Tuotantoeläinten kohtelu Suomessa - A-studio 28.11.
[q]hallucinogen, 28.11.2007 14:29:
Aika harvaa kiinnostaa sen possun tai lehmän elämä loppujen lopuksi. Mut niinhän se aina, että eriävät mielipiteet on niitä "olipas fiksuja" ;D.
[/q]
Kuittaus tuli lähinnä siitä että ihan selkeästi kiinnostaa kun keskustelukin oli käynnissä ja jengi oli äänestänytkin. Eli aika fiksu ja looginen kysymys tuo "ketä kiinnostaa" kun nähtävästi kiinnostaa.
Sen suhteen että pitäisikö sitä possua pistää huoletta suuhun vai miettiä mistä se tulee, niin salettiin löytyy eri mielipiteet (jo tuon kommentin perusteella). Mutta siihen en tuossa viitannut.
[q]
Itse aion katsoa tuon ohjelman ja ennakkoasenne on se, että siellä näytetään paria irvokasta kuvaa (tyyliä Kentucky Fried Cruelty) yksittäisistä kämmäilyistä ja sitten vaahdotaan sen jälkeen kuinka tehomaatalous on saatanasta ja lihan syöminen ylipäätänsä on epäeettistä.
[/q]
Kyllähän dokkareihin aina pitää suhtautua kriittisesti. Mutta kyllä ainakin itse pidän tehomaataloutta aika rumana katseltavana. Siitä on mustit ja mansikit kaukana:/ Veikkaan että aika moni sellainen joka ei ole nähnyt, järkyttyy siitä kun näkee miten se makkara ihan oikeesti päätyy sinne leivän päälle. Mutta tavallaan hyvä niin.
Kyllä se on ihan tervettä tiedostaa mistä ruoka tulee ja millaisista olosuhteista jotta voi valintansa tehdä faktojen pohjalta, sen sijaan että pitää vaaleanpuhaisia laseja päässä ja leikkii että maito tulee maitotehtaasta ja makkara makkaratehtaasta.
Toivotaan mahdollisimman totuudenmukaista ja mielenkiintoista dokkaria, ilman turhia ylilyöntejä.
Niin no jokainen joka haluaa olla sokea ja vielä lesoilla sillä niin siitä vaan. :D
Turha meidän lihapäiden on väittää vastaan siinä asiassa että lihan tuotanto kuluttaa resursseja joita voisi käyttää ihmisten suoraan ruokintaan. Energiaa siirtyy trofiatasolta toisella n. 8-12%.
Mutta minäpä olenkin julma peto joka syö kaikkea mikä karkuun juoksee (lapset, torakat, koirat, rotat) enkä välitä ihmiskunnasta paskaakaan, lihaa se on ihmisenkin liha. Itse olemme itsemme tähän jamaan ajaneet, nälänhätää ei ole olemassa, on vain laji joka elää yli resurssiensa. Julmaa mutta totta ja liittyy suoraan noihin lehmiin ja possuihin.
Tiedostan mutta en toimi sen mukaisesti, vielä.
Söin tänään sikaa! Oli aika vitun hyvää! *possu**kuolaa**slurps*
[q]ezzy, 28.11.2007 12:06:
---
Sä syöt sen eläimen ja sit kiinnostaa sen elämä. En vaan voi käsittää tuota :)
[/q]
On siis vaikeaa ymmärtää, että joku voisi arvostaa eläintä ja haluta, että se saa elää kärsimyksettömän elämän, vaikka päätyisikin pataan? Ehkä vika löytyy nyt omasta käsityskyvystäsi.
[q]ezzy, 28.11.2007 10:48:
Voi luoja, ketä oikeasti kiinnostaa...
[/q]
Minua.
Ja itse aiheeseen, olen kasvissyöjä eettisistä syistä joten mielipide lienee aika selvä. Tehomaatalous ei minusta ainoastaan ole epäeettistä vaan myös äärimmäisen epäekologista ja kuluttaa uskomattomat määrät resursseja. Suomen metaanipäästöistä reilu kolmannes on peräisin karjataloudesta.
