Mensan älykkyystesti
Mä oon ilmeisesti helvetin tyhmä. Sain niin paskan tuloksen että huhhuh.. 96!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja mä oon aina pitäny itteeni niin kauheen fiksuna*vink* no joo.
arvaamalla 118*nauru*
130..Hihii. Luettava korkeaksi*joo*
Testin tekijät ei ainakaan ole kovin käytännönläheisesti älykkäitä, kun ei toimi Mozillalla..
En jaksanut vielä leikkiä ton toisen selaimen kanssa niin saa olla... ehkä en edes halua tietää vaan pysyn siinä uskossa, että kyllä mä ihan fiksu olen
152, wohou!
ihan hauska testi, meni vaan hermot kun ne vaikeni lopus niin paljon...
Mulla jäi aikaa joku 18min ja tulos 119.
vikat kuus meni ihan hatusta heitettynä kun ei jaksanu enään miettiin, näyttivätkin niin hankalilta jo, mut onneks ei tullu sentään alle 65
156
mensan 'viralliset' testithän yrittää mitata älykkyyttä kulttuurisitoutumattomasti, eli periaatteessa niin että testihenkilön koulutus yms vaikuttaisi tulokseen mahdollisimman vähän. sen takia ei voi olla matemaattisia tai kielellisiä sen enempää kuin taiteellisiakaan testejä, koska noihin kaikkiin vaikuttaa koulutus ja kokemus enemmän mitä näihin mikä puuttuu/mikä liikaa tyylisiin testeihin. tosin voihan näihinkin valmentautua tekemällä mahdollisimman paljon saman tyylisiä testejä, jolloin oppii tiettyjä periaatteita miten noi testit toimii, mikä taas luonnollisesti parantaa tulosta.
testi siis lähinnä mittaa nopeaa ongelmanratkaisukykyä, muut tahot sitten mittaa muitta älykkyyden muotoja (taiteellisuus, luovuus jnejne). 'virallisessa' mensan testissä tietääkseni vaikuttaa myös ikä tulokseen (mikä saattaa selittää korkean tuloksen vuosia sitten kun testeissä kävin :D). sanotaan myös, että tuo saatu tulos johonkin ikään asti kertoo sitä, minkä ikäisen tasolla ollaan. eli tulos 100 (100%) on aivan normaali oman ikäinen, 150 (150%) esimeriksi 10 vuotaalla merkitsee että on noin 15 vuotiaan tasolla älyllisesti jne.
'normaali' on siis 100, mensan testissä (ainakin suomessa) keskihajoama on 24 ja 148 periaatteessa saavuttaa 2% väestöstä. todellisuudessa kumminkin esim teollisuusmaissa tuo keskimääräinen äo on siinä 110, jopa lähemmäs 120 luokkaa.
En edes kehtaa kertoa kuin huonosti meni
138, hmhm... Noista älykkyyden laaduista, lueskeltiin viime vuoden filosofian kurssilla jotain monistenivaskaa josta mieleen jäi 7 eri älykkyyden lajia, mukana mm. tunneälykkyys. Prkl, alkokin kiinnostaa.
*kaivaa kansioita*
Lisää myöhemmin kunhan löydän sen, heitelkää kokemuksia ja mietteitä jos tunnette kys. artikkelin.
*lapuska paikannettu* ->
EQ voidaan myös jakaa seitsemään eri alueisiin; lingvistiseen, musikaaliseen, visuaaliseen, ruumilliseen, sosiaaliseen, itsetietoiseen ja matemaattiseen. Näistä kuusi perustuu emotionaaliseen tasoon. Teoreettisiin testein ja lääketieteellisiin analyysein tämän kaltaiset älykkyydet eivät ole ymmärrettävistä syistä mitattavissa. Kuka voi arvostella piirustuksen?
- http://www.nordiskaaffarer.com/Artiklar/Halsa/eq_fin.html
IMO noista kiinnostavin on toi tunneälykkyys, jota ilmeisesti painotetaan nykyisessä johtajakoulutuksessa yhä enemmän ja enemmän.
Muutenkin olis ihan kiinnostavaa saada vastineeks matemaatikoiden kaavakeskittyneeseen älykkyyteen (enkä väitä etteikö kaavoilla voisi saada myös luovaa tulosta aikaan) joku toinenkin mittari, tuntuu hölmöltä joutua aina aliarvioiduks pelkän matemaattisen älykkyyden pohjalta (kyllä, lyhyt matikka, sekin evvk, hyi).
[muokattu 4.8.2003 16:28]
[q]bansq:
IMO noista kiinnostavin on toi tunneälykkyys, jota ilmeisesti painotetaan nykyisessä johtajakoulutuksessa yhä enemmän ja enemmän.
[/q]
eikö tuon tunneälyn oo sanottu olevan aika 'humpuukkia', ainakin siitä kertova kirjallisuus mitä löytää perus kirjakaupoista?
