puntti & sali

Back to yleinen keskustelu O

[q]Wiko, 26.4.2009 22:22:
Pitää kuitenkin muistaa että vaikka olisi kuinka kovat vatsalihakset, niin ne eivät pilkota kovinkaan hyvin rasvakerroksen alta, joten paras tapa saada päcki näkyviin on rasva%:n tiputtaminen sellasiin lukemiin että se päcki tulee sieltä esille.
[/q]

Erittäin tärkeä pointti. Suurimmalla osalla jonkinlaisessa kunnossa olevalla on kuitenkin se päkki siellä valmiina. Oikeastaan, mikäli keskittyy vain vatsalihasliikkeisiin, voi vatsasta saada tavallaan läskimmän näköisen mikäli rasvaprosentti ei alene. Tätä näkee kohtuu usein paljon treenaavilla jannuilla kun tulee off season ja rasvaa tulee taas hieman enemmän. Vatsa näyttää tosi isolta kun lihaksistoa on paljon alla ja siinä vielä lisärasvat.

Lienee vielä hyvä todeta, että vaikka tekis mitkä treenit ja ois rasvat maissa, ni ei se meinaa, että lähellekään kaikki sais lähelläkään esim. fitnessmalleja vastaavia pakkauksia esille. Ko. mallit edustavat esteettisessä mielessä valioyksilöitä yksilöllisten ominaisuuksiensa puolesta. Monilla myös pakki on aika epäsymmetrinen tai muuten ei niin miellyttävä ja eri tason lihakset voivat kehittyä hyvin erikokoisiksi vaikka treeni olisikin tasaista. Nämä erot näkyvät alhaisilla rasvoilla aika selkeästi.

[q]vala, 12.5.2009 21:46:
Kävin tänää ostaa kreatiinia. Toivottavasti siitä on jotain hyötyä..
[/q]

Kunhan luet ja noudatat ohjeita kunnolla, ni pitäisi kyllä olla. Ainakin lihakset näyttävät isommilta / turvonneemmilta, kun keräävät enemmän nestettä :) Noei, onhan siinä muutakin hyötyä ja oli itsekin tarkoitus aloittaa taas kuuri, tankkailuvaihe vähän aina sapettaa, mutta kyllä se siitä.

Ittellä muuttunu aika paljolti treeni taas kerran kun on itseään sivistänyt ties kuinka monennen kerran oikein kunnolla.

Tällä hetkellä vedetään pelkästään himassa käsipainoilla + leuanvetotangolla + ringseillä + laitteittomilla liikkeillä. Painotus on lähinnä yhdistetyillä liikkeillä, joissa tosiaan keho tekee paljon enemmän duunia kuin isolaatio tai muuten rajatuilla liikkeillä. Virtaa kuluu paljon ja nopeasti, sekä useat stabiloivat lihakset saavat koko ajan kuin itsestään treeniä. Nämä tuli monesti vanhoilla saliohjelmilla laiminlyötyä. Tulee semmonen fiilis et tuli tehtyäkin jotain ja lyhyempi aika aina bonusta.

Tämän lisäksi vedetään aika lyhyt mutta kova intervallitreenaus pari kertaa viikossa. Tekee kyllä niin paljon parempaa kuin kaikki ne ~tasasykepaskat mitä teki ennen 45-90min kerrallaan.

Kaloreita ei tule pahemmin katsottua kun pääosin paino pysyy ruokavaliolla muutenkin kunnossa. Lähinnä focusta taas terveellisempään ja oikein ajoitettuun safkailuun + kaikki lisämömmöt :]

Ringsejä suosittelen kyllä kaikille, varsinkin mikäli ne saa kattoon kunnolla kiinni. Itsellä ovat leuanvetotangossa, jossa toimivat myös pääosin, mut jää jotku krusifiksitreenit aika hiljasiks :P Varsinkin renkuloilla pääsee treenaamaan tosi hyvin stabiloivia lihaksia ja esim. punnerruksista tulee ihan eri laji. Siinä tulee semmonen hauska efekti et jos ei oo tottunu, ni voin taata et tärisee koko mies ku yrität niillä punnerrella :D Niillä on myös helppo tehdä hyvin monia erilaisia punnerrus / ylävartalotreenejä vaihtamatta laitetta ja kuitenkin mahdollisuus säätää vastusta loiventamalla liikkeissä käytettyä oman kehon kulmaa, jolloin vastus vähenee.

Lisää stabilointitreenejä varten pitäisi vielä hankkia iso treenipallo ja mahdollisesti kahvakuula.

