Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

Back to yleinen keskustelu O

no meijän ongelma oli et 1 laatikko puuttui..

no oltiin silloin matkoilla malesiassa eli hommat seis..
ohjeissa ei ollut 1 meidän kaappia vaan saman sarjan isommat versiot jossa 1 juttu oli erilailla niin tuli vähä komplikaatioita mut nyt ok

ikean hanat ei ollut sit yhteensopivii uusiin palloihin joten joutui tilaa putkimiehen

ikean myyjät ehdotti peitelevyä 35x60 olevien (oikeasti liesituuletinkaappeja) seinäkaappien pohjaan.. no luulin et kyseessä oli joku ohut valkoinen levy.. kamat himaan ja paketista löytyy noin 2cm paksuinen motiskä.. no saipahan levyy myytyy...arvaa laitanko niitä paikalleen.. taidan palauttaa..

sit lisäksi ikea toimitti 1 ylimääräisen laatikon jonka meen palauttaa :D

pientä noottia muuten loistavaan abstrakt sarjaan joutuu antaa MUOVISISTA jaloista ja sokkeli kiinnikkeistä.. laitettiin ruuvveilla ne kun ne oli niin lelun oloiset :D

no nyt on kuitenkin keittiö putkimiestä vaille valmis..enää pintatyöt

[q]hardikaveri, 14.12.2005 15:05:
[/q]

Joo, nää on usein ongelma, toimituksessa tulee vääriä osia ja jotain jää puuttumaan. Mut jos yhtään lohuttaa, niin tää ongelma on kaikilla toimittajille, ei pelkästään ikealla.

[q]ohjeissa ei ollut 1 meidän kaappia vaan saman sarjan isommat versiot jossa 1 juttu oli erilailla niin tuli vähä komplikaatioita mut nyt ok[/q]

No ikean ohjeet on lopulta aika hyviä ... yritäs kasata jotain keittiöjätin kaappia johon tarvii ruuveja paljon enemmän, kaapit pitää koota liimalla, kaapin kiinnitys ei jousta mihinkään suuntaan ja ohjeet on tosi huonot ...

Ikean kamat on kuitenkin tehty niin, että amatöörillä on mahdollisuus onnistua. Monet keittiövalmistajat suunnittelee tavarat niin et amatöörillä ei ole minkäänlaista mahdollisuutta saada hommaa siististi kasaan.

[q]
ikean hanat ei ollut sit yhteensopivii uusiin palloihin joten joutui tilaa putkimiehen
[/q]

Jos teillä on kuitti niin ei tarvii maksaa itse, valitatte vaan ikealle niin ikea maksaa putkimiehin joka johtuu ikean ongelmista (koskee esim hanan vaihtoa)

[q]
ikean myyjät ehdotti peitelevyä 35x60 olevien (oikeasti liesituuletinkaappeja) seinäkaappien pohjaan.. no luulin et kyseessä oli joku ohut valkoinen levy.. kamat himaan ja paketista löytyy noin 2cm paksuinen motiskä.. no saipahan levyy myytyy...arvaa laitanko niitä paikalleen.. taidan palauttaa..
[/q]

En ihan ymmärtänyt mitä tällä tarkoitit, mut eiks ikean rungot oo 18mm paksuja ja toi peitelevy siten oo lähes saman paksuinen? Jos siis tarkoitus oli saada pohja 35*60cm kaappiin. Tällöin suurin ongelma varmaan on se, et peitelevy ei oo tehty pohjaksi ja siten siinä ei oo esim ruuvin reikiä.

[q]pientä noottia muuten loistavaan abstrakt sarjaan joutuu antaa MUOVISISTA jaloista ja sokkeli kiinnikkeistä.. laitettiin ruuvveilla ne kun ne oli niin lelun oloiset :D
[/q]

Ikeasta saa myös metallisia jalkoja, ei kukaan käskenyt ottaa muovisia :)

Ja kokemuksesta voin sanoa, et muoviset sokkelin kiinnikeet kestää oikeesti enemmän kuin hyvin, eihän niiden tarvii tehdä mitään muuta kun pitää sokkeli paikallaan.

