Asiakas on aina väärässä.

Back to yleinen keskustelu O

[q]Jone, 1.7.2005 13:49:
---
ville, 1.7.2005 13:33:
"helvettiin sieltä, tää on yksityisalue, täällä ei saa kuvata, nyt tuhoot heti ne kuvat" - kun olin rautatieasemalla, joka on julkinen tila, jossa saa kuvata.

---

Itse oon joutunut rautatieasemalla kuvaamisesta jopa poliisiasemalle, jossa filmi takavarikoitiin ja lompakkoani käytiin läpi.

*sydän* Gotta love it *sydän*
[/q]

Siitä tuli nyt vihdoinkin pysyväisohje, että kuvaaminen on sallittua asemalla, metrossa ja kaikkialla julkisilla alueilla. Aikaisemmin on ollut (ainakin meidän toimeksiannon aikana) tapana käydä vain kysymässä kuvaamisen tarkoitus, sillä kaupallisiin tarkoituksiin kuvaamiseen tarvitaan HKL:n lupa.

Itse en ole koskaan kieltänyt ketään kuvaamasta mitään, paitsi minua, jolloin olen käynyt ystävällisesti pyytämässä että kuva poistetaan, sillä en halua naamaani tuonne ympäri nettiä noissa duunin kamoissa.

Tosta on ollut epäselvyyksiä aika paljon, missä saa kuvata ja mihin tarkoitukseen, mutta nyt siihenkin tuli sentään selvyys. Eli saa kuvata, missä vaan, niin paljon kun sielu sietää, ja jos joku vartija siitä urputtaa, kannattaa pyytää esim. poliisi paikalle tai vartijaa tarkistamaan työnjohdolta ohjeittensa ajanmukaisuus.

[q]mekaanikko, 4.8.2005 16:17:
---
Mar6, 4.8.2005 14:45:
Mutta näitä mitä ärrän pöydällä ja kauppojen kassoilla on kaljavarkaiden varalta, ovat sitten ihan perus jokatytön ja pojan pulloja mitä saa melkein tavaratalojen kalastusosastoilta ja eivät lupaa vaadi, harkittua käyttöä ja hätävarjelutilanteen arviointia tietysti kyllä..
---

Kaasusumuttimet ovat ainakin ampuma-aselain mukaan luvanvaraisia ihan riippumatta siitä onko niissä kyynelkaasua vai pippurisumutetta sisällä. Ja laissahan kaasusumutin määritellään näin:

Ampuma-aselaki 11 §
Kaasusumutin
Kaasusumuttimella tarkoitetaan välinettä, jolla voidaan levittää ilmaan kyynelkaasua tai käyttötarkoitukseltaan ja vaikutukseltaan siihen verrattavaa lamaannuttavaa ainetta.

En sitten tiedä onko olemassa joku toinen säädös jossa erikseen vapautetaan jotkut pippurisumuttimet luvanvaraisuudesta, ainakaan laki- tai asetustasolla en se Finlexistä sellaista löytänyt. Joku turvallisuusalan ammattilainen tietänee miten asia on?
[/q]

Joo eli tässä on nyt mennyt pullat ja kahvit sekaisin. Nää ei-luvanvaraiset suihkeet eivät sisällä aktiivisia, vaikuttavia ainesosia vaan karamelliväriä ja ponneainetta. Mitään "pippuria" tai vastaavaa ei niistä löydy. Ainoat "pippurisuihkeet" mitä saa ostaa ja käyttää ovat OC-kaasut (epätarkka suomennus sanasta pepper spray eli paprikasuihke) jotka sisältävät Olioresin Capsicum-uutetta, eli sitä chilipippurien tulisuutta aiheuttavaa ainetta. Nämä ovat ehdottomasti luvanvaraisia ja vaativat asianmukaisen koulutuksen sekä erittäin painavan syyn hallussapitoon. Yleensä hallussapito on vielä erikseen rajattu joko työtehtäviin tai työmatkoille, tai sitten henkilökohtaiseen suojeluun tietyissä tilanteissa. Lisäksi löytyy harvinaisempia CN- ja CS-kaasuja, jotka ovat oikeastaan kyynelkaasuja, ja näiden kolmen sekoitteita ammattilaiskäyttöön.