[q]phanatic, 28.11.2007 15:19:
---
ezzy, 28.11.2007 12:06:
---
Sä syöt sen eläimen ja sit kiinnostaa sen elämä. En vaan voi käsittää tuota :)
---
On siis vaikeaa ymmärtää, että joku voisi arvostaa eläintä ja haluta, että se saa elää kärsimyksettömän elämän, vaikka päätyisikin pataan? Ehkä vika löytyy nyt omasta käsityskyvystäsi.
[/q]
Toki on. En muuta väittänytkään, kuten sanoinkin.
Eiköhän joku koiran elävältä keittäminen eroa aika paljon siitä että jollain kanalla ei ole normien mukaisesti elintilaa. Ensimmäinen on eläinrääkkäystä ja jälkimmäinen ei.
[q]ratsastuskoulu, 28.11.2007 15:40:
Eiköhän joku koiran elävältä keittäminen eroa aika paljon siitä että jollain kanalla ei ole normien mukaisesti elintilaa. Ensimmäinen on eläinrääkkäystä ja jälkimmäinen ei.
[/q]
Ai kuolintapa voi olla eläinrääkkäystä mutta elinolosuhteet ei voi sitä olla? Vai mitä tuolla haet takaa?
Miksi niitä normeja sitten kanojen elintiloille asetetaan?
[q]spoinkel, 28.11.2007 13:02:
Ottaen huomioon, että ohjelma koskee Suomea ja koiria täällä tuskin kovin äkkiä ruvetaan safkaamaan, tuo koirakortti vaikuttaa lähinnä eläinkunnan Hitler-kortilta.
[/q]
Ei ollut kyse ohjelmasta, vaan siitä, että heppu sanoi sille olevan aivan sama mitä eläimelle käy ennen kuin joutuu lautaselle. Halusin vaan vetää mukaan äärimmäisen esimerkin testatakseni onko asia todella aivan sama.
Ja mulle ainakaan tossa koreajutussa ei ole ponttina se että omg ne syö koiria, vaan se, että ne keittää nisäkkäitä elävältä.
[q]JussiS, 28.11.2007 14:38:
---
hallucinogen, 28.11.2007 14:29:
Itse aion katsoa tuon ohjelman ja ennakkoasenne on se, että siellä näytetään paria irvokasta kuvaa (tyyliä Kentucky Fried Cruelty) yksittäisistä kämmäilyistä ja sitten vaahdotaan sen jälkeen kuinka tehomaatalous on saatanasta ja lihan syöminen ylipäätänsä on epäeettistä.
---
Samaa pelkään myös, eli yksittäiset selkeät eläinrääkkäystapaukset maalataan koko tuotannon tasoksi. Tätähän mm. Animalia on käyttänyt tehokkaasti kampanjoissaan. A-Studio noin yleensä on suhteellisen laadukasta dokkaria, joten sinänsä toivoisin ettei näin olisi.
[/q]
hmm... tota on aika vaikee sanoo jollei tosta omaa jonkilaista tilastoa. Siihenkin taas vaikuttaa se minkä tilaston tekijä kokee eläinrääkkäykseks, eli jos ton tekis esim hallucinogen ja ezzy niin tulokset ois varmasti aivan erilaisia kun jos pupuankka jä mä tehtäis kenttätutkimusta.
Veikkaisin kans, että tässä aiheessa niin kuin monessa muussa riippumaton tutkimus julistetaan hölynpölyks, koska ei oo industry funded.. ja on just... riippumaton..
[q]ratsastuskoulu, 28.11.2007 15:40:
[/q]
Eli sua siis kuitenkin kiinnostaa sen verran, että et halua että eläintä rääkätään ennen kuin se päätyy sun lautaselle?
Sithän me ollaan periaatteista ihan samaa mieltä, aste-ero on vaan siinä, mitä kukin rääkkäyksenä pitää. :)
[q]029, 28.11.2007 16:01:
hmm... tota on aika vaikee sanoo jollei tosta omaa jonkilaista tilastoa. Siihenkin taas vaikuttaa se minkä tilaston tekijä kokee eläinrääkkäykseks, eli jos ton tekis esim hallucinogen ja ezzy niin tulokset ois varmasti aivan erilaisia kun jos pupuankka jä mä tehtäis kenttätutkimusta.
