Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

Back to yleinen keskustelu O

[q]hardikaveri, 28.3.2006 14:32:

no en mä nyt tiedä..

ite maksan lyhennyksiä 650/kk 60m2 kaksiosta töölössä
eli ihan sama kun asuis vuokralla.. no tietty vastike viel n 100 päälle mut kyl sen maksaa aina OMASTA!

se mihin ne rahat hupenee on sit remontit..
tällaisella keskipalkkaisella kun ei ole varaa kun parin kuukauden välein tehdä remppaa eteenpäin..

viimeviikolla tuli tiilet eli parin viikon päästä niistä muurataan väliseinä..
[/q]

True, on se kivaa ja mukavaa kun on ihan oma kämppä.. Mutta mulla ei tällä hetkellä semmoseen oo varaa, mulle riittää just nyt se 58.5m2 ja 440e. Tässä on ihan hyvä asua vielä, vaikka kylläkin jossain vaiheessa se oman kämpän osto on edessä.. Ei vaan vielä hetkeen :/

[q]Dj Jaques, 17.2.2006 11:40:
klipklap
[/q]

Olimpas ton CO:nkin unohtanut kokonaan. Kiitos vinkeistä!

[q]Skenemursu, 8.7.2007 18:47:
tää pitäs varmaan postata kysy tyhmiä osastolle mutta mikä on Grudge? Kysyin tätä jo googleltakin, mutta ei vielä ihan selvinnyt :)

google ehdotti jotakin elokuvaa... The Grudge 2.. ?
[/q]

Juu elikkäs leffa. Siinä oli Sarah Michelle "nenä" Gellar. Muistaakseni. Mut siin oli kuitenkin ton tyylinen talo, tai se mul tuli mieleen. Eli mulla tuli mieleen kummitustalo :D

Kesä tulee taas, ja mä oon TAAS myöhässä, mutta nyt en kuitenkaan peruuttamattomasti.

Kyseessä on meidän partsi. Ruma, hirveä, yököttävä, harmaa partsi. Kivinen partsi.

Haluaisin nyt kyhätä sinne jotain piristystä, ja päätin aloittaa lattiasta. Suunnitelmissa ois hommata sinne puulaattoja, että vähän kylmemmälläkin ilmalla kärsisi paljain varpain käppäillä siellä, ja ihan myös yleisen viihtyvyyden vuoksi.
Onko siis täällä joku, joka vois antaa vinkkejä noista laudoista? Paljonko puulle pitää antaa tilaa hengittää? Miten huoltaa? Ja ennen kaikkea; mistä löytää hyvät laatat suht edullisesti, sitä silmällä pitäen että autoa ei ole, vaan julkisilla liikun (vaikka pääosin pyörällä)?

Lisäksi aattelin laittaa partsin ovelle jonkun kivan säleverhon, että voin pitää huoletta ovea auki ilman, että miljoona ampiaista surraa olkkariin. Niitä nyt löytyy mistä tahansa ja kaikenlaisia, mutta pitää vielä katella ympärille ja miettiä kiinnitysvaihtoehtoja.

Mutta isoin ongelma mulla nyt olis noi laatat. En muista oisko Bauhausis ollu jotain kivoja laattoja parin euron kappalehintaan, enkä löydä enää tietoakaan niistä.

Ja onko parveke- ja pihalaatoilla jotain eroa?

[q]pirpeli, 28.3.2006 11:41:
Mä löysin mun unelmakämpän, et jos joku viittis sponssata....vaikka 900000eurolla?
http://www.igglo.fi/ad.php?card_id=71409&s=1
[/q]

Aika mukava itse haaveilen kans tommosen tyylisestä, eli kattohuoneisto ja vähintään kolmeen eri ilmansuuntaan ikkunat. Korkeet huoneet ja jotain vanhaa ja jotain uutta.

Ai vitsi ny alkoi unelmointi

[q]hardikaveri, 28.3.2006 14:37:
no mä ehdin olla 6vuotta naimisissa ennenkun oma kämppä ostettiin :D
[/q]

Mulla on siis aikaa :D Ja eihän sitä oikeestaan tie että koska se sopiva (kämppä) tulee kohdalle. Se voi tulla huomenna tai kymmenen vuoden päästä, mutta meille kaikille on se oikea olemassa. :D

Niin paljon suunnitelmia kämpän suhteen, niin vähän rahaa toteuttaa niitä.