Noita turvasuihkepurkkeja ei kannata ees ottaa esille, niillä saa aggressiivisen asiakkaan vaan pillastumaan lisää, ja sen jälkeen se syöttää teille sen purkin poikittain.

[q]Android, 31.12.2005 19:35:
---
Ana-5000, 31.12.2005 19:29:
On niinku suomenruotsalaisten ruotsi ja sit toi riikinruotsi, mitä ruotsalaiset puhuu.

---

Yksi ja sama kieli. Sama kuin norjan Bokmål ja Nynorsk. Molemmat ovat norjaa. Paitsi että ruotsissa puhuttava ja suomessa puhuttava ruotsi ovat kieliopillisesti täysin identtiset, toisin kuin nuo norjan esimerkit. Ääntely on eri, mutta esim skånelaisten ruotsi kuulostaa yhtä erilaiselta verrattuna esim tukholmalaisruotsiin kuin "suomenruotsi". Ei se siitä eri kieltä kuitenkaan tee.

Samalla logiikalla pohjanmaalaiset eivät puhu suomea, koska heidän murteensa on eri kuin vaikkapa helsinkiläisten.
[/q]

On niissä 'virallisiakin' eroja. Suomenruotsi on ruotsinkielen variantti, pääasiallisesti tietenkin lähes identtinen, mutta eroja löytyy mm. virallisissa sanoissa:

"Suomenruotsin kirjakieli eroaa Ruotsissa käytetystä ennen muuta virallisten termien osalta: ministeriöt ovat suomenruotsiksi "ministerier", eivät "departement"."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenruotsi

[q]mekaanikko, 11.6.2005 18:14:
Tru enuff, mut sit toisaalta onks se enää ees teidän alan newspeakissa "asiakaspalevelutilanne" kun jäbä painii hankalan asiakkaan kanssa? =D
[/q]

Itseasiassa on :D Meil on ihan oma alan slangi siin.. Annetaan "kuuttatoista" (radiokoodi "annettu asiakaspalvelua") :D Asiakas on asiakas on asiakas ja myös meidän asiakas on mun asiakas. Vaik sil oiski puukko *sydän*

[q]
Mut joo. Mun hankalat asiakkaat on esim. pikkupomoja jotka ei oikeesti saa päättää mitään isoa joten ne haluaa päteä viilaamalla jotain epäolennaisuuksia, tietenkin just silloin kun reprotyöntekijät on jäämässä lomalle ja duuni pitäis saada painoon samana päivänä. Suht pientä mut kylhän tossakin alkaa uloke vähitellen kasvaa otsaan kun sama jatkuu ja jatkuu.
[/q]

Heh, tota kutsutaan meillä työnjohdoks :D

[q]Jone, 23.12.2006 09:46:
---
Kirvesmurhaaja, 23.12.2006 08:08:
Syynä tähän on se, että vakuutuspetos on yleisin suomalaisten tekemä rikos.

---

Niin, sitä on vaan oikeasti pikkasen vaikeampi sanoa kumpi on syy ja kumpi seuraus - ovatko vakuutusyhtiöt vittumaisia asiakkailleen, koska niin moni kusettaa vai kusettavat niin monet, koska vakuutusyhtiöt ovat vittumaisia asiakkailleen.
[/q]

Kyl mä katsoisin että vakuutusyhtiöt on vittumaisia siksi, että niitä yritetään kusettaa / kusetetaan niin paljon. Toi on kuitenkin sellanen kasvoton taho jonka pyhä tehtävä on maksaa lasku omista mokailuista, ja siltähän kinutaan rahaa ihan sumeilematta aina kun vaan on mahollista, oli sitten perusteita tai ei. Perusjuttuhan on, että kun pyörä pöllitään niin käydään ostamassa lukko ja murretaan se, ja kiikutetaan se poliisilaitokselle, tehdään rikosilmoitus ja kuitataan rahat.

Vakuuttaminen on riskienhallintaa, mutta vakuutusyhtiöiden kusettaminen ja valehtelu tuntuu olevan ihmisille jotenkin ihan itsestäänselvyys ja suorastaan hyväksyttävä toimintatapa.

