Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa
- « Edellinen
- 1
- ...
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- ...
- 98
- Seuraava »
[q]ella_, 4.9.2006 21:25:
mitä parkettia toi on?
[/q]
Karelian pähkinää.
[q]blastic, 28.8.2006 11:20:
Mulle tuli sievä 60 euron lasku pelkästä hanan irrotuksesta. Vois kyllä tiedustella taloyhtiönkin kantaa tohon asiaan.
[/q]
Noi putkarit on kyllä kaikki yksiä kusettajia, ne tulee paikalle - kattoo mitä tavaraa tarvii, lähtee hakemaan tavaroita ja sitten niistä kaikista reissuista tulee kilometrikorvaukset... ei edes auta, kun kertoo mitä tavaroita tarvis ottaa mukaan
Nyt keittiö lähes valmis, rosteri jalat uupuu, yksi ovi, liesituuletin, rosteritausta ja hana. Innoissaan, mutta pari asiaa harmittaa. Parissa ovessa lommo sekä uunin rosteriosassa lommo jota ei näe vierestä, mutta kaukaa katsottuna selkeästi havaittavissa. Toivottavasti noi saadaan keittiö toimittajan kanssa helposti sovittua Sitten X10 kauko-ohjaus hajosi tason yläpuolella olevista parista halogeenista joten ne on nyt kokoajan päällä ... sekä olohuoneen halogeenin X10 himmennys yksikkö pitää hirveetä surinaa, mutta mötikkä saunan katossa ja toivottavasti lampun asennuksen jälkeen ei pidä sitten hirveän häiritsevää ininää. No pieniä tekniikkamurheita, mutta toivottavasti nekin sitten saadaan hoidettua. Huomenna huonekalut ja keittiö valmiiksi, torstaina muutto tai sitten viikonloppureissun jälkeen ens. viikon alussa...
http://www.dorka.tv/remppa/v3/keittio03.jpg
http://www.dorka.tv/remppa/v3/keittio_taso.jpg
Keittio tasossa 90cm leveä Gaggenaun induktio.
http://www.dorka.tv/remppa/v3/olohuone.jpg
Surround kaiuttimet seinässä (B&W SCM S).
http://www.dorka.tv/remppa/v3/makuuhuone_vierashuone.jpg
Olohuoneesta vierashuoneeseen, jos vertaa edellisiin kuviin niin nuo jalkalistat pehmentävät erittäin paljon fiilistä. Ilman jalkalistaa lattian ja seinän välinen kontrastiero aivan liian suuri, mutta nyt aika kiva...
[q]rmtn, 5.9.2006 00:45:
joo kyllä mä oon sitä mieltä et jalustakaiutin on aina ruma ratkaisu.
tuo sun kämppäs sais jollain kivoilla highend puikuloilla arvoisensa loppusilauksen.
[/q]
No vanhassa kämpässä noi jalustakaiuttimet näytti kivoilta, mutta suuremmissa huoneissa se ei enää sitten aivan toimikkaan... samoin huomasin et noi ei jaksa puskea ääntä tarpeeksi tähän tilaan vaan yläbassot ja keskiäänet jää tulematta. Tosin jotain parannustakin, leffakäytössä uudet surroundit on aivan mahtavat sekä subbari soi aivan hemmetin hyvin. Vanhaan kämppään verrattuna (siis sama subi) ottaa todella alhaalta ja puhtaasti. Juuri leffakäytössä vaikka täällä vähän kaikuu niin se toimii todella loistavasti
...budjetti on hieman "kireällä" joten aivan älyttömiä high-end kaiuttimia ei voi hommata mut todennkäköisesti tänne eksyy B&W 804:t. Joskus myöhemmin sitten 802D:t Classen elektroniikalla.
[q]hrdkvr, 5.9.2006 09:16:
valehteleeko mun silmät vai onko teilläkin muutettu "perus" yläkaappien korkeutta suhteessa tasosta..[/q]
Itseasiassa valehtelee nimittäin yläkaapit ovat hitusen alempana, kun mitä piti olla ihan vain sen takia kun taso on 70cm eikä 60cm niin käytännön syistä tuotiin sitä aavistuksen verran alaspäin.