[q]
no nyt on kuitenkin keittiö putkimiestä vaille valmis..enää pintatyöt
[/q]

Kansa vaatii kuvia :)

[q]ville, 14.12.2005 15:47:
---
hardikaveri, 14.12.2005 15:05:

---

Jos teillä on kuitti niin ei tarvii maksaa itse, valitatte vaan ikealle niin ikea maksaa putkimiehin joka johtuu ikean ongelmista (koskee esim hanan vaihtoa)

---

is dis 4 real!! kokeilen heti!!!!

En ihan ymmärtänyt mitä tällä tarkoitit, mut eiks ikean rungot oo 18mm paksuja ja toi peitelevy siten oo lähes saman paksuinen? Jos siis tarkoitus oli saada pohja 35*60cm kaappiin. Tällöin suurin ongelma varmaan on se, et peitelevy ei oo tehty pohjaksi ja siten siinä ei oo esim ruuvin reikiä.

siis se myi meille peitelevyä että ruuvin kannat ei näkyin..no peitelevy on siis yhtäpaksua kuin pohja eli laatikon symmetrinen muoto kärsii.. taidan vaan maalaa ruuvvit

ne tuli mukana :(

Ja kokemuksesta voin sanoa, et muoviset sokkelin kiinnikeet kestää oikeesti enemmän kuin hyvin, eihän niiden tarvii tehdä mitään muuta kun pitää sokkeli paikallaan.

mä en enää usko muoviin kun pari jalkaa meni jo rikki :D

Kansa vaatii kuvia :)

ei siin oo mitää nähtävää vielä...seinät täynnä reikii ilman pintoja..
golden mahonki massivipuutaso ja valkoset kiiltävät abstraktit lattialla ja seinissä..

[/q]

[q]hardikaveri, 14.12.2005 15:54:
---
ville, 14.12.2005 15:47:
--

ne tuli mukana :(
[/q]

Ei niihin kaappeihin vakiona kuulu mitään, kaikki palaset voidaan ostaa toisistaan riippumatta. Siellä keittiökuvastossakin on erikseen listattuna eri jalkamallit, joista voi valita mieleisensä. Se on tietysti ehkä vähän kummallista, että myyjä ei ole tilausta tehdessään kysynyt, minkälaisia jalkoja halutaan. Toisaalta, jos sokkeli tulee joka tapauksessa, niin ehkä se myyjä ajatteli, että ei kannata maksaa ekstraa metallijaloista. Ne muoviset jalat nimittäin kestää oikeasti ihan riittävän hyvin kaappien painoa. Meilläkin on työtasoina parisataa kiloa painavat kivilaatat, ja jalat kestävät jopa kivitasojen päällä kävelyn.

Kannattaa muutenkin aina tollasia tilauksia tehdessä tarkistaa itse siitä tilauslistasta kaikki osat. Normi keittiö kun koostuu aika monesta palasesta, jotka kaikki pitää tulla oikein tilaukseen. Itse tarkistamalla parantaa ainakin sitä todennäköisyyttä, että toimitetut tavarat vastaavat haluttua. Vaikkakin se on myyjäliikkeen vastuulla tehdä virheetön tilaus, niin siinä säästää omiakin hermoja, jos mahdolliset virheet huomaa jo tilausta tehdessä.

Mä itse tilasin ton meidän keittiön niin, että olin listannut exceliin kaikki keittiössä tarvittavat osat ja niiden kappalemäärät, tyyliin eriteltyinä ovet, laatikot, rungot, vetimet, jalat, hyllylevyt jne. Itse keittiön tilaus sujui sitten niin, että iskin sille keittiömyyjälle sen excelin kouraan, ja se naputteli sieltä osat tilaukseen. Tollanen ainakin minimoi sen, että tulee jotain väärinymmärryksestä johtuvaa virhettä, ja tilauksen tarkistaminenkin oli helppoa.

Mutta me ollaankin aika itse itseään palvelevia asiakkaita, monet kaipaa ostotilanteessa paljon enemmän myyjän aikaa ja huomiota.

[q]Peppermint, 7.4.2008 11:11:
Remontti on nyt loppusuoralla, ja viihdyn uudessa kämpässä paremmin kuin hyvin

[/q]

Mitämitä, muka listatkin kiinni

tämmöstä tää sit on..

aikataulut hivenen kusee..

putkimies on viikon myöhässä ja aina lupailee tulla..saas nähä tulee ko huomenna..
kaikki rautakaupat soiteltu läpi..tulos:

kellään ei ole varastossa kun perus punatiiltä..eli menee näköjään vaaleat antiikkitiilet (tjms vastaavat) tilausduuniks..
$$$$$$$

sitä kun ei ole :D

..kunhan väliseinä muurataan niin sit viel laatoitus seinään ja lattiaan ja keittiö on valmis..