No, jos ees taulut sais maalattua ja ripustettua seinille tän vuoden puolella. Visiot jo suht selvät.. Ehkä. :P

Sit voisikin hieman alkaa noita huonekaluja osteleen ja järjestystä muuttamaan. Mm uus tietsapöytä, uus yöpöytä, makkariin myös tilanjakaja, vaatekaappi uusiks, olkkarista tv-hyllystö uusiks ja pari kaappia lisää, myös ikkunalaudat pitäis saada.
Jokin seinä saa muuta väriä kuin valkoista.

Onhan tuossa.. Tekemistä.

[q]Sinza, 3.5.2007 19:18:
Nyt olis hakusessa ruokailuryhmä, pitäis olla tummaa puuta
[/q]

Käy tsekkaas suomi-soffa. Siellä on aivan ihania, tosi usein alennuksella ja eri hyvän näköisiä.

[q]Oliwer, 9.3.2006 19:46:
Jos hankkii esim jostain 1880 - 1920 luvulla valmistetusta arvotalosta asunnon, melkein 4-metrin huonekorkeuksineen, kattokipsikoristeineen, erkkereineen, ja peiliovineen, kannattaa imo todella miettiä mihin ammattitaito ja rahkeet riittävät. Jos on varaa sijoittaa amattilaisiin, saa työlle takuun ja ei tarvitse pelätä virheitä materiaaleissa ja työmenetelmissä.
Huonoon kuntoon päässeen arvoasunnon palauttaminen alkuperäiseen loistoonsa, (entisöinti) on erikoisosaamista vaativaa.
Itse en päästäis sellaisessa kohteessa amatöörejä räveltämään.
[/q]

No se riiippuu täysin siitä mitä tekee. Jotain kattokipsejä tuskin kannattaa itse räveltää, mutta jos maalia ei osaa poistaa tai seinää maalata niin aika huonosti on asiat =)

Täällä ei nähdäkseni muutenkaan olla puhuttu yhtään mitään entisöinnistä, joka on ihan toinen juttu kun joku peruskämpän korjaus (mitä taitaa olla suurin osa remppaamisesta). Alkuperäiset seinäpinnat, vanhan ajan pinnoitukset, vanhat kiinnitysmateriaalit (kuten käsin tehdyt naulat ja helat) vaatii sen tason ammattiosaamista, että 99% remonttiliikkeistäkin on täysiä amatöörejä. Sen mitä olen erilaisia remppajuttuja/lehtiä/tmv lukenut niin olen saanut sen käsityksen, että näissä vaativimmissa jutuissa homma menee aika usein niin, että asukkaat on ne, jotka lopultaa vaatii ja tietää mitä tehdään. Remppamiehet sitten yrittää räpistellä niiden lähes mahdottomien toiveiden kanssa, kun ei remppamiehilläkään ammattitaito riitä.

En myöskään olisi tällaisen rakennusbuumin aikana mitenkään vakuuttunut remppamiesten yleisistä taidoista. Kun rekennusmiehistä on pulaa on alalla ylipäätään jos jonkin sortin hiihtäjää, joita kiinnostaa vaan ja ainostaan saada remppa nopeasti valmiiksi, fyrkat käteen ja sitten toiseen kohteeseen. Suorista materiaalivirheitä saa lukea netistä päivittäin ja reklaamatiota riittää niin paljon, että ketään ei oikeesti enää kiinnosta. Toki varmasti noin keskimäärin remonttimies tietää huomattavasti enemmän kuin kaduntallaaja, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että asiaan perehtynyt kaduntallaaja ei pystyisi hyvää jälkeä tekemään.