[q]meilläkin on pikkasen korkeemalla kun yleesä.. tulee huomattavasti avarampi fiilit kun on huonekorkeus muutenkin korkea ja pinta-ala pieni...[/q]
...suhteessa huoneen pinta-ala on suuri ja huonekorkeus matala, sitä ei ehkä kuvista huomaa mutta huoneen korkeus on madalletun katon takia vain vähän yli 240cm luokkaa.
[q]ja teilläkin on tollasta "metallista" välitila ainetta.. niin meilläkin.. sillä saa kivaa särmää mun mielestä[/q]
En tiedä mitä oikein tarkotat "välitila aineella", mutta kaikki joka näyttää "metallilta" on rosteria. Tasot, taustalevyt, alakaappien jalat, yläkaappien päätylevyt, halogeeenit, hanat, ovien kantit jne.
[q]rmtn, 5.9.2006 09:04:
kannattaa vähän laitella jotain akustointilevyä ni hävii kaiut kummasti ;) itellä on esim tuossa pari postia ylempänä esiteltyjen "taulujen" pohjana ecophon akustointilevyä joka haukkaa kaikua hiukopalaksi juuri sopivasti.[/q]
Jotain tulee myöhemmin, kunhan tulee kaikki kalusteet ja jos löydän niin laitan tuohon isolle tyhjälle seinälle todennäköisesti aaltoilevan ison koivuvanerin tms. Kämppään ei tule mitään akustointilevyjä ja taas jos niiden päälle läiskii jotain esitteitä tms. niin niiden kyky vaimentaa huononee kyllä olennaisesti.
[q]mayah, 5.9.2006 11:05:
Aika vauhdilla sä saat remppaa eteenpäin :) Oikein hienolta näyttää! [/q]
...tuota en minä laita Täällä oli kaksi remppamiestä tekemässä remppaa + keittiötä yksi tyyppi, hälyttimiä ja muita IT piuha juttuja pari asentajaa jne. Kalusteitakin oli kasaamassa kalustekaupasta 5(!) asentajaa.
Ite oon vain täällä siivoillu ja jotain pientä tehny, ruuvaillu jotain ovia seiniin tms. Ainostaan olen suunnitellut ja vähän valvonu sekä opetellu miten remppaa kuuluis tehdä...
[q]mayah, 5.9.2006 11:26:
No mä jo aattelin, et mikä saatanan *super*-mies susta on tullu
[/q]
Mä olen *super*-mies mut en ihmemies *nauru*... joo siis tota keittiötäkään ei toi keittiöputiikki antanu mun remppamiehen asentaa vaikka se on asentanu monta niiden keittötä niiden kohteisiin (mut ei tätä Eggersmann keittiötä). Ymmärsin niin, että suomessa ainoastaan yksi henkilö niitä asentaa ja se täällä sit asens millintarkasti.
[q]rmtn,
nyt tuolla vois jo melkeen viihtyä. pitää se 2 vuotta maannu infrapunalämppäri kyl vielä heittää kii.
[/q]
Ihan hauskan näköinen parveke joskin muutamaa asiaa en aivan ymmärrä.
Miksi jos se on parveke niin sinulla on puu "palalattian" alla vihreää "mattoa"? Eli näemmä sinulla on parvekelasitus, mutta jos se on auki ja sataa parvekkeelle vettä niin mitä tälle vedelle käy? Onko tuo vihreä "matto" sellainen joka päästää veden läpi ja vesi pääsee pois parvekkeelta vaiko jää sinne puu "palalattian" iloksi? Ihan myös ulkonäön vuoksi en ole tuon vihreän maton kannalla.
Sitten en olisi itse tehnyt noista "paloista" lattiaa sillä käytännössä jokainen pala elää omaa elämäänsä ja kantittaa ihanasti pidemässä käytössä. Vanhemmilla samanlaisia paloja ja helppohan se on laittaa - parissa tunnissa saa helposti tehtyä isompiakin parvekkeita, mutta näkisin hieman enemmän vaivaa ja tekisin ihan kunnon kestopuu lankuista kunnon puulattian. Hienomman näköinen eikä niin, kuin sanoin kanttaile joka palasta sinnetänne
...ja viimeinen lasiliukuovi, eli olohuoneen kaappi minkä sisälle on laitettu kaksi 3W lediä nurkkiin. Kaapissa on myös ylhäällä paikka valaisimelle, mutta sitä ei ole vielä valittu - samoin hyllyt rakennettaan oletettavasti myös lasista jotka uupuu...
http://www.dorka.tv/remppa/v5/olohuone_kaappi.jpg
[q]Howdy, 19.9.2006 13:32:
Jotenkin steriilin näköinen....[/q]
Entä sit mun kämppä jos tuo on steriilin näköinen? Itse en sanoisi steriili vaan hieman ristiriitainen. Toisaalta moderni mut toisaalta suht kotoisa joskin hieman ristiriidassa. Moderniksi liian paljon pieniä "kikkoja" noin pieneen tilaan (valot, taulut, matto, tyynyt yms) ja jos haetaan taas kodikasta ja sen mukaan pehmeyttä niin moderni lookki voidaan unohtaa joten hieman ristiriitainen kokonaisuus omasta mielestäni.
Itse laitoin kaappiin pari ledia valoa heijastamaan valoa kaapin ovena toimivaan entsattuun lasiin ja sekin tuntuu "liian paljolta" erittäin yksinkertaistettuun lookkiin mitä haen. Jokainen uusi elementti pitää tarkkaan miettiä ettei tule mitään liikaa vaan jää mahdollisimman yksinkertaistettu fiilis.
Nyt kun keittiöönkin saatiin viimeinenkin osa paikoilleen (rosterinen alasokkeli) niin köökistä hieman tarkemmin kuvia. Kuvasta nyt hienosti uupuu pari keittiöntuolia ja jotain kangaspaloja ruokapöydän päältä kun toinen tuoli työtuolina ja toinen TV tasona
http://www.dorka.tv/remppa/v5/keittio1.jpg
Keittiössä tavallista korkeampi alasokkeli (missä siis on työskentelytila) - jäi hieman ristiriitainen fiilis, toisaalta se tuo koko osion paremmin esille mut toisaalta ehkä se olisi ollut paremman näköinen sittenkin "tavallisella" matalammalla sokkelilla. Mitäs mieltä muut ovat?
http://www.dorka.tv/remppa/v5/keittio2.jpg
Tavallista leveämpi liesitaso on aivan must. Koko siis 80cm normaalin 60cm sijaan. Joskin tästä on tullut vielä uudempi malli missä on 5 (tässä 4) paistopistettä ja 90cm leveä... Käytännössä huomasin ihan "normi" ruokia tehdessä et jos käytössä on paistin pannu ja yhtäkin enemmän kattiloita niin joutu siirtää ne kattilat hieman pois oikeasta paistopisteestä. Nyt vaikka olisi iso 5L kattila, paistinpannu ja pari pienempää kattilaa kaikki käytössä niin ei tule mitään tilaongelmia. Myös induktion sivuilla oleva tila on sen verran että käytännössä sivuille on kiva siirtää levyltä tavaraa pois.
http://www.dorka.tv/remppa/v5/keittio3.jpg
Eisinger (tai jotain sinnepäin) sveitsiläinen hana. Keittiötä ostaessa hanan suhteen olin erittäin skeptinen kun en ollut ikinä nähnyt noin radikaalia hanaa (noin kulmikas) et miten se sopii ja melkein olin klassisemman pyöreämmän linjalla. Tosin remppamies ja koko keittiön suunnitteluporukka oli minua vastaan... ja hyvä valinta oli. Ei mikään kaikkein ihanin kädessä, mutta toimii hyvin.
http://www.dorka.tv/remppa/v5/keittio4.jpg
http://www.dorka.tv/remppa/v5/keittio5.jpg
Vetolaatikoihin saa erillaisia osia (leikkuulautoja, pannunalusia yms.) jotka sopivat täydellisesti näihin laatikoihin ja tekee sen viimeisen silauksen keittiössä.