Veikkaisin kans, että tässä aiheessa niin kuin monessa muussa riippumaton tutkimus julistetaan hölynpölyks, koska ei oo industry funded.. ja on just... riippumaton..
[/q]
Eiköhän nuo ole aika tarkkaan laissa ja säädöksissä määritelty missä olosuhteissa eläimiä saa pitää. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettäkö kaikki näitä säädöksiä noudattaisivat, muttei myöskään sitä, etteikö suurin osa noudattaisi. Tämä ei myöskään tarkoita sitä etteikö osassa säädöksiä olisi parantamisen varaa, mutta mielestäni EU:ssa on pyritty aika vahvasti järkevään tuotantoeläinten kohteluun.
[q]spoinkel, 28.11.2007 13:02:
---
Tyranoid, 28.11.2007 12:50:
---
ratsastuskoulu, 28.11.2007 12:36:
Ihan samaa ajattelen :D Mulle on ihan sama mitä sillä tehdään ennen sitä kun lautaselle päätyy..
---
Eli olisit valmis esim. laillistamaan Suomessa korealaistyyppisen koiranvalmistuksen, jossa eläin keitetään elävänä koska adrenaliinin uskotaan parantavan lihan makua?
---
Ottaen huomioon, että ohjelma koskee Suomea ja koiria täällä tuskin kovin äkkiä ruvetaan safkaamaan, tuo koirakortti vaikuttaa lähinnä eläinkunnan Hitler-kortilta. Ja onko pitkitetty tappaminen hyväksyttävämpää, jos se kuuluu uskontoon? (esim. veren laskeminen rituaaliteurastuksessa)
[/q]
Hmm mä en nää asiaa noin. Mun mielestä eläimiä ei voi arvotella toisiaan paremmiks niin kui koiran tappaminen ois yhtään sen pahempi asia kun jonkin toisen lajin mitä on vaan satuttu pitään koko sen elämä karsinassa?
Mun mielestä toi vaikuttaa enemmän eläinkunnan hitler kortilta et on enemmän ok syödä sellasta lajia joka on alistettu orjuuteen. Ihan niinku ne lehmät ois sen takia huonompia koska ne on ollu vankeudessa ja sen takia ois ok syöd niitä kun ne on kärsiny ja eläny hirveen elämän... ...ei mun mielestä ainakaan.
Eikö toi oo periaateessa kipeempi asia kun että söis koiraa jota on rakastettu ja jolle on annettu koti?
Mut pointtina vaan, et ehkä jengi on ns. turtunu tohon ajatukseen että tuhansia lehmiä kuolee päivässä niin se ei sen takia herätä samanlaista tunnereaktioo kun että jos joku paistais naapurin kissan tai koiran - jotka on taatusti eläny mukavammissa oloissa kun tehotuotetut lajikkeet.
Sinänsä aika absurdia.. . ja mun mielestä ajattelematonta
En omista töllöä, mutta aihe vähän kiinnostaisi. Jos joku siis pystyy tämän nauhoittamaan kätevästi ilman vaivalloista säätämistä, niin olisin eri kiitollinen.
[pieni](Itse voisin maksaa lihapaketista helposti vaikka kolminkertaisen hinnan, jos pystyisin jotenkin täysin vakuuttumaan siitä, että ko. elukkaa on kohdeltu kunnolla. Nykyisellään jää lihapaketit ostamatta.)[/pieni]
[q]JussiS, 28.11.2007 16:07:
---
029, 28.11.2007 16:01:
---
Eiköhän nuo ole aika tarkkaan laissa ja säädöksissä määritelty missä olosuhteissa eläimiä saa pitää. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, ettäkö kaikki näitä säädöksiä noudattaisivat, muttei myöskään sitä, etteikö suurin osa noudattaisi. Tämä ei myöskään tarkoita sitä etteikö osassa säädöksiä olisi parantamisen varaa, mutta mielestäni EU:ssa on pyritty aika vahvasti järkevään tuotantoeläinten kohteluun.
[/q]
Joo, pointtina oli siis se, että millä kriteereillä määritellään rääkkäys / kärsimys.