Remontoiminen ei lopulta oo yhtään sen hankalampaa kuin moni muukaan fyysinen duuni. Lukee miten hommat tehdään, ostaa hyvät työvälineet ja lähtee tekemään rauhallisesti. Amatöörikin saa hyvää jälkeä kun vaan vaivaa ja aikaa tuhlataan riittävästi. Se taas kuinka usein täydellisen hyvää jälkeä tekee amatööri tai edes ammattilainen onkin kokonaan toinen juttu .... jos esim omaa duunia katsoo, niin muutama virhejuttu tuli omassa rempassa tehtyä lähinnä juuri kiireen takia. Onneksi virheet on kuitenkin pintajuttuja ja siten niiden korjaaminen koko asunnossa on about yhden päivän työ. Tarkoitus olisikin korjata nuo jutut putkirempan yhteydessä kun kämppä on tyhjänä :)

Mitä itse entisöintiin tulee, niin itse tuskin lähtisin entisöimään kipsikattoa, koristemaalauksia tai vanhaa lattiaa. Niissä todennäköisesti onnistuisi tuhoamaan enemmän kuin saamaan hyötyä =)

Noin muutenkin entisöinti on siitä jännä asia, että imo sitä tehdään yllättävän vähän. Monet 100v vanhat kämpät on rempattu ekan kerran aikoja sitten ja silloin tuhottiin lähes kaikki alkuperäinen kuten upeita peiliovia, lattioita ja koristemaalauksia. Siten nykyiset remontit aika harvoin tuhoavat vanhaa vaan lähinnä toistavat samoja virheitä mitä tehtiin aiemmilla kerroilla. Asunnon palauttaminen alkuperäiseen kuntoon olisi usein aika moinen vaiva ja se vaatisi varmaan satojen tuntien selvitystyön, yhteistyötä jonkun museoviraston ja entisöijän kanssa sekä sellaisen määrän hilloa että heikompaa hirvittää. Toisaalta lopputulos olisi varmaan aika loistava :)

Jos noin muuten entisöinti kiinnostaa niin kannattaa ostaa uusin avotakka. Siinä on juttu siitä tampereen hämeentien "linnasta", joka kunnostettiin alkuperäiseen loistoonsa. Mukavaa luettavaa :)

[q]ville, 7.8.2006 15:09:
---
r2d2, 5.8.2006 23:34:
Ei tässä mitään mollata, todetaan vaan mikä on tilanteen laita. Espoossa ei toteuteta maapolitiikkaa niillä keinoilla mihin laki antaisi mahdollisuuden. Toki uusia alueita kaavoitetaan ja valmistuu, mutta se ei ole maapolitiikkaa vaan kaavoitusta. Mihinkä tietoni perustuu? Olen käynyt keskusteluja aiheesta useamman espoolaisen, helsinkiläisen ja vantaalaisen kunnallispolitiikon, muutaman kansanedustajan, ministerin, Ympäristöministeriön virkamiesten, VTT:n yhdyskuntatekniikan labran kanssa jne. ja lukenut aiheesta melkoisesti viimeisten 10-15 vuoden aikana. Riittääkö?

---
No oli kyllä kattava paketti, kiitos siitä :)

Mutta sanotaan näin, että tavallaisen pulliaisen kohdalta vaikuttaa hiukan kummalta, että Helsinki muka harjoittaisi poliittiikkaa ja Espoo taas ei kun:

- Helsingin väkiluku vähenee, Espoossa kasvaa
- Espoon asunnot maksaa sijantiin nähden varsin kohtuullisesti
- Espoo tarjoaa vuositasolla keskiarvolla mitattuna ihan kohtaisesti pientalotontteja

Ehkä Helsingin politiikan tulokset on nähtävissä joskus tulevaisuudessa?
[/q]
Espoon politiikka on vain kovin erilaista. Espoon historiassa oikeistolaisilla maanomistajilla on kenties ollut vähän liikaa valtaa. Maatahan siellä on vielä runsaasti, mutta hinnoista ei päästä sopuun. Kuopiossa kaavoittajat aina hymistelevät kun saavat suunnitella pääasiassa sitä mitä haluavat, välittämättä maaoloista. Näin siksi, että maat on ostettu jo 80-90 luvun puolella kaupungille. Helsingin ongelmat eivät enää kovin helposti parane, koska ei siellä enää ole kovinkaan paljoa rakennuskelpoista maata.