[q]ville, 19.9.2006 20:54:
Mä tässä mietin, miten olisin ton tehnyt, niin ehkä olisin voinut laittaa toiselle seinälle ikkunan viereen jääkaappipakastimen (ehkä jopa side-by-side jääpalakoneella) ja lyhyen pätkän tasoa jos mahtuu. Sille sivulle jossa nyt kaapit varmaan pelkkää alakaappia ja yläkaappia, jotta olisi tullut mahdollisimman virtaviivainen.[/q]
Itseasiassa sekin vaihtoehto käytiin läpi (se että siis olisi rakennettu kaapisto tota nykyistä vastapäätä jossa nyt ei ole mitään). Se tosin tyrmättiin suunnitteluvaiheessa sen takia, kun se kaventaisi hassusti tilaa ja nyt tätä kokonaisuutena katsottaessa se on kyllä kiva ettei sinne rakennettu mitään. Sinne tullaan tekemään jotain hyllyjä korkeintaan, samoin on hyvä että siellä on tilaa eikä rakennettu mitään sen isompaa sillä ruokapöydän pystyy jatkamaan 1.1m (60cm + 50cm) vielä jolloin tähän pöydän ääreen mahtuu 8 henkeä (aika hulppea 2.8m ruokapöytä). Tietysti silloin joutuu vähän siirtää skobeja pois tuolien tieltä, mutta harvoin näin tapahtuu tosin.
[q]mayah, 19.9.2006 19:57:
Hyvältähän se saattaa näyttää, mut on ehkä epäkäytännöllisin lavuaarin malli ever. Jotenkin se vesi jää väkisin lillumaan sinne kulmiin ja reunoihin ja muutenkin on tosi vaikee saada sieltä nurkista kaikki ne ruoan jämät joita lautasia huuhdellessa sinne väkisin joutuu.[/q]
No likaantumisesta en niin ole samaa mieltä, mutta kyllä... ne ruan tähteet ja muut tosiaan jää nurkkiin "jumiin" joka on ärsyttävää Joskin ei tällä keittiö toimittajalla ollut muita vaihtoehtoja kuin neliskanttiset ja toisaalta ei tänne mitään muuta olisi sopinutkaan. Joskin jos vertaa miten paljon muuten tuo keittiö tarvii energiaa ja vaivaa pitääkseen puhtaana niin siihen verrattuna tuo nurkkiin jäävä ruokaongelma on aika pieni. Enemmän muo häiritsee että se allas on niin syvä, jotenkin tuntuu et kädet uppoaa sinne täysin
[q]embie, 19.9.2006 21:56:
En oo mikään remppa-asiantuntija, mutta jostain olen ohikorvalla kuullut, että kodinkoneiden sijoittelussa tulisi välttää kylmäkaappien ja esim. lieden/uunin/mikron sijoittamista vierekkäin energiataloudellisista syistä...[/q]
Ymmärtääkseni nämä uudet laitteet eivät lämmitä vaan näissä on erittäin hyvät eristeet. Joskin olen huomannut, että uunin yläpuolella oleva kaappi hieman lämpiää, mutta en usko että se sivuttain on mikään ongelma sillä jääkaappi on vieressä, mutta parin levyn jälkeen. Jokatapauksessa uunin ylä tai alapuolella ei ole kylmäkaappeja, mikron (joka on uuni yhdistelmä) yläpuolella sama juttu ja sen alapuolella on astialämmitin jonka alla vasta sitten pakastin.
Nämä koneet jotka täällä on Mielen parasta mitä vain on olemassa ja näiden laitteiden päästämä lämpöhukka ympärille on kyllä aika pieni.
[q]ville, 19.9.2006 21:27:
On tietysti hankala sanoa, kun ei ole paikan päällä käynyt... itse olisin pohjan ja kuvien perustella uhrannut vähän leveydestä, koska sillä olisi saanut vielä yhtenäisemmän kaappilinjan ja selkeästi lisää pöytätilaa. Keittiössä yleensä pyritään siihen, että alle 120cm kapeita tiloja ei synny ja tuossa matkaa lienee jäänyt lähes 2m eli aika reilusti :)[/q]
Siis vanhassa kämpässä keittiön takana oli heti 120cm päässä seinä ja se ahdisti. Ruokapöytä on 150cm päässä keittiön kaapeista ja en voisi kuvitella pienempää tilaa vaan aikalailla sopiva. Se on totta et jos noita kaappeja vastapäiseen seinään olisi rakentanut samanlaisen kaapiston (mahtuisi kaksi 60cm pätkää hyvin) niin se kaventaisi tilaa liikaa.
Tietysti jos innostaa niin aina voi tulla täällä kämpässä käymään ja kertoa miepiteensä. Olenkin kaikilta kysellyt mitä muuttaisivat tai tekisi toisin, joskin ei sitä nyt enää voi muuttaa mutta toisaalta halu on kova oppia kokoajan lisää ja uudet ideat mitä ei ole itse ajatellut on se mitä mielellään kuulen.
[q]Jaques, 29.9.2006 09:51:
2. Onko kukaan nähny upotettavia pistokkeita esim. rca plugeille tai muuta audioliitintä varten??
3. Voiko kukaan suositella hyvää jalkalistaa jonka taakse tai sisään sais piuhat??[/q]
Jyrsi suoraan seinään kolo ja laita sinne putki jonka sisälle tarvittavat johdot. Niin kuin Ville sanoi, ei listojen alle piiloon saa käytännössä mitään fiksuja määriä johtoja piiloon. Vaikka olisi kantavia seiniä niin siitä vain jyrsimään, putki sisälle ja kittausta päälle. Jos on jotain kipsilevyä niin revi ne alas ja sit vaan takaisin paikoilleen... kuulostaa suuritöiseltä mut ainakin saat piuhat piiloon oli minkälainen määrä tahansa.
[q]ville, 29.9.2006 09:37:
Ainoa haitta kaapin korkeudessa on, että kaapin ovet pitää muistaa laittaa aina kiinni. Jos ne nyt jättää halogeenin alle, toi halogeeni kärventää kaapin pinnan pilalle :([/q]
Kokeilin itseasiassa kädellä ja noi 35w lamput ei itseasiassa lämmitä kovinkaan paljoa - hiukan tulee lämpimäksi tuossa 8cm etäisyydellä. 50w lamput joita on sitten keittiössä / olohuoneessa on sitten toinen seikka.
[q]Kaapissa snadisti pistää silmään se, että hyllyt ei oo ulostulevia (tai sitten kuva valehtelee). Kun syvyys on kuitenkin varmaan se 60cm ja hyllyväli pieni, käytännön elämää auttaisi liukuva hylly.[/q]
Joo ulostulevat hyllyt olis kivoja, joskin järjestin niin ettei ylhäältä tarvitse niin tavaroita penkoa kun yläällä on tanko ja sen alapuolella hyllyt.
[q]Valoja kaappeihin olisi varmaan mukava saada, mutta kyllä ilman niitäkin pärjää. Noi sun halgeenit näyttää kuitenkin aika voimakkailta tossa huoneessa :)[/q]
Ilman valoja pärjää (tangoissa) mitä tässä nyt viimeyönä kattelin mut se valo tangossa juttu on niin hieno että kyllä semmoinen piti saada - aika törkeen hitanen se pelkkä tanko oli (~400e kpl) mut pakko se on silti saada.
