac-jälleenmyyjiltä?
[/q]
Helppous riippuu ihan itsestäsi. Nyt noita Core2Duo malleja pitäisi olla jo ihan jälleenmyyjilläkin hyllyssä. Mikäli olet lähellä jotain mäkkiä kauppaavaa liikettä, niin piipahtaminen saattaa olla vikkelin vaihtoehto.

Ilman muutoksia Applestoresta tilattuna toimitus saattaa olla jopa 4 päivässä perillä. Uusien sekä ei-vakiokokoonpanolla olevien tuotteiden kanssa saattaa vierähtää hetki enemmän.

Olen ostanut yhden Macin jämyltä opiskelijahintaan, muistaakseni ei opiskelijakorttia kysytty. Toisen koneen ostin Applestoresta, taaskaan ei kysytty Edu-hintaan oikeuttavia dokumentaatioita.

En ole varma myöntävätkö kaikki jämyt edualea. Markantalosta ja Stockalta on turha edes kysyä, mutta Tector, Varimport ja MacPeople Storesta pitäisi onnistua.

[q]Wert, 7.2.2007 11:28:
Logic pro 7.2 tilattu.. toivottavasti tulee pian :)
[/q]
Oho.

Jos Applestoresta tilasit, niin luulis tulevan viikon sisällä.

[q]akir0, 29.6.2009 13:52:
---
Pakko kyl olla täysin eri mieltä, mun mielestäni iTunesis on ihan oma logiikkansa, joka olis kiva pystyä kytkemään kokonaan pois ja pelata puhtaasti tiedostojärjestelmällä. Tai ainakin se sais olla tossa rinnalla rullaamassa.[/q]
Kyllä noita eri hackeja ja kiertotapoja on olemassa. Useimmilla käyttäjillä niihin ei vaan ole tarvetta. iTunesin oma logiikka on mielestäni hyvä, pohjautuu se kuitenkin pohjimmiltaan siihen että tiedosto on paikassa x, soittolistat ja metadata pitää huolen siitä että ko. tiedosto löytyy tarvittaessa.

Nimim. En surffaa enää kansiorakenteissa.

[q]littlebig, 14.2.2007 18:50:
---
ctrl pohjaan ja trackpadille kaksi sormea, liikuta ja katso mitä tapahtuu (laita ensin hiiren asetuksista kahden sormen skrollaus päälle)
[/q]
Holy shit. Emmä tommosta tiennytkään.

Taas saa viihdyttää/hämmästyttää kavereita.

[q]littlebig, 14.2.2007 19:56:
---
ville, 14.2.2007 19:48:
---
*snip*
ei tää varmaan oo yhtä hieno kun tää ei oo mac ;)

---

sinäpä sen sanoit ;)

mitä jos menisit johonkin muuhun topikkiin ylistämään ymmärtämättömyyttäsi teknologian innovatiivisiin keksintöihin. luulis et alalla olevalla ihmisellä ei kauheasti ole varaa tollaseen ylimieliseen asenteeseen. mutta, makunsa kullakin, joten jos haluat riitaa haastaa niin eiköhän apple topic oo sulle just se paikka.
[/q]
Hei, mä ainakin provosoidun tässä threadissa helposti. *nyrkkienpyörittel*

[q]littlebig, 15.2.2007 11:50:
---
Epailija, 14.2.2007 20:38:
---
Kannettaviin kun saa jos jonkinlaista hiirtä, niin tuota padia ei käytännössä tarvitse kuin ihan hätätapauksissa (ellei itse välttämättä halua syystä tai toisesta ampua työskentelyergonomiaa jalkaan ja olla padin armoilla). Onhan se toki kiva, jos sen käyttöä on helpotettu näitä hetkiä silmälläpitäen.
---

hiiren kantaminen mukana koulussa ja kahviloissa?
no, kai ne on sit "hätätapauksia"
[/q]
Mä oon käyttänyt Applen läppäreitä nyt noin puolitoista vuotta. Kerrat jolloin olen käyttänyt hiirtä läppärin kanssa voidaan laskea yhden käden sormilla.

Mielestäni iBookin, ja nyt MacBookin trackpad on varsin erinomainen. Lisäksi kun normaalituntumaan lisätään tämä kovasti keskusteltu kahden sormen scrollaus, ei ole tarvetta hiirelle (jas sen rullalle) tullut.

Jollain perus-PC läppärillä surffailu on ollut aina tuskaa, kun on pitänyt koittaa osua selaimen pystyscrolliin, painaa trackpadin vasemman puoleista painiketta ja vielä liikuttaa sormea padilla. Pää hajoaisi.

Joku kerkesi sanoa jossain, että Applen koneet on täynnä ominaisuuksia joista ei tiennyt aikaisemmin, mutta niihin tutustuttuaan ei halua elää ilman. Kahden sormen scrollaus on mulle yksi sellainen ominaisuus.

[q]Beliar, 15.2.2007 12:09:
---
LooPy, 15.2.2007 11:57:
Jollain perus-PC läppärillä surffailu on ollut aina tuskaa, kun on pitänyt koittaa osua selaimen pystyscrolliin, painaa trackpadin vasemman puoleista painiketta ja vielä liikuttaa sormea padilla. Pää hajoaisi.
---

Mun PC-läppärissä on [iso]yhden[/iso] sormen scrollaus. Pädin reunaa sormella seuraten, ruutu scrollaa haluttuun pääsuuntaan.[/q]
Hifisti.

