päivän o_O

Back to häröily O

[q]Epailija, 4.10.2005 17:41:
No, jää näillä puheilla päivän "o_O":ksi, koska sokeria ei ole tullut nautittua paljoakaan. Kofeiinin vaikutusaika taas on yksilöllinen ja saattaa vaihdella tunnista parista neljäänkin tuntiin, joten olen edelleen sitä mieltä, että pilkkimistä ei olisi noilla määrillä ja henkilökohtaisella käyttöhistorialla "paperilla" pitänyt sattua. Voin toki olla "vastustuskykyinen" kyseiselle myrkylle ihan luonnostaan.

No kofeiini nyt ei olekaan mikään terveyttä edistävä aine, mutta eivät ne juomat nyt ykskantaan epäterveellisiäkään välttämättä ole - ainakaan kohtuudella nautittuna. Red Bullista esimerkiksi saa vitamiinejakin, jos niitä nyt sattuu kaipaamaan.
[/q]
Onhan se totta vähän ihmeellistä että tollasten määrien jälkeen meinaa nukahtaa. Yritin vaan selittää etää energiajuomat ei oo parhaita piristeitä tollasiin tilanteisiin ja niiden vaikutukset voi olla myös päinvastasia siihen mitä oletetaan (ainakin vähän pidemmällä ajanjaksolla).

Terveys vaikutteista me käytiin aikoinaan valmennusleireillä aikalailla samanlaista keskustelua ja ravinto-osaajat haukku kyllä energiajuomat ihan pystyyn. Tehtiin myös suorituskyky testejä, joissa näky pieni viretilan ja reaktiokyvyn heikkeneminen energiajuomien nauttimisen jälkeen.

[q]Miksan, 4.10.2005 17:34:
Tarkemmin en osaa mitään sanoa, mutta on tullu moneen kertaan koettua ja kuultua ammattilaisten suusta, että "energia" juomat ei piristä kun hetkeks, jonka jälkeen väsyttää entistä enemmän. Muutenkin noi juomat on aika epäterveellisiä.
[/q]
Jos elimistön pitää ylikierroksilla (hetken tai pari kuukautta) kofeiinilla, sen jälkeen tuntuu että väsyttää, kun kroppa ei potkikaan eteenpäin koko ajan. Ite huomannu että kofeiini pitää hyvin liikeellä fyysisessä työssä, mutta ei kyllä pidä mua hereillä jos oon valmiiks väsyny ja vaan paikallani istun. Voi tosin olla että oma sietokyky on jo niin turtunut ettei ihan pienestä kofeiinimäärästä edes tunnu reagoivan...

[q]Miksan, 4.10.2005 17:34:
En väittänytkään et sokeri ois se piristävä aine, vaan aine joka aiheuttaa pientä väsymystä kofeiinin vaikutuksen lakattua (1-2h päästä).
[/q]

No, jää näillä puheilla päivän "o_O":ksi, koska sokeria ei ole tullut nautittua paljoakaan. Kofeiinin vaikutusaika taas on yksilöllinen ja saattaa vaihdella tunnista parista neljäänkin tuntiin, joten olen edelleen sitä mieltä, että pilkkimistä ei olisi noilla määrillä ja henkilökohtaisella käyttöhistorialla "paperilla" pitänyt sattua. Voin toki olla "vastustuskykyinen" kyseiselle myrkylle ihan luonnostaan.

[q]
Tarkemmin en osaa mitään sanoa, mutta on tullu moneen kertaan koettua ja kuultua ammattilaisten suusta, että "energia" juomat ei piristä kun hetkeks, jonka jälkeen väsyttää entistä enemmän. Muutenkin noi juomat on aika epäterveellisiä.
[/q]

No kofeiini nyt ei olekaan mikään terveyttä edistävä aine, mutta eivät ne juomat nyt ykskantaan epäterveellisiäkään välttämättä ole - ainakaan kohtuudella nautittuna. Red Bullista esimerkiksi saa vitamiinejakin, jos niitä nyt sattuu kaipaamaan.