[q]Noin muuten mä ostaisin makuuhuoneeseen jotain tunnelmavalaistusta. Vaikka noita halogeenejä voi himmentää, niin ne on silti aina ylhäältä alaspäin tulevaa tasaista valoa eikä siten hirveesti luo hämyisiä varjoja.[/q]
Muita lamppuja en usko, että laitan - halogeenit on suunnattu niin, että se valaisee tuon vaatekaapin aika makeesti. Joskin Vaavun ehdottama idea eli, että laitetaan lamput kaapin molemmille puolille on harkintamyssyn alla ja ehkä mahdollisesti sellaiset laitetaan. Joskin pitäisi taas löytää mahdollisimman sliikki ja valaistukseltaan todella himmeä valo.
[q]Ja tosiaan sänky vaihtoon. Joku matalahenkinen kehikko, johon sitten mukava patja. Tuollainen runkopatja näyttää liian runkopatjalta upeiden kaappien ja lasioven kanssa...[/q]
Jep, niin kuin sanoin aiemmin se piti vaihtaa mutta koska kalusteliikkeen kanssa meni ristiin asiat niin tänne tuli "liikaa" kalusteita niin, ettei tuota sänkyä voinut laittaa vierashuoneeseen (jolloin olisin voinut ostaa uuden sängyn makkariin). 5 vuotta tuo sänky ollut käytössä ja silloin maksoi 4000e suurinpiirtein ja nyt vaikka designiin ei sovi niin "kitkutellaan" varmaan pari vuotta ja tulevan kylppärirempan yhteydessä vaihdetaan se uuteen (pelkkä sänky olisi noin 10,000e investointi - runko + patja).
[q]Makuuhuoneeseen mä myös saattaisin ehdottaa niitä patterisuojia. Tossa kaapissa on kivaa vaakasuuntaista linjaa ja siten jotkut valkoiset tai pähkinäiset ritiläsuojat pattereiden eteen toisi hieman kodikkuutta aika laitosmaisten patterien tilalle.[/q]
Ne itseänikin hieman häiritsee, mutta katsotaan sitten kun tulee ne verhot jotka ovat lattiasta kattoon ja peittävät kyllä nuo patterit.
[q]vaavu, 29.9.2006 10:53:
Olisiko mitenkään poissuljettu ajatus, että kaapin molemmille sivuille laitettaisiin jotkut lamput? Silloin toi seinän hieno ruskea pinta tulisi paremmin esille, ja toi nurkka ei jäisi niin hämäräksi. Jotkut kivannäköiset lattialamput voisi olla yksi optio.[/q]
Tuo on käynyt mielessä ja roudataan koe mielessä IKEA lamppu (kyllä luit oikein - IKEA) ja katsotaan miltä se näyttää suurinpiirtein.
Ruskea seinä kyllä näkyy livenä ihan hyvin eikä sinänsä tarvitse lisävalaistusta, joskin se toisi lisää elementtejä nuo lamput MUTTA pelkään, että se rikkoo helposti tasapainon huoneesta ja kerää liikaa huomiota itseensä. Kaappi itsessään, kun nyt on jo aika iso huomiota kiinnittävä elementti vaikka sinänsä se on vain "neliöseinä".
Koko desiginin idea tässä kämpässä on valita yksittäisiä design tavaroita joita tuoda "esille" aivan pienillä kikoilla ja sen tiimoilta olen välttänyt erittäin paljon juuri erillaisia valoja (valaisimia) esim. laittaa seinälle, lattiaan tai kattoon jotka olisivat heijastettu seiniin yms. Design kalusteet saavat olla aika omassa rauhassaan ilman, että tappelee pienten tilpehöörien kanssa jolloin ne tulee enemmän esille ja sen takia vaikka olisi ziljoona ideaa mitä olisi kiva toteuttaa niin ovat jääneet piirustuspöydälle. Joskin - milloin tämä valinta muuttuu liian tylsäksi on sitten raja mikä pitäisi löytää ja jotenkin surkuhupaisaa on et mitä vähemmän kalusteita ja elementtejä niin sitä vaikeammaksi niiden valitseminen ja sen ympäristön suunnittelu on tullut
[q]Heavyweight JamMasta, 12.5.2006 14:39:
Putkiremontti on sitä kun uusitaan tarvittavat putket. Viemäri on osa
putkiremonttia vaan. Jos on käytetty muoviviemäriä aikonaan, niin
sitä ei uusita kun harvoin. Käyttövesiputket on yleensä ne mitkä
uusitaan.