R2D2

[q]Pelkästä pohjasta on tietysti aika hankala sanoa, mutta itse olisin ehkä harkinnut sitä, että olisi siirtänyt keittiön oikeasta kulmasta purettuun makuuhuoneeseen. Haittana tietysti, että olisi pitänyt avata vessasta viemäri/putkiliitännät sekä käytössä sellainen seikka, että keittiö olisi ovesta kaikkien pisimmällä (joutuu kantamaan kasseja). Toisaalta keittiöstä olisi näin saanut ehkä pikkusen enemmän oman alueen ja siten suuri olohuone olisi ehkä päässyt enemmän oikeuksiinsa.[/q]

Jos meinaat sitä, että keittiön olisi laittanut tuonne yläoikealle niin siinä on monta pientä ongelmaa. Putket ei ole mikään ongelma sillä budjetti on niin iso, että kyllä putket olisi saanut aina vedettyä ja tehtyä jotenkin tosin se olisi vaatinut kylppärin täys remppaa mikä nyt siirrettiin budjetillisista syistä...

[q]Noista punaisista jutuista on vähän hankala sanoa mitä ne on, joten pakko kysyä. Onko keittiön edessä oleva punainen alue saareke vai joku pöytä? Jos se on saareke, mainaatko laittaa siihen jotain keittiövälineitä? Lisäksi oikean puretun makuuhuoneen takaseinällä olevat alueet jää hämärän peittoon, kenties joku kotiteatteri? Meinaatko ruokapöydän mihin laittaa?[/q]
Eli keittiön vieressä oleva neliö jonka päällä pari ympyrää on ruokapöytä, sitten yläoikealla olevat vierekkäiset neliöt on korkeita ovellisia kaappeja sekä niiden vasemmalla puolella siinä on "pieni" (1.5m x .6m) syvennys missä aiemmin oli 3 vaatekaappia jotka sitten purettiin, mutta siihen rakennetaan 1.5m pitkä lasiliukuovi minne sitten rakennetaan uudet säilytystilat.

Olohuone on tarkoituksella siis jaettu kahteen osaan sillä tuo alue mikä on yläoikealla tulee minun duunipiste eli siinä on sitten työpöytä jonka jälkeen tulee L muotoinen sohvarykelmä. Se mitä halusin, oli avaran työpisteen ja sen sitten tässä sain, istun niin että katson tuonne alaspäin joten näkökentässä avautuu koko keittiö ja muu olohuone - yksinkertaisesti en enää kestänyt ajatusta, että pitäisi työskennellä pienessä kopissa vain katsoen seinää - nyt näkee ulos isosta parvekkeen ikkunasta, sekä vasemmalla pari mukavan kokoista ikkunaa sekä vielä keittiön kohdalla ikkuna mistä näkee ulos.

Makuuhuone on siis ylävasemmalla olevassa huoneessa ja vasemmalla puolella on sänky jonka alla on 2x2m matto (piti johonkin laittaa nykyisessä kämpässä oleva kiva valkoinen matto) puolittain - sitten seuraavaksi pitkittäinen neliö on iso vaatekaappi (2.6m x 2.0m).

Vasemmalla alhaalla olevasta huoneesta tulee "vierashuone" jonne tarkoitus olisi hommata vuodesohva tms. ja jossa tulen sitten säilyttämään fillareita ja mahdollisesti rakennan koko seinän kokoisen dvd / cd telineen (riippuu saanko rakennettua fiksun rakennelman noita varten olohuoneen isoon kaappiin).

Eteisessä heti, kun tullaan sisälle niin siellä on syvennys johon tulee vaatekaappi (1.2m x .6m). Aiemmin siellä oli samankokoinen vaatekaappi, mutta vei järjettömästi tilaa eteisestä yhdistettynä pitkään käytävään oli kyllä todella ahdistavaa. Hyvä, että mahtu sisälle

[q]Mites muuten keittiö? Mihin lopulta päädyit?[/q]
Keittiö tulee Airakselta ja on saksalainen Eggersmann - tämä keittiö oli se syy miksi budjetti lähti käsistä, hinnalla saisi ison mersun ostettua Joskin nyt tämä keittiö on niin olennainen osa tätä kokonaisuutta niin siihen nyt sitten panostettiin kunnolla - joskin jännittää, vaikka esillä oli myymälässä tästä keittiöstä malli niin eihän valitusta pintamateriaalista ollut kun pieni pala... no jännitys sitten loppuu ensi viikolla *hymy*[/q]

heh, vaikuttavia kuvia okalla.
Speakin about money.
...tosin viimesen tunnin katselin kuvia ja luin juttua brunein sulttaanin 5000 superauton autotallista ni se vähän tasottaa :D

joo kyllä mä oon sitä mieltä et jalustakaiutin on aina ruma ratkaisu.
tuo sun kämppäs sais jollain kivoilla highend puikuloilla arvoisensa loppusilauksen.