[q]Lumpy, 23.2.2007 14:17:
Onks kukaa tääl viel kokeillu Vistaa Applen koneella? Toimiiko? Onko hankaluuksia asennuksen/yhteensopivuuden kannalta?
[/q]
<trolli>
Mä luulen, että Macin omistajat arvostaa toimivaa käyttöjärjestelmää sen verran että jättää Vistan rauhaan.
</trolli>

Hopeisessa omenassa oli juttua: tsek.

[q]Late, 1.3.2007 10:28:
Kyllä ketuttaa että menin maksamaan 180 office paketista koneen yhteydessä. Toivottavasti seuraava versio toimii paremmin, tässä on vielä niiden normi bugien lisäksi lukematon määrä ongelmia mitä ei win versiolla ole.. *igor*[/q]
Ans kun arvaan, kone on uusi, Intelin prossulla varustettu?

Jos näin, niin koneesi käyttää Officea Rosettan kautta, koska Office ei ole Universal Binary. Ongelmat johtunevat juurikin tuosta.

[q]thomas, 17.4.2007 00:26:
---
hards, 16.4.2007 23:50:
---
thomas, 16.4.2007 23:46:
niinpä :( mut kerkeevätpähän tekemään sen kunnolla.

---

olisin vaan halunnu ajoittaa ton oman macbookin hankinnan ton julkaisun (ja mahdollisten muiden päivitysten) yhteyteen kesäkuulle, mut saas nyt nähdä mitä teen..

---

kannattaa varmaan venailla sitä jos tulee uusia koneita tuolla wwdc:ssä. ainakaan ei voi uuden koneen hommaamista perustella nytten kun kaikki mallit on olleet yli 6kk markkinoilla.
[/q]
Mac kannattaa ostaa silloin kuin sitä tarvitsee.

Jos jää odottamaa päivityksiä, niin saa odottaa maailman tappiin asti. Kyl niitä uusia malleja tulee jatkuvasti.

[q]Wert, 19.4.2007 13:55:
---
littlebig, 19.4.2007 13:46:
---
Sallakat, 19.4.2007 12:36:
mikä on kätevin/paras irc client mac koneelle?

---

nyt käytössä colloquy (selainpohjainen).

---

Mulla ja.. toimii.
[/q]
Mulla oli Colloquy käytössä, pidin siitä muuten valtavasti, mutta se kaatuili jatkuvasti. Sen jälkeen oon tyytynyt Xchatiin.

[q]ville, 15.5.2007 16:11:
---
thomas, 15.5.2007 16:06:
heh.. ja sitä ennen toimi ibook 2,5v ilman minkäänmoista ongelmaa.

---

No otetaan sen kunniaksi kaksinkertainen halleluja, halleluja!

PS meillä on duunissa kone, joka toiminut 8v ilman ongelmia, mutta se ei ole apple, OMG!
[/q]
Mulla on ollut ekaksi iBook reilun vuoden ja nyt MacBook jotain puoli vuotta. Jälkimmäinen on käynyt kerran huollossa.

Hauku muakin, jooko?

[q]Karski, 15.5.2007 16:23:
---
Sulla on ihan kauhee tarve osallistua
keskusteluun joka on jo valmiiks menossa
väärään suuntaan, senkin hunsvotti!1
[/q]
On joo.

Back on trail. Uudet MacBookit tuli:
http://www.apple.com/macbook/macbook.html

[q]nuance, 16.5.2007 11:10:
tässä on ny parisen kuukautta pyöritelty win xp:tä parallelsilla osx:n päällä. oon allokoinu sille gigan muistia ja visual studiolla taittuu kehityshommat oikein sujuvasti. uuden parallelsin coherence-ominaisuudella windowsin ikkunat irtoo vielä omasta työpöydästään eikä tarvii tuhlata näyttötonttia taskbareilla ym. tietty virtuaalikone on aina virtuaalikone ja siinä on tietty omat ongelmansa, mut en kyl pc:hen tota enää vaihtais vaikka mikkiskehittäjä oonkin. best of both worlds, sano.[/q]
Mä koitin pyörittää MacBook 2,0Ghz / 2 Gb / Parallels / Win XP -yhdistelmällä Photoshoppia, mutta siitä ei kyllä tullut yhtään mitään. Mutta vähemmän prossua/muistia kuluttavat softat pyörivät parallelsilla varmasti mainiosti - ainakin mitä mä olen kuullut.

Tossa voi olla taustalla myös se, että käytin Parallelsia toisen käyttäjätilin kautta. Mutta vaikka minulla olisi ollut päällä vain tämä yksi käyttäjätili, tomi Parallels todella hitaasti.

Muistia olin lohkonut Parallelsille about ehdotetun maksimin verran. Jännää sisäänsä, että tuo alkoi tahmaamaan OSX:ääkin.

Voiko lisänäytöllä olla tekemistä tämän tahmaamisen kanssa?

[q]Lost-Soul, 15.6.2006 12:08:
Eikös Cinema Displayt ole samoja näyttöjä kuin Dellit?
[/q]

Niissä on sama näyttöelementti, mutta Dellin näytöissä on empiirisen havainnoinnin perusteella epämiellyttävän jyrkkä kontrasti (ja spekseissäkin kontrastisuhde on isompi, mikä periaatteessa pitäisi olla hyvä asia mutta käytännössä tässä tapauksessa ei kyllä ole). Hyviä näyttöjä nekin on toki.

O