118 palikka oon :)
eiks näissä mensan testeissä normaali älykkyys oo 100.. siis klubitushan silloin olisi älykköjen foorumi *piis**iloinen**piis*
[q]hardikaveri:
eiks näissä mensan testeissä normaali älykkyys oo 100.. siis klubitushan silloin olisi älykköjen foorumi *piis**iloinen**piis*
[/q]
ihmisen keskimääräinen älykkyysosamäärä on määritelmän mukaan 100
[q]eikö tuon tunneälyn oo sanottu olevan aika 'humpuukkia', ainakin siitä kertova kirjallisuus mitä löytää perus kirjakaupoista?[/q]
juukyl, en uskokaan että sitä vois mitata, ainakaan vielä... mutta tottahan se on että toiset ihmiset on ns. tunneälykkäämpiä kuin toiset, mutta mites mittaat kun yhteenkään tunneongelmaan ei oo absoluuttisen oikeaa ratkaisua. tietenki jos asttuis asumaan diktatuurin alla, niin olis joku joka kertoo tehdäänkö nyt väärin vai ei
[q]anqqa:
testi siis lähinnä mittaa nopeaa ongelmanratkaisukykyä, muut tahot sitten mittaa muitta älykkyyden muotoja (taiteellisuus, luovuus jnejne). 'virallisessa' mensan testissä tietääkseni vaikuttaa myös ikä tulokseen (mikä saattaa selittää korkean tuloksen vuosia sitten kun testeissä kävin :D). sanotaan myös, että tuo saatu tulos johonkin ikään asti kertoo sitä, minkä ikäisen tasolla ollaan. eli tulos 100 (100%) on aivan normaali oman ikäinen, 150 (150%) esimeriksi 10 vuotaalla merkitsee että on noin 15 vuotiaan tasolla älyllisesti jne.
[/q]
Koko sana älykkyysosamäärä tulee siitä, että tehtävistä saatu pistemäärä jaetaan samanikäisten keskiarvopisteillä ja tästä tuloksena saatu osamäärä (jakolaskun tulos) on se älykkyysosamäärä, josta puhutaan. Luku kerrotaan vielä sadalla, ettei tarttis käyttää desimaalilukuja. Eli tulos 100 tarkoittaa normaalia älykkyyttä omassa ikäryhmässä. Tällöin siis testattavan ikä ei vaikuta saatavaan osamäärään.
Tästä 100:sta poikkeavat arvot taas kuvastavat sitä, miten tulos suhtautuu muiden testattujen tuloksiin. Jos keskihajonta on 24, niin se meinaa että yhden keskihajonnan päähän keskiarvosta, eli välille 76-124, sijoittuu 68% väestöstä, kahden keskihajonnan päähän 95% väestöstä ja kolmen päähän 99,7% väestöstä. Nää luvut tulevat normaalijakauman eli Gaussin kellokäyrän muodosta. Tästä siis seuraa, että jos keskihajonta on 24, niin >148 tuloksen saavuttaisi 2,5% väestöstä, eli desimaaleja lukuun ottamatta ihan niin kuin sanot.
Tämä siis olettaen, että riittävän suuressa määrässä testattavia tulokset todella jakautuvat normaalijakauman mukaan.
[q]
'normaali' on siis 100, mensan testissä (ainakin suomessa) keskihajoama on 24 ja 148 periaatteessa saavuttaa 2% väestöstä. todellisuudessa kumminkin esim teollisuusmaissa tuo keskimääräinen äo on siinä 110, jopa lähemmäs 120 luokkaa.
[/q]
Tää ilmiö varmaan johtuu siitä, että yleisen koulutustason nousun myötä ihmiset selviytyvät testistä paremmin kuin aiemmin, mutta Mensa ei oo hilannut asteikkoaan ylöspäin kovin nopeasti reagoidakseen tähän.
136 bojoo*hymy* No niinhän mä vähän odotinkin mä oon joku Hojt / jotai
No joo, tehny tälläsii vastaavii juttui aika paljon; ylä-asteella oli mazq 10 ja Mazqn lisäkurssi myös 10
Ni tälläsii logiikka systeemei on jonkin verran saanu tehtyy....*joo*
Ai siinä käytetään sitä 24 hajontaa, sillä mun tulos oli jopa 130
[q]J-Tone:
---
hallucinogen:
Ai siinä käytetään sitä 24 hajontaa, sillä mun tulos oli jopa 130
---
Aivan kuten ensimmäisessä postissa sanottiin.
[muokattu 4.8.2003 21:45]
[/q]
joo, nyt ropis 15 pois lukutaidottomuudesta johtuen ;)
Nyt kun täällä on ollut näitä testejä ja pähkinöitä kohtuullisen reilu kasa jo ennestään, niin laitetaan nyt hieman virallisempikin testi ihmisille kokeiltavaksi.
Testissä on aikaraja (kello näkyy vasemmassa alanurkassa) ja taisi mokoma tarvita flashin tjsp. Kun saat tulokset, niin ruudulla on kolme nappia hajontaa varten. Suomessa käytetään suurinta hajontaa eli paina nappia/palloa jossa lukee sisällä 24 jotta saat oikean mittakaavan tulokset.. Sivusto on tanskaksi, mutta itse testiin ei kieltä tarvi osata, joten hiphoppopkipinkapin osoitteeseen http://mensa.dk/testiq.html selvittämään oletko niin fiksu kuin kuvittelet olevasi
Testi vie hieman aikaa, mutta pitäisi ainakin olla hieman tarkemmin ja virallisemmin älykkyyttä mittaava kuin jotkut näistä muista testeistä
[muokattu 2.8.2003 20:47]