[q]hardikaveri, 19.12.2005 12:16:
tämmöstä tää sit on..

aikataulut hivenen kusee..

putkimies on viikon myöhässä ja aina lupailee tulla..saas nähä tulee ko huomenna..
[/q]

Tommosta se kyllä tuppaa olemaan, varsinkin putkimiesten kohdalla. Meillä ensimmäinen putkimies jätti vaan kylmästi tulematta sovittuna aikana, eikä ilmoitellut koskaan mitään perään. Ei mekään enää jaksettu samalle tyypille soitella, vaan otettiin sitten seuraavan numero esiin. Seuraava putkimies suvaitsi saapua paikalle, mutta kyllä senkin putkimiehen tapauksessa vähän hihat paloivat. Ainakin putkimiehet osaavat laskuttaa hyödyttömistä tukkureissuista ja tavaranhakumatkoista, vaikka kuinka kaikki tarvittava oli jo etukäteen varattu valmiiksi.

Näin oman remontin läpikäyneenä voi sanoa, että ei kannata luottaa muihin kuin itseensä. Jos jonkun asian voi tehdä itse, se melkein kannattaa tehdä itse -- ei sen takia, että se tulisi halvemmaksi, vaan sen vuoksi, että ei tarvitse stressata työn sujumisesta ja lopputuloksen laadusta.

Toki jos työtä saa teetettyä tutuilla, on tilanne parempi; silloin saa ainakin jotain takeita työn laadulle.

[q]vaavu, 20.12.2005 15:26:
---
hardikaveri, 19.12.2005 12:16:
tämmöstä tää sit on..

Näin oman remontin läpikäyneenä voi sanoa, että ei kannata luottaa muihin kuin itseensä. Jos jonkun asian voi tehdä itse, se melkein kannattaa tehdä itse -- ei sen takia, että se tulisi halvemmaksi, vaan sen vuoksi, että ei tarvitse stressata työn sujumisesta ja lopputuloksen laadusta.

[/q]

onneksi tää on sillee toista kautta tuttu eli tiedän et on rehellinen ja osaava.. mut nää ainaiset duunarin aikataulut vaan ärsyttää..

"tehdään kun keretään"
"tuun joskus"
niin

kiva niin sanoo kun tuntiliksa on sen 100 eur :D

^ On on (paitsi olkkarista)

[q]ville, 19.12.2005 20:08:
Noin muutenkin tukholma on kyllä loistava sisustajan kaupunki. Liikkeitä on paljon, tarjontaa laidasta laitaan ja hintataso suomea edullisempi. Taitaa olla niin, että kyseisessä kaupungissa on sen verran massaa, että alhaisempi hintataso tuo volyymin kautta paremman tuloksen.
[/q]

Täällä kantsii käydä: http://www.designtorget.se/

tv.
R2D2

Joo pitää yrittää suojata tuo betoni ensi tilassa eli kunhan olen parantunut flunssasta.

[q]Kon-tiki, 3.1.2006 15:15:
Teetettiin keittiöremppa kirvesmiehellä, joka poisti keittiön ylä- ja alakaappien ns. välitilan vanhat kaakelit. Oltiin ajateltu välitilaan lasia, joka pitää tilata ihan viimeisenä lasiliikkeestä millilleen mittojen mukaan siinä vaiheessa, kun jokainen pöytätason pätkäkin on ensin paikoillaan. Eli kirvesmiehen ei edes pitänyt sitä lasia laittaa, ja nyt "raffi" välitila näyttääkin meistä vähän hyvältä.

Onko täällä ketään, joka olisi jättänyt välitilaa ihan vaan karkealle betonille? Onko se syytä tai pakko suojata jollakin suoja-aineella vai voiko jättää ihan silleen?
[/q]

Betoni imee kosteutta ellei sitä ole suojattu, eli tollasenaan en suosittelisi.