Dorka, hyvältä näyttää. Pikkuisen kolkkoa vielä, mutta eiköhän se tuosta korjaannu. Materiaalit on kyllä laadukkaita ja viimeitely näyttää hyvältä :)

Eteisen kaappiin olisin kyllä itse duunnut ovet tasoon ja sisälle jonkun spessusysteemin. Nyt toi on imo hiukan "viritetyn" näköinen ja näyttää pikkusen siltä, että ei siihen kuulu :(

Mitäs toi lasiovi maksoi? Me harkitaan parhaillaan vessan oven muuttamista lasiseksi putkirempan yhteydessä, jotta saisi sinne snadisti luonnonvaloa. Tollanen on kuitenkin aika päheän oloinen.

Pikkuvessassa pistää silmään säilytystilan puute, liekö sitä jossain, mutta tuossa kuvassa ei näy? Muuten tulee kivasti mieleen välimerellinen tunnelma, johtunee vaaleista sävyistä ja lasin käytöstä. Lasitaso on erittäin tyylikkään näköinen, mutta itse en niistä innostu näkyvien tahrojen takia. Oon laiska siivoaminen ja vedestä jäävät kalkkitahrat on rumia :/

Telkkarista pakko sanoa sen verran, että älä hyvä mies ota sitä loewea. Just uudessa hifissä sijoittui vikaksi testissä eli on oikeesti hintaan nähden aika susi. Samalla ohjehinnalla saa sen uuden tyylikkään sonyn tai sitten panosta reilusti enemmän ja osta täys HD sony... jos olet edes snadisti hifi, niin kuin laitteet antaa ymmärtää, niin et oikeesti voi olla tyytyväinen tohon telkkariin...

[q]Dorka, 19.9.2006 16:13:
Omasta mielestäni vaikka teillä on aika yksinkertaistettua ja totta teillä on suht modernia niin se mikä häiritsee on tukkoisuus. Itse olen sitä mieltä, että erittäin modernit kalusteet pitää olla "omassa rauhassa" ilman, että on liian paljon keskeisesti tappelemassa olemassaolostaan. Sanon suoraan asioita enkä tällä halua mitenkään loukata vaan yritän selventää omaa visiota ja tyyliäjosta itse pidän.
[/q]

Joo, no tottakai sitä ottaisi lisää tilaa vaikka heti.

Toisaalta on pakko elää realiteettin mukaan. Jos ja kun tällä hetkellä ei halua ottaa enemmän asuntolainaa, se tarkoittaa pikkuisen pienempiä huoneita. Siten olohuone+keittiö+eteinen jotka on yhtä avointa tilaa, on meillä pinta-alaltaan joku 35 neliötä. Toi ei hirveästi ole, mutta imo ihan kohtalaisesti jos huomio mikä on suomessa keskimäärin oleskelutilan koko.

IMO on hassua ajatella, että koska tilaa ei ole paljon, ei kannata panostaa huonekaluihin. Vaikka tilaa on vähemmän, tyylikäs huonekalu on aina rumaa huonekalua parempi ja siten fiksu valinta. Ehkäpä sitten joskus kun muuttaa suurempiin tiloihin, tulee pidettyä osa huonekaluista ja silloin huonekalut pääsevät paremmin esille :)

[q]
Itse esim. tuon kuvan perusteella vaihtaisin tuolit "hieman järeämpiin", jotenkin näyttävät heiveröisiltä sohvaan verrattuna.[/q]

Kevyt ja raskas on kontrasteja, siksi meillä on kevyet tuolit.

[q]
Keittiön pöytää ottaisin tummempana, kun kuvan perusteella se hukkuu lattiaan.
[/q]

Ruokailuryhmä kokonaisuudessaan hukuu, tämä on ongelma. Tavoitteena meillä on valkoiset seiskat, mutta 6kpl niitä maksaa vajaa 3000e ja tuoleja ostaessa me ei haluttu panostaa niin paljon ruokapöydän tuoleihin. Näistä nykyisistä tuoleista kuvien perusteella aiottiin ostaa valkoiset, mutta koska valkoinen oli noissa ruman keltaista, päätettiin ottaa tummat, vaikka tiedossa oli, että kokonaisuudesta tulee liian tumma.

