Virallinen Apple topic
[q]Timce, 8.6.2007 12:32:
---
Eiku sanotaan lol. Varsinkin sanat "huolettomuus" ja "tyylitaju" kirvoittivat aikamoiset naurut.
[/q]
Älä sano, nolaat vaan itsesi.
[q]kosmo, 28.5.2007 16:24:
Käytän suurimmaksi osaksi ulkoista kovalevyä joten kovalevyn koolla ei juurikaan ole väliä, nopeus näyttäisi(?) olevan sama. Tuo Combo Drive vs. Double-layer SuperDrive tuossa lähinnä mietityttää, eli voisko joku vähän valaista mistä on kyse? Jos kyseessä olisi PC, olisi valinta ihan selvä ja 2G muisti houkuttelee tässäkin tapauksessa... [/q]
Combo Drive = lukee CD/DVD:T, polttaa CDR:t
SuperDrive = lukee/polttaa CD/DVD:t
[q]kosmo, 28.5.2007 16:24:
Kone tulee surffailun jne. perusjuttujen lisäksi musiikkikäyttöön. Live-touhuissa ableton tai mahd. m-torq ja lisäksi Logic 7.2. Eli pelikäyttöön ei laitetta tarvi optimoida ;)
[/q]
Sekä Logic & Ableton tykkää että koneelle ruokaa isomman muistin muodossa. Mulla on 2,0GHz MacBook 2GB muistilla ja aika paljon saa olla tavaraa projektissa, jotta saisi koneen kyykkyyn.
Jos valinta olisi 2,0GHz + 2Gb ja 2,16GHz + 1Gb, niin mun valinta osuisi vieläkin nykyiseen valintaani.
[q]Lost-Soul, 14.6.2007 22:25:
---
edit: niin ja tuotetta voi esim itseä nimellä itrip
[/q]
http://www.griffintechnology.com/products/itripdock/
En oo käynyt vielä Clas Ohlsonin versioon tutustumassa, mutta väittäisin jo nyt sen olevan jonkun muun valmistajan tuote.
[q]CM, 8.6.2007 12:23:
---
sts, 5.6.2007 17:50:
---
Niis ei oo mitää mitä ei oo pc-maailmassa jo nähty
---
On niis paljonki semmost mitä PC-maailmas ei oo nähty, esim toimivuus, huolettomuus, käyttömukavuus ja tyylitaju
[/q]
Pitääks tässä välissä sanoo: "touché"?
Maanantaina sitten WWDC07, ans kattoo mitä Jobs ja kumppanit ovat taas keksineet. Mielenkiintoista, että MBP:n päivittyminen ja etenkin NVidian näytönohjaimiin siirtyminen (MBP) tehtiin hiljaisesti. Toivottavasti se on vihje siitä että jotain uutta rautaa on tulossa.
[q]ville, 8.6.2007 14:45:
---
Ootko kysynyt? Mä jotenkin veikkaan, että edes maccijumala ei ole noin sinisilmäinen....
[/q]
Valitettavasti en ole tavannut ko. herraa.
[q]ville, 8.6.2007 13:52:
---
Haluaisin ihan oikeasti nähden sen tyypin, joka pokkana väittää, että kun laitetaan 95% käyttäjistä käyttämään MAC:a ja vaaditaan siltä mäkiltä _täysin_ samoja ominaisuuksia kuin windowsin nyt vaaditaan, niin hommaa voisi kuvailla sanoilla: toimivuus, huolettomuus ja käyttömukavuus....
[/q]
http://www.afjv.com/press0506/050613_steve_jobs.jpg
[q]CM, 10.10.2007 19:40:
---
Näin ollen PDF:ää saa pukattua pihalle käytännössä ihan mistä vain mitä näkyy ruudulla.
[/q]
Mä oon tehnyt Teksturilla, OSX:n muistion (notepad) vastineella pöytälaatikkofirmani laskuja. Ja tulostan siitä suoraan pdf:ksi.
Silkkaa parhautta.
[q]Loose Grip, 10.10.2007 20:09:
---
Samu, 10.10.2007 14:55:
Onhan toi 20" ihan riittävä fotoiluun..onhan!?
---
Säästä vielä kuukausi tjsp. Eroa on vain 300 egee, näytöt ja telkut, kaikki menee koko ajan vaan suuremmaks ja suuremmaks, 20" jää pieneks nopeesti.
[/q]
Ullanlinnasta ei pitäisi olla pitkä matka Apple-kauppaan. Jopa Tampereelta löytyy molempien kokoluokkien iMacit näytekappaleina.
24" iMac on kyllä aivan järjettömän kokoinen (mutta uskomattoman hieno peli). Toisaalta, jos sulla on mahdollisuus lisänäytön käyttämiseen, niin mikä jottei 20" ole myös erinomainen valinta. Itse olen käyttänyt reilun puolen vuotta 19" lisänäyttöä 13" MacBookin jatkeena, eikä toimintaongelmia ole juurikaan* ollut.
Muistithan kannattaa melkein päivittää itse. Suoraan Applen rakentamana muistien hinnat on yhä pilvissä. Verkkokaupasta iMaciin kelpaavaa gigan kampaa saa noin neljälläkympillä.
Itse kuolaan tällä hetkellä 24" 2,8GHz iMacin perään 4Gb muistein höystettynä, mutta realiteettien sanelemana jään odottamaan a) rahaa b) seuraavaa päivitystä iMaceihin.
*) [size=7]Syyksi ilmeni viallinen DVI-piuha[/size]
[q]CM, 18.10.2007 23:49:
---
Samu, 18.10.2007 22:28:
Kiitti laite! Varmaan osaat vihjata myös sopivan ftp-softan?
Entäpä semmonen juttu, että kun nyt siirrän rojua pc:ltä tonne ni noi mun .avit ei skulaa! Mitä multa puuttuu!?
---
Samulin mainitsema Cyberduck ok. Avit saa skulaamaan, kun tuuppaat Perian plugarin systeemiin
[/q]
Ääni Cyberduckille myös täältä. Tuon saa myös suomenkielisenä.
VLC on näppärä pikkusofta, mikä soittaa liki kaikki audio&videoformaatit striimausmuotoja myöten:
http://www.videolan.org/
Tammikuussa on jälleen MacWorld, jolloin on odotettavissa uusia tuotteita tai vanhojen päivitystä. Apple ultra-portablesta on ollut huhuja. MacBookin rinnalle saattaa tulla flash-muistilla varustettu 13" läppäri ilman optista asemaa.
MacBook päivittyi juuri niinkuin Daniel tuossa kerkesi sanomaankin. Tuskin uusia versiota nykyiseen versioon tulee. MacBook Pro sen sijaan saattaa päivittyä. Edellinen hiljainen päivitys oli kuitenkin erittäin lievä.
[q]Skenemursu, 20.11.2007 00:13:
--
ja onko nämä nyt suomessa myytävät mallit niitä ns. "Santa Rosa" versioita jotka tulee rammia 4gigaan saakka?
[/q]
Pitäisi olla, mutta varmista toki asia aina specseistä.
Välttämättä ihan jokainen Stockmannin kone ei ole vielä päivittynyt.
[q]Skenemursu, 20.11.2007 09:02:
---
huutaako ne niistä "vanhoista" samaa hintaa... onko Stockmannilla koneet saman hintaisia :) ? No ei kyllä mä varmaan sen tuolta Manskun applesta haen...
[/q]
Mitä itse olen huomannut, pienemmissä jälleenmyyntiliikkeissä (Stockka, Markantalo, jne) ei välttämättä kulje tieto uusien koneiden ilmestymisestä tai uusien korvaavien tuotteiden julkaisusta.
Pääsääntöisesti kuitenkin Applestorea vastaavissa liikkeissä ollaan kartalla asioista.
[q]Skenemursu, 20.11.2007 09:02:
---
menee vähän OT: mutta tiedettekö miten tuo verovapaa kauppa toimii? Mä haen koneen Manskulta se sinetöidään siellä ja maksan verot, jotka sitten saan Helsinki-Vantaalla tullista takas kun lähden maasta (EU:sta) ?[/q]
Kannattaa kysyä liikkeessä. Ainakin Verkkokauppa.comin (myös Apple-edustus) haltsaa verovapaan kaupan kohtuu tehokkaasti. Ainakin avovaimon veljen ollessa rauhanturvaajana Verkkokauppa oli aktiivisesti käytössä.
[q]Skenemursu, 21.11.2007 00:39:
---
ohos ai että verkkokaupastakin saa macceja nykyään... tota noin.. tekeekös ne sellasta palvelua, että jos tilaa sen koneen ennakkoon 4g muisteilla ja uudella kovulla niin ne löis ne muistit ja romppeet sisään valmiiksi ?! ja jos tekee niin mitähän moisesta veloittavat?
[/q]
"Kasaamme tietokoneita komponenteista vain erikoistilauksesta, alk. 160. Kysy tarkka hinta ja lisätietoja asennuspalvelustamme. Suosittelemme ensisijaisesti ostamaan esim. Apple, HP tai Acer pöytäkoneen."
lähde: http://www.verkkokauppa.com/
Saathan toki myös suoraan Applelta tilattua MacBookin 4Gb muistein ja isommalla kovolla, mutta hinta nousee nopeasti aika huikeaksi.
RAM-päivitys: 1Gb -> 4Gb = +829
Kovalevy-päivitys: 120Gb > 250Gb +219,90
250Gb kovalevyjä ei ole vielä erikoisen paljoa tarjonnassa, mutta 110-130 eurolla saa valita verkkokaupan valikoimasta. Muistikammat olitkin jo löytänyt Verkkokaupasta edullisesti. Ehkä tässä yhteydessä kannattaa vaan kiltisti maksaa 160 sen läppärin aukaisemista tai jos lompakko, pää ja ruuvarikäsi ei ole balanssissa, niin laittaa jollekin kaverille avattavaksi.
Ehkä kannattaa hommata vielä sille 120gb levylle siirtokehikko, jos siltä tuntuu.
Vakiona mukana tulevia 2x512 megan muisteja on hankala saada jälleenmyydyksi kotimaisilla Apple-foorumeilla, joten ne jää luultavammin nurkkaan lojumaan.
[q]paupau, 21.11.2007 13:10:
Onks Macille jotain omaa kirjotusohjelmaa, vai toi Word?[/q]
1) Macin oma Teksturi taipuu monenlaiseen käyttöön. Rakennettu suoraan OSX:ään. Sinulla on se jo.
2) iWork-paketissa oleva Pages. Apple oma helppokäyttöinen tekstinkäsittelyohjelma. Hintaa 79
http://www.apple.com/fi/iwork/pages/
3) Neo-Office. Ilmainen vapaan lähdekoodin tekstinkäsittelyohjelma. Vrt Open Office.
http://www.neooffice.org/neojava/en/index.php
3) Microsoft Office 2004 for Mac
http://www.microsoft.com/mac/products/office2004/office2004.aspx?pid=office2004
Office 2004 ei ole Universal Binary, joten se toimii hemmetin hitaasti uusilla Intel-Maceilla. Office 2007 versio on tulossa loogisesti vuonna 2008.
Opiskelijaversio Varimportissa alennuksessa 149,00. Täysversio 525
[q]Lumpy, 21.11.2007 14:59:
Aika huikeen hintanen tuo 4Gb muistia. Itse maksoin Macbookin 1gb laajentamisesta kahteen gigaan ja hinnaks tuli tollai 60e. Siin varmaa kannattaa miettii et tarviiko oikeeesti 4Gb.
[/q]
Ostaessani omaa MacBookiani reilu vuosi sitten tulin tulokseen, että minun kannattaa sittenkin ottaa suoraan tehtaalta 2Gb modattu malli, eikä vaihtaa muistikampoja itse.
Sen sijaan nyt kun MacBook tukee 4Gb asti ja Applen omat muistikammat 2Gb ovat todella hintavia.
MacBookiin kelpaava 2Gb Kingstonin muistikampa maksaa verkkokaupassa 99,90. Kuukausi sitten vastaavia Kingstoneita löytyi muualta 93 eurolla.
[q]Skenemursu, 21.11.2007 20:00:
---
mitäs te höpöjätte... tostahan sitä saa alle 100 sen 4 gigaa...[/q]
Mä puhuin Kingstonista, joka on tunnustettu äärimmäisen toimivaksi ja vakaaksi muistiksi Apple-puristien joukossa.
Tarkista että muistisi on Applen vaatima SO-DIMM 667MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300)
Kannattaa myös tarkistaa ettei tuo hinta ole 2x1Gb kammoille. Joskus nuo tuotenimet ovat harhaan johtavia. Haluat 2x2gb kammat, et 4x1gb.
---
sitten jää vielä turhaksi ne 2 kpl 512mb mitä siellä koneessa on jos saa ne jollekin hörhölle myytyä parilla kybälle niin sitten ei päivitys paljon maksa... http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=26246
[/q]
Yritin kertoa, että niiden hörhöjen löytäminen on tänä päivänä entistä hankalempaa. Onnea myymiselle.
---
ja rammia ei ole ikinä tarpeeksi!!!
[/q]
Totta.
[q]Samu, 25.11.2007 11:31:
Mikähän tässä menee pieleen? Oon ladannut ohjelman uudestaan jo pari kertaa ja aina sama juttu. Sama probleemi tulee eteen mm. Azureuksen kanssa.[/q]
Olethan varmasti asentanut ohjelman, etkä ole epähuomiossa käyttänyt ohjelmaa suoraan imagesta?
[q]Skenemursu, 25.11.2007 12:06:
---
eli jos tää ultra kevyt tulee tammikuussa niin pitäisköhän sitä sittne venailla sinne saakka...
[/q]
Noilla huhuilla vaikuttaa ihan jees vekottimelta, jos tulee toimeen ilman optista asemaa. En hankkisi talouden ainoaksi koneeksi.
[q]daffy, 28.11.2007 12:50:
---
$, 25.11.2007 19:20:
Kun mä flippailen kuvia Preview-ohjelmalla, ne ei käänny "oikeasti" vaan esim. nettiin ladatessa ne näkyvät niin kuin ennen kääntämistä.
Mitä mä teen väärin?
---
Tallennatko muutokset kääntämisen jälkeen?
[/q]
Flippaa kuvat iPhotolla.
[q]Lost-Soul, 15.6.2006 12:08:
Eikös Cinema Displayt ole samoja näyttöjä kuin Dellit?
[/q]
Niissä on sama näyttöelementti, mutta Dellin näytöissä on empiirisen havainnoinnin perusteella epämiellyttävän jyrkkä kontrasti (ja spekseissäkin kontrastisuhde on isompi, mikä periaatteessa pitäisi olla hyvä asia mutta käytännössä tässä tapauksessa ei kyllä ole). Hyviä näyttöjä nekin on toki.