Tuotantoeläinten kohtelu Suomessa - A-studio 28.11.

Back to yleinen keskustelu O

[q]Juhgu, 28.11.2007 20:53:
Juu, teki vaan mieli kommentoida kun nykyisin näyttää olevan aika monilla sellainen käsitys, että nälänhätä poistetaan klikkaamalla facebookissa "click to help" -appia
[/q]

Tämän ohjelman nähtyäni aion itse ainakin parantaa omaatuntoani (ja maailmaa, koska maailma, se olen minä) joinaamalla Facebookissa kaikkin mahdollisiin "lopettakaa eläinten kidutus" -kampanjoihin. Invaan samalla teidät kaikki! Jos ette tee samoin, olette huonoja ihmisiä. *sormi*

Mulla on muuten iso koivuklapi messis kun oon kalassa ja arvaattekos mitä sillä tehdään?

Itse ohjelmasta tähän mennessä (aloitin katselun vähän myöhässä) Niin Oikeutta eläimille -järjestön matsku ei EHKÄ ole kaikkein luotettavinta.

[q]hallucinogen, 28.11.2007 21:30:
Itse ohjelmasta tähän mennessä (aloitin katselun vähän myöhässä) Niin Oikeutta eläimille -järjestön matkus ei EHKÄ ole kaikkein luotettavinta.
[/q]

Joo, videot ovat varmasti feikattuja. Ja A-studion näyttämät tilastot ovat myös hippivegaanien keksimää huuhaata.

[q]Android, 28.11.2007 21:32:
Joo, videot ovat varmasti feikattuja. Ja A-studion näyttämät tilastot ovat myös hippivegaanien keksimää huuhaata.
[/q]
Olet siis sitä mieltä, että niitä ei ole tehty oma agenda mielessä? Oli aika leikattu siten, että "raakuus" tulee esille. Tosin kuten sanoin, näin ehkä vaan osan kun pamahdin 5min myöhässä tv:n ääreen. Kuitenkin se mitä näin niin oli kyllä KFC matskua ja Oikeutta eläimille tuskin on kovin puolueeton järjestö. Tämä ei kuitenkaan poista sitä, että väärinkäytöksiä ei olis vaan, että tuossa koitetaan leimata koko lihatalous.

[q]hallucinogen, 28.11.2007 21:39:
---
Android, 28.11.2007 21:32:

---

Olet siis sitä mieltä, että niitä ei ole tehty oma agenda mielessä? Oli aika leikattu siten, että "raakuus" tulee esille.
[/q]

Tottakai on oma agenda; tuoda esille eläinrääkkäystä jota A-studion tilastojen mukaan vuotena 2006 tapahtui esim. 35% kaikissa sikaloissa. Yksittäistapauksia? Yeah right. Mitenköhän en ole yhtään yllättynyt siitä että kasvattajat eivät halua päästää tarkastajia katsomaan tiloja ilman että ilmoitetaan siitä etukäteen.

[q]
Oikeutta eläimille tuskin on kovin puolueeton järjestö.
[/q]

Se on aivan samantekevää. Pointti on se että eläinrikkomuksia tapahtuu laajasti. Eviran edustaja oli yhtä puolueellinen elinkeinon puolustajana siinä A-studiossa.

[q]
Tämä ei kuitenkaan poista sitä, että väärinkäytöksiä ei olis vaan, että tuossa koitetaan leimata koko lihatalous.
[/q]

Koko lihatalous on eettisesti vastenmielinen, riippumatta siitä tapahtuuko lain määrittämiä eläinsuojelurikkomuksia vai ei. Minulle laki ei ole mikään moraalinen auktoriteetti. Eläinten hyväksikäyttö on yhtä "väärinkäyttöä" koko homma.

Tehotuotanto on eläimien Holocaust.