[q]Epailija, 4.10.2005 17:29:

Ensinnäkään se ei ole se sokeri, joka noissa juomissa pitää hereillä, vaikka saattaakin alhaisesta verensokerista kärsivää muuten piristääkin. Toisekseen olen syönyt tänään kohtalaisen hyvin ja suhteellisen tasaisin väliajoin (viimeksi kolmen pintaan), joten verensokerini ei kovin alhaalla ole missään vaiheessa todennäköisesti ollut. Kolmanneksi juomana oli Red Bull Light ja vaikka teehen laitoin kolme sokeripalaa, ei verensokeri varmaankaan ole heittelehtinyt hirveästi.
[/q]
En väittänytkään et sokeri ois se piristävä aine, vaan aine joka aiheuttaa pientä väsymystä kofeiinin vaikutuksen lakattua (1-2h päästä).

[q]Miksan, 4.10.2005 17:25:
Runsas sokeri mikä noissa juomissa on nostaa hetkellisesti verensokerin mut se palautuu tosi nopeesti takas ja matalammalle tasolle ku mitä se aikasemmin ollu ja se johtaa väsymykseen.
[/q]

Ensinnäkään se ei ole se sokeri, joka noissa juomissa pitää hereillä, vaikka saattaakin alhaisesta verensokerista kärsivää muuten piristääkin. Toisekseen olen syönyt tänään kohtalaisen hyvin ja suhteellisen tasaisin väliajoin (viimeksi kolmen pintaan), joten verensokerini ei kovin alhaalla ole missään vaiheessa todennäköisesti ollut. Kolmanneksi juomana oli Red Bull Light ja vaikka teehen laitoin kolme sokeripalaa, ei verensokeri varmaankaan ole heittelehtinyt hirveästi.

[q]Epailija, 4.10.2005 17:21:
Miten Red Bullin kofeiini eroaa kahvin kofeiinista? Entä teen?

Tuossa tuli nautittua noin puolentoista tunnin sisään päälle kahta kahvikupillista vastaava kofeiinimäärä, jonka luulisi kyllä pariksi tunniksi riittävän - etenkin kun se viimeisin "kupillinen" tuli nautittua juuri ennen luentoa. Mikäköhän olisi sen kofeiinin vaikutusajan noin pieniin lukemiin tiputtanut? Se vähäinen tauriini, joka tehostaa kofeiinin vaikutusta?
[/q]
Runsas sokeri mikä noissa juomissa on nostaa hetkellisesti verensokerin mut se palautuu tosi nopeesti takas ja matalammalle tasolle ku mitä se aikasemmin ollu ja se johtaa väsymykseen.

En oo mikään asiantuntija aiheessa mut ite huomannu ton moneen kertaan ja ravinto valmentajat selitelly mulle joskus tollasia.

[pieni]josko ei joku nähnyt niin[/pieni]

o_O

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/muutama+helsingin+neekeri+vangittiin+mutta+tuhat+on+edelleen+vapaana/1101981092742/

tjeu url.

[q]Miksan, 4.10.2005 17:17:
Red Bullit ja muut vastaavat ainaki sellasta kuraa et niiden aiheuttama piristys on aika lyhytkestosta ja ku vaikutus lakkaa ni väsyttää entistä enemmän.
[/q]

Miten Red Bullin kofeiini eroaa kahvin kofeiinista? Entä teen?

Tuossa tuli nautittua noin puolentoista tunnin sisään päälle kahta kahvikupillista vastaava kofeiinimäärä, jonka luulisi kyllä pariksi tunniksi riittävän - etenkin kun se viimeisin "kupillinen" tuli nautittua juuri ennen luentoa. Mikäköhän olisi sen kofeiinin vaikutusajan noin pieniin lukemiin tiputtanut? Se vähäinen tauriini, joka tehostaa kofeiinin vaikutusta?

