Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa

Back to yleinen keskustelu O

[q]parrot, 25.10.2006 11:53:
Haluaisin makuuhuoneen yhden seinän ikäänkuin raakabetonin näköiseksi. Osaisiko kukaan neuvoa, voiko tällaisen efektin (väri, karkea pintastruktuuri) saada aikaan jollakin järkevällä tavalla eli esim. maalilla & jollain karkealla tasoitteella? Oikeaa betonia en ajatellut alkaa seinään läiskiä *hih*[/q]
Ongelma karkeissa pinnoissa on, että ne kiillottuvat. Eli kävelet seinän vieressä ja vaikka hihas osuvat siihen niin se vähitellen kiillottuu ja sitten se ei ole ollenkaan hienon näköinen. Sen helposti huomaa jos esim. pintaa pyyhit ihan vain sormella kevyesti painaen.

Itse hain pitkään betonin tapaista pintaa ja paras vaihtoehto on savimaali tai savilaasti (tai jotain sen nimistä) sitä tuo vain yksi kauppa maahan, mutta se sietää "kulumista" ja värejä on aikalailla erillaisia.

Ongelma tosin tässäkin pinnassa on se, että jos jotain lentää seinälle esim. viiniä yms. niin pulassa olet joten kannattaa harkita tarkkaan minne sellaisen pinnan tekee. Esim. mihinkään keittiön viereen ei kannata laittaa.

Joskin en kyllä itse suosittelisi kovin pieniin kämppiin "betonin" kaltaista seinää vaan vedä jollain täyshimmeällä maalilla se vain kylmän rauhallisesti valkoiseksi. Avartaa ja muutamankin vuoden päästä siedettävän näköinen.

[q]parrot, 30.10.2006 18:07:
Juuri nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen keittiön työtason ja altaan kiinnitykseen! En nyt enää muista onko näihin jo ollut niksejä jaossa mutta meillä siis viikonloppuna Puukeskuksesta haettu 30 mm paksu massiivipähkinätaso, johon kieli keskellä suuta leikkasin pistosahalla aukot allasta ja liesitasoa varten sekä öljysin koko komeuden neljään kertaan.[/q]
Jos se on massiivipuuta niin tulee ongelmia vaikka miten sen käsittelisit. Aivan varmasti halkeaa ja pelkään panoin, että vielä erittäin pahasti. Et tiedä minkälaisissa olosuhteissa sitä on säilytetty (kosteusprosentti) ja nyt kun tuot kotiin ja jos rupeat sen samantien ruuvaamaan kiinni niin tulee ongelmia.

En tiedä mitkä altaat, liedet ja hanat sinulla on mutta niissä (minulla ainakin oli) on "tiivisteet" mukana (altaasta en tiedä, kun se on suoraan tehty tasoon hitsaamalla). Liesi omassa (keraaminen) ei edes ole ruuvattu tasoon kiinni vaan on vain omalla painolla siinä kiinni - asentajat sanoivat, että se riittää eikä rupea mitenkään saumoista "vuotamaan". Eniten nyt olisin huolissaan kyllä itse tasosta - käytössä siihen jää vettä kummiskin ja roiskuu aikalailla, samoin taso joutuu todella koville, esim. kuumia pannuja ja muita. En voisi kuvitellakkaan eläväni tasolla jonne en voisi siirtää kattiloita ja muita peläten, että se polttaa jäljet tasoon.

Noniin, uusi remppa nyt tulossa reilun 40m2 kohteeseen. Täysremppa budjetista niin tinkimättä, ideana enemmänkin "vieraskämppä" - joskin pitäisi suunnittela kummiskin sellaiseksi, että lisä kaappitilaa yms. saadaan helposti ilