Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

Back to yleinen keskustelu O

[q]typ0, 28.9.2005 16:23:
tässä haaveilen oman kämppäni sisustamisesta ja mietin että oisko kellää mitää tietoo oisko jossain jotain sisustus ohjelmia, mihi saa tehä kämpän muodon ja sit kattoo miten joku väri jossain istuu, mitään remonttia ei olla tekemässä ku on vuokra kämppä mut jollain matoilla ja esineillä ja väreillä saa kaikkee hauskaa aikaa =) googletin myöskin mut en oikee löytäny mitää kivaa =p
[/q]

Yks aika kätevä tapa kokeilla värei on: otat valokuvii seinist ja sit photaril värjäät..

[q]Orfeus, 6.4.2006 20:56:
Elikkäns remonttiprojekti ollut jo aikansa valmiina mutta verhoja ei oo löytynyt sitten millään.
[/q]

UFF: Fredrikinkatu 36

siel alakerras on aika paljon marimekon tyylist retrokangast..

Me ollaan tehty kaikki ite ku rempattii meijän asuntoo, sisältäen: tapettien repimiset, maalaus,tapetoiminen, väliseinän purkaus.. keittiön kävi ammattilaiset kasaamas, samoin vessan kaakelointi on tarkkaa et saa oikeen kallistusasteen lattiaan ja kosteus suojat (kosteusarvo pitää mitata ku vanhat kaakelit irrotettu) Muuten kyl kodin fiksaaminen on hauskaa, pitää vaa olla kärsivällinen :) kuulostaa aina helpolt maalata seinät sun muut, mut kyl siihenki menee oma aikansa. Halogeenivalot kannattaa kyl hommata et saa tasasen maalikerroksen seinää! Ei muutaku onnea matkaan ja rempparadio soimaa

[q]David Amaro, 12.9.2008 14:15:
---
Annakins, 12.9.2008 12:52:
---
David Amaro, 19.8.2008 23:02:
Oon yrittäny etsiä hienoa lääkekkaappia mikä sopisi sisutukseen paremmin kuin tavallinen valkoinen metallikaappi. Etsin siis vähän modernimpaa ja muodoiltaankin saisi olla jotain muuta kuin basic versio. Oon jossain kuvissa nähny sellasia missä on etuovi pyöristetty, mutta en oo löytäny mistä sellasia saisi ostaa...

---

Koziolilla on Dr. K niminen lääkekaappi: http://www.koziol.de/wEnglisch/kollektion/kollektion_organize.php?navid=21

---

ei oikein natsaa omaan sisustukseen... eikä oikein tollanen muovinen nappaa... pitäs olla metallia...
[/q]

Muistan myös Stockalla nähneeni metallisia, punaisella kannella/ovella varustettuja joissa valkoinen risti.

[q]David Amaro, 19.8.2008 23:02:
Oon yrittäny etsiä hienoa lääkekkaappia mikä sopisi sisutukseen paremmin kuin tavallinen valkoinen metallikaappi. Etsin siis vähän modernimpaa ja muodoiltaankin saisi olla jotain muuta kuin basic versio. Oon jossain kuvissa nähny sellasia missä on etuovi pyöristetty, mutta en oo löytäny mistä sellasia saisi ostaa...
[/q]

Koziolilla on Dr. K niminen lääkekaappi: http://www.koziol.de/wEnglisch/kollektion/kollektion_organize.php?navid=21

Mun kämpän remppa valmistui tossa vajaa kuukaus sitte. En tehnyt itse, koska en ole aiemmin suurta remonttia tehnyt, ja koska omistan sen kämpän, halusin että remontista tulee varmasti onnistunut. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen jälkeen.

Keittiöstä sen verran, että ainakin vanhemmissa taloissa keittiörempan tekeminen itse voi olla hankalahkoa. Talo jossa mun asunto on, on rakennettu 1956 ja kaikki seinät on ihan vinoja. Keittiössä seiniä piti suoristaa, että sai kaapit kiinni, ja kun katselin mitä kaikkea remppamies joutui sahaamaan ja viilaamaan ja höyläämään, niin en todellakaan olis saanut kasattua sitä keittiötä itse!