En tiedä miten betonin saa suojattua mutta kyllä se taatusti onnistuu kun betonista tehdään esim keittiötasoja tai vessan seiniä. Uskoisin, että lähin k-rauta osaa auttaa :)

[q]ville, 3.1.2006 18:44:
---
Kon-tiki, 3.1.2006 15:15:
Teetettiin keittiöremppa kirvesmiehellä, joka poisti keittiön ylä- ja alakaappien ns. välitilan vanhat kaakelit. Oltiin ajateltu välitilaan lasia, joka pitää tilata ihan viimeisenä lasiliikkeestä millilleen mittojen mukaan siinä vaiheessa, kun jokainen pöytätason pätkäkin on ensin paikoillaan. Eli kirvesmiehen ei edes pitänyt sitä lasia laittaa, ja nyt "raffi" välitila näyttääkin meistä vähän hyvältä.

Onko täällä ketään, joka olisi jättänyt välitilaa ihan vaan karkealle betonille? Onko se syytä tai pakko suojata jollakin suoja-aineella vai voiko jättää ihan silleen?

---

Betoni imee kosteutta ellei sitä ole suojattu, eli tollasenaan en suosittelisi.

En tiedä miten betonin saa suojattua mutta kyllä se taatusti onnistuu kun betonista tehdään esim keittiötasoja tai vessan seiniä. Uskoisin, että lähin k-rauta osaa auttaa :)
[/q]

Mitä haittaa jos betoni imee kosteutta? Suurin osa kerrostalojen seinistä (ei sisäseinät) ovat betonia, niiden päälle on vain vedetty kerros maalia. Suihkutiloissakaan ei laitettu betonin päälle muutakuin laatat, ennenkuin tuli vuonna 94 vai oliko 95 pakolliseksi märkätilojen vedeneristys. Joten ei luulisi olevan haittaa, jos seinän jättäisi ihan paljaaksi.. Korjatkaa, jos olen väärässä..

[q]Lauri, 3.1.2006 20:47:
Lasi on ikävä, jos siihen tulee esim. särö tai kolhu, joka heijastuu valosta.
[/q]

Karkaistun lasin suhteen tilanne on parempi, koska karkaistu lasi joko hajoaa kokonaan ihan tuhannen päreiksi, tai sitten pysyy ilman kolhuja.

Nimim. yritimme kerran leikata lasileikkurilla karkaistua lasia :)

[q]Greed, 3.1.2006 19:16:
Mitä haittaa jos betoni imee kosteutta? Suurin osa kerrostalojen seinistä (ei sisäseinät) ovat betonia, niiden päälle on vain vedetty kerros maalia. Suihkutiloissakaan ei laitettu betonin päälle muutakuin laatat, ennenkuin tuli vuonna 94 vai oliko 95 pakolliseksi märkätilojen vedeneristys. Joten ei luulisi olevan haittaa, jos seinän jättäisi ihan paljaaksi.. Korjatkaa, jos olen väärässä..
[/q]

Öhöm ... siis sisäseinät huoneissa ei ole kosteuden kanssa tekemisissä toisin kuin keittiössä jossa on paljon vesihöyryä sekä ihan vettä.

Lisäksi vessatiloissa on ne laaatat, jotka on vedenpitäviä. Saumat toki vähän vuotaa, mutta vesieristeet on nykyisin pakollisia. Jos niitä ei ole laittanut käy paskasti vakuutuksen kanssa jos tulee vahinko.

Lisäksi betoni toimii kapillaarina ts kosteus imeytyy betoniin ja nousee sitä pitkin ylöspäin. Tämä aiheuttaa betonin rapautumista.

Kosteusasioiden kanssa ei oikeesti kannata ottaa mallia siitä mitä on joskus tehty. Tämä maa on täynnä homekämppiä kun hommat on tehty just "vähän sinnepäin".

Nykyisin pitää olla uusissa asunnoissa vedeneritys myös tiskikoneen kohdalla. Lisäksi pitää olla kaukalo koneen alla tai vuototilanteessa vesi pitää olla johdettu paikkaan jossa se huomataan.

Lisäksi toi pelkkä betoni on oikeesti ruma jos se kastuu. Sitä voi itse miettiä miltä näyttää seinä, joka on täynnä kosteita länttejä.

[q]ville, 3.1.2006 19:48:
---
Greed, 3.1.2006 19:16:

---

Öhöm ... siis sisäseinät huoneissa ei ole kosteuden kanssa tekemisissä toisin kuin keittiössä jossa on paljon vesihöyryä sekä ihan vettä.