[q]hallucinogen, 28.11.2007 21:39:
---
Android, 28.11.2007 21:32:

---

Olet siis sitä mieltä, että niitä ei ole tehty oma agenda mielessä? Oli aika leikattu siten, että "raakuus" tulee esille. Tosin kuten sanoin, näin ehkä vaan osan kun pamahdin 5min myöhässä tv:n ääreen. Kuitenkin se mitä näin niin oli kyllä KFC matskua ja Oikeutta eläimille tuskin on kovin puolueeton järjestö. Tämä ei kuitenkaan poista sitä, että väärinkäytöksiä ei olis vaan, että tuossa koitetaan leimata koko lihatalous.
[/q]

No kenen nauhat sulle kelpaisi? Ei kai voi olettaa että mikään ihmisen viestimä olisi luotettavaa.
Ja tuossahan ei nyt todellakaan koitettu leimata koko lihataloutta, kuten jo ohjelman alussa mainittiin (et tainnut nähdä).

Mun ei sinänsä tarvis nähdä noita "väärinkäytöksiä" perustellakseni itselleni kasvisyöntiä. Noi lakien mukaiset elinolot on jo riittävän julmat ja surkeat, enkä halua olla mukana tukemassa moista toimintaa.

[q]Android, 28.11.2007 21:46:
Tottakai on oma agenda; tuoda esille eläinrääkkäystä jota A-studion tilastojen mukaan vuotena 2006 tapahtui esim. 35% kaikissa sikaloissa. Yksittäistapauksia? Yeah right. Mitenköhän en ole yhtään yllättynyt siitä että kasvattajat eivät halua päästää tarkastajia katsomaan tiloja ilman että ilmoitetaan siitä etukäteen.

---

Koko lihatalous on eettisesti vastenmielinen, riippumatta siitä tapahtuuko lain määrittämiä eläinsuojelurikkomuksia vai ei. Minulle laki ei ole mikään moraalinen auktoriteetti. Eläinten hyväksikäyttö on yhtä "väärinkäyttöä" koko homma.

Tehotuotanto on eläimien Holocaust.
[/q]
Näissä nousseissa rikkomuksissa ei käynyt lainkaan esille laajuutta taikka, ett äoliko lain kirjain tiukentunut ja jäänyt sitten kasvattajilta noudattamatta tiedot puutteen taikka välinpitämättömyyden takia. Haastattelussahan myös todettiin, että kuinka kasvattajat välittävät eläimistään mutta se tuskin kelpaa mihinkään.

Mitä tehotuotantoon tulee niin varmaan tuskin tarvii vastailla.

[q]Juki54,
No kenen nauhat sulle kelpaisi? [/q]

En tunne henkilöä, mutta vastaavan ajatusmaailman omaavat ihmiset preferoivat tod.näk. esimerkiksi niitä "nauhoja", joissa herttaisesti hymyilevä herra Snellman pyörittelee pikkupikkutehtaassaan ihanaa maksapasteijaa (tv-mainos), siipikarjatilan portin päällä olevassa kyltissä söpö keltainen pääsiäistipu sanoo "Täällä vartioin minä" (lehtimainos) tai kylmissään värjöttelevä possu raakkuu joulun alla "Syökää kanaa" (tv-mainos). Ja ne kaupan kylmäaltaan vaaleanpunaiset suikaleet muovipussissaan on samaa ihmistyyppiä silmälläpitäen ristitty eufemistisesti "pizzasuikaleiksi". Siis ei esim. sian selluliitiksi.

Semmoisista nauhoista ne suomalaiset tykkää.

[q]hallucinogen, 28.11.2007 21:53:
Haastattelussahan myös todettiin, että kuinka kasvattajat välittävät eläimistään mutta se tuskin kelpaa mihinkään.
[/q]

Jep. Olen täysin vakuuttunut siitä, että ihmiset jotka pitävät eläimiä vangittuina, kärsimässä olosuhteissa joissa pahimpia rikollisiakaan ei pidetä jonka jälkeen teloittavat nämä eläimet välittävät eläimistä. Oikeita eläinystäviä, etten sanoisi.

Tätä ohjelmaa oli mainostettu kaikenlaisilla foorumilla ja sosiaalisissa verkostoissa meiningillä "tämä muuttaa tietoisuutenne". Nyt kun ohjelma on nähty, ja tietoisuus lisääntynyt, niin kiinnostaisi tietää, että mitä konkreettisia toimia meiltä yksilöiltä nyt odotetaan?

Tietysti mietityttää sikaloiden ja vastaavien kunto, kun kuvissa nähty voi jo vaikuttaa hygieniaan ja pahimmillaan levittää tauteja. Eikä oo kivaa kun possulla ei oo kivaa. Mutta entäs nyt? Pitäisikö jättää jonkun valmistajan tuotteet hyllylle? Pitäisikö lopettaa lihansyönti kokonaan? Olenko huono ihminen, jos laitan vielä huomenna aamullakin kinkkua leivän päälle?

[q]spoinkel, 28.11.2007 22:13:
Tätä ohjelmaa oli mainostettu kaikenlaisilla foorumilla ja sosiaalisissa verkostoissa meiningillä "tämä muuttaa tietoisuutenne". Nyt kun ohjelma on nähty, ja tietoisuus lisääntynyt, niin kiinnostaisi tietää, että mitä konkreettisia toimia meiltä yksilöiltä nyt odotetaan?

Tietysti mietityttää sikaloiden ja vastaavien kunto, kun kuvissa nähty voi jo vaikuttaa hygieniaan ja pahimmillaan levittää tauteja. Eikä oo kivaa kun possulla ei oo kivaa. Mutta entäs nyt? Pitäisikö jättää jonkun valmistajan tuotteet hyllylle? Pitäisikö lopettaa lihansyönti kokonaan? Olenko huono ihminen, jos laitan vielä huomenna aamullakin kinkkua leivän päälle?
[/q]

Mitä sinun omatunto sanoo huomenaamulla. Minulla se on hyvä, kun kaupanhyllyltä löytyi luomulihaa. Konkreettista toimintaa on mun mielestä valinta ostostilanteessa. Pitäisi myös vaatia enemmän luomulihatuotteita. Yritin pidemmän ajan olla kasvissyöjä, mutta vatsani oli eri mieltä. Elimistöni vaatii lihaa. Oli muuten järkyttävää käydä tuotantokanalassa ja broilerkasvattamossa.

[q]spoinkel, 28.11.2007 22:13:
[/q]

Ei kukaan sitä vastausta sinulle anna. Kyse on siitä mitä itse koet eettisesti ja moraalisesti hyväksyttävänä. Itse tein aikoja sitten päätöksen lopettaa lihansyönnin, ei siksi että lihansyönti kaikissa tilanteissa minusta on väärin, vaan siksi että vastustan järjestelmällistä tappamista ja hyväksikäyttöä. Mitään ihmistä tai eläintä ei tulisi tappaa tai kiduttaa ainoastaan koska minä haluan mielihyvää. Tykkään lihan mausta, mutta se ei minulle riitä syyksi tappamaan. Söisin lihaa ainoastaan jos ei olisi mitään muuta vaihtoehtoa. Vaihtoehtoja meillä on, ja se on sitten sinusta kiinni minkä vaihtoehdon koet oikeaksi tai vääräksi.

[q]Juki54, 28.11.2007 21:48:
No kenen nauhat sulle kelpaisi?
[/q]
En ole vielä katsonut ohjelmaa, mutta jos kyseessä tosissaan oli oikeutta eläimille-järjestön nauhat, niin niistä suurin osa on kuvaa ulkomaisesta eläinrääkkäyksestä, jolla ei ole _mitään_ tekemistä karjankasvatuksen kanssa.

Täytyypä huomenna väijyä tuo ohjelma, ja antaa palautetta sen jälkeen.

[q]JussiS, 28.11.2007 22:28:
---
Juki54, 28.11.2007 21:48:
No kenen nauhat sulle kelpaisi?