Ratkaisuna ruokailyryhmän parempaan näkymiseen olisi vaalea matto pöydän alle. Ongelmana vaan on, että mä en missään nimessä halua luopua paksusta villamatosta kuuntelukolmion sisällä, sillä on äärimmäisen oleellinen huoneakustiikan kannalta. Ja huoneen koon takia kahta mattoa ei oikein mahdu...

Ehkä jossain välissä tulee kokeiltua miten vaalea matto sopii pöydän alle ja heikentääkö se liikaa akustiikkaa. Visuaalisesti se kyllä olisi paras ratkaisu :)

[q]
Sohvalta ottaisin nuo silkkityynyjä pois ja muutenkin koko turkoosi väriteeman ottaisin pois.[/q]

Sohvatyynyt on tarpeelliset, koska leffaa katsoessa makuuasennossa tarvii tyynyjä niskan taakse. Väristä pitäminen on tietysti henkilökohtainen juttu, imo pelkkä valkoinen ja tumma on mielenkiinnoton eikä tarjoa kovin paljoa.

[q]
Taulu on hyvä, erittäin hyvä joka on kivasti valaistu joskin sen tuoma kontrasti häviää siinä oikealla olevaan seinään joka on myös valaistu.[/q]

Aivan totta, mutta johtuu siitä että taulusta puuttuu vielä kehys :)

[q]
Nämä pari lamppua myös ottaisin pois jotka "turhaan" valaisee tyhjää seinää.
[/q]

Valo itsessään ilman varjoja on aika tylsää. Tästä syystä meillä on kaikki halogeenit osoitettu seinään kiilamaisesti tai sitten lamppu on tyyppiä jossa valo korostaa lampun muotoa. Tää on tietysti makuasia mitä haluaa, mutta imo katto täynnä heijastavia halogeenejä on snadisti persoonatonta ja antaa aika tylsää valoa, joka ei tuo esille huonetta tai sen huonekaluja.

[q]jalkapalli (ottoman, en tiedä mikä sen sana on suomeksi).[/q]

Ottaman on rahi :)

Rahi on tarpeellinen leffoja katsoessa jotta saa täydellisen makuuasennon. Lisäksi se on meillä satunnainen teline hiirelle ja näppikselle sillä sohvapöytää ei haluta. Suuret lattiatyynyt on vierailujoita varten kun on paljon jengiä katsomassa leffaa/istumassa iltaa :)

[q]
Joskin tietysti hieman hankala sanoa, kun ei ole nähnyt livenä kohdetta ja samoin tähän myös liittyy keittiö joka ymmärtääkseni on aika oleellisella tavalla auki suoraan olohuoneeseen yms.
[/q]

Livenä tietysti kämppä on aina eri näköinen ja kuviin verrattuna suurin ero on, että ei me koskaan pidetä kaikkia valoja kerralla päällä. Siinä olisi kuitenkin 600W valoa eli snadisti liikaa :)

Jaahas täs on tullut puuhasteltuu taas kämpässä. Seuraavia rojekteja menos ja pari melkein valmiina.

- Vessan hienosäätö

Lattiaan laitoin su 2x2 mustat mosaiikit. Ekaks kaakelointityöksi meni suht hyvin. Jotain pientä epätasaisuutta ja huonoja välejä mut suht siisti. Nyt vaan saumaus, reunakynnyksien maalaus. seinien maalaus + grafiikat ja musta kitch-kruunu kattoon.

- Keittiön tasot jne jne jne

Uusi tiskikone. Huomenna hakemaan uusi tiskitaso (Acajou). Altaat hankittuna (pyöreät rosterit x2) sekä hana. Putkimies vetämään uudet linjat. Tulossa uusi työtaso +keraaminen hella/erillisuuni. Kohtapuolin trussi+levy+halogenit+tuuletin kattoon ja laminaatit lattiaan sit kun jaksaa.

- Keittiökomero

Seinät tasoitettu ja maalattu. Laminaatit melkein asennettu. Tulossa listat, hyllyt, valaistus, pullotelineet ja kuivaustelinejärjestelmäväsäys.