Ei se oo ongelma mitä laissa lukee, vaan se mitä joku oikeasti tuntee kenet teljetään kahleissa valuttamaan viimeset pisaransa maitoa toisten juotavaks ja antaan jälkikasvunsa samaan junaan ja sen lisäks elään ilmapiirissä jossa jokapäivä joku kuolee nälkäisen ihmisen puolesta.
Toikin on ihan tieto että eläimet aistii asiat paremmin kun ihmiset. Voi vaan kuvitella miten joku joka pääasiassa tuntee eikä ajattele kokee tollasen tilan mistä roudataan väkee paloiks liukuhihnalla.
...esim.
millä tollasen määrittelee ja vois aatella et toi on aika yksilökohtasta miten kukakin lehmä ton tilanteen kokee...
[q]Juhgu, 28.11.2007 16:21:
En omista töllöä, mutta aihe vähän kiinnostaisi. Jos joku siis pystyy tämän nauhoittamaan kätevästi ilman vaivalloista säätämistä, niin olisin eri kiitollinen.
[/q]
Löytyy Yle Areenalta lähetyksen jälkeen: http://areena.yle.fi//
Jees, tästä on muistaakseni keskusteltu täällä ennenkin kiinalaisen kettufarmin elävältänylkemisvideoiden innoittamina.
Pitää katsoa toi dokkari, mutta musta tuntuu kuitenkin että Suomessa eläinten olot on aika kohtuulliset - ellei jopa hyvät - verrattuna moneen muuhun maahan. Onhan noissa mestoissa varmasti jengiä joilla palaa käpy kanojen kotkotukseen tai elukoiden vastaanhavitteluun kun niitä pitäs liikutella ja sitten kun pomon silmä välttää niin otetaan vähän kanaa siivistä ja paiskotaan seinään. Mutta enemmän noi on varmaan yksittäistapauksia kun systemaattista eläinrääkkäystä. Tollaset rääkkäjät voitais parin maksakoukun jälkeen ohjata muihin ammatteihin, esim. kyynelkaasuttamaan ja hakkaamaan tägejä piirtäviä kersoja pois metrotunneleista.
Täällä osa olikin jo nostamassa vegelöpinöitä pintaan ja paheksumassa epäsuorasti lihansyöntiä. Toivottavasti ette sit joskus tulevaisuudessa kiellä kersoiltanne lihan- tai eläintuotteiden syöntiä omien näkemystenne takia.
[q]Tyranoid, 28.11.2007 16:24:
---
Löytyy Yle Areenalta lähetyksen jälkeen: http://areena.yle.fi//[/q]
Kappas. Kiitosta!
[q]alek száhala, 28.11.2007 16:25:
Pitää katsoa toi dokkari, mutta musta tuntuu kuitenkin että Suomessa eläinten olot on aika kohtuulliset - ellei jopa hyvät - verrattuna moneen muuhun maahan. [/q]
Hyvin todennäköisesti onkin, mut siitä voi sit olla montaa mieltä, että onko Suomessakaan niiden elämä millään tapaa elämisen arvoista, ja just vaikka jotkut teurastusmetodit, että miten se listiminen oikeasti sit tapahtuu. Esim. meitsiä tämä dokkari kiinnostaa siksi, että mulla ei oikeasti ole hajuakaan, ja vaikka varmaan vähän kaunistellen jotku teurastamot tälläisissä esiintyvät, niin tuurilla tästä ohjelmasta voi saada jotain osviittaa.
[q]Toivottavasti ette sit joskus tulevaisuudessa kiellä kersoiltanne lihan- tai eläintuotteiden syöntiä omien näkemystenne takia.[/q]
Kyllähän esim. vahvasti uskonnolliset vanhemmatkin antavat aina lapsensa pienestä lähtien päättää omat uskomuksensa... eiku.
TV1 28.11.2007 klo 21:05 - 21:40
A-studio esittää järkyttävät kuvat tuotantoeläinten kohtelusta Suomessa.
Studiossa Elintarviketurvallisuusviraston pääjohtaja Jaana Husu-Kallio ja
eläinetiikan tutkija Elisa Aaltola
Kannattaa katsoa!