Taas kerran siitä, että joku asia on perseestä, saadaan syyttä sitä että ihmiset on kieroja, itsekkäitä ja epärehellisiä selkärangattomia nuljakkeita jotka ajattelevat vain itseään ja omaa persettään.

Eipä se tietenkään toisaalta lohduta jos aiheesta penää omia korvauksiaan, mutta kyllähän ne rahat sieltä yleensä löytyy kun esittää asiansa selkeästi ja jämäkästi.

[q]Sammyli:
Itsekin olen puhelinmyyjänä ja ihmettelen myöskin sitä, että ihmiset pitävät kännykkää päällä ja vastaavat siihen mitä ihmeellisimmissä tilanteissa kuten esim. kesken hautajaisten *täh*

[/q]

Kuulostaa vähän tekaistulta syyltä. vai oletko nähnyt kyseisen tapahtuman vai ihan työssä törmännyt tuohon?

[q]KooKie, 17.9.2009 14:46:
Toisaalta toi Alkon käytäntö on kyllä välillä aikamoista skeidaa myös.
[/q]

Mä olen samalla linjalla. Monella on ihan puhtaat jauhot pussissa kun tulee vaikka lapsensa kanssa Alkoon, ja nää tilanteet on tosi hankalia.
Tiedän tapauksen, jossa eräs nainen loppujen lopuks kaivoi esiin lääkärin kirjottaman lapun, jossa luki ettei hän saa nostaa MITÄÄN. Tuskin kovin moni kuitenkaan valehtelee ettei saa mitään kantaa, ja sen takia on lapsi mukana, kun vierellä todellakin on teini jolla on painavat ruokakassit käsissä..

Toikin on niin hankala homma, ja jokainen tekee niin kuin parhaakseen näkee. Onneks on myös niitä avoimia shoppaajia joista voi olla satavarma että juomat on menossa jollekkin teinille ;)

[q]2la, 17.9.2009 23:12:
Ihaninta on asioida Alkossa kun on liikenteessä täysi-ikäisellä porukalla, jossa kaikilla ei ole papereita mukana. Ah ah.
[/q]
Onneks meillä kaikilla kolmella yli 25-vuotiaalla oli sillon kerrankin paperit mukana. :D
Mut eipä siinä mtn. Ollaan vaan niin hyvin säilyneitä. ^______^

[q]kindertin, 17.9.2009 13:00:
Alkossa on kyllä hauskaa.
[/q]

Arvaa paljon joutuu näittenkans painimaan ruokakaupassa...
Toinen on sitten jo maistelleet asiakkaat...

[q]hemuz, 18.9.2009 10:04:
---
kindertin, 17.9.2009 13:00:
Alkossa on kyllä hauskaa.

---

Arvaa paljon joutuu näittenkans painimaan ruokakaupassa...
Toinen on sitten jo maistelleet asiakkaat...
[/q]

Joo, tiedän myös sen puolen. Kokemusta löytyy Valintalosta ja Lidlistä. Voin sanoa että "helpompaa" on Alkon puolella, mitä näihin kännisiin tulee.. Muistan jotain tilanteita kun kakarat tulee ostamaan hirveen kasan ruoka-aineksia ja yrittää jemmata tupakka-askin sinne ostosten väliin ja sitten tiuskii ja suuttuu kun kysyy paperit..

Mikä juttu se muuten on, että jengi heiluttelee auton avaimia siinä kassalla? Ei kukaan jätä henkkareita kysymättä sen takia et waaaau, ton on pakko olla täysi-ikäinen kun sillä on auton avaimet :D

[q]kindertin, 18.9.2009 10:20:
Mikä juttu se muuten on, että jengi heiluttelee auton avaimia siinä kassalla? Ei kukaan jätä henkkareita kysymättä sen takia et waaaau, ton on pakko olla täysi-ikäinen kun sillä on auton avaimet :D
[/q]

Mulla on 16-vuotiaasta ollut äitin kanssa rinnakkainen Master Card Gold pankkikortti. Yleensä, kun sillä maksoi 18-vuotiaana, niin missään ei kyselty papereita. Tosin en tietenkään tajunnu tätä yhteyttä kuin vasta 18 täytettyäni. Peelo mikä peelo.