Mulla kävi kyllä tosi hyvä mäihä remontin suhteen. Remppamiehet oli tuttuja, joten pystyin luottamaan, että olivat töissä silloin kun piti ja kaikki eteni aikataulun mukaisesti. Keittiön kasannut kaveri oli kanssa tosi mukava. Oon aika tiukka, joten oli hyvä että heput jaksoi kuunnella ikuisia kysymyksiä asioista ja parannusehdotuksia... Jos ei oo johonkin tyytyväinen niin kannattaa aina sanoa :)

Edit: Niin siis asunnosta ja rempan kestosta vielä: Asunto on 2k+k/oh+kph+vh (52m2) ja sen verran tein itse, että revin tapetit pois ja purin keittiö ja kaiken muun mistä halusin eroon. Tapettien repimisen jälkeen oli samannäköstä ku Vaavun kämpässä, ja sieltä löyty vaikka minkälaisia tapetteja. Toisessa huoneessa oli 4 kerrosta tapettia päällekäin, mutta ne oli kaikki niin kuivuneita, ettei tarvinnu edes kastella seinää. Lasta vaan tapetin reunan alle ja lähes koko seinältä lähti tapetit kerralla. Toisessa huoneessa kasteltiin ensin 30 min ajan 5 min välein tapettia jonka jälkeen ne lähti tosi helposti pois. Kämppään tehtiin täydellinen remontti lattiasta kattoon ja yks seinä kaadettiin ja rakennettiin uudelleen toiseen kohtaan. Aikaa meni n. 6 viikkoa siitä kun remonttimiehet käveli sisään siihen kuin keittiö oli kasattu. Lisäksi mulla meni n. 4 päivää tapettien repimiseen yms. purkuhommaan ennen rempan alkua.

A

Edit2: typo

[q]r2d2,
Vautsi! Hyvä, että nämä tulee Suomeenkin![/q]
Miksei tää voinu tulla kaks vuotta myöhemmin.. :D

[q]Freja, 17.2.2006 11:00:
---
Freja, 16.2.2006 11:20:
Pimeä keittiö.

isoin ja ärsyttävin huoli on tällä hetkellä nuo työtasojen valot.

Anyone?

---

Eilen kävin myös perus kodinykköset ja stockmannit läpi, enkä löytänyt mitään. En mitään. En oikein tiedä edes mistä etsis. Pitääkö mun ettiä joku hemmetin Puustelli vai mistä mä saisin normit kivat spotit tai valoputket meidän keittiöön? En varmaa mistään
[/q]

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15579&catalogId=10103&storeId=15&productId=47550&langId=-13&parentCats=15579*15748

Oispa sitä asunnonosto edessä...

http://www.sato.fi/fi/etsitko_kotia/kohteet/01_OA/OA_Helsingin_Tila/index.jsp

[q]Verano, 30.12.2007 13:54:
---
Annakins, 30.12.2007 13:46:
Toinen asia mikä kantsii huomioida on se, et niitä seiniä saattaa joutua vähän tasottamaan maalausta varten.

---

Toki näin. Mä luulen ettei siinä kauhean monta kerrosta ole, saattaapi olla just se yks. Noh, sithän sen näkee.. Ja kattoo nyt et aletaanko niitä pintoja tehä uusiks. Taitaa siinä huoneessa joku 25 neliötä olla. Tuli myös mieleen, et keittiöstä vois yhden seinän maalata jollain kivalla värillä, nyt siellä on valkoset. Mikä on parempi ku tapetit. Kylläpä tässä alkaa sisustella päässään uutta kotia. Huonekaluja tarvii ostaa vaatekaappi sekä keittiönpöytä ja tuolit. Ekaa kertaa mulla on kunnon pöytä niin että voi oikein vastatusten syödä muitten kanssa ^^ Ja pakastin myös ekaa kertaa näin neljän kämpän jälkeen. Hienoo!
[/q]

Remppatalkoot pystyyn! \\o/

[q]hardikaveri, 24.7.2006 16:04:
hommat etenee..

tässä on linkki [/q]

hö, mis?

Pimeä keittiö. Siellä tietty tiskialtaan ja lieden päällä pienet valot, ja katossa edelliseltä asukilta jäänyt wanha lamppu (eli johto on ruskee kierre ja korkeutta saa säätää).

Työtasovalaisimia ei ole ollenkaan, ja nyt olisi sellaiset haussa.
Ikeassa oli pari mukavaa valaisinta jotka meinasin jo ostaa, mutta kysyttyäni apua, että pitääkö näitä nyt ruuvailla vai miten homma hoituu, tuli ilmi, että niissä ei ole jotain ip-/is-/JOTAIN luokitusta, eli niitä ei ole tarkoitettu kosteisiin tiloihin, ja nämä sällit arvelivat, ettei ne ole hyviä keittiön työtason valaisimiksi jos kerran aion sitä ruokaakin laittaa.

Sen tason päällä, missä teen siis ruokaa, on kaapisto jonka alle haluaisin valoa. Ruokaa on ärsyttävää laittaa pimeässä. Mistä löydän ratkaisun tähän? Tietenkin kattolampunkin aion vaihtaa, heti kun löytyisi joku kiva roikkulamppu(kattoon mahdoton poraa mitään ikea-lampun ruuvejakaan) jostain. Ei, en vain löydä. Alkaa jo pikkuhiljaa masentaa. Ja todennäköistä on että aiotaan tässä paikassa kuitenkin hetki viipyä, ja haluaisin tämän näyttävän enemmän kodilta kuin joltain vuokra-asunnolta mitä ei muka vaivautuisi sisustamaan mieleisekseen. Nyt on meidänkin perheessä kaksi tienaavaa tyyppiä niin on pikkuhiljaa varaa siihen sisustamiseenkin.

Mutta mun isoin ja ärsyttävin huoli on tällä hetkellä nuo työtasojen valot.

Anyone?

[q]ville, 14.4.2006 15:47:
Ratkaisuksi teetettiin puusepällä 40mm masiivitammesta 4kpl kuutiota, josta kaksi pienempää on yöpöytinä ja kaksi suurempaa kukka-aluistoina. Kuutioiden sisällä on punotot korit, joten noista kukka-alustoista tuli loistavat paikat säilyttää vaatteita, jotka muuten olisi lattialla. Kuutiot on vahattu pähkinävahan ja kirkaan vahan sekoituksella.
[/q]

Voiko olla parempaa ideaa!? Noin simppeli, mut silti, niiiin toimiva! Meidän kämpässä suurin sotkun aiheuttaja on justiisa aina nuo vaatteet. Harmi ku tollane idea ei toimi meidän kämpässä

Vou.

---

Mut mitä tarkotat tolla tyynyllä? Pic?
---

http://www.maalausvaline.com/kuvat/telat/038_0380.jpg

Todennäköisesti maalinrajaajaa. Tolla nimellä pitäis löytyä rautakaupoista ja Googlesta. :)

Tänks! Näyttää näpsäkältä. Meen heti tänään ostamaan! :)

[q]Daniel Braun, 2.3.2010 23:27:
samanlaisen liesituulettimen omistajana vastaan:
Aktiivihiili tuuletin.
Ulkokehässä himmennettävät valot->on kuin kattolamppu
Alaspäin spotit työskentelyyn.
Roikkuu kolmella vaijerilla katosta+tietty virtajohto kattoon.

Toimii ja yllättävän tehokas.
Ja sopivan hintainen vaik semisti kallis monen mielestä...
[/q]

Jännä. Googlettelin vähä enemmänkin nyt kun tiesin millä sanoilla edes googlettaisin :D
On vaan niin tottunut siihen, et ne käryt menee ilmastointiin ja poispois keittiöstä. Toi oli ni outo nähä si tollanen.. ekana ajatteli vaan et "mit vit, siis mihi ne käryt menee" :D

[q]hardikaveri, 28.3.2006 13:50:
kattohuoneistot on kyl toi mageita, mut kysyntä ja tarjonta ei oikee kohtaa stadissa.. siksi niin kauhiat hinnat
[/q]

Jeah. On kyl oikeestaan kaikissa asunnoissa kauheet hinnat

Ehkä joskus, jos oppis tekeen rahaa tai vaikka voittaan lotossa

Mistä hemmetistä saa kivoja sivupöytiä ja kukkatelineitä? Alkaa palaan jo käpy kun mistään ei löydy mieleistä.

Myös seinien suhteen mulla on ongelmia, koska mulla on 7 isoa tyhjää seinää, ja haluaisin edes jollekin niistä jotain kaunista. Probleema on vaan siinä, etten ole löytänyt mistään "mun näköistä" taulua tai julistetta tai mitään, mitä haluaisin ripustaa seinilleni.

Ollaan sit ilman, prkl

ahistaa.

[q]Dj Jaques, 17.2.2006 11:27:
--
[/q]

Noi ois kans mukavat, mut valaiseeko ne tarpeeksi? Inhoon käydä lamppuostoksilla kun siellä aina palaa miljoona valoa samaan aikaan, niin ei saa kunnolla selvää valaistuksen määrää/suuntaa. Tyhmää sekin.

Hemmetti, en ois kyl ees laittanut niitä ihan hanojen läheisyyteen, tosin hellan viereen mutta silti, ny rupes ärsyttää ku en ostanu niitä..

[q]Freja, 16.2.2006 11:20:
Pimeä keittiö.

isoin ja ärsyttävin huoli on tällä hetkellä nuo työtasojen valot.

Anyone?
[/q]

Eilen kävin myös perus kodinykköset ja stockmannit läpi, enkä löytänyt mitään. En mitään. En oikein tiedä edes mistä etsis. Pitääkö mun ettiä joku hemmetin Puustelli vai mistä mä saisin normit kivat spotit tai valoputket meidän keittiöön? En varmaa mistään

[q]Heavyweight JamMasta, 12.5.2006 14:39:
Putkiremontti on sitä kun uusitaan tarvittavat putket. Viemäri on osa
putkiremonttia vaan. Jos on käytetty muoviviemäriä aikonaan, niin
sitä ei uusita kun harvoin. Käyttövesiputket on yleensä ne mitkä
uusitaan.
[/q]

Aika rankka yleistys.

Vanhemmissa asuinnoissa on yleensä sekä viemärit että käyttövesiputket surkeassa kunnossa ja siten molemmat uusitaan kerralla. Uudemmissa asia saattaa olla toisin ja tällöin voidaan tehdä esim pelkkä käyttövesiputkien kunnostus.

[q]
Mä en tiedä miten sielläpäin noi tehdään, mut täällä tehdään aika hyvin
kyllä rempat ilman et tarvii uusia keittiön tai kylppärin. Enkä näe
edes välitöntä tarvetta uusimiselle, jos on uusi keittiö ja tarpeeksi
hyvässä kunnossa oleva kylppäri.
[/q]

Olisitkohan sotkenut tässä putkien pinnoituksen ja vaihdon?

Nykyisin on vaikka mitä menetelmiä, joilla pyritään tarjoamaan vaihtoehtoa perinteiselle linjasaneerauksella, jossa duunataan kaikki uusiksi metodilla: pommi sisällä ja tee uusiksi. Uusia menetelmiä on monia ja riippuen kohteesta putkia esim sukitetaan tai dakitetaan. Yksinkertaisesti voisi kuitenkin sanoa, että kyseessä on aina putkien pinnoittaminen.

IMO tuollaista pinnoitusta on turha lähteä vertaamaan perinteiseen linjasaneeraukseen, koska niissä haetaan aika eri asioita. Esim meillä alkaa perinteinen saneeraus ja syitä tähän on, että vessat on 50-luvun lopulta eli pieniä ja surkeasti suunniteltuja. Perinteisessä remontissa vessa räjäytetään kokonaan ja esim meillä vessaa laajennetaan ja sisus suunnitellaan paljon järkevämmin. Lisäksi tollaisessa remontissa saadaan kaikki taloyhtiön vesieristeet kerralla kuntoon. Usein tehdään myös selkeää varustetason nousua ja uusitaan myös sähköjä ja tehdään esim tietoliikennekaapelointia. Meillä samaan laitetaan vielä porraskäytävien täydellinen kunnostus ja mahdollisesti ikkunoiden korjaus.

Yksinkertaisesti voisi sanoa, että perinteinen remontti on kiinteistön pitkän linjan hoitoa, jossa laitetaan kerralla paljon kuntoon. Pinnoitus on siirtokorjausta, jolla ratkaistaan yksi kiinteistön ongelmakohta.

Erilaisista lähestymistavoista ja metodeista johtuen kustannukset on ihan erilaisia. Perinteinen remppa sen 500e/neliö ja pinnoitus ehkä 1/5 tästä. Toisaalta tulokset on myös täysin erilaisia: toisessa mitään ei näy päällepäin, toisessa kaikki saniteettitilat on uusittu.

Riippuu täysin kiinteistön iästä, vessojen kunnosta, kiinteistön maksukyvystä ja haluukkudesta sekä tavoitetasosta millainen putkiremontti kannattaa tehdä. Esim meidän taloyhtiössä yli 60% halusi tehdä vessaremontin, vessat olivat oikeasti ihan päin persettä suunniteltu ja sähköissä olisi uusimista. Tällaisessa tilanteessa pelkkä pinnoitus olisi ollut täysin väärä ratkaisu, joten remontti tehdään perinteisellä tavalla. Jos taas kiinteistö olisi ollut uusi ja tarpeena uusia vain putkia, olisi perinteinen remontti täysin väärä ratkaisu.

Keittiöllä ei ole käytännössä mitään tekemistä putkiremontin kanssa. Keittiöön tulee uusi hana ja putket, mutta putket vedetään vanhalle paikalle. Monessa yhtiössä homma selviää sillä, että muutama alakaappi pitää ottaa pois paikoiltaan ja laittaa takaisin kun homma on ohi.

O