Tuotantoeläinten kohtelu Suomessa - A-studio 28.11.

Back to yleinen keskustelu O

[q]alek száhala, 28.11.2007 16:43:
---
Muistaakseni joskus näin jossain ohjelmassa, että ainakin lehmät teurastetaan pistämällä sähköö päähän. Sit jos meni vituiks ni ne käytti jotain pulttipistoolia tjsp., joka veti eläimeltä tajun pois (ts. kova isku päähän). En sit tiiä miten noi pienemmät vipeltäjät pistetään murekkeiks.
[/q]

Mä oon taas kuullu jotain kammotarinoita siitä, että jos meni vituiks ni loppuprosessin ajan lehmä sai olla tajuissaan niin kauan kuin henki pihisi. Ja prosessihan siis on kohtuu brutsku. Mut toi "tieto" taas ei ollu mistään lähteestä, mihin vois luottaa pätkän vertaa.

[q]alek száhala, 28.11.2007 16:43:
Muistaakseni joskus näin jossain ohjelmassa, että ainakin lehmät teurastetaan pistämällä sähköö päähän. Sit jos meni vituiks ni ne käytti jotain pulttipistoolia tjsp., joka veti eläimeltä tajun pois (ts. kova isku päähän). En sit tiiä miten noi pienemmät vipeltäjät pistetään murekkeiks.
[/q]

Hiilidioksidi, sähkö ja pulttipyssy taitavat olla Suomessa yleisimmät teurastusmetodit.

Mielestäni tehotuotannossa suurimmat ongelmat löytyvät eläimen elämästä, ei sen kuolemasta.

edit: Vai olikos se sittenkin hiilimonoksidi eli häkä...? Sama vaikutus kuitenkin.

[q]Tyranoid, 28.11.2007 16:50:
---
alek száhala, 28.11.2007 16:43:

---

Hiilidioksidi, sähkö ja pulttipyssy taitavat olla Suomessa yleisimmät teurastusmetodit.

Mielestäni tehotuotannossa suurimmat ongelmat löytyvät eläimen elämästä, ei sen kuolemasta.

edit: Vai olikos se sittenkin hiilimonoksidi eli häkä...? Sama vaikutus kuitenkin.
[/q]

Hiilidioksidia käytetään ainakin terraarioporukoissa ruokaeläinten tappamiseen koska se nukahduttaa/kadottaa tajun ensin.

Suomessa on muistaakseni teurastomoilla sellanen systeemi että elävät eläimet ei nää kuolleita lajitovereita missään vaiheessa eli lopetus on suhteellisen vähän stressaava kokemus, ihan jo siitäkin syystä että stressihormoonit antaa jotain makua lihaan, oisko ollu kitkeryyttä.

Ja niihin eläinsuojelulakeihin liittyen, huumeet jne...

[q]Rujo Mutantti, 28.11.2007 18:02:

Suomessa on muistaakseni teurastomoilla sellanen systeemi että elävät eläimet ei nää kuolleita lajitovereita missään vaiheessa eli lopetus on suhteellisen vähän stressaava kokemus, ihan jo siitäkin syystä että stressihormoonit antaa jotain makua lihaan, oisko ollu kitkeryyttä.
[/q]

Toi kuulostaa kyllä niin naurettavalta, toihan on täysin EPÄLUONNOLLISTA.

Kukaan ei oo mulle vielä esitellyt yhtäkään "Nautakuiskaajaa", joka osaisi kertoa mitä lehmä oikeasti ajattelee. Mistäpä me tiedettäisiin vaikka lehmillä olis kuinka hauskaa heittää läppää keskenään navetassa? Vaikka se meno päättyisikin pulttipistooliin. Miksei kukaan vaahtoa siitä kuinka perseestä koiran on olla yksin kerrostaloasunnossa, josta pääsee ulos narun varressa ehkä kaksi kertaa päivässä puoli tuntia kerrallaan, pidemmälle lenkille ehkä kerran viikossa jos omistajan mielestä on hyvä keli. Aika kaukana luontaisesta elinympäristöstään mun mielestä. Miksei kukaan liiman huuruinen vegaanihippi murtaudu kerrostaloasuntoihin ja vapauta koiria? Lehmäthän tässä on jo minkkien jälkeen seuraavana tulilinjalla, näemmä.

Ilmeisesti jonkun mielestä tästäkin asiasta on syytä nostaa keskustelua. Mun mielestä tää on ihan yhtä oleellista kinaamista kuin se kuka haukkui ketä BB talossa kenekin kanssa. Ehkä meillä on asiat liian hyvin täällä Suomessa.

