Kulttuurien väliset erot - mikä on sairasta ja mikä ei.
- « Edellinen
- 1
- ...
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- ...
- 108
- Seuraava »
[q]REivaaja, 14.10.2008 11:06:
En kai sitten osaa tuoda pointtiani esiin tarpeeksi hyvin. Olen kyllä aika uskontojen vastainen ihminen. Oli kyse sitten Kristinuskosta tai Islamista, yhtä kaikki toisilleen.
Tarkoitin siis Suomalaista kulttuuria.
[/q]
ok. Itse en ole "aika" vaan vähän enemmänkin uskontojen vastainen ihminen, joten multa ei heru minkäänlaista ymmärtämystä uskontojen nimissä harjoitettavaa barbariaa kohtaan. "God made me do it" ja sillee.
[q]Ana-5000
HMM. Ja sitten ihmetellään, kun pohjoismaissa äärioikeisto saa jatkuvasti lisää kannatusta. Onko syy-seuraussuhde OIKEASTI niin mahdottoman vaikea nähdä?
[/q]
Sanoppa muuta.
Hyvä kun lukee tuon HS:n raiskausuutisen kommentteja, niin jokainen joka mainitsee jotain negatiivista maahanmuuttajista tekstissään, korostaa erityisesti ettei ole rasisti. On se kyllä helvetti, kun pitää varoa sanomasta mitään negatiivista ettei saa rasistin leimaa, vaikka tilastot ja todisteet puhuisivat miten asioiden puolesta.
[q]Ana-5000, 14.10.2008 12:09:
Hmm. alle 4% porukasta tekee 50-70% raiskauksista. Alle 4% tekee 31-49% ryöstörikollisuudesta, riippuen siitä lasketaanko joukkoon ylivoimainen johtoryhmä romanit, joilla on 18% edustus ryöstörikollisuudessa.
HMM. Ja sitten ihmetellään, kun pohjoismaissa äärioikeisto saa jatkuvasti lisää kannatusta. Onko syy-seuraussuhde OIKEASTI niin mahdottoman vaikea nähdä?
[/q]
Mitäs sä, tai se ne äärioikeiston tyypit sitten tekisivät rikollisille romaneille (olettaen heidät Suomen kansalaisiksi)? Jotain muuta kuin rikollisille arjalaisille?
[q]phanatic, 14.10.2008 19:42:
---
Ana-5000, 14.10.2008 12:09:
Hmm. alle 4% porukasta tekee 50-70% raiskauksista. Alle 4% tekee 31-49% ryöstörikollisuudesta, riippuen siitä lasketaanko joukkoon ylivoimainen johtoryhmä romanit, joilla on 18% edustus ryöstörikollisuudessa.
---
Mitäs sä, tai se ne äärioikeiston tyypit sitten tekisivät rikollisille romaneille (olettaen heidät Suomen kansalaisiksi)? Jotain muuta kuin rikollisille arjalaisille?
[/q]
Arjalainen, kas kun ei turanilainen. Miten tää vanhentunut käsittämätön terminologia aina puskee esiin, kun joku ottaa puheeksi ulkomaalaisten tekemät rikokset? :D
[q]REivaaja, 14.10.2008 20:54:
---
alek szahala, 14.10.2008 20:39:
Arjalainen, kas kun ei turanilainen. Miten tää vanhentunut käsittämätön terminologia aina puskee esiin, kun joku ottaa puheeksi ulkomaalaisten tekemät rikokset? :D
---
No kaukaasialainen. Muuttaako se sitten mitään? Vai halusitko vain ilmottaa sanskriitin, ja siihen ohimennen liittyvän paremmuutesi ;)?
Puhdasta terminologiaa, joka tässä yhteydessä menee IMO saivarteluksi.
[/q]
Ne on muuten sanskrit ja kaukasialainen.
Mun pointtina oli myös se, että ulkomaalainen ei aina ole *eekeri, toisin kun nää kukkahatut tässä kontekstissa yleensä rasistisesti olettaa. Kyllä valkosetkin maahanmuuttajat tekee rikoksia.
[q]alek szahala, 14.10.2008 20:39:
[/q]
En puuttunut puheeseen ulkomaisten tekemistä rikoksista, vaan suomalaisista romanirikollisista.
[q]Zet4, 16.10.2008 23:58:
---
Joo, sori olin kyllä vähän epäselvä. Snadisti ivallisessa mielessä puin tuon edellisen tommoseen muotoon. Mitä tarkoitin, oli se, että se kamelinkasvatusläppä oli ihan vitun selkeästi rasistinen heitto sulta. Ei tommonen minua senkummemmin häiritse, siksi vain tolleen vähän ivallisesti huomautin asiasta. Käytän teistä suomalaisista itekki leikkisästi meilläpäin yleistä nimitystä "lantalaiset", mutten kyllä kuin valikoidussa porukassa. Harvemmin tosin foorumeilla, saatatte lantalaiset vaikka hermostua suotta.
[/q]
Ai. Aamulehdessä ehdoteltiin jo sitä, että Norjaan pitäisi tuoda kameleita, koska työmarkkinoilla haastuneiden tulijoiden huippuosaamisen ydinkompetenssi jää nyt hyödyntämättä. Somalit ovat paimentolaiskansaa, joiden elinkeinona on kotimaassaan mm. kameleiden paimentaminen. Miten sen sanominen ääneen on rasistista, kun se pitää paikkansa?
[q]Ok, entä jos maahanmuuttaja hoitaa tunnollisesti kaikki nuo sinun vaatimat edellytykset, ja sit kansalaisuuden saatuaan, raiskaa jonku. Annetaanko monoa pelkästään siitä syystä, että ko. mulkero on etnisesti eroava suomalaisista?
Jos vastaat tähän kyllä, niin onneksi olkoon, olet juuri liittynyt meidän rasistien laajaan kerhoon.
Siis ainaki jos YK:n ja vaikka wikipedianki määritelmiin uskoo. Sulla taiski olla joku oma määritelmä?
[/q]
Kuten tuossa sanoin, suomen kansalaisiin tulee soveltaa suomen lainsäädäntöä.
[q]
Minun mielestä on yleisestiottaen pirun hyvä idea, että kaikkia ihmisiä pitäis kohdella tasavertaisesti, riippumatta kansallisuuksista tai kulttuurisista taustoista. Ja mullaki kyrpii ajatus, että suomeen otetaan hyväntahtoisesti porukkaa, joka tekee sitte jotain vittumaista meille vastapalvelukseksi. Mutta uskon kuitenki että tuota tasavertaisuuden sääntö on niin hyvä, ettei siitä kannata tämmöisen asian vuoksi vielä lipsua, tähän ongelmaan pitäis yrittää keksiä joku parempi ratkasu.
[/q]
Okei, toki, jos parempi ratkaisu on olemassa. Minun mielestäni mitään parempaa ratkaisua ei ole kuin absoluuttinen yleisestävyys eli karkoitus ilman oikeutta takaisinpaluuseen.
[q]
Varmasti jossaki menis minunki raja tän ongelman suhteen, mutten osaa määritellä missä. Jos esimerkiksi jokainen maahanmuuttaja raiskais esim 50 naista päivässä, niin sitten ois minun mitta viimeistään täynnä, mutta todennäkösesti kuitenki paljon aikasemmin.
[/q]
Eikö se riitä, että raiskausten absoluuttinen määrä on kymmenen vuoden sisällä noin kaksinkertaistunut? Tai se, että yhä useammin, pk-seudulla jopa yli puolissa tapauksista tekijänä on ulkomaalainen, yleensä muslimimies? Kyllä se minulle ainakin riittää mitan täyttymiseen.
[q]
Tiäks mulla ei satu olemaan ratkasua. En oo kovin viisas nääs. Senverran oon viisas kuitenki, että tajuan, että toi sinun asenne asiaan on snadisti liian härski vielä. Samanlainen rasisti oon itekki, mutten yhtä paha ku sinä. Enkä siis väitä että sinä olisit mitenkään äärirasistinen.
[/q]
En minä ole rasisti, eikä minun asenteeni perustu mihinkään muuhun kuin muun euroopan esimerkkeihin, tilastoihin ja oman käden kokemukseen.
[q]
No joo, oot kyl oikeassa asiassas, mutta puet asian melko vastenmieliseen sävyyn, ku paraski agitaattori. Ei mulle tarvi ainakaan tommoseen tunteisiin vetoavia vuodatuksia kirjottaa, osaan ajatella asiaa ilman tommostaki. Mut ehkä sun kohderyhmä tolle oli joku muu?