[/q]
Aika rankka yleistys.
Vanhemmissa asuinnoissa on yleensä sekä viemärit että käyttövesiputket surkeassa kunnossa ja siten molemmat uusitaan kerralla. Uudemmissa asia saattaa olla toisin ja tällöin voidaan tehdä esim pelkkä käyttövesiputkien kunnostus.
[q]
Mä en tiedä miten sielläpäin noi tehdään, mut täällä tehdään aika hyvin
kyllä rempat ilman et tarvii uusia keittiön tai kylppärin. Enkä näe
edes välitöntä tarvetta uusimiselle, jos on uusi keittiö ja tarpeeksi
hyvässä kunnossa oleva kylppäri.
[/q]
Olisitkohan sotkenut tässä putkien pinnoituksen ja vaihdon?
Nykyisin on vaikka mitä menetelmiä, joilla pyritään tarjoamaan vaihtoehtoa perinteiselle linjasaneerauksella, jossa duunataan kaikki uusiksi metodilla: pommi sisällä ja tee uusiksi. Uusia menetelmiä on monia ja riippuen kohteesta putkia esim sukitetaan tai dakitetaan. Yksinkertaisesti voisi kuitenkin sanoa, että kyseessä on aina putkien pinnoittaminen.
IMO tuollaista pinnoitusta on turha lähteä vertaamaan perinteiseen linjasaneeraukseen, koska niissä haetaan aika eri asioita. Esim meillä alkaa perinteinen saneeraus ja syitä tähän on, että vessat on 50-luvun lopulta eli pieniä ja surkeasti suunniteltuja. Perinteisessä remontissa vessa räjäytetään kokonaan ja esim meillä vessaa laajennetaan ja sisus suunnitellaan paljon järkevämmin. Lisäksi tollaisessa remontissa saadaan kaikki taloyhtiön vesieristeet kerralla kuntoon. Usein tehdään myös selkeää varustetason nousua ja uusitaan myös sähköjä ja tehdään esim tietoliikennekaapelointia. Meillä samaan laitetaan vielä porraskäytävien täydellinen kunnostus ja mahdollisesti ikkunoiden korjaus.
Yksinkertaisesti voisi sanoa, että perinteinen remontti on kiinteistön pitkän linjan hoitoa, jossa laitetaan kerralla paljon kuntoon. Pinnoitus on siirtokorjausta, jolla ratkaistaan yksi kiinteistön ongelmakohta.
Erilaisista lähestymistavoista ja metodeista johtuen kustannukset on ihan erilaisia. Perinteinen remppa sen 500e/neliö ja pinnoitus ehkä 1/5 tästä. Toisaalta tulokset on myös täysin erilaisia: toisessa mitään ei näy päällepäin, toisessa kaikki saniteettitilat on uusittu.
Riippuu täysin kiinteistön iästä, vessojen kunnosta, kiinteistön maksukyvystä ja haluukkudesta sekä tavoitetasosta millainen putkiremontti kannattaa tehdä. Esim meidän taloyhtiössä yli 60% halusi tehdä vessaremontin, vessat olivat oikeasti ihan päin persettä suunniteltu ja sähköissä olisi uusimista. Tällaisessa tilanteessa pelkkä pinnoitus olisi ollut täysin väärä ratkaisu, joten remontti tehdään perinteisellä tavalla. Jos taas kiinteistö olisi ollut uusi ja tarpeena uusia vain putkia, olisi perinteinen remontti täysin väärä ratkaisu.
Keittiöllä ei ole käytännössä mitään tekemistä putkiremontin kanssa. Keittiöön tulee uusi hana ja putket, mutta putket vedetään vanhalle paikalle. Monessa yhtiössä homma selviää sillä, että muutama alakaappi pitää ottaa pois paikoiltaan ja laittaa takaisin kun homma on ohi.
- « Edellinen
- 1
- ...
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- ...
- 98
- Seuraava »