---

En ole vielä katsonut ohjelmaa, mutta jos kyseessä tosissaan oli oikeutta eläimille-järjestön nauhat, niin niistä suurin osa on kuvaa ulkomaisesta eläinrääkkäyksestä, jolla ei ole _mitään_ tekemistä karjankasvatuksen kanssa.

[/q]

Niin, ei tossa mistään muualta näytetty kuvaa kuin sikaloista ja kanaloista, ei siis mitään satunnaisia rääkkäystapauksia sieltä täältä.

[q]JussiS, 28.11.2007 22:28:
[/q]

Kerro ihmeessä lissä näistä nauhoista kun kerran näytät tietävän niistä niin paljon (edes katsomatta niitä saati ohjelmaa).

Todistustaakka on nyt sinulla näyttää että nämä nauhat kuvaavat "ulkomaalaista eläinrääkkäystä" eivätkä suomalaisia kanaloita ja sikaloita.

[q]niomic, 28.11.2007 19:54:
Koirat on meilläpäin jalostettu ihmisen kumppaniksi ja mansikit safkaks.
[/q]

Näin meillä. En muista oliko Thaimaassa vai Laosissa, mutta yhdessä vuoristokylässä törmäsimme useampaan kolmejalkaiseen koiraan. Ensin luulimme, että jalat oli vammautumisen tms. takia poistettu, mutta selvisikin että ne oli pahimpaan pula-aikaan syöty. Siis ihminen syönyt. Tästäkin huolimatta koirat pysyivät kylässä täysin vapaana ja iloisesti häntää heiluttaen. Harmittaa etten hämmästykseltäni tajunnut ottaa kuvaa. Mielestäni oiva osoitus siitä, että ihminenkin on pohjimmiltaan eläin ja loppujen lopuksi tekee lähes mitä vain selvitäkseen hengissä. Se kenelle tämä tuli yllätyksenä, ottakoon pussin pois päästään. Vaihtoehtoja lihalle on, mutta kaikille/monille heinä ei käy.

[q]vedetään quoteilla päin **ttua ja rakennetaan sen perusteella hirveet whinet.[/q]

Jep. Tuosta vaan seuraavaksi ^

Se on mun mielestä hupaisaa kuinka monet ovat "ottaneet valtaisan evolutiivisen harppauksen pois ruokaketjusta" tai ainakin sen huipulta ja syyllistävät oikeaoppisina meitä muita "jälkeenjääneitä" aivan kuin ristiretkellä olisivat. Väitteet siitä että tuolla tempulla pelastettaisiin maailma, tai ainakin osa siitä ja että pienikin teko vaikuttaa on mielestäni henkistä housuun kusemista.

Olleellisempaa mielipidettä:

Elintarviketeollisuuden vaikeuksia ei voi laittaa lihansyöjien piikkiin. Jos vielä kaiken maailman mustamaalauksilla ajetaan ala entistä suurempaan ahdinkoon, suuri osa lihatiloista lopettaa. Tämä ei tarkoita että lihan syönti loppuisi kuin seinään, vaan lihaa tuotaisiin todennäköisesti yhä enemmän Brasiliasta. Kaikille on varmasti selvää mitkä ympäristövaikutukset tuolla olisi ja että mitkä olot karjalla on Brasialialaisella tilalla. Kaikista suurimman palveluksen vegaanit tekisivät niin, että ostaisivat suuret määrät luomulihaa ja antaisivat sen vaikka kodittomille. Luomulihan tuottaminen tulisi kannattavemmaksi ja nälässä olevat saisivat ruokaa. Eikös tämä ole juuri sitä Disney World -illuusiota mitä haetaan takaa? Vapaapäivät voisi viettää vaikka talkoohommissa laajentamassa navettaa jossain landella.