[q]Miraakkeli, 28.11.2007 18:55:
Kukaan ei oo mulle vielä esitellyt yhtäkään "Nautakuiskaajaa", joka osaisi kertoa mitä lehmä oikeasti ajattelee. Mistäpä me tiedettäisiin vaikka lehmillä olis kuinka hauskaa heittää läppää keskenään navetassa? Vaikka se meno päättyisikin pulttipistooliin.
[/q]

Lehmät, kuten monet muutkin eläimet, tuntevat mm. kipua ja stressiä. Vaikka lehmillä olisikin hauskaa navetassa on samantekevää, tässä on kyse eläinten hyväksikäytöstä.

Elätkö oikeasti siinä käsityksessä, että koska lehmät eivät osaa puhua, ne eivät millään muulla tavoin voi osoittaa kärsimystä tai kipua? Sun logiikalla voitaisiin rääkätä mitä tahansa eläintä kuoliaaksi, koska se ei ihmisten kielellä voi kertoa että se kärsii? Sehän voi oikeasti tykätä siitä!

[q]
Miksei kukaan vaahtoa siitä kuinka perseestä koiran on olla yksin kerrostaloasunnossa, josta pääsee ulos narun varressa ehkä kaksi kertaa päivässä puoli tuntia kerrallaan, pidemmälle lenkille ehkä kerran viikossa jos omistajan mielestä on hyvä keli. Aika kaukana luontaisesta elinympäristöstään mun mielestä. Miksei kukaan liiman huuruinen vegaanihippi murtaudu kerrostaloasuntoihin ja vapauta koiria? Lehmäthän tässä on jo minkkien jälkeen seuraavana tulilinjalla, näemmä.
[/q]

Suurin osa "liimanhuuruisista" (huom! yhdyssana!) hipeistä ei pidä koirien (tai muidenkaan eläimien) pitämistä kerrostaloasunnoissa hyvänä asiana.

[q]
Ehkä meillä on asiat liian hyvin täällä Suomessa.
[/q]

Ainakin sen verran hyvin, että myös voisimme yrittää välttää hyväksikäyttämästä eläimiä (ja ihmisia).

Kukaan ei oo mulle vielä esitellyt yhtäkään "Nautakuiskaajaa", joka osaisi kertoa mitä lehmä oikeasti ajattelee. Mistäpä me tiedettäisiin vaikka lehmillä olis kuinka hauskaa heittää läppää keskenään navetassa? Vaikka se meno päättyisikin pulttipistooliin.
[/q]
Nyt täytyy kyllä kysyä että oletko tosissasi? *eiei**lmao* Jos olet niin täytyy sanoa että sulla on pahvia korvien välissä.
[q]
Miksei kukaan vaahtoa siitä kuinka perseestä koiran on olla yksin kerrostaloasunnossa, josta pääsee ulos narun varressa ehkä kaksi kertaa päivässä puoli tuntia kerrallaan, pidemmälle lenkille ehkä kerran viikossa jos omistajan mielestä on hyvä keli. Aika kaukana luontaisesta elinympäristöstään mun mielestä. Miksei kukaan liiman huuruinen vegaanihippi murtaudu kerrostaloasuntoihin ja vapauta koiria?[/q]
No ehkä sen takia että kukaan ei tunne ketään "koirakuiskaajaa" niin ne ei voi tietää et onko se onneton. Vaikka sillä olis väkivaltainen omistaja, niin ehkä se koira tykkää potkimisestakin, ehkä ei, mut ilman "koirakuiskaajaa" mahdoton tietää.

Ai niin. Lähimmät liimanhuuruiset mitkään taitaa löytyä Venäjän kodittomien lasten joukosta. Vaikea kuvitella et hirveesti löytyy liimaa haistelevia vegaaneja:D
[q]
Lehmäthän tässä on jo minkkien jälkeen seuraavana tulilinjalla, näemmä.
[/q]
Minkit on kyl saatava pois tulilinjalta:D

[q]Anselmi, 28.11.2007 19:05:
---
Miraakkeli, 28.11.2007 18:55:

---

Nyt täytyy kyllä kysyä että oletko tosissasi? *eiei**lmao*
[/q]

Minusta Miraakkeli edustaa avain mainiosti tätä "ELÄIMET ON RUOKAA!!!"-kuppikuntaa, jonka mukaan ihminen voi, saa ja pitääkin tehdä mitä vain ainoastaan koska olemme kykeneväisiä siihen.

Ehkä Miraakkeli pitäisi pistää navettaan tai minkkitarhaan, teipataan suu kiinni ja toivotaan että se tykkää siitä. Sehän voi olla että se on tosi hauskaa, se ei vain voi kertoa sitä meille.