[q]Epailija, 4.10.2005 17:14:
Hmm. Noin kello 14:45 tölkki Red Bullia, noin kello 15:15 0,4 l teetä, noin kello 16:10 toinen tölkki Red Bullia ja kaikki tämä sen takia, että pysyisin hereillä luennoilla. Tulos: Noin kello 16:30 alan pahemman kerran pilkkiä luennolla, eikä seuraamisesta tule mitään. Äsken oli pakko poistua, sillä olin ihan kahvilla, vaikka enää ei pilkityttänytkään.

Kofeiinia ei ole tullut reiluun viikkoon nautittua käytännössä yhtään, eikä sitä ennenkään yli kahvikupillisen sisältämää määrää per päivä, joten luulisi, että tuo olisi riittänyt kun yöuniakin on takana kuitenkin semmoiset viisi tuntia (ok, kahtena yönä peräkkäin, mutta silti).
[/q]
Red Bullit ja muut vastaavat ainaki sellasta kuraa et niiden aiheuttama piristys on aika lyhytkestosta ja ku vaikutus lakkaa ni väsyttää entistä enemmän.

Hmm. Noin kello 14:45 tölkki Red Bullia, noin kello 15:15 0,4 l teetä, noin kello 16:10 toinen tölkki Red Bullia ja kaikki tämä sen takia, että pysyisin hereillä luennoilla. Tulos: Noin kello 16:30 alan pahemman kerran pilkkiä luennolla, eikä seuraamisesta tule mitään. Äsken oli pakko poistua, sillä olin ihan kahvilla, vaikka enää ei pilkityttänytkään.

Kofeiinia ei ole tullut reiluun viikkoon nautittua käytännössä yhtään, eikä sitä ennenkään yli kahvikupillisen sisältämää määrää per päivä, joten luulisi, että tuo olisi riittänyt kun yöuniakin on takana kuitenkin semmoiset viisi tuntia (ok, kahtena yönä peräkkäin, mutta silti).

[q]Lost-Soul, 4.10.2005 01:18:

kyllähän se leventää, mutta eipä se leveä valokeila edelleenkään kanna hirveän pitkälle, jonka takia jarrutusmatkaa on täysin turha ottaa perusteluksi.

[/q]
Siltä matkalta jolta sumarit leventää valokeilaa sivusta tulevat vaarat näkee aikasemmin kuin pelkillä ajovaloilla joten aikaa reagoida jää enemmän/jarrutusmatka voi olla pidempi.

[q]aapee, 4.10.2005 01:04:
---
Mielipidekysymyshän tämä on ollut alusta lähtien. Itse kuitenkin käyttäisin (rekalla) ajaessani sumareita märällä+pimeällä kelillä koska on kuitenkin parempi nähdä enemmän auton käsiteltävyyden ja jarrutusmatkojen takia. En tietenkään tarkoita että kaikkien ammattiautoilijoiden tulisi käyttää vaikka nyt itse sellainen olenkin ja ymmärrän kyllä myös henkilöautoilijan näkökannan tähän. ja kuten olen jo toitottanut, normallilla kelillä ajavien sumareitten käyttö en ymmärrä, oli se sitten henkilöauto, rekka tai polkuauto.*hymy*
[/q]
Kerroppa kuinka pitkälle sumareiden valokeila ylettyy rekalla. Jos se on yhtään samoissa mitoissa, mitä se on henkilöautolla, niin saat ajaa todella hitaasti, jos aijot ottaa jarrutusmatkat perusteluksi.

[q]Miksan, 4.10.2005 01:10:
---
Lost-Soul, 4.10.2005 01:08:

Kerroppa kuinka pitkälle sumareiden valokeila ylettyy rekalla. Jos se on yhtään samoissa mitoissa, mitä se on henkilöautolla, niin saat ajaa todella hitaasti, jos aijot ottaa jarrutusmatkat perusteluksi.

---

Sumareiden kans voi olla myös ihan tavalliset ajovalot päällä samaan aikaan.
Sumarit vaan leventää sitä näkökenttää
[/q]
kyllähän se leventää, mutta eipä se leveä valokeila edelleenkään kanna hirveän pitkälle, jonka takia jarrutusmatkaa on täysin turha ottaa perusteluksi.

