MP3 vai cd/vinyyli

Back to musiikki O

[q]GateWay, 26.4.2006 13:18:
---
xybo, 26.4.2006 13:13
MP3 kaupoissa (ainakin niissä missä on käyny) tuntuu olevan tuo klippipuoli todella ankea ja ostajia aliarvioidaan, siinä on vielä huomattavasti kehittämistä että se alkaa toimimaan edes lähellä samaatasoa kun normi nettikaupat nyt. Ehkä pelätään, että jos laitetaan pitkiä klippejä ja jenggi kuulee että ompas paska biisi ja ei ostakkaan niitä.

---

Pelätään oletettavasti hintoja joita joutuvat maksamaan noista klipeistä (oletettavasti sekuntitaksa, laatutaksaa ei taida olla), normilevykaupathan ei siitä maksa että ostaja kuuntelee levyä paikanpäällä :) Klipit on pidentyneet nyt viimeaikoina, välillä ne kyllä otetaan ihan ihme kohdista eikä biisin mahdollinen piilevä potentiaali paljastu ennenkuin sen kokonaan jossain kuulee.
[/q]

Joo. Tottahan tuo. Esimerkiski voisinkin sanoa vaikka Junon missä on noin 1.5min/biisi klipit ja vielä RSS-feedinä tulee lista kaikista uusista levyistä joten ne voi kaikki kuunnella järkestyksessä missaamatta mitään. Semmosta palvelua haluisin kaikkiin levykauppoihin. =)

4djsonlyssä voi kuunnella ihan koko biisit . .täytyy vaa rekisteröityy

[q]Orion, 26.4.2006 13:15Mä puhuin nykyajan laiskasta ja väsyneestä mentaliteetista, en niinkään siitä miten sitä webkauppaa käytetään.
[/q]

Miten musta tuntuu että me ois tästä joskus ennenkin juteltu :) Itse vaan en ole täysin samaa mieltä, en ole koskaan rampannut divareita tai levykauppoja koska asustelen sivistyskaupungissa jossa ei kunnon levykauppoja ole. Mun musaharrastukselle tärkeä juttu on levykauppojen klipit, en tulis toimeen ilman niitä - enkä usko että kovin moni muukaan. Se että onko netistä ostava DJ (ostaa sitten vinyylejä, ceedeitä, digitaalisia...) samalla viivalla levykauppadeejiin kanssa onkin sitten eri juttu - IMO, ei mitään eroa. Eikä varmasti voi syyttää laiskuudesta tai väsyneisyydestä jos ei niitä helmiä sieltä vinyylilaarista tongikkaan? Joillakin ei vain ole sitä mahdollisuutta, onko siis väärin että käyttää nykyteknologiaa hyväkseen :)

[q]Remotion, 26.4.2006 12:30:
---
sepäse, ite nyt en nyylejä harrasta mutta ehdassa cd:ssäki on se oikee fiilis, mitä ei koskaan mp3:sta kootussa levyssä tule olee.
ja laatuongelmat on varmasti todellisia. harmivaan että ehtaa trankea ei tuu ollenkaan cd:llä ulos. :S en oo silti yhtään mp3:sta ostanut vielä.
[/q]
Pääasiallisesti ostan tällä hetkellä uudet biisit mp3:sina. Kuitenkin samaan aikaan seuraan jokseenkin tarkasti käytettyjen levyjen myyntiä. Olen tän kevään aikana onnistunut ostamaan jo muutamia vanhoja tranceklasareita vinyylinä :)

Olen ostanut jonkin myös myös sinkkuja, albumeja sekä kokoelmia nimenomaan CD:nä. Vaikkakin yhä vinyylin käpistelystä saa sen parhaan fiiliksen, on myös painetun CD:n käpistely palon miellyttävämpää kuin mp3-tiedoston tai CDR:n.

Sama pätee niin CD:hen, vinyyliin kuin mp3:kin - täytyy tietää mistä ostaa.

Esimerkiksi vanhaa Platipusta, jota edustaa ainakin minulle yhtä "tranceimmista" lafkoista, saa ostettua näppärästi ko. lafkan nettisivuilta (vieläpä edullisesti) CD-formaatissa. Lost Languagea saa City16.comista jne.

Etsivä löytää jne. :)

[q]kolina, 26.4.2006 13:19Nyt kuitenkin mulla on sellanen käsitys että kaikki biisit jotka julkaistaan vinyylinä on saatavilla myös netistä digitaalisena. Pitääkö tämä paikkansa?
[/q]

Ei varmasti kaikkia voi saada, mutta yhdistämällä suurimmat digitaaliset levykaupat ja labelien omat storet pääsee varmasti aika lähelle 100%:ia virallisissa julkaisuissa. Mash-upit, bootlegit jne. on sitten erikseen...

[q]GateWay, 26.4.2006 13:24:
---
Orion, 26.4.2006 13:15Mä puhuin nykyajan laiskasta ja väsyneestä mentaliteetista, en niinkään siitä miten sitä webkauppaa käytetään.

---

Miten musta tuntuu että me ois tästä joskus ennenkin juteltu :) Itse vaan en ole täysin samaa mieltä, en ole koskaan rampannut divareita tai levykauppoja koska asustelen sivistyskaupungissa jossa ei kunnon levykauppoja ole. Mun musaharrastukselle tärkeä juttu on levykauppojen klipit, en tulis toimeen ilman niitä - enkä usko että kovin moni muukaan. Se että onko netistä ostava DJ (ostaa sitten vinyylejä, ceedeitä, digitaalisia...) samalla viivalla levykauppadeejiin kanssa onkin sitten eri juttu - IMO, ei mitään eroa. Eikä varmasti voi syyttää laiskuudesta tai väsyneisyydestä jos ei niitä helmiä sieltä vinyylilaarista tongikkaan? Joillakin ei vain ole sitä mahdollisuutta, onko siis väärin että käyttää nykyteknologiaa hyväkseen :)
[/q]

Sä taisit jättää lukematta ton mun aikaisemman kirjoituksen? =>
http://www.klubitus.org/forum_aihe.php?id=49110;pid=758352#758352
Mä puhuin siitä, mikä on mun mielestä huomattavasti siistimpää ja osa DJ-jutun ydintä - en siitä onko mahdollisuuksia tehdä sitä. Mun mielestä mp3-kaupat on kaukana siitä fiiliksestä, minkä musiikin etsimisestä ja hankkimisesta voi saada - paitsi tietty jos se musan hankkimisen idea on nimenomaa olla samalla viivalla muiden DJiden kanssa.

[q]xybo, 26.4.2006 13:13:
MP3 kaupoissa (ainakin niissä missä on käyny) tuntuu olevan tuo klippipuoli todella ankea ja ostajia aliarvioidaan, siinä on vielä huomattavasti kehittämistä että se alkaa toimimaan edes lähellä samaatasoa kun normi nettikaupat nyt. Ehkä pelätään, että jos laitetaan pitkiä klippejä ja jenggi kuulee että ompas paska biisi ja ei ostakkaan niitä.
[/q]

tää on kyl totta...
tästä asiasta isot respektit dance-tunesille, jolla on pitkät (n.3min) hyvä laatuiset klipit joka biisistä. mutta esim beatportilla on tässä asiassa ihan mielettömästi kehittämisen varaa, usein noista klipeistä ei saa sielä minkäänlaista kokonais kuvaa biisistä. laatu on ihan hirveä ja biiseistä puuttuu usein se tärkein kohta (liekö tuo kyseisen levy-yhtiön vika tosin?)

[q]GateWay, 26.4.2006 13:27:
---
kolina, 26.4.2006 13:19Nyt kuitenkin mulla on sellanen käsitys että kaikki biisit jotka julkaistaan vinyylinä on saatavilla myös netistä digitaalisena. Pitääkö tämä paikkansa?

---

Ei varmasti kaikkia voi saada, mutta yhdistämällä suurimmat digitaaliset levykaupat ja labelien omat storet pääsee varmasti aika lähelle 100%:ia virallisissa julkaisuissa. Mash-upit, bootlegit jne. on sitten erikseen...[/q]
Mulla on semmoinen kutina että viim. parin kuukauden aikana noihin download kauppoihin on ilmestynyt back-kataloogeja todella isosti. Niitä ei vaan listata uusien joukkoon aina joten paljon on jäänyt huomaamattakin.

[q]a98, 26.4.2006 13:31:
---
xybo, 26.4.2006 13:13:

---

tää on kyl totta...
tästä asiasta isot respektit dance-tunesille, jolla on pitkät (n.3min) hyvä laatuiset klipit joka biisistä. mutta esim beatportilla on tässä asiassa ihan mielettömästi kehittämisen varaa, usein noista klipeistä ei saa sielä minkäänlaista kokonais kuvaa biisistä. laatu on ihan hirveä ja biiseistä puuttuu usein se tärkein kohta (liekö tuo kyseisen levy-yhtiön vika tosin?)[/q]
Beatportissa klipit tehdään talon toimesta, eli label ei voi vaikuttaa siihen mistä klippi tulee.. toivottavasti muuttuu pian! Mutta joo ei pysty käsittämään miks pitää olla jotain 56kbps meininkiä kun nykyään kaista ei maksa mitään. Tietääkseni ne ei joudu maksamaan tekijänoikeusmaksujakaan noista previkoista.

[q]sxx, 26.4.2006 13:34:
---
a98, 26.4.2006 13:31:
---
xybo, 26.4.2006 13:13:

---

tää on kyl totta...
tästä asiasta isot respektit dance-tunesille, jolla on pitkät (n.3min) hyvä laatuiset klipit joka biisistä. mutta esim beatportilla on tässä asiassa ihan mielettömästi kehittämisen varaa, usein noista klipeistä ei saa sielä minkäänlaista kokonais kuvaa biisistä. laatu on ihan hirveä ja biiseistä puuttuu usein se tärkein kohta (liekö tuo kyseisen levy-yhtiön vika tosin?)
---

Beatportissa klipit tehdään talon toimesta, eli label ei voi vaikuttaa siihen mistä klippi tulee.. toivottavasti muuttuu pian! Mutta joo ei pysty käsittämään miks pitää olla jotain 56kbps meininkiä kun nykyään kaista ei maksa mitään. Tietääkseni ne ei joudu maksamaan tekijänoikeusmaksujakaan noista previkoista.
[/q]

Tuo 56 on varsin hyvä jo. Saa riittävän kuvan biisistä. Mulla tosiaankin tulee noi rss feedit ja mp3:set suoraan kovalevylle joten kuukaudenkin uudet levyt vie jo 56:llakin gigoja. Eli ne isompiakaan tartte olla. Tunteja se vie päivässä aikaa jos haluu kuunnella nopeestikki kaikki läpi, mutta yleensä se on sen arvosta.

[q]a98, 26.4.2006 12:25:
- suuri ja kasvava katalogi, digitaalibisnes on aiheuttanut sen että tarjonta on moninkertaistunut ja paskaa on sitä mukaan entistäkin enemmän, ja ne helmet on vaikea löytää...

+ ...tämä taas tekee deejiin roolin entistäkin tärkeämmäksi. deejiin tarkoitushan on olla se joka käy läpi hillittömän määrän tavaraa ja poimii sieltä sitten sen hyvän (tai omasta mielestään hyvän) kaman. näin saadaan pienillekin deejiille enemmän funktiota kuin vain kopioida arminin playlistit suoraan.
[/q]
Ylläoleva quote voisi olla minun kirjoittamani :)

Mulle digitaalisuus on suonut mahdollisuuden ostaa enemmän musiikkia ja laajemmalta skaalalta. Aikaan jolloin käytin säännölisesti 60-120 euroa kuukaudessa pelkästään vinyyliin, jouduin tekemään suurta karsimista ostamieni julkaisujen suhteen. Tällöin moni mahdollisesti henkilökohtaiseksi suosikiksi kasvava biisi jäi ostamatta, koska usein tuli tyydyttyä vain suurimpiin hitteihin. Samoin jouduin rajoittamaan genreilyn trancen/progetrancen saralle.

Nyt kun ostan valtaosan materiaalista mp3:sina voin ostaa biisejä myös muista genreistä. Electrompi soundi on nyt lähiaikoina uponnut meikäläiseen kuin kuuma veitsi voihin, ko. biisit olisivat jääneet taatusti ostamatta vuonna vinyyli.

mp3-kaupat ovat tehneet biisien ostamisen helpoksi. Haittapuolena on tietysti se, että syntyy skabailua siitä, kuka soittaa minkäkin biisin ensimmäisenä. Jonkin sortin keulimista tänän asian suhteen on ollut niin kotimaisilla kuin ulkomaisillakin boardeilla havaittavissa, ja olen siihen itsekin jossain määrin osallistunut.

Jos ihan tosissaan alataan miettimään: Ei sillä biisin iällä ole mitään merkitystä.

[q]xybo, 26.4.2006 13:21:
---
Joo. Tottahan tuo. Esimerkiski voisinkin sanoa vaikka Junon missä on noin 1.5min/biisi klipit ja vielä RSS-feedinä tulee lista kaikista uusista levyistä joten ne voi kaikki kuunnella järkestyksessä missaamatta mitään. Semmosta palvelua haluisin kaikkiin levykauppoihin. =)
[/q]
RSS:ää sais kyllä muutkin hyödyntää jatkossa.

Pitääkin perehtyä paremmin Junon valikoimaan ja RSS Feediin. Saahan tuota feediä kustomoitua haluamakseen. Eli siis pystyy kontrolloimaan mitä genrejä tilattuun feediin haluaa?

[q]LooPy, 26.4.2006 13:42:
---
xybo, 26.4.2006 13:21:
---

---

RSS:ää sais kyllä muutkin hyödyntää jatkossa.

Pitääkin perehtyä paremmin Junon valikoimaan ja RSS Feediin. Saahan tuota feediä kustomoitua haluamakseen. Eli siis pystyy kontrolloimaan mitä genrejä tilattuun feediin haluaa?
[/q]

Joo siellä on eri genreille omat feedinsä. Tosin hieman sekasin joka ei haittaa mua kun seuraan about kaikkia =)

[q]Remotion, 26.4.2006 11:44:
kovalevyn käyttöikä on noin 2-4 vuotta palvelin käytössä. (onneksi backupit on keksitty) kotikoneessa ehkä tuplat tai triplat. käsi ylös ne jotka ovat joskus kopioineet kiintolevyltä jotain jollekin medialle.[/q]
Vähän OT mut toi on huono väite, palvelinpuolella kowot kestää hyvin sen 5v. Nyt ei puhuta köyhänmiehenpalvelimista joissa on normi IDE kiekot vaan SCSI tai SAS levyt joiden takuukin on käytännössä jokavalmistajalla se 5v. Itse olen huomannu enemmänkin et ne kestää 5-10v - nyt moni 6-7v vanha SCSI kiekko on sanonut itsensä irti - tottakait on muutamia poikkeuksia mut niitä on tuotteissa kuin tuotteissa.

[q]Orion, 26.4.2006 13:30Sä taisit jättää lukematta ton mun aikaisemman kirjoituksen? =>[/q]

En jättänyt, tiedän kyllä mitä mieltä näistä nykyhömpötyksistä olet. Se ei silti ole peruste sille että voi yleisesti dissata nykymeininkiä. DJ-jutun ydin ei ole kaikille sama juttu. btw. äänestin muuten vinyyliä :)

Availin tässä tabbeihin Junon, Beatportin ja Dance-tunesin kyllästyttyäni IMS:n selailuun, aukesi kämmenet ja silmät apposen auki että wau! Pitää hankkia Visa. Oon ostanut levyjä vain harvakseltaan, en imuttele ja aika menee mieluiten hiljaisuudessa. Nyt on tullut muutoksen aika ;)

CD on digitaalinen julkaisu.

On siinä tosin oma jännä tunne kun asettaa neulan pyörivälle alustalle.

[q]LooPy, 26.4.2006 13:38:

Mulle digitaalisuus on suonut mahdollisuuden ostaa enemmän musiikkia ja laajemmalta skaalalta. Aikaan jolloin käytin säännölisesti 60-120 euroa kuukaudessa pelkästään vinyyliin, jouduin tekemään suurta karsimista ostamieni julkaisujen suhteen. Tällöin moni mahdollisesti henkilökohtaiseksi suosikiksi kasvava biisi jäi ostamatta, koska usein tuli tyydyttyä vain suurimpiin hitteihin.
[/q]

Sama juttu täällä. Mulle on loppupeleissä ihan sama ostanko biisin vinyylinä, mp3:na vai cd:nä, musiikki siinä on se pääasia - ei formaatti. Edelleenkin ostan kaupoista semmosia tsipaleita vinyyleinä, mitä en mp3:na voi ostaa, ja jotka todella haluan vinyylikokoelmiini.
Digijulkaisujen ansiosta levyvarasto on kasvanut hulppeaa vauhtia, ja saan uudet julkaisut tarvittaessa muutamassa minuutissa soittimeen pyörimään. Aikoja jolloin Decks.de:ssä laitoin levyjä sivuun n. kuukauden ajan, tilasin ja odotin levyjä taas viikon, ei tosiaan ole ikävä.

[q]LooPy, 26.4.2006 13:38:
---

Mulle digitaalisuus on suonut mahdollisuuden ostaa enemmän musiikkia ja laajemmalta skaalalta. Aikaan jolloin käytin säännölisesti 60-120 euroa kuukaudessa pelkästään vinyyliin, jouduin tekemään suurta karsimista ostamieni julkaisujen suhteen. Tällöin moni mahdollisesti henkilökohtaiseksi suosikiksi kasvava biisi jäi ostamatta, koska usein tuli tyydyttyä vain suurimpiin hitteihin. Samoin jouduin rajoittamaan genreilyn trancen/progetrancen saralle.
[/q]

erinomainen pointti.

toisaalta hyvä muistaa, että eri formaatit eivät sulje toisiaan pois. voi hyvin ostaa dj-levyt, joita haluaa omistaa ja ehkä pyörittääkin vielä vuosienkin päästä vinyylinä, albumit joita haluaa kuunnella rauhassa ja hyvälaatuisina 'cd':nä (miksi niitä vanhan cd:n näköisiä mutta standardia noudattamattomia nykykiekkoja tulisi muuten kutsua?) tai korkealuokkaisena wav:na (tms pakkaamattomana, jos jostain onnistuu löytämään) ja suurimman osan musiikista sitten kuitenkin vielä halpoina mp3:sina.

O