Forumhyeenoille tiedoksi: En vihaa eläimiä, lajittelen jätteeni, pidän autolla ajon niin pienenä kuin mahdollista ja olen mukana tuottamassa huomattavaa määrää kotimaista biopolttoainetta. Olen kuitenkin inhorealisti ja uskon, että koko maailma on jo menossa totaalisesti päin *ittua ehkä vielä meidän elinaikana, mikä olisi meille ihan oikein. *kasahymiöitä*

[q]Android, 28.11.2007 22:24:
Ei kukaan sitä vastausta sinulle anna. Kyse on siitä mitä itse koet eettisesti ja moraalisesti hyväksyttävänä. Itse tein aikoja sitten päätöksen lopettaa lihansyönnin, ei siksi että lihansyönti kaikissa tilanteissa minusta on väärin, vaan siksi että vastustan järjestelmällistä tappamista ja hyväksikäyttöä. Mitään ihmistä tai eläintä ei tulisi tappaa tai kiduttaa ainoastaan koska minä haluan mielihyvää. Tykkään lihan mausta, mutta se ei minulle riitä syyksi tappamaan. Söisin lihaa ainoastaan jos ei olisi mitään muuta vaihtoehtoa. Vaihtoehtoja meillä on, ja se on sitten sinusta kiinni minkä vaihtoehdon koet oikeaksi tai vääräksi.
[/q]
Kuten sanoin, mulla on iso klapi messissä ja otan kalan niskasta kiinni ja paukutan sen hengiltä, ei tuota mitään omantunnon tuskia. Olen myös maalta kotoisin ja siellä 20 vuotta asunut ja nähnyt miten se minun ruoka elää ja tuotetaan. Mun mielestä lihataloudessa ei ole mitään erikoista, se on normaalia. Ihminen käyttää eläimiä ruuakseen ja siinä se. Ongelma tuntuu enemmän olevan se, että ihminen erkaantuu omasta ravinnon lähteestään ja olettaa sen tulevan marketista. Minua ei tämä dokkari hetkauttanut mihinkään eikä myöskään avannut sen enempää silmiä.

[q]Android, 28.11.2007 22:33:
Kerro ihmeessä lissä näistä nauhoista kun kerran näytät tietävän niistä niin paljon (edes katsomatta niitä saati ohjelmaa).

Todistustaakka on nyt sinulla näyttää että nämä nauhat kuvaavat "ulkomaalaista eläinrääkkäystä" eivätkä suomalaisia kanaloita ja sikaloita.
[/q]
Oikeutta eläimille käyttää videomateriaalinaan emojärjestönsä PETA:n videomateriaalia: http://www.peta.org/mc/index.asp

Suomalaisilta sivuilta ei ikävä kyllä löydy videokuvaa, vaan valokuvia. Melko suomalaista maisemaa noissa...
http://www.oikeuttaelaimille.net/www/index.ph?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=98

Tässä Penn & Tellerin reportaasi PETA-organisaatiosta. Melko mielenkiintoista faktaa, vaikka viihteeksi on käännettykin.

[q]JussiS, 28.11.2007 22:51:
---
Android, 28.11.2007 22:33:

---

Oikeutta eläimille käyttää videomateriaalinaan emojärjestönsä PETA:n videomateriaalia: http://www.peta.org/mc/index.asp

Suomalaisilta sivuilta ei ikävä kyllä löydy videokuvaa, vaan valokuvia. Melko suomalaista maisemaa noissa...
http://www.oikeuttaelaimille.net/www/index.ph?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=98

Tässä Penn & Tellerin reportaasi PETA-organisaatiosta. Melko mielenkiintoista faktaa, vaikka viihteeksi on käännettykin.
[/q]

Nämä eivät mitenkään liity A-studiossa näytettyihin nauhoihin saati tilastoihin

TV1 28.11.2007 klo 21:05 - 21:40

A-studio esittää järkyttävät kuvat tuotantoeläinten kohtelusta Suomessa.
Studiossa Elintarviketurvallisuusviraston pääjohtaja Jaana Husu-Kallio ja
eläinetiikan tutkija Elisa Aaltola

Kannattaa katsoa!

O