[q]aapee,
No jätetään tuo jarrutusmatka-sana pois tuolta ja jätetään se käsiteltävyys sinne. Happy now?
[/q]
parempi

Omasta mielestä sumarit pitäisi ottaa monilta autoilijoilta pois kokonaan. Sen verran monilla nuo ovat täysin väärin suunnattu (TM:n mukaan & omien havaintojen). Tietenkin jotkut osaavat käyttää sumareita oikein, mutta valitettavasti liian harva.

[q]aapee, 4.10.2005 00:00:
tuon perusteella olemma sitten kai kaikki ammattiautoilijat teinejä ja jotain tuningpellejä??
[/q]

No, jos rekkakuskina tunnet piston sydämessäsi, kun haukun tuning-pelleiksi autoilijoita, joilla on sumarit nomaalisäällä päällä, niin kyllä.

[q]aapee, 3.10.2005 23:42:
Joo ja vaikka ei menisikään niin kuitenkin sumareiden kanssa näkee penkat lähietäisyydeltä paremmin mahdollisten hirvien yms. varalta, ne kun kerkeävät yllättävän hyvin sieltä vielä isomman auton eteen kun esim. rekka kulkee max 90km/h riippuen siitä miten rajoitin on säädetty. Ai menikö hieman offtopiciksi?
[/q]

No henkilöauton sumuvalojen loisteessa ei 90km/h:n vauhdissa ehtisi reagoida mihinkään vastaantulevaan. Kantomatka kun tosiaan on se parikymmentä metriä, jolloin pelkkä leveys ei paljon lohduta. x)

Off topic? Mitä se on?

[q]aapee, 3.10.2005 23:23:
Kuvitellaanpa tilanne jossa ajat rekalla yöllä sateen kastelemalla tiellä niin kyllähän sitä vaan sumarit+pitkät päällä näkee sen tien paremmin ja penkat kuin ainoastaan pitkillä valoilla.
[/q]

Ah, totta. Lähivalot menevät ainakin joissain autoissa pos päältä kun vaihtaa pitkille.

[q]aapee, 3.10.2005 23:10:
...paitsi jos kyseessä joku isompi kuin henkilö- tai pakettiauto kuten linjuri tai rekka...
[/q]

Jolloin niistä on hyötyä, koska...? Eikös sumuvalojen teho ole ihan säädöksin rajoitettu? Sumuvalothan ovat lähinnä huomiovalot - kantomatkaa muutama kymmenen metriä ja kuvio on huomattavasti leveämpi kuin normivaloilla. Ei kai busseilla tai vastaavilla mitään pitkiin verrattavia valonheittimiä sumuvaloina ole?

[q]Mike Kila, 3.10.2005 23:02:
Sumuvaloja käsittääkseni saa pitää päällä vain jos on erittäin huono näkyvyys. Noistahan saa sakot jos pitää normaalisti päällä? Näin muistelisin tai sit mua on infottu väärin :).
[/q]

Oikein muistat. Niitä ei ilman hyvää syytä saa pitää päällä. Normaalioloissa niistä ei ole edes mitään hyötyä.

[q]Mike Kila, 3.10.2005 23:02:
Sumuvaloja käsittääkseni saa pitää päällä vain jos on erittäin huono näkyvyys. Noistahan saa sakot jos pitää normaalisti päällä? Näin muistelisin tai sit mua on infottu väärin :).
[/q]
Joo jos kirjaimellisesti lakia lukee mut ei poliiseja jaksa pätkääkää kiinnostaa jos ajaa sumarit päällä.

[q]Miksan, 3.10.2005 23:00:
---
kumimuumi, 3.10.2005 21:34:
Vastaan tuli äsken tossa lähitiellä mersu, sumuvalot päällä. Vilkautin omia pari kertaa, ja peruutuspeilistä ehin nähdä kun auto uukkarilla lähtee mun perään

Pari tiukkaa kurvia niin eihän se nähnyt minne menin mutta... Kaikenmaailman kuskeja...*justjoo*

---

Eihän sumarit pääl ajamises mitää ihmeellist oo?
[/q]

O