[/q]
Ei mulla ole mitään kohderyhmää. Tämä on keskustelupalsta, jossa tuuletan omia ajatuksiani ja asetan niitä yleisen haasteen alle vastailemalla kritiikkiin, ihan vain kehittääkseni omaa ajatteluani ja tappaakseni aikaa. Käsittääkseni valtaosa ihmisistä joita tunnen ajattelee näistä asioista aika samoilla linjoilla, vaikkeivat sitä ääneen nykyilmapiirissä uskallakkaan sanoa. Enkä ihmettele yhtään. Minustakin yritetään täällä leipoa jotain ulkomaalaisvihaajaa ja ikävää rasistia joka vastustaa hyvää meininkiä.
[q]
No annahan lähde, ja tarkistetaan löytyykö tilastoista jotain kritiikin arvoista kenties? Jotenkin epäilen että nuo luvut ei ole koko totuus asiasta.
[/q]
Osaat varmasti googlettaa lähteet ihan itsekin, ja sen lisäksi olen linkittänyt ne aikaisempiin kirjoituksiini. Lue tätä threadia taaksepäin, niin sieltä löytyy.
[q]Ana-5000, 16.10.2008 22:25:
(Tämä koskee toki myös suomalaisia sarjaraiskaajia, mutta suomalaista sarjaraiskaajaa ei voi edes teoriassa mihinkään karkottaa, joten oman väen ongelmiin karkoitus ei ole ratkaisu. Mitään syytä pitää ulkomaalaisia raiskareita suomessa ei yksinkertaisesti ole.)
---
Minäkään en keksi muuta syytä ku sen, että jengii ois hyvä kohdella, tasavertasesti. Keksiskö joku vielä lisää syitä?
[/q]
Tasavertainen kohtelu ei siinä mielessä ole mahdollista, että toisten ihmisten kanssa on käytettävissä laajempi skaala keinoja ongelmien hillitsemiseksi, kuten esim. karkoitukset. Kaikkia ongelmia ei ratkaista sillä, että loppuun asti ollaan niin tasavertaisia ettei mattia saa erottaa maijasta. Välillä tarvitaan ns. kovia keinoja kovien ongelmien ratkaisemiseksi.
[q]Anselmi, 15.10.2008 15:46:
---
Lauruska, 15.10.2008 15:10:
Oletko tullut ajatelleeksi, että samalla kun me "pelastetaan" maailman huono-osaisempia verovarojemme syleilyyn, romutetaan samalla omaa hyvinvointivaltiota.
---
Oletko tullut ajatelleeksi, että samalla kun te "pelastatte" Suomea sulkemalla rajoja, romutatte
kaikista tärkeimmän osan sen rakenteesta, eli tekijät jotka mahdollistavat hyvinvointivaltion.
Ei paljon veroeurot juokse jos täällä on iso läjä eläkeläisiä ja pelkät syntyperäiset suomalaiset vähenemissä määrin yrittämässä pitää kaikkea yllä.
[/q]
Kun asia olisikin näin, niin kenelläkään tuskin olisi nokan koputtamista maahanmuutosta. Ongelmahan on lähinnä siihen, että tänne rahdataan ammatti- ja kielitaidottomia elintasopakolaisia kolmannen maailman kehitysmaista, jotka hyvin suurelta osin a) eivät työllisty b) eivät integroidu c) eivät opiskele ja kehitä itseään.
Ongelma on hyvin pitkälle myös huoltosuhteessa. Valtaosa maahantulijoista asettuu kuitenkin sinne tulonsiirron vastaanottavaan päähän, eivätkä tuota meille heidän läsnäolonsa perustelevaa lisäarvoa saatikka verotuloja. Palkaksi hillittömästä maahanmuutosta saamme lähinnä lisää eriväristä rikollisuutta ja huoltosuhteen heikkenemistä.
Ongelmahan koskee siis lähinnä tiettyjä maahanmuuttajaryhmiä, esim. aasiasta ja muualta euroopasta suomeen saapuneet ihmiset ovat pääsääntöisesti työllistyneet ja integroituneet varsin mukavasti, joten jos maahanmuuttoa on pakko jostain kummallisesta syystä lisätä, niin päästetään maahan mielummin ihmisiä, jotka tulevat maista joista tulleet ihmiset ovat suomessa jo menestyneet. Mitään syytä ottaa suomeen 10.000 somalia, afghaania tai irakilaista ei ole, jos ei lasketa mukaan näiden yksilöiden humanitäärisiä tarpeita. Kyseisenkaltaisen maahanmuuton perustelu sillä, että he "pelastavat" suomen on vastuutonta, valheellista ja ikävää.