[q]Armin, 6.1.2006 14:56:
Tiedän, että minun pienellä palkallani (opiskelun oheessa kun töissä käyn) niin ei mitään kummoista saada aikaiseksi niin onnekseni on olemassa Ikea. Hyvä on, voimme heti aloittaa laatua koskevan keskustelun, mutta kyse on kuitenkin yksiöstä, millä todennäköisyydellä niitä huonekkaluja tulee tarvitsemaan kun suunnitelmiin tulee isompi asunto ja perheenlisäystä. Minun kohdallani olettaisin sen olevan pieni. Asiaan palatakseni, niin pikavilauksella saan sieltä kivan starttipaketin (vaatekaappi, hylly ja futon) eikä tarvitse syödä makaroonia kuukausi kaupalla. Sisustustrendit kuitenkin tulevat ja menevät, joten halvalla saa sellaista mikä kestää sen ajan kuin sitä tarvitsee.

[/q]

Itse olen nyt melkein vuoden asunut vuokra-asunnossa ja alusta lähtien olen halunnu sisustaa tätä enemmän ja enemmän omani näköiseksi. Kun miettii ensimmäisiä kuukausia tässä asuessa kämppä oli aika surkean näköinen ja mukaan piti kannella vanhoja sohvia ja mattoja sun muita. Opiskelija kun itsekin olen ja viikonloppuisin joskus töissä niin rahaa ei todellakaan ole liikaa, mutta nyt yli puolen vuoden jälkeen tää kämppä alkaa näyttää jo tosi mukavalta. Tosin uusia ideoita tulee jatkuvasti ja mulla on taas pari projektia alla mitä pitäs ostaa ja vaihtaa vanha pois.

Ja tuosta Ikeasta piti myöskin sanoa että mulle se on kans tällä hetkellä hyvä paikka hankkia kalusteita sun muita tarvittavia tavaroita ensimmäiseen kotiin. Tuskin kamalasti tästäkään tavarasta sitten mukaan raahautuu jos tästä muutto tulee myöhemmin isompaan. Ja itse olen vielä ostanut suurimman osan huonekaluistani jonkun vanhana, säästää rahaa aivan tolkuttomia summia ja voi sitten panostaa siihen että myöhemmin ostaa vaikka tarvittaessa kaiken uutena. Itse tosin en mielestäni seuraa mitään tietty trendiä vaan tiedän mikä omaa silmääni miellyttää ja hankin sen mukaan tavaraa. Oma tyylini on kuitenki aika yksinkertaista ja selkeää.

[q]Vivo, 16.2.2008 12:42:
Rakensin viime kesänä sängyn itelleni koivuvanerista:
[/q]

on melkoisen tyylikäs muuten

Täälläkin aletaan tekemään kämpästä omanlaista muuttuneiden asumisjärjestelyiden takia. Alotan / jatkan stooria tänne, kunhan saa aikaiseksi...=)

Nyt hakusessa olisi lattialamppu, joka muistuttaisi tätä Design House Stockholmin lamppua :

http://www.formuswithlove.se/IMG/cord.jpg

Eli hehkulamppu kepin päässä =)

Suotavaa (tietysti) olisi, että hinta olisi alle sen 180e, mitä tuo Cord maksaa...

[q]Jone, 20.11.2008 09:48:
Joo, toi kuva on olemassa muutaman tunnin koneella puukottamisen jälkeen (originaali ei sellaisenaan käynyt), mutta nynnyt tapetoi. Niinpä eilisen uurastuksen jälkeen...
[/q]
Uuh, hieno!

Koskas toi mun seinäkuva? :P

[q]Jussi Soro, 10.2.2010 08:55:
---
KeijoK, 10.2.2010 05:43:
Kenenkäs kalusteita porukat täällä on hommannut?

---

Omat keittiökamppeet tuli Domus Keittiöiltä. Tarjoukset oli myös parista muusta firmasta, mutta Domus oli lopulta ainoa joka pystyi toimittamaan juuri sitä mitä halusin ja lopulta kaikkein halvimmalla.
[/q]

Ok. Pitänee mennä kysymään myös sieltä. Meillä on aikalailla suurinpiirtein saman tyyliset keittiöt about. Sulla voi olla pikkaisen isompi mutta kuitenkin. Onhan niitä hyvä kilpailuttaa. Niissä tuntuu olevan aika hyvin eroja varsinkin jos haluaa hiukan jotain erikoista ja tilausjuttuja Ekan tarjouksen sain Puustellilta ja voit vaan arvata meinasinko saada paskahalvauksen kun näin sen loppusumman.