Kukaan ei oo mulle vielä esitellyt yhtäkään "Nautakuiskaajaa", joka osaisi kertoa mitä lehmä oikeasti ajattelee. Mistäpä me tiedettäisiin vaikka lehmillä olis kuinka hauskaa heittää läppää keskenään navetassa?[/q]

Mjaa. Jotain käyttäytymismalleja lehmillä osataan aika vakuuttavasti tulkita sijaistoiminnoiksi (en nyt muista tarkalleen mitä, mutta jotain kielen mukeltamista, navetan rakenteiden pureskelua ja sen sellaista), josta voidaan päätellä, että elikko on stressaantunut, ja taitaa moiseen olla ihan säännötkin että kun x prosenttia lehmistä käyttäytyy kummallisesti, niin elinoloja pitää kohentaa. Tai jotain. Äh, ehkä mä vaan katson ton dokkarin :D

Jäi epähuomiossa parikymmentä sarkastisuutta osoittavaa hymiötä pois, my bad

Mutta, myönnän olevani "eläimet on ruokaa" kuppikunnan jäsen enkä pode huonoa omatuntoa sen takia.

Tässä tulee kyl harkittua omiakin elintapoja... Hitto pitäis lopettaa toi lihansyönti, tai ainakin yrittää vähentää sitä.

[q]Android, 28.11.2007 19:04:
---
Sun logiikalla voitaisiin rääkätä mitä tahansa eläintä kuoliaaksi, koska se ei ihmisten kielellä voi kertoa että se kärsii? Sehän voi oikeasti tykätä siitä!
[/q]

SM-lehmä, siinä oliski kova löytö.

Suosittelen lämpimästi katsomaan seuraavaa dokkaria. Jos se ei herätä minkäänlaisia tunteita, kannattaa ehkä miettiä olisiko omassa arvomaailmassa jotain hieman pielessä.

Earthlings

Koirat on meilläpäin jalostettu ihmisen kumppaniksi ja mansikit safkaks. Eikä tää jalostus oo ihan hetkes tapahtunu. Tämän perusteella veikkaisin, että yleistetysti koirat voi ihan jees kuhan saa vähän huomioo, pääsee tarpeilleen, saa safkaa, eikä pahoinpidellä (rotukohtaiset erot not included). Samal taval veikkaan, et mansikitkin omalla tyylillään voi ihan jees kuhan on vähän seuraa, saa safkaa, on tilaa eikä syötetä niin läskeiks ettei koivet kestä. Nukutuskuolema plussaa.

Näissä asioissa on kans hyvä katsoa vähän tilastoja. Ei voida lähteä siitä, että tavoitteena olisi tarjota joka lehmälle hyvä elämä noissa rajoissa. Vaikka itse tiloja ja kohtelua parannettaisiin, niin kuitenkin tulee olemaan sairaita, vammasia jne lehmiä, jotka eivät perusoloissa kovin hienoa elämää pääse elämään. Mikä sitten on hyvä tavoite? Elintilat + chilli kuolema kuntoon, loput onki sit lehmien harteilla. Lehmil kans jotain tissipelii, jossa on vähän ongelmii, mut en nyt mee siihen.

Se, että jotkut ihmiset kohtelee joskus niitä eläimiä huonosti on vaan laiffii. Tuon huonon kohtelun saa loppumaan silleen, että ihmiset ei oo eläinten kanssa tekemisissä vastaku ne on kuollu :) Tuo ei vaan ihan toteudu vielä kai automatisoiduimmissakaan tehtaissa, eikä varsinkaan kun kyse on normi pienfarmitoiminnasta.

Taidanpa hakea kaupasta jotain safkaa mutusteltavaksi ennen kuin tää ohjelma alkaa

[q]niomic, 28.11.2007 19:54:

Se, että jotkut ihmiset kohtelee joskus niitä eläimiä huonosti on vaan laiffii.
[/q]

huoh mitä spedeilyä. Estääkö se et se on vaan "laiffii" välittämästä asiasta tai yrittämästä korjata vallitsevaa epäkohtaa?

Afrikassa kuollaan nälkään, vaatetehtailijat käyttä lapsityövoimaa, maailma hukkuu paskaan, tekijänoikeuslaki on epäoikeudenmukainen. "no ei voi midist, se on vaan laiffii".

HYVÄ JÄTKÄT.

[q]tbo, 28.11.2007 20:15:
---
niomic, 28.11.2007 19:54:

Se, että jotkut ihmiset kohtelee joskus niitä eläimiä huonosti on vaan laiffii.

---

huoh mitä spedeilyä. Estääkö se et se on vaan "laiffii" välittämästä asiasta tai yrittämästä korjata vallitsevaa epäkohtaa?

Afrikassa kuollaan nälkään, vaatetehtailijat käyttä lapsityövoimaa, maailma hukkuu paskaan, tekijänoikeuslaki on epäoikeudenmukainen. "no ei voi midist, se on vaan laiffii".

HYVÄ JÄTKÄT.
[/q]

Voi terve. Voitko kaivautua pois sieltä naiivista maailmastas tai ainakin lopettaa muiden kommenttien tulkinta tuon ihanteen tuottamien linssien läpi. Maailma ei ole eikä tule olemaan täydellinen. Ehdotin vielä heti tuon perään ainoaa näkemääni tapaa täydellisesti estää rääkkäys tässä kontekstissa. Ihmiset tekee hyvää ja ne tekee pahaa, monet jopa nauttivat siitä pahasta tai eivät vain ymmärrä niitä seuraamuksia - oikeasti, toi on elämää, sillä sipuli. Jos poistat maailmasta kaikki noi mainitsemas muut epäkohdat, ni perusasetelmat ei muutu siitä mihinkään. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettemmekö voisi parantaa asioita ja etteikö se olisi jopa kannattavaa ja kannatettavaa.

Vastustan itse eläinten rääkkäystä ja muuta hyväksikäyttöä. Tämä vastustus ei kuitenkaan sulje pois mielestäni todellisuuksia esim. ihmisen luontoa koskien.

Harvemmin palaa tällä forumilla käämi, mutta nyt käytiin jo lähellä :) Pitää taas muistaa kirjoittaa vielä selkeämmin mitä puolta keskustelussa edustaa, mitä mieltä on mistäkin ja välttää kaikenlaisia nokkeluuksia, yleistyksiä jne. jotka vedetään quoteilla päin **ttua ja rakennetaan sen perusteella hirveet whinet.

gvg

[q]niomic, 28.11.2007 20:30:
---
Pitää taas muistaa kirjoittaa vielä selkeämmin mitä puolta keskustelussa edustaa, mitä mieltä on mistäkin ja välttää kaikenlaisia nokkeluuksia, yleistyksiä jne. jotka vedetään quoteilla päin **ttua ja rakennetaan sen perusteella hirveet whinet.[/q]

Nii kai sit. Mut kyllä mäkin vähän kummeksuin tota "se on vaan laiffii" -kommenttia, mun mielestä se kuvastaa just väliinpitämättömyyttä ja sellaista asennetta että asialle ei tarvitse/huvita/viitsi tehdä mitään. Mut kiva jos se oli pelkkä väärinkäsitys.

P.S. Jos eläimiä kohdellaan huonosti (siis teoriassa, en tiedä onko näin), ja ostat/safkaat kyseisen tuottajan lihaa, niin silloin tuet sitä eläinrääkkäystä, vaikka forumilla kirjottaisitkin että "olen rääkkäystä vastaan".

[q]Juhgu, 28.11.2007 20:39:
---
niomic, 28.11.2007 20:30:
---
Pitää taas muistaa kirjoittaa vielä selkeämmin mitä puolta keskustelussa edustaa, mitä mieltä on mistäkin ja välttää kaikenlaisia nokkeluuksia, yleistyksiä jne. jotka vedetään quoteilla päin **ttua ja rakennetaan sen perusteella hirveet whinet.
---

Nii kai sit. Mut kyllä mäkin vähän kummeksuin tota "se on vaan laiffii" -kommenttia, mun mielestä se kuvastaa just väliinpitämättömyyttä ja sellaista asennetta että asialle ei tarvitse/huvita/viitsi tehdä mitään. Mut kiva jos se oli pelkkä väärinkäsitys.

P.S. Jos eläimiä kohdellaan huonosti (siis teoriassa, en tiedä onko näin), ja ostat/safkaat kyseisen tuottajan lihaa, niin silloin lähinnä tuet sitä eläinrääkkäystä, vaikka forumilla kirjottaisitkin että "olen rääkkäystä vastaan".
[/q]

Ehkä vois kans kelata et tuolla laiffilla viitataan tämän hetken läpileikkaukseen, tyyliin:
Mä en oo mihinkään tyytyväinen, se on mun laiffii. Mulle ainakin tulee tuosta se fiilis, ettei mitenkään teilata asian eteen tehtävää työtä :)

ps. en dedikoi elämääni eläinten rääkkäyksen aktiiviseen vastustamiseen ja syön vielä lihaakin. Sulkeeko tämä siis kokonaan pois mahdollisuuteni jopa aktiiviseen vastustamiseen? Ei todellakaan, mut rajansa mullakin |:<

Ja oikeastaan vaikken tekis yhtään mitään (not tru), niin voin yhtä hyvin vastustaa asiaa silloinkin. Ehkä mulla vaan sattuu olemaan tärkeämpiä ja akuutimpia vastustettavia / hoidettavia asioita eka listal. NIIN!

TV1 28.11.2007 klo 21:05 - 21:40

A-studio esittää järkyttävät kuvat tuotantoeläinten kohtelusta Suomessa.
Studiossa Elintarviketurvallisuusviraston pääjohtaja Jaana Husu-Kallio ja
eläinetiikan tutkija Elisa Aaltola

Kannattaa katsoa!

O