Vai menikö sulta ohitse jotenkin tuo statistiikka sitä, miten yhdeksän kymmenestä somalista suomessa elää yhteiskunnan tukemana? Se, että se yksi työllistyy ei varmasti kata niiden yhdeksän aiheuttamia kustannuksia. Vankipopulaatiosta somaleita oli tosiaan se 8%. Aika jäätävn iso luku niin pienelle määrälle ihmisiä. Nämäkö ihmiset, joiden integraatio suomeen on alusta asti takunnut aivan hirvittävällä tavalla pelastavat suomen talouden? Itse en moiseen unelmaan jaksa uskoa, varsinkin kun arkiset esimerkit somalien huippuosaamisesta näkyvät lähinnä tuolla rautatieaseman kupeessa ja kaisaniemen puistossa.
Esimerkkejä näistä asioista löytyy lähes jokaisesta euroopan maasta, johon on otettu isoja määriä maahanmuuttajia köyhistä muslimimaista. Pariisin lähiöt palavat, ruotsissa kärsitään massiivisia ongelmia, englannissa räjähtelevät autopommit, hollannissa puukotetaan hengiltä elokuvaohjaajia, etc...
Suomessa tilanne on vielä siedettävä, mutta jos nykyisen kaltaista linjaa jatketaan ja tärähtäneet kaupunginisät saavat visionsa 25% ulkomaalaisasteesta helsingissä läpi, tulee meilläkin näkymään se ghettoutuminen ja yhteiskunnan eriarvoistuminen ja jakautuminen mikä euroopan monissa maissa on jo arkipäivää.
[q]Twist, 22.10.2008 23:31:
---
Tässä keskustelussa huomaa selvästi sen minkälaisen kasvatuksen on saanut ja sen onko ollut nuoruudesta lähtien pakolaisen kanssa tekemisissä. Herääkin kysymys montako pakolaista tunnette..
[/q]
Aika monta tunnen nimeltä. Sinä et vaan taida laisinkaan ymmärtää, mikä on valtion, veronmaksun, tulonsiirron ja kansalaisen suhde toisiinsa. Sitä rahaa ei ole loputtomasti. Siitä maksetaan koulut, terveydenhuolto, poliisit, tiet, palomiehet, vesiputkistot, kadut, kulttuuria, ja vittu ihan mitä tahansa valtio julkisesti rahoittaa.
Se raha tulee veronmaksajilta. Vero on rahaa, jota otetaan sinun palkastasi, jotta näihin asioihin on varaa. Nämä asiat vastaavasti mahdollistavat sen, että voit opiskella, käydä lääkärissä, elää turvassa, käydä töissä, perustaa yrityksen ja työllistää ihmisiä.
Niistä rahoista maksetaan myös vähäosaisten menoja.
Ongelma on se, ettei sitä rahaa ole loputtomasti. Aivan pakollisten perusasioitten jälkeen esim. lastensuojelu, mielenterveys- ja vanhustenhoito, päihdehuolto sun muut nielevät ne loput.
Tästä potista ei voi jakaa loputtomasti ottamatta toisilta pois. Jos tästä potista aletaan jakamaan vaikka 50% Delhin katulapsille, ei ensinnäkään Delhin katulasten tilanne juurikaan parane, ja sen lisäksi niiden VERONMAKSAJIEN TARVITSEMAT PALVELUT rapautuvat ja muuttuvat paskamaisiksi.
Avot - hetken kuluttua täällä ei enää puhuta siitä, mitä tehdään pakolaisille, vaan täältä lähdetään pakolaisiksi jonnekin, missä maan asioista eivät päätä veromarkat "muiden" auttamiseen tuhlaavat ihmiset.
Tietty se on väräjävän raskasta, ettei kaikkia voi auttaa, mutta Suomi ei ole siinä mielessä poikkeuksellinen maa, että täällä riittäisi rahaa ihan kaikkien ongelmien ratkaisuun. Jos sinä olet valmis luopumaan terveydenhoidosta ja hammashuollosta ja vittu mistä lie muiden hyvinvoinnin takaamiseksi, siitä vaan. Muuta namibiaan. Näin niitä rahoja ei enää siihen käytetä. Sitten kun maksat tuloistasi 40% veroja oletan, että haluat näille verorahoille jotain vastinetta.
[q]Twist, 22.10.2008 23:24:
Mikäli pystymme antamaan paljostamme vähän , pystymme auttamaan paljon!
[/q]
Vähän annetaan jo.
Ongelma on se, että tällä hetkellä halutaan antaa vähästämme paljon.
[q]edit: samat ongelmat , samat ajatukset, samat tekiät ajavat heidätkin rikoksiin kun suomalaiset (viellä helpommin)[/q]
Juu, sen takiahan täällä jää suomalaisia jatkuvasti kiinni kunniamurhista, joukkoraiskauksista, terroriteoista, islam-kriitikoiden murhista, etc...
Mieti nyt jumalauta vähän.
[q]Anselmi, 15.10.2008 16:12:
Ai niin ja tätiä ja sen perhettä kun Norjasta ovat tänne tulleet noin tekemään.
[/q]
Onks sul SEMMONEN täti?? Hyi yöks. :DD
[q]Annakins, 15.10.2008 18:49:
---
Olen. Ja olen tullut siihen tulokseen, että Suomella menee paremmin ja me eletään turvallisemmassa maailmassa (jossa ihmisten ei tarvitse paeta omasta maastaan muualle) jos kehityksen epäkohtia poistetaan ja kehitysmaiden omaa kapasiteettia vahvistetaan niin, että ne lopulta pärjäävät omillaan ilman avunantajien tukea.
[/q]
Aiemmin tähän ketjuun postaamani rikosluvut kertovat mielestäni kyllä huomattavasti turvattomammasta Suomesta kuin 90-luvun alussa. Ne rikokset, joissa ulkomaalaiset ovat hurjasti yliedustettuina, ovat lisääntyneet runsaasti.
Toki täydellisessä maailmassa jokaisella on hyvä olla omassa kotimaassaan, mutta kehitysavun rahavirtojen kulkuja en tunne niin hyvin, että osaisin sanoa auttavatko afrikkaan syydetyt miljoonat keskenään sotivien ryhmien aseistamista vai nälkäisten ruokkimista.
Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että kehitysapua pitää lisätä ja maahanmuuttoa rajoittaa.
[q]
Mä en yksinkertaisesti usko siihen, että nykyisenkaltaisessa globaalissa maailmassa isolationismi ja avun epääminen muilta toimisi. Maailmassa asuu 870 miljoonaa ihmistä hauraissa valtioissa. Valtioissa, kuten Afganistan, Jemen tai Somalia, joissa keskushallinnolla on käytännössä valtaa ainoastaan pääkaupungissa, jos sielläkään. Onko mitenkään ihme, että näissä maissa asuvat ihmiset haluavata jonnekin muualle, missä et joudu jatkuvasti elämään kuoleman uhan alla ja jossa sun lapsilla olis paremmat mahdollisuudet elää?
[/q]
Varmasti haluavat, mutta tulijat tuovat oman kulttuurinsa mukanaan, kulttuurin joka on tuhonnut jo sen lähtömaankin. Somaliassa taistelevat somalit, ja suomeen tullessaan he tuovat ylivoimaisen taitavat ongelmanratkaisukyvyt mukanaan, kuten rikostilastoista voi tarkkanäköisempi lukija luntata. Osa tietenkin kotoutuu ja työllistyy ja elää täysin mallikasta elämää, eikä näitä ihmisiä vastaan kenelläkään uusnatseja sun muita asennevammaisia lukuunottamatta varmasti ole yhtään mitään.
[q]
Miettikää kuinka paljon enemmän niitä kamalia, laiskoja maahanmuuttajia tänne tulisi jos kehitysyhteistyötä ei tehtäisi? Mä en uskalla edes ajatella mitä tapahtuisi jos avunantajat lopettaisi avun antamisen, mutta veikkaan, että ihmisvirrat pois kehitysmaista sen kun kiihtyis.
[/q]
Jep, kohdemaiden olojen parantamiseksi pitää tehdä kansainvälistä yhteistyötä. Holtiton siirtolaisuus länsimaihin ei millään tavalla auta kehitysmaita, kun kynnelle kykenevät työikäiset terveet ihmiset pakenevat maasta.
[q]Anselmi, 20.10.2008 13:48:
Pelko. Sitä kylvetään ja populismilla niitetään.
Ei ihan tempuista uusin, mutta aina yhtä toimiva.
[/q]
Totta. Sopii toki kysyä, kuka sitä pelkoa kylvää, ja kuka sadon niittää.