[q]Heavyweight JamMasta, 12.5.2006 14:39:
Putkiremontti on sitä kun uusitaan tarvittavat putket. Viemäri on osa
putkiremonttia vaan. Jos on käytetty muoviviemäriä aikonaan, niin
sitä ei uusita kun harvoin. Käyttövesiputket on yleensä ne mitkä
uusitaan.
[/q]

Aika rankka yleistys.

Vanhemmissa asuinnoissa on yleensä sekä viemärit että käyttövesiputket surkeassa kunnossa ja siten molemmat uusitaan kerralla. Uudemmissa asia saattaa olla toisin ja tällöin voidaan tehdä esim pelkkä käyttövesiputkien kunnostus.

[q]
Mä en tiedä miten sielläpäin noi tehdään, mut täällä tehdään aika hyvin
kyllä rempat ilman et tarvii uusia keittiön tai kylppärin. Enkä näe
edes välitöntä tarvetta uusimiselle, jos on uusi keittiö ja tarpeeksi
hyvässä kunnossa oleva kylppäri.
[/q]

Olisitkohan sotkenut tässä putkien pinnoituksen ja vaihdon?

Nykyisin on vaikka mitä menetelmiä, joilla pyritään tarjoamaan vaihtoehtoa perinteiselle linjasaneerauksella, jossa duunataan kaikki uusiksi metodilla: pommi sisällä ja tee uusiksi. Uusia menetelmiä on monia ja riippuen kohteesta putkia esim sukitetaan tai dakitetaan. Yksinkertaisesti voisi kuitenkin sanoa, että kyseessä on aina putkien pinnoittaminen.

IMO tuollaista pinnoitusta on turha lähteä vertaamaan perinteiseen linjasaneeraukseen, koska niissä haetaan aika eri asioita. Esim meillä alkaa perinteinen saneeraus ja syitä tähän on, että vessat on 50-luvun lopulta eli pieniä ja surkeasti suunniteltuja. Perinteisessä remontissa vessa räjäytetään kokonaan ja esim meillä vessaa laajennetaan ja sisus suunnitellaan paljon järkevämmin. Lisäksi tollaisessa remontissa saadaan kaikki taloyhtiön vesieristeet kerralla kuntoon. Usein tehdään myös selkeää varustetason nousua ja uusitaan myös sähköjä ja tehdään esim tietoliikennekaapelointia. Meillä samaan laitetaan vielä porraskäytävien täydellinen kunnostus ja mahdollisesti ikkunoiden korjaus.

Yksinkertaisesti voisi sanoa, että perinteinen remontti on kiinteistön pitkän linjan hoitoa, jossa laitetaan kerralla paljon kuntoon. Pinnoitus on siirtokorjausta, jolla ratkaistaan yksi kiinteistön ongelmakohta.

Erilaisista lähestymistavoista ja metodeista johtuen kustannukset on ihan erilaisia. Perinteinen remppa sen 500e/neliö ja pinnoitus ehkä 1/5 tästä. Toisaalta tulokset on myös täysin erilaisia: toisessa mitään ei näy päällepäin, toisessa kaikki saniteettitilat on uusittu.

Riippuu täysin kiinteistön iästä, vessojen kunnosta, kiinteistön maksukyvystä ja haluukkudesta sekä tavoitetasosta millainen putkiremontti kannattaa tehdä. Esim meidän taloyhtiössä yli 60% halusi tehdä vessaremontin, vessat olivat oikeasti ihan päin persettä suunniteltu ja sähköissä olisi uusimista. Tällaisessa tilanteessa pelkkä pinnoitus olisi ollut täysin väärä ratkaisu, joten remontti tehdään perinteisellä tavalla. Jos taas kiinteistö olisi ollut uusi ja tarpeena uusia vain putkia, olisi perinteinen remontti täysin väärä ratkaisu.

Keittiöllä ei ole käytännössä mitään tekemistä putkiremontin kanssa. Keittiöön tulee uusi hana ja putket, mutta putket vedetään vanhalle paikalle. Monessa yhtiössä homma selviää sillä, että muutama alakaappi pitää ottaa pois paikoiltaan ja laittaa takaisin kun homma on ohi.

O