Salillekin olisi ehkä jossain vaiheessa tarvetta kun pitäisi tiettyjä liikkeitä päästä tehostamaan isommilla painoilla. Ei vaan suoraansanottuna nappaa ajatus salille menemisestä pätkääkään. Niin paljon kivempi vääntää himassa omassa rauhassa, kun pääosin kaikki tarvittavat vehkeet löytyvät.

Se jää nähtäväksi mitä tästä muutoksesta tulee. Ainakin nyt tuntuu selkeesti parhaalta järjestelyltä tähän mennessä olleisiin verrattuna.

[q]Jago, 23.1.2008 20:12:
Pakotin itteni nyt salille ja hankkiuduin elixialle. Eilen alko, mutta nukahdin odottaessani pyöräilyn alkamista*igor*
Tänään sitten sen personaltrainerin kanssa katottiin laitteita ja tehtiin suunnitelmaa. Oli kyllä mukavaa, kun oli joku joka avusti siinä ja kattoi että teen oikein.
Kroppa oli aivan paskana sen aikana jo, mutta kun lähti pois oli mukavan energinen olo. Pitää ottaa huomenna uusiks, kun on viellä tuoreessa muistissa liikkeet ja laitteet.

Lähinnä mä tonne halusin ryhmäliikuntojen takia, mutta alkuun kannattaa varmaan panostaa saliin, että saa siitä tavan muodostettua
[/q]

Varmaan tiedätkin jo että pari ekaa viikkoa takaisin treeneissä voi tuntua aika raskailta ja paikat palautuvat hitaasti, mutta keho tottuu rasitukseen nopeasti ja hommat helpottuvat pian. Keep on going!

Mites ois vaikka:

http://www.fitnesstukku.fi/bilder/artiklar/230105-020.jpg

[size=20]+[/size]

http://www.piketa.com/piketa/tiedostot/p1-3210648iso.jpg

[q]Minnalilla, 7.4.2009 09:42:
---
niomic, 7.4.2009 01:04:
---
Minnalilla, 6.4.2009 20:11:
PLAAAAAAAA sanon minä.

Tästä kunnonkohotuksesta tule yhtään mitään.

Tajusin meinaan tänään...

1. Ku mul on ollu krooninen nuha 7 vuotta, nii se vaikuttaa iha hitosti mun hapen saantiin. Esim juoksiessa.
2. Vino selkä, saan myös sen useesti salilla kipeeks...

---

Jotenkin mulle paistaa tästä semmoinen asenne et kohotuksen pitäis olla helppoa. En epäile etteikö noi ois ihan oikeita hidasteita, mutta hidasteet ei ole esteitä. Hapenottokykyä on mahdollista kehittää hyvinkin paljon, vaikka tuntuisi siltä ettei nyt kulje happi pätkääkään. Tähän menee kuitenkin kohtuusti aikaa ja vaatii panostusta.

Selkä onkin sitten vaikeampi juttu. Sen puolesta en viitsi käydä pätemään kun en tilannettasi tiedä. En kuitenkaan usko että se olisi mikään shown pysäyttäjä. Selän suhteen kannattaa varmaan mennä kunnon lääkäreiltä hakemaan mielipiteet ja selkää varten omat treenit ja ohjeet. Voi olla välillä tylsää, kun joutuu tavallaan selän ehdoilla tai sitä tukien tekemään hommat, mutta vastaavantyylisiä rajoitteita on vaikka kuinka monella salin suhteen.

---

Nojoo, mut lannistaa tommosseet hidasteet. Ja ei, en tarkota että olisi helppoa, mutta kun se alkaa tuntumaan jo toivottomalta.

Selästä ja nuhasta on käyty kaikenmailman lääkärit sun muut, tosin selälle nyt positiivinen asia on se, että yks hieroja lupas laittaa sen kuntoon ja vielä ilmaiseksi. :) Toivottavasti saa sen kuntoon myös! Noh, kerroppa vinkkejä hapenottokyvylle? :o
Hiittiä kokeillu, ei oikein meinaa auttaa. Tuntuu et tää iänikuinen tukkoisuus vaikuttaa siihenkin asiaan. 10 minuuttia pystyy vaan juoksemaan..
[/q]

No jos 10min pystyt juoksemaan putkeen, niin intervallitreenihän onnistuu helposti? Ja tuo 10min on jo aika paljon. Esim:
http://exercise.about.com/cs/cardioworkouts/l/blcardiointense.htm

Toi on nyt omaan makuun aika monimutkaiseksi vedetty. Omaan makuun:
5 min - lämmittely kävelystä kevyeen hölkkään

1 min - maksimitasoa (eka varvi ehkä vähän rennommin)
2 min - rauhoitus + kävely
toisto 5-x kertaa

5 min - viimeinen rauhoitus

Vaihtelua noihin tasoihin saa helposti maastolla.