[q]Lyylikki, 18.9.2009 11:59:
---
kindertin, 18.9.2009 10:20:

---

Mulla on 16-vuotiaasta ollut äitin kanssa rinnakkainen Master Card Gold pankkikortti. Yleensä, kun sillä maksoi 18-vuotiaana, niin missään ei kyselty papereita. Tosin en tietenkään tajunnu tätä yhteyttä kuin vasta 18 täytettyäni. Peelo mikä peelo.
[/q]

Henkkarithan tarkistetaan ENNEN maksamista?

Rupes naurattaan Valintatalossa pari päivää sitten: "En mä näe, kun sulla on sormi tossa kuvan päällä".

[q]mrx, 1.7.2005 13:14:
---
ei tarvinnut kaverin liioitella[/q]

7 vartijaa pamputtamassa kaveria sairaalakuntoon pelkästään siksi että se yritti juosta karkuun. Plz, kuka tuota muka uskoo?

[q]^Petunia, 1.10.2007 21:29:
---
Yhtäkään huonokuntoista tuotetta en ole ottanut vastaan tai antanut kahvilipuketta sen takia ku "Jouduitte Niin kauan odottaa.." yms.
Mun pomot saa hoitaa sen perseen nuoleskelun mun puolesta
( noissa tapauksissa siis olen aina vaan soittanu pomolle ja pyytänyt sen hoitaa Homman loppuun ) Sääliksi käy niitä mutta mulla on periaatteet enkä itsekään käyttäydy tuolla tavalla muissa kaupoissa Piste!

Nim: Ei suostu enää ikinä olemaan kenenkään sätkynukke!
[/q]

Ootkohan sä ihan oikeella alalla töissä sit :D

Luulisi ihmisistä olevan suotavaa, että heidän luottotietojaan, korttien saldoja jne, ei näe kukaan muu kuin pankin henkilökunta. Mut ei, närkästys on suuri, kun en heille tällaisia tietoja pysty kaivamaan.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/08/25099

:)

[q]Sir Dominique Trévisan, 1.1.2006 23:50:
---
Digital Beat, 1.1.2006 23:50:
En kommentoi enempää.

---

Kyllä mä nyt odotan että sä kommentoit.
[/q]
Vaikka olisit Anttilan johtaja niin täällä et ole minkään työnantajan roolissa. Kerran haluat kommentointia.

[q]akir0, 2.1.2006 20:54:
---
Digital Beat, 2.1.2006 10:00:
ps:Tietääkseni työharjoittelijat eivät saa palkkaa. Ainakaan täälläpäin Suomea.

---

Täällä kyllä saa ja se on jopa aikas yleistä.
[/q]
Toivottavasti pienemmät työnantajat alkaisivat joskus ajatella samoin.
Luulisin että Outokumpu maksaa myös harjoittelijoille. Pienyrittäjät eivät maksa mitään. Onhan se ihan ymmärrettävää että suuryritykellä on tuota maksukykyä paremmin verrattuna pienyrittäjään.

[q][Nuclear], 2.7.2005 00:18:
---
Lost-Soul,
No mitä se sitten sille alkaa urputtaa jos se saa paikanpäällä huonoo palautetta. Tyhmähän siitä menee esimiehelleen kertomaan.
---

Eli jos asiakas vaikkapa valittaa, että palvelupisteessä on hirveä jono, vesi loppu ja kuuma ilmakin niin se on tyhmä työntekijä joka siitä ylemmille tahoille kertoo? Huh..
[/q]
Varmaan jo ymmärrät tahallasi väärin, mutta tuollaisiin pystyn antamaan suoraan vastauksen. Ja on se kumma kun et pysty ymmärtämään suhteellisen selkeää kirjoitusta ja väännät vielä minun kirjoituksiani juuri väärin.