Lisäksi vessatiloissa on ne laaatat, jotka on vedenpitäviä. Saumat toki vähän vuotaa, mutta vesieristeet on nykyisin pakollisia. Jos niitä ei ole laittanut käy paskasti vakuutuksen kanssa jos tulee vahinko.

Lisäksi betoni toimii kapillaarina ts kosteus imeytyy betoniin ja nousee sitä pitkin ylöspäin. Tämä aiheuttaa betonin rapautumista.

Kosteusasioiden kanssa ei oikeesti kannata ottaa mallia siitä mitä on joskus tehty. Tämä maa on täynnä homekämppiä kun hommat on tehty just "vähän sinnepäin".

Nykyisin pitää olla uusissa asunnoissa vedeneritys myös tiskikoneen kohdalla. Lisäksi pitää olla kaukalo koneen alla tai vuototilanteessa vesi pitää olla johdettu paikkaan jossa se huomataan.

Lisäksi toi pelkkä betoni on oikeesti ruma jos se kastuu. Sitä voi itse miettiä miltä näyttää seinä, joka on täynnä kosteita länttejä.
[/q]

Betonin voi käsitellä vaikka primerilla, jolloin siihen saadaan pienimuotoinen kosteussulku. Mutta se ei poista betonin imemiskykyä rasvaa ja muuta värjäävää ainetta kohtaan.

Suosittelen vilpittömästi esim. porcellanato laattoja, jotka ovat käytännössä täysin imemättömiä. Vielä hommaa kalibroituna, niin saa ne asennettua puskusaumaan. Lasi on ikävä, jos siihen tulee esim. särö tai kolhu, joka heijastuu valosta.

Noita keittiön betonitasoja mietiskelin, ja käsittääkseni pintaan voisi vetää haluamansa kaltaisen kosteissa tiloissa kestävän lakan. Ei imedy pintaan enää rasvat ja nesteet. Luullakseni tiedän sen Deko-lehden tapauksen ja siellä oli tehty niin. Tai ainakin niin mulle kerrottiin.:)

[q]Lauri, 3.1.2006 20:47:
Betonin voi käsitellä vaikka primerilla, jolloin siihen saadaan pienimuotoinen kosteussulku. Mutta se ei poista betonin imemiskykyä rasvaa ja muuta värjäävää ainetta kohtaan.
[/q]

Materiaalin puhdistuksen helppous on itse asiassa yksi syy, miksi betoni voi olla aika vaikea materiaali välitilassa. Puhtaanapitäminen on nimittäin tärkeä juttu, koska keittiössä kuitenkin roiskuu ja sottaantuu. Erityisesti tämä koskee aluetta hellan ympäristössä, kun keitettäessä ja paistaessa rasvaa ja roiskeita lentelee ympäriinsä. Toinen vaikea paikka on pesualtaan luona.

Laatta tai lasi on sen verran tiivistä ja liukasta pintana, että sen saa helposti pyyhittyä rätillä ja puhdistusaineella. Betoni sen sijaan on huokoista tavaraa, joten sen puhtaanapitäminen on paljon vaikeampaa. Rätillä on vaikeampaa puhdistaa ei-sileää pintaa, ja lisäksi ilman kosteussuojaa rätin kosteus imeytyy huokoiseen materiaaliin. Harjaaminen saattaisi ehkä olla parempi keino, mutta siinä joutuu käyttämään vettä vielä enemmän.

Jos löydät jonkun päällysteen, joka tekee tuosta betonin pinnasta oikeasti sileämmän ja tiiviimmän, niin sitten betoni voisi toimia välitilamateriaalina. Jossain vanhassa deko-lehdessä oli esitelty keittiö, jossa asukas oli tehnyt itse betonista itselleen keittiön työtasot. Tasot oli jotenkin käsitelty niin, että materiaali oli tiiviin, kiiltävän ja pitävän näköistä. Mutta valitettavasti ko. remontoija ei suostunut paljastamaan tekniikkaansa lehdessä, vaikka sitä palautepalstallakin kyseltiin.

uusia tuulia..

keittiön ja makkarin väliin tuleekin PUNAISTA antiikki tiiltä ja laattoja ei laitetakkaan seinään vaan vedetää industrial fiilingin mukaan pelkkä betonirappaus kevyellä harjauksella.. kaikki tämä tehdään itse.. katotaan onnistuuko :(.. no onnistuu kun faija on kone :)

[q]Heavyweight JamMasta, 12.5.2006 14:39:
Putkiremontti on sitä kun uusitaan tarvittavat putket. Viemäri on osa
putkiremonttia vaan. Jos on käytetty muoviviemäriä aikonaan, niin
sitä ei uusita kun harvoin. Käyttövesiputket on yleensä ne mitkä
uusitaan.
[/q]

Aika rankka yleistys.

Vanhemmissa asuinnoissa on yleensä sekä viemärit että käyttövesiputket surkeassa kunnossa ja siten molemmat uusitaan kerralla. Uudemmissa asia saattaa olla toisin ja tällöin voidaan tehdä esim pelkkä käyttövesiputkien kunnostus.

[q]
Mä en tiedä miten sielläpäin noi tehdään, mut täällä tehdään aika hyvin
kyllä rempat ilman et tarvii uusia keittiön tai kylppärin. Enkä näe
edes välitöntä tarvetta uusimiselle, jos on uusi keittiö ja tarpeeksi
hyvässä kunnossa oleva kylppäri.
[/q]

Olisitkohan sotkenut tässä putkien pinnoituksen ja vaihdon?

Nykyisin on vaikka mitä menetelmiä, joilla pyritään tarjoamaan vaihtoehtoa perinteiselle linjasaneerauksella, jossa duunataan kaikki uusiksi metodilla: pommi sisällä ja tee uusiksi. Uusia menetelmiä on monia ja riippuen kohteesta putkia esim sukitetaan tai dakitetaan. Yksinkertaisesti voisi kuitenkin sanoa, että kyseessä on aina putkien pinnoittaminen.

IMO tuollaista pinnoitusta on turha lähteä vertaamaan perinteiseen linjasaneeraukseen, koska niissä haetaan aika eri asioita. Esim meillä alkaa perinteinen saneeraus ja syitä tähän on, että vessat on 50-luvun lopulta eli pieniä ja surkeasti suunniteltuja. Perinteisessä remontissa vessa räjäytetään kokonaan ja esim meillä vessaa laajennetaan ja sisus suunnitellaan paljon järkevämmin. Lisäksi tollaisessa remontissa saadaan kaikki taloyhtiön vesieristeet kerralla kuntoon. Usein tehdään myös selkeää varustetason nousua ja uusitaan myös sähköjä ja tehdään esim tietoliikennekaapelointia. Meillä samaan laitetaan vielä porraskäytävien täydellinen kunnostus ja mahdollisesti ikkunoiden korjaus.

Yksinkertaisesti voisi sanoa, että perinteinen remontti on kiinteistön pitkän linjan hoitoa, jossa laitetaan kerralla paljon kuntoon. Pinnoitus on siirtokorjausta, jolla ratkaistaan yksi kiinteistön ongelmakohta.

Erilaisista lähestymistavoista ja metodeista johtuen kustannukset on ihan erilaisia. Perinteinen remppa sen 500e/neliö ja pinnoitus ehkä 1/5 tästä. Toisaalta tulokset on myös täysin erilaisia: toisessa mitään ei näy päällepäin, toisessa kaikki saniteettitilat on uusittu.

Riippuu täysin kiinteistön iästä, vessojen kunnosta, kiinteistön maksukyvystä ja haluukkudesta sekä tavoitetasosta millainen putkiremontti kannattaa tehdä. Esim meidän taloyhtiössä yli 60% halusi tehdä vessaremontin, vessat olivat oikeasti ihan päin persettä suunniteltu ja sähköissä olisi uusimista. Tällaisessa tilanteessa pelkkä pinnoitus olisi ollut täysin väärä ratkaisu, joten remontti tehdään perinteisellä tavalla. Jos taas kiinteistö olisi ollut uusi ja tarpeena uusia vain putkia, olisi perinteinen remontti täysin väärä ratkaisu.

Keittiöllä ei ole käytännössä mitään tekemistä putkiremontin kanssa. Keittiöön tulee uusi hana ja putket, mutta putket vedetään vanhalle paikalle. Monessa yhtiössä homma selviää sillä, että muutama alakaappi pitää ottaa pois paikoiltaan ja laittaa takaisin kun homma on ohi.

O