Itse en kyllä ole mikään juoksun suosija, mutta se nyt on suurimmalle osalle helpoin tapa saavuttaa järkevästi tuo maksimitaso. Toki samaan pääsee elliptisemmän tai pyöreän radan vehkeillä salilla, nämä siis parempia alaraajoille. Uinnissa onnistuu helposti, tosin siinä on hengitys vielä kovemmalla, joten aika vaikea alkuun.

[q]Kimbou, 15.5.2009 10:40:
---
hrdkvr, 15.5.2009 10:00:
---
T-Justice, 15.5.2009 09:57:
---
hrdkvr, 15.5.2009 09:54:
---
T-Justice, 15.5.2009 09:51:
Tarviiko massanlisääjiä oikeesti monikaan? Ts. eikö normiruuasta saa tarpeeksi kaloreita jotta paino nousee?
Mulla ja monella muulla tuntemallani ei ainakaan koskaan oo ollu ongelmia painon nousun kanssa

---

Kunnon kiireiset karpaasit eivät omaa kannettavaa hellaa. Mikro ruoatkin ovat epäterveellisiä. Siksi massanlisääjät ovat helppo tapa nauttia kaloreita terveellisesti ja nopeasti.

---

massalisääjien hiilarit on MALTOA suurimmassa osassa valmisteista ja täten niiden hillareiden terveellisyys on hieman kyseenalaista vrt. esim. täysjyvätuotteiden hiilarit.

---

Niinkuin tässä on tullut esille: Massanlisääjät ovat vain tosi kehonrakentajille tarkoitettuja. Malton tuomaa energiaa kyllä tarvii kun treenaa 14 kertaa viikossa. Lisäksi tuotteet sisätlävät BCAAta ja muuta kivaa.

Karpaasit ei jaksa puputtaa leipää tai puuroa kokoajan. Lisäksi se on tosi maskuliinista laittaa pukuhuoneessa 5KG purkista jauhetta juomapulloon lapiolla.

Itse siis en tosiaankaan massanlisääjin koskisi, mutta niille kyllä löytyy potentiaalista ostajakuntaa.

---

ite ainakin oon ajoittain ostellu lihasmassan lisääjiä ihan pitääkseni painoni jotenkin edes normaalissa suhteessa. Olen 184 pitkä ja viime salilla käynti kerran jälkeen painoin 68.5 mikä on tosi vähän. Käyn silloin tällöin lenkillä muutaman kerran viikossa pelaan fudista ja satunnaisesti n.5-10 kertaa/kk puntilla. Mulle ainakin painon putoominen on ollu ongelma aina, tosin oon myös rakennuksilla töissä jossa tulee päivät pitkät lapioitua,kannettua,purettua jotain eli kulutus on melkonen kokoajan.

Ei noi omaa painoa nostele ku korkeintaan johonkin 74kg ja sillonkin on yleensä jääny urheilut vähemmälle. Joten ite ainakin pidän noita ihan hyödyllisinä lisinä sen normaalin terveellisen ruoan lisäksi.
[/q]

Ei nyt ole massapaudereista niin kokemusta, mutta käsitykseni mukaan sinunkin olisi parempi vetää hyvistä aineista koostuvia ateriankorvikkeita. Tämä siis vain, jos ei ehdi tai jaksa valmistaa ja syödä kunnon safkoja. Itse olen ajoittain pitänyt duunissa erinäisiä patukoita, jauhoja ja esim. moniviljanäkkäreitä sen varalta, jos meinaa päivä ja ateria venähtää.

Minulle on myös jäänyt vastaavanlainen mielikuva, kuten monelle muullekin täällä: lähes kaiken voi korvata hyvällä ruokavaliolla ja osa tuotteista on selkeästi tarkoitettu vain esim. painonnosto-, bodaus- ja fitness-ammattilaisille. Muuten tuollaista jojottelua voi pitää ennemminkin laiskuutena (vai käytännöllisenä tehokkuutena Suomessa ;)?. Ollaan massoissa 6-9kk+ vuodesta ja sit trimmaillaan vaikka kesäks. Tosin kyllä monet järkevissäkin rajoissa vetävät harrastavat trimmauksia, esim. jättämällä kreatiinin ja tietynlaisen treenin pois joksikin aikaa + detox / paasto.

[q]lohikarme, 12.5.2009 22:02:
---
niomic, 12.5.2009 21:50:
---
vala, 12.5.2009 21:46:
Kävin tänää ostaa kreatiinia. Toivottavasti siitä on jotain hyötyä..

---

Kunhan luet ja noudatat ohjeita kunnolla, ni pitäisi kyllä olla. Ainakin lihakset näyttävät isommilta / turvonneemmilta, kun keräävät enemmän nestettä :) Noei, onhan siinä muutakin hyötyä ja oli itsekin tarkoitus aloittaa taas kuuri, tankkailuvaihe vähän aina sapettaa, mutta kyllä se siitä.

---

Itseasiassa uuden tutkimuksen mukaan kreatiinia voi syödä jatkuvasti eikä tarvits ns. "tankkausta". Eli teelusikallinen naamaan joka päivä :) Tosin joillain ihmisillä kreatiinintuotanto on kehossa jo valmiiksi niin suuri että lisäkreatiinista ei ole hyötyä. Itsellä on tullut 5kiloa lisää painoa lihaksiin kertyneen nesteen ansiosta :)
[/q]

Heh, siis noin mä oon käytännössä lopulta aina itse tehnyt. Ei riitä päivittäin tarpeeksi rytmiä, että muistaisi tankkausopillisesti vetää 3? kertaa päivässä viikon parin ajan. Ts. nytkin rupeen vetelee treenin yhteydessä yhden ja vapaapäivinä aamulla yhden satsin muiden mömmöjen kanssa. Ei liene tuo tankkaus koskaan ollut niinkään pakollinen vaihe, sillähän on pyritty käsittääkseni vain siihen, että saavutetaan maksimisaturaatiopiste nopeammin, kreatiinia kun ei voi loputtomasti (kovinkaan paljoa) kehoon tunkea (siis siten, että olisi jotain lisähyötyäkin).

[q]Jago, 14.4.2008 23:01:
Onko noista goodnight-protskuista jotain käytännön iloo tai haittaa?

Itte en oo suinkaan alkanut syömään terveellisemmin vaan mässänny enemmän, joten en haluu vetää aivan turhaa energiaa kehoon.

Tollasen aminohappovalmisteen ostin kanssa ja siihen oon ollu tyytyväinen, joskin sen alasvetäminen on yhtä tuskaa. Funlight kyllä pittää sen maun, mutta en tiedä mitään, mikä peittäisi funlightin maun*sars*

Oon suhteellisen luottavainen siihen, että kerkeen päästä ees jonkinmoiseen kesäkuntoon.

[size=6]ps.kauheen kallista tää koko touhu[/size]*blush*
[/q]

Mikäli treeniä piisaa, on sekä illalla että _heti_ aamulla ihan hyväkin vetää proteiinia kehoon, mutta ei suinkaan hiilareita, niistä kun ei nukkuessa ole pahemmin iloa :/

Itsellä ainakin auttanut huomattavasti fiilikseen ku vetää heti aamulla patukan veden kanssa ja sit suihkuun. Sen jälkeen voi sit rauhassa väsää ns. oikeen aamupalan :]

Heh, imo funlight on itsessään niin yrseetä, etten ymmärrä kuinka jengi sillä lähtee jotain muuta peittelemään :D Ehkä karsein makeutusaineilla makeutettu litku ikinä ;<

[q]Dementation, 22.5.2009 15:29:
-clips-
[/q]

Tuli tuosta mieleen, et itse en pidä ns. hyötyliikuntaa oikein minään. Tulee itsekin käveltyä duunissa portaat hissin sijaan ja muutenkin käveltyä kohtuusti ja tehtyä asioita tavallaan epätehokkaasti "liikunnan" nimissä. Loppupeleissä ei kyllä ole pahemmin hyötyä noista, edes ylläpitävällä tasolla. Ehkä sitten kun on niin vanha tai muuten raihnainen, ettei muuhun pysty ku kävelyyn, ni sen merkitys kasvaa. Musta tuntuu et jotenkin noista on saatu markkinoitua niin hyvää mukaliikuntaa et porukalle tulee liikkuva fiilis. Kaipa se on henkisesti ihan hyvä, et kokee liikkuvansa ja saa siten välillistä tyydystä toiminnastaan. Kuitenkin totuus on se, että tyyliin raskas 10-15min treeni pari kertaa viikossa on parempi kuin koko viikon verran löysää hyötyliikuntaa. Hyötyliikunnalla saa parit lisäkalorit kulutettua, mutta mikä on pointti? Ei jaksa asiasta yleensä hirveesti nillittää kun kuitenkin ymmärtää, että se on monille jo ihan hyvä askel liikunnan suuntaan ja kunnosta riippuen voikin toimia ylläpitävänä.

Tuohon yleiseen:

Kohta kun nykyinen treeniputki katkeaa kertauksiin, olisi tarkoitus jatkaa sen jälkeen mallailemalla enemmän lyhyitä, tehokkaita, raskaita treenejä ja vaihtelua. Tulee taas CrossFit mieleen, mutta omilla ehdoilla ja treeneillä kuitenkin ;) Vähänkään pidempiä treenejä edustais sit pallopelit(sulis + tennis) ja jo luonnostaan intervallimallia noudattavat maastopyöräilyt. Pidemmäksi treeniksi lasken myös tietynlaiset bileet. Ei nyt ole ollut sykemittaria mukana, mutta kyllä monesti tulee vedettyä 2-3h kevyemmät intervallihkot treenit bileissä.

Tärkeimpänä pidän nyt kuitenkin sitä, että saisin ylläpidettyä mielenkiinnon ja jatkuvuuden esim. vuoden loppuun. En nimittäin muista milloin olisi viimeksi mennyt yli 3-4kk putkeen :/

Ah, ja tuli rinkuloilla tehtyä ensimmäinen dippikin, lähinnähän tuossa on vaativaa koko matkan ajan vartalon stabilointi, jos haluaa tehdä turvallisesti ja kunnolla. Varmaan saisi enemmän riuhtomalla, mutta on sen verran hatarat nuo rinkulat, että voi helposti tulla damagea hartioihin ja/tai muualle.

[q]Displacer, 16.12.2008 23:25:
---
vns, 16.12.2008 23:21:
---
Displacer, 16.12.2008 23:19:
Ostin fastin mansikalla maustettua heraproteiinia tänää hetken mielijohteesta... [size=13]hyi saatana minkä makusta[/size].

ei kellään ois vinkkiä miten tuon saisi kurkusta alas siten että tuo maku ei kauheasti puske päälle.

---

Sehän on ihan sikkehyvää jos meinaat sitä hera80!
Mixaa maitoon ni tulee mansikkapirtelöö! :)

Ps. ei ollu vittuilua, musta toi on ihan sairaan hyvää.

---

no just sitä, ihan liian makeata meikäläisen makuun. Oikein ällötti kun veti ekan siemauksen. Tosin tein sen veteen, pitänee kokeilla maitoa seuraavaks...

Mitä noi Fastit ja muut perus proteiinit muuten nykyään maksaa jostain prismasta ostaessa? Aika kallista tuntui olevan ainakin tuolla Aikatalossa olevassa kaupassa kun muistan joskus maksaneeni about vitosen vähemmän tuollaisesta pussista... Vai mistä noita ylipäänsä kannattaisi ostaa.
[/q]

Meet ostaa UFS:stä vähän Phase2 ja Phase3 suklaa. Varsinkin kakkonen on vedenkin kanssa aivan jumalaista, kolonenkin vielä aika hyvää. Hintaluokka onkin sitten vähän erilainen :P Itse vetäny Fastin kamoja viimeks joskus viime vuosituhannella ja silloinkin sitä ns. maustamatonta, koska maustetut Fastit olivat (silloinkin?) huonoja omaan makuun :)

Kenelläkään täällä kokemusta Girya / kettlebell / kahvamöykky -treenauksesta?

Rinkuloiden ohella möykky vaikuttaisi ihan kiintoisalta hankinnalta kotitreenausta varten. Jonkin verran tullut luettua ristiin rastiin netistä juttuja, mutta kuulisin mielellään kokemuksia täältäkin.

Lähinnä nyt alkuun mietityttää möykkyjen hinnan takia, että minkä painoista ja kuinka monta. Onko teillä tiedossa jotain hyvää ns. tasotestiä, mitä voisi suorittaa esim. käsipainolla, niin että pääsisi mahdollisimman lähelle ensimmäisen möykyn kanssa? Jonkinlaisessa kunnossa oleville miehille näytetään suositeltavan 16kg alkuun.

Kuinka paljon yhdellä möykyllä pystyy oikeasti saamaan aikaan ja lisääkö toinen samanpainoinen mahdollisesti treenin mielekkyyttä (tasapaino jne)?

Mitä merkkejä / malleja olette mahdollisesti suosineet ja miksi?

[q]ville, 22.1.2009 22:03:
Yleensä syynä noihin jumituksiin on väärä työergonomia.... varsinkin pääteen kanssa pitäisi asento olla aika oikea, muuten menee paikat jumiin. Itsellä tärkein tekijä on näytön nosto oikealle korkeudulle eli silmien tasolle. Jos näyttö on alempana, painuu pää eteen ja rasitus on tosi kova.
[/q]

Itse olen huomannut tässä suuren eron riippuen siitä mistä kohdalta pääsi kallistuu. Mikäli pidän muuten hyvän ryhdin ja kallistan vain oikeastaan kalloa, ei ongelmia pahemmin tule. Tämä voi vaatia venyttelyä ennenkuin onnistuu luontevasti. Helppo venytystapa on se, että kuvittelet vetäväsi itseäsi ylös takaraivon avulla ja samalla pyrit luomaan kaksoisleukaa :) Olen kohtuu pitkä mies, niin pitää usein katsella alas ja olenkin nyt yrittänyt muistaa katsoa enemmän kallolla kuin niskalla + yläselällä. Kyllä se kallo taipuu ihan tarpeeksi :P (vaarana ainoastaan se, että sinut koetaan ylimielisenä ;)

disclaimer: I'm not there yet, välillä tulee itsekin unohdettua ja pää taipuu jopa keskiselän kohdalta, nörttiryhti strikes back :D

Tietäiskö joku täältä, saisiko Suomesta seuraavanlaista sekoituspallolla varustettua pulloa / sheikkeriä. Tai tuleeko jollekin mahdollisesti mieleen, miten tuon voisi improvisoida helposti? Tuli tuollaista kokeiltua ja olin sekoitukseen erittäin tyytyväinen. myproteinista ovat loppu toistaiseksi ja amazonissakin näytti olevan vain jenkkipuolella. Mieluusti toki hankkisin Suomesta tai rakentaisin itse mikäli onnistuu :P

http://www.myprotein.co.uk/img/products/1142.jpg

[q]Minnalilla, 6.4.2009 20:11:
PLAAAAAAAA sanon minä.

Tästä kunnonkohotuksesta tule yhtään mitään.

Tajusin meinaan tänään...

1. Ku mul on ollu krooninen nuha 7 vuotta, nii se vaikuttaa iha hitosti mun hapen saantiin. Esim juoksiessa.
2. Vino selkä, saan myös sen useesti salilla kipeeks...
[/q]

Jotenkin mulle paistaa tästä semmoinen asenne et kohotuksen pitäis olla helppoa. En epäile etteikö noi ois ihan oikeita hidasteita, mutta hidasteet ei ole esteitä. Hapenottokykyä on mahdollista kehittää hyvinkin paljon, vaikka tuntuisi siltä ettei nyt kulje happi pätkääkään. Tähän menee kuitenkin kohtuusti aikaa ja vaatii panostusta.

Selkä onkin sitten vaikeampi juttu. Sen puolesta en viitsi käydä pätemään kun en tilannettasi tiedä. En kuitenkaan usko että se olisi mikään shown pysäyttäjä. Selän suhteen kannattaa varmaan mennä kunnon lääkäreiltä hakemaan mielipiteet ja selkää varten omat treenit ja ohjeet. Voi olla välillä tylsää, kun joutuu tavallaan selän ehdoilla tai sitä tukien tekemään hommat, mutta vastaavantyylisiä rajoitteita on vaikka kuinka monella salin suhteen.

[q]OlliS, 19.12.2006 23:00:
---
yusu,

hyvä jako olis vaikka työntävät/vetävät:

etureidet, rinta, olkapäät, ojentajat
selkä, takareidet, hauis, pohkeet

---

Mä en ole ikinä ymmärtänyt minkä takia just noin pitää jakaa. Toihan on funkitionaalisesti ja fysiologisesti ajateltuna jotenkin järjetöntä. Vastalihaksia (esim. rinta ja selkä) jotka siis toimivat funktionaalisesti toistensa antagonisteina, tulisi harjoittaa samassa treenissä ja mielellään vuorotellen. Parhaampana esimerkkinä tästä hauiskääntö ja ojentajaliike taljassa. Vastaavia esimerkkejä hieman suuremmille lihasryhmille ovat vinopenkkipunneerus - leveä ylätalja sekä kapea penkkipunnerrus - soututalja.

Vuorottelemalla sarjoja lisäksi vastalihasten palautuminen edellisestä sarjasta nopeutuu ja näin tehostaa harjoitusta.

Yleisiä periaatteita ja tutkimustietoon pohjautuvia seikkoja kannattaa tiivistettynä tsekata esim. täältä: http://ufsweb.myvisio.com/showpage.asp?id=4951
[/q]

Itse en ole myöskään kuullut tätä jaottelua varten mitään kunnon perusteluja ja kuitenkin itse jaottelu on näkynyt vaikka missä forumeilla ja esiintynyt keskusteluissa jonkinlaisena totuutena (kuten kaikki treenivinkit ;) Huomasin myös itse viimeohjelmaa kaverini kanssa tehdessä, että ylätaljan leveä veto penkin välissä tuntui auttavan seuraavaan penkkisarjaan.

Voisiko joku selittää tämän jaottelun, pelkkä urlikin käy kuhan osoitteessa on asiaa.

[q]yusu, 9.4.2008 10:42:
---
Mai, 8.4.2008 21:42:
---
Flash, 8.4.2008 21:20:
---

5 krt viikossa punttia;

ma: hauis ja ojentaja
ti: olkapäät ja vatsat + aerobinen
ke: jalat
to: tauko
pe:selkä
la: rinta ja vatsat
su: tauko tai kävelylenkki jos jaksaa

Näin ainakin alkuun...Joo, eli en tee mitään selkä-hauis-ojentaja-yhdistelmää 5 kertaa viikossa*nauru* Eli kyllä tossa kerkeää hienosti palautumaan. Myöhemmin otan aerobisia sitten lisää, alkuun nyt mennään näillä eväillä.*hymy*

---

Eiks kannattais mieluummin 2-3jakosta käyttää ja typistää treenikierto lyhyeksi. Palautuminenhan on ihan siitä kiinni, et kuinka loppuun hakkaa lihat ja kuinka nopeeseen kiertoon pakottaa kropan. Tosta sais nopeesti rinta/selkä, kädet/olkapäät ja jalat. Ja treenikierto vaikka 5pv. Mun korvaan vaan särähtää,et käydään tekee olkapäät ja vatsat, jossa menee 20min ja sit jaloissa menee helposti se yli tunti,
[/q]

olkapäät + vatsat + aerobinen
Kyllä noihin imo saa aika hyvin toistakin tuntia menemään, pelkkiin vatsoihinkin 15-20min jos vetää tosiaan jotain 6-8 eri liikkeen settiä useamman kerran läpi.

Muuten kyl itselläki aina särähtäny noin vahvasti erotellut, mutta parempi tehdä silleen miten itselle sopii ja tuntuu hyvältä ku yrittää pakottaa jotain mallia mikä ei tunnu omalta (vaikka oiskin teknisesti parempi).

[q]coolcat82, 25.5.2009 19:13:
---
Android, 25.5.2009 18:54:
---
lohikarme, 25.5.2009 18:50:
Ehkä mulla sit vaan imeytyy käyttöön paremmin :) Ei meinaan tee tiukkaa tolla 160g päivässä ja tulokset nousee.

---

Voi myös olla aineenvaihdunnasta kiinni. Itselläni taitaa olla aika nopea aineenvaihdunta jonka takia niitä kaloreitakin sitten menee ja joutuu syömään paljon.

Vaihtaisin mieluusti paikkaa kanssasi, säästyisi rahaakin ;)

---

Mulla myös suhteellisen vilkas aineenvaihdunta, eli menee kyllä ylimääräisiä ravinteita jonkun verran.. en edes viitti laskea. Mutta toki muukin liikunnan määrä ton treenaamisen lisäksi vaikuttaa, mulla esim. salitreeni 4xvkossa, joka päivä 3-5 koiranulkoilutuslenkkiä á 20min-3h, pyöräilyä noin 10km päivässä plus muut mahdolliset ulkoilut tms. Paras treenipäivä oli spygemittarin hifilaskelmien mukaan 10h 53min kellotettua aikaa. Yhdessä päivässä. Kaloreita oli kulunu tossa ajassa yli 2600.... että ravinteita sen mukaan
[/q]

Ei nyt ole tarkoitus mitään dissailla, mutta tuntuu aivan älyttömän pieneltä kulutukselta tuossa ajassa, mitä kattelen omia vanhoja merkintöjä, ni löytyy esim:

80min 1153kcal 152/172
75min 1070kcal 147/167
60min 869kcal 151/170
45min 629kcal 149/163

Olen toki isompi ja noissa reeneissä ollu aika kohtuullinen keskisyke / maksimi, silti tuntuu oudolta.

[q]lohikarme, 25.5.2009 17:37:
http://www.kuntoplus.fi/Crosslink.jsp?d=1270&a=4869#result

Ihan hyödyllinen laskuri jolla saa jotain osviittaa omasta proteiinin päivittäisestä tarpeesta :)

Mulle tuo laski 110g/päivä (voima ja kestävyysharjoittelua 4-5kertaa viikossa)
[/q]

Pitää vähän kompata muitakin kommentoijia täällä. Ei kyllä vastaa tuon laskurin antama arvo mitään makroainejakoa tai x protskua per painokilo, mitä olen koskaan nähnyt. Koko ajanhan näistä saadaan lisää tietoa ja näissä voi toki olla paljon henkilökohtaisia eroja, se ei kuitenkaan selitä miten tuo laskuri tuollaisia ehdottaa.

Onko laskuri suunnattu enemmän naisille vai ovatko nuo treenit sitten jotenkin keskiarvollisempia, kevyempiä kuin mitä moni täällä tekee ja mistä monet ko. asiaa käsittelevät artikkelit puhuvat? Eipä sen puoleen, en laske erikoisemmin edes makrotasolla nykyään mitä tungen suuhun. Palkkarit pitävät yllä tietyn keskiarvotason, kun niitä tulee säännöllisesti vedettyä.

Tän asian suhteen hieman OT:na on viimeaikoina tuntunut siltä, että tulee vieläkin syötyä liikaa. Tälle nyt ei ole mitään suoranaista syytä tullut, tuntuu vain että pärjäis vähemmälläkin ja pitää totutella siihen suuntaan. Riittävä vesi ja kuitupelletit auttavat kyllä ;)

Laitoin arvot:
Voima + kestävyys
85kg
3-4 viikossa
= 110g protskua

[q]wiwi, 25.5.2009 21:00:
Haa! Eka salikäynti takana ja it was worth it. En olis millään malttanut lähteä kotiin ja huomenna meen varmasti takasin. Oon aika innostuvaa tyyppiä muutenkin ja aina jos nautin jostain, voisin tehdä sitä kuinka paljon vaan. Aikataulut tietenkin rajottaa jonkun verran.

Tehtiin mulle ohjaajan kanssa perusohjelma, joka tosin tuntui aika iisiltä ja teinkin sitten vähän soveltaen. Hyvän pohjan siitä kuitenkin sai, varsinkin kun aiempaa kokemusta salilta ei ole. Tuntuu hassulta tehdä niin lyhyitä sarjoja kun on tottunut tekemään paljon pidempiä, esim. body pumpissa yhtä lihasryhmää treenataan monta minuuttia.

Nyt on haasteena opetella syömään tarpeeksi, että tuloksiakin tulisi. En jaksa joka kaloria ja syömääni grammaa ruveta laskemaan, mutta ensimmäisenä pitäisi varmaan alkaa syömään vähän enemmän kerralla. Nyt on kyllä ihanasti nälkä, taidan jopa ottaa toisen annoksen ruokaa. :)
[/q]

Good for you, toppuuttelisin kuitenkin hieman tuon syömisen suhteen. Itse tuli viimeksi tehtyä tuo virhe 2005 ja tuli lisäpainoa aika nopeasti ja turhaan. Toki samalla tuli lihasmassaa ja tietyt tulokset paranivat, mutta näin jälkiviisaana oli ihan tyhmä veto :P Eikä ollu siis kyseessä ees mikään massakausi-ajattelu, luulin vain tarvitsevani selkeästi lisää safkaa ja se luulo osoittautui sitten hyvinkin vääräksi.

[q]vala, 1.1.1970 02:00:
Mulle sanottiin phase kolmosta ostaessa, että sitä pitäis ottaa puol tuntii treenien jälkeen. Onkohan pahakin virhe ottaa sitä heti treenien jälkeen? En tullut kysyneeksi..
[/q]

Noi Phaset on suunniteltu siten, että 1 ennen treeniä, 2 (pelkkää protskua) heti treenin jälkeen ja 3 (perinteisempi palkkari protsku, hiilari, kreatiini jne). n. 30min treenin jälkeen.

Itse käytän 2 ja 3, toimin tuon ohjeistuksen mukaan. Mikäli käytät vain ja vain kolmosta, niin näkisin kyllä, että se on parempi ottaa nopeammin kuin puolen tunnin päästä.

O