(Ja todennäkösesti vastaisin noihin valituksiin "yksi ihminen ennen sinua ja alat itkemään?? voi pikkusta; Me emme myy mitään virvokkeita täällä, mutta niitä löydät varmasti kaupasta; En mahda ulkona olevalle lämpötilalle juuri mitään, mutta kerron toki isolle A:lle että on vähän liian läämin)

[q]
Asiakaspalvelu duuni nyt vaan on asiakaspalvelu duunia ja ne vttumaiset asiakkaat kuuluu työnkuvaan myös. Edelleen en oo sanonu, että sellasta mulkkua joka tulee huutamaan päin naamaa pitäis rekisteröidä mitenkään, sen sijaan sellaset asiakkaat jotka asiallisesti ilmoittaa epäkohdista niin heitä voisi joskus kuunnellakin ja viedä asiaa eteenpäin.
[/q]
Ja itse olen juuri puhunut näistä mulkuista, joita tuolla riittää (ainakin eilen). Ja tähän topiciin juuri niistä ihanista mulkuista kait pitikin kirjotella (eli niistä "ihanista" hetkistä asiakaspalvelussa).

[q]
Eli teillä kaikki asiakkaiden mielipiteet mitataan vain sillä mitä on paperilla? Typerää IMO, suurin osa mielipiteistä kun tulee sillä hetkellä eikä siitä mitä paperille rustataan.
[/q]
Melkein koko sen ajan kun juttelen asiakkaan kanssa, saan jotain palautetta palvelusta, tuotteesta, ympäristöstä yms. Tietenkin jos juttelen 10min asiakkaan kanssa, niin kirjotan dokumenttia 20min siitä keskustelusta.. Tämähän on juuri liikkeessä olevien asiakaspalvelioiden työ ja näin varmasti tehostetaan kaikkien asiakkaiden palvelemista. Typerää IMO.

[q]
Onks se numero ilmainen?
[/q]
Muistaakseni on, mutta en ole täysin varma tähän aikaan yöstä. Jos se numero ei ole maksuton, niin siitä voi suoraan valittaa nokialle ;)
(Kohta varmaan jutellaa miten tuotteiden ja palveluiden hintoihin pystyy yksi pieni asiakaspalvelija vaikuttamaan siten, että se ei maksaisi mitään asiakkaalle. Sehän on tyhmää maksaa tuotteista ja palveluista ;)

[q]
Edelleen puhe on paikanpäällä kokemasta epäkohdasta eikä mistään kun puhelin nyt ei toiminu ja siinä on tyhmän värinen näyttökin ja sit juostaan kauppaan tuulispäänä, haukutaan asiakaspalvelijat alimpaan helvettiin ja vielä tuhahdetaan kun joudutaan tekemään kaikki kirjallisena.
[/q]
Ja edelleen puhe on siitä kitinästä mitä jokin asiakas tulee myymälään huutamaan ja josta saisi paljon paremman tuloksen (ja vielä helpommin) jos jaksaisi kirjoittaa sen paperille tai lähettää sen maililla esim myymälään. (Näin ainakin itse olen tämän kirjoituksen alunperin aloittanut)

[Yleensä paikanpäällä koketut epäkohdat tullaan itkemään seuraavana päivänä tai jopa 3kk kuluttua (tietenkin jonon pituus saatetaan huutaa heti, mutta niihin ei ainakaan meidän myymälässä pysty tekemään mitään, jos halutaan asiakkaitakin mahtuvan sinne sisään.)]

otetaan tuolta aijempaa vähän
[q]
Lähinnä viittasin johonkin pienempään epäkohtaan... vaan se, että jos kokee saaneensa paskaa palvelua niin siitä ihan asiallisesti ilmoittaa ja duunari vie viestiä eteenpäin.
[/q]
Paska palvelu on asiakaspalvelijan antamaa palvelua, suuri jono ei mielestäni ole paskaa palvelu vaan huonosti organisoitu liike. Juuri siitä paskasta palvelusta mielestäni pitää ilmoittaa vähän suoraan tämän asiakaspalvelijan esimiehelle, jotta asialle voisi tehdä jotain. Ja jos asiakaspalvelija antaa kokoajan paskaa palvelua, niin silloin potkut ovat paikoillaan.

Jatketaan tätä saman asian kirjottamista vielä paljolti, joohan...

O