Euroopan esimerkin mukaisesti runsas maahanmuutto köyhistä kolmannen maailman maista aiheuttaa paljon rikollisuutta, turvattomuutta (sekä sen tunnetta että oikeaa turvattomuutta), yhteiskunnan jakautumista "meihin" ja "heihin", lisääntyvää vieraan pelkoa (joko siksi että vieraat tekevät pelottavia asioita tai se, ettei vieraita ymmärretä), rasismin ja oikeiston nousua, tavallisten ihmisten antipatioiden kasvua, etc.
Näistä asioista ei päästä eroon millään. Ihmiset pelkäävät, kun heidän keskuuteensa laskeutuu kulttuuri- ja käytöstavoiltaan täysin vastakkainen barbaarilauma, joka kunnostautuu sosiaalitukien pumppaamisessa ja rikoksissa, ja jonka pientä työssäkäyvää osaa jatkuvasti ylistetään mittaamattomaksi voimavaraksi.
Ihmiset pelkäävät sitä, että ministeritasolla tehdään täysin hourupäistä maahanmuuttopolitiikkaa kysymättä kansalta mitään, pyritään lisäämään esim. Helsingin maahanmuuttoprosentti 25% ja koko maan 10% laisinkaan välittämättä siitä, millaisia järkyttäviä ja ahdistavia ongelmia samankaltainen muutos on tuonut mukanaan kaikkiin sitä harjoittaneisiin länsimaihin.
Kyllä. Minua ainakin pelottaa. Minä pelkään sellaisia ihmisiä, joiden eleitä ja ilmeitä en ymmärrä ja jotka tekevät minun mielestäni täysin käsittämättömiä asioita. Pelkään sellaisia ihmisiä, jotka Allahin nimeen vannoen heittävät pommeja busseihin ja puukottavat elokuvaohjaajia. Pelkään isiä, joiden ajattelumaailma on sellainen, että perheen kunnia loukkaava tyttö pitää tappaa, koko perheen ja suvun avustuksella. Totta helvetissä pelkään, etkö sinä pelkää?
Ei pelko ole heikkoutta. Pelko on ihmisen varoitustila siitä, että nyt ollaan jännän äärellä. Tähän jännään värinään ei käytännössä kukaan tarjoa mitään muuta lääkettä kuin lisää jännää ja mielipuolisia artikkeleita lehtiin siitä, miten jokainen maahanmuuttaja tuo suomelle 350.000 euroa nettotuloja. Minä pelkään myös Astrid Thorsia ja muita etupäässä naisista koostuvia monikulttuurihulluja, jotka eivät joko millään hahmota mitä ovat tekemässä (jolloin ovat liian tyhmiä tekemään näitä päätöksiä) tai tietoisesti valehtelevat kansalle maahanmuuton seurauksista (jolloin ovat ilkeitä paskoja ja sopimattomia tehtäviinsä).
Eli joo. Minua pelottaa. Minua pelottaa se, että huolella rakennettu ja omasta mielestäni varsin lempeä ja hyvä sivistysvaltio altistetaan niille aivan samoille virheille kuin muutkin euroopan maat, ja tämä tehdään tarkoituksella.
Minusta sellaiset toimet kulttuuri-integraation edistämiseksi, joita Ana ehdottaa (kielen ja lain taitaminen) ovat varsin perusteltuja täysi-ikäisiltä maahanmuuttajilta tietyn siirtymäajan puitteissa. Henkilökohtaisesti kuitenkin laajentaisin tällaiset edellytykset kattamaan kaikki täysi-ikäiset kansalaiset, joille ei ole nimetty erillistä huoltajaa erityissyistä. (Samalla tavoin kuin haluaisin jokaiselle lapsen hankkimista harkitsevalle toimitettavan vastaavankaltaisen selvityksen kuin tänä päivänä adoptiota harkitseville ihmisille.)
Isoimmat ongelmat tällaisessa nousee kuitenkin siitä, että mitä tehdään ihmisille, jotka eivät syystä tai toisesta kykene noudattamaan vallitsevaa "yhteiskuntasopimusta" tai kokevat oikeudekseen rikkoa sitä räikeästi. Jonkinlainen vankeinhoidon kaltainen, mutta huomattavasti kustannustehokkaampi järjestelmä tarvittaisiin siihen, että ihmisiä voisi laittaa "jäähylle" miettimään asioita uudelleen. Mielestäni tällaiseen laitokseen siirtymisen pitäisi rangaistuslaitoksena toimimisen lisäksi olla jokaiselle ihmiselle valinnanvarainen vaihtoehto yhteiskuntaan integroitumisen sijaan.
Jos nyt nopeasti mietitään vankeinhoitojärjestelmää resurssitalouden näkökulmasta niin merkittävin tekijä on ehdottomasti "vartiointiin" kuluvat ihmisresurssit. Ruoka, juoma, vaatetus ja internet eivät maksa nykypäivän taloudessa käytännössä mitään ja yhdistettynä majoitukseen tarjoavat täydet mahdollisuudet kehittyä ja kasvaa ihmisenä yhteiskuntakelpoiseksi. Jos vartioinnin voisi koneellistaa niin ei lienisi hirveän vaikea yhtälö saada tällaista järjestelmää lähes maksamaan omat kulunsa asukkaiden työpanoksella kunhan tilat on ensin rakennettu.
Homma voisi toimia vaikkapa niin, että nämä "siirtolat" toimisivat autonomisina saarekkeina, joissa jokaisella asukkaalla olisi omat sisä- ja ulkopuolelta lukitut asuintilat. Kaikki "in person" tapaamiset laitoksen asukkien välillä järjestettäisiin kaikkien osallistujien yhteisestä suostumuksesta koneellisesti ovia availlen ja tarvittaessa kaikki kommunikaatio huoneen ulkopuolelle voitaisiin hoitaa netin välityksellä. Tilat olisivat jatkuvassa tallentavassa videovalvonnassa, jota käytettäisiin ongelmatilanteiden ratkomiseen jälkikäteen, mutta jota kukaan ei aktiivisesti valvoisi.
"Peruspakettiin" kuuluisi automaattisesti paikalle koneellisesti toimitettava perusruokavalio, vaatteet, hygieniatarvikkeet ja huollettu elektroniikka (tietokone + webcam), joita voisi sitten omaa yleishyödyllistä työtään/panostaan vastaan paranta tai täydentää. Eräs yleishyödyllisen panostuksen muoto voisi hyvin olla hoitaa osa siirtolan herkkujen valmistuksesta, vaatteiden huollosta ja jopa hygieniatarvikkeiden valmistuksesta. Huoneeseen voitaisiin lisäksi toimittaa koneellisesti esimerkiksi elektronisia laitteita kasattavaksi tai vaatteita ommeltavaksi (ja erillisiä tiloja saattaisi olla saatavilla muunlaiseen työskentelyyn) joiden parissa tehtävällä työllä asukas voisi ensin maksaa oman peruspakettinsa hinnan ja tämän jälkeen alkaa kartuttamaan itselleen varakkuutta tai elintasojensa korotusta.
Keskeinen ero nykypäivän vankeinhoitojärjestelmään (koneellisesti hoidetun kulunvalvonnan, sosiaalikontaktien järjestämisen ja päivittäislogistiikan lisäksi) olisi se, että tietokoneen ja internetin (web, videokonferenssit, tv, pelit) käyttö olisi asukkaille lähes rajoittamatonta. Ainoa rajoitus, jonka itse kokisin tarpeelliseksi olisi se, että muut yhteiskunnan jäsenet saisivat tietää olevansa tekemisissä siirtolassa asuvan ihmisen kanssa kun ovat yhteydessä näihin ihmisiin. Tämän tekninen toteutus on luonnollisesti hyvin vaikeata ilman aika vahvoja rajoituksia käytölle ja parempi vaihtoehto varmaan olisikin taata käytön haitattomuus siten, että kaikki käyttö monitoroidaan ja tallennetaan ja ongelmatilanteisiin voidaan puuttua niitä havaittaessa sanktioilla.
Hmm.. Tämä nyt menisi varmaan paremmin johonkin vankeinhoitotopicciin, mutta mitä ajatuksia tämä teidän mielessänne herättää tai ongelmakohtia te tällaisten saarekkeiden rakentamisessa näkisitte? Eipä tällaisia mestoja hirveän montaa sillä vuotuisella vähän yli sadan miljoonan euron vankeinhoitoon menevällä potilla bygättäisiä, mutta vähitellen kokeilujen kautta tällaisiin järjestelmiin siirtymistä voisi mielestäni pohtia ihan nyky-yhteiskunnankin vankeinhoitojärjestelmän korvaajaksi.
Tällaisen helpon, mutta inhimillisen yhteiskunnasta eristäytymismahdollisuuden kautta voitaisiin mielestäni itse yhteiskunnassa ylläpitää jonkin verran tiukempia ja tasapuolisempia vaatimuksia ja säädöksiä ilman, että niiden yleensä mukanaan tuomat negatiiviset vastareaktiot olisivat hyötyjä suuremmat.
[q]Samu*, 15.10.2008 13:48:
Jos et ymmärrä ko. kuvan ja REivaajan viestien ironiaa, se ei ole minun syy :)
[/q]
Joo no mä en näe mitään ironiaa tossa harhaan johtavassa, yleistävässä ja rasistisessa kuvassa.
Ja täytyy sanoa, että ehkä ensimmäistä kertaa olen monista asioista samaa mieltä kuin REivaaja.
Kun taas sun keskustelun tasoa kuvaa erityisen hyvin tuo typerä kuva. Onnitteluni hienosta tiivistyksestä!
[q]Annakins, 15.10.2008 14:57:
Tän toinen puoli sit on ne akateemisesti koulutetut maahanmuuttajatohtorit, jotka tekee töitä siivojina, koska kukaan ei suostu palkkaamaan koulutusta vastaaviin töihin.
[/q]
Ei niitä Samu*n juttujen mukaan ole olemassakaan.
[q]Samu*, 15.10.2008 13:22:
Snip Snip..
kuva
[/q]
Uskottavuutesi keskustelijana nousi jälleen kerran pilviin.
[q]Samu*, 15.10.2008 14:20:
Jos ihmiset edes vaivautuisivat selailemaan tuota Halla-ahon blogia ja siellä linkitettyjä faktoja, voisi se hieman arvartaa näkemystä tiettyihin asioihin..
[/q]
Kerrotkos vähän miten sinä tai oppi-isäsi Halla-Aho antaa ratkaisuksi suurten ikäluokkien
eläkkeelle jäämiseen ilman monikulttuurista Suomea? Eli mistä saamme tekijät?
[q]Samu*, 15.10.2008 14:20:
Minä en tahdo multikulttuurista Suomea jossa meininki on X vuoden päästä niinkuin Pariisin mellakoissa tai Tukholman tietyissä lähiöissä. [/q]
En usko, että tästä on pelkoa. Oletko yhtään seurannut, paljonko Ruotsi on ottanut pakolaisia vastaan tai kuinka paljon Ranskassa on ulkomaalaisia? Tai oletko yleensäkään yhtään ottanut selvää, mikä esimerkiksi Ranskassa on johtanut mellakoihin?
[q]Jos ihmiset edes vaivautuisivat selailemaan tuota Halla-ahon blogia ja siellä linkitettyjä faktoja, voisi se hieman arvartaa näkemystä tiettyihin asioihin..
[/q]
Kiitos vaan, olen lukenut ko. herran tekstejä. Te sen sijaan luette Halla-ahoa kuin piru raamattua. "Halla-aho sitä, Halla-aho tätä..." Kehottaisin lukemaan välillä jotain muutakin.
[q]Samu*, 15.10.2008 14:50:
Näin rankasti karrikoiden; niin kauan kuin perusmamua (kouluttamaton, mitään taitamaton) ei kiinnosta perustason duunit (kts. vaikkapa mamujen työttömyys-%), sen voi jättää sinne mistä on tänne tunkemassakin. En kaipaa yhtään enempää multikulttuurista lössiä parveilemaan laumoissa kaupungille tai vetelehtimään tänne yhteiskunnan rahoilla.
Voisin lisätä perään pääsääntöisesti negatiivisia / erittäin negatiivisia kokemuksia Espoolaisista julkisen liikenteen ulkomaalaistaustaisista kuljettajista viimeisen x vuoden ajalta vaikka millä mitalla. Kaahaavat, eivät osaa liikennesääntöjä, eivät hahmota kuljettamansa ajoneuvon mittoja, asiakaspalvelu / suomenkieli ovat jotain utopiaa, etc etc etc. Myös taksikuskit menevät tähän kastiin.
[/q]
Mulle jäi nyt vähän epäselväksi, että haluatko sä ulkomaalaisten tekevän duunia vai et?
- « Edellinen
- 1
- ...
- 79
- 80
- 81
- 82
- 83
- ...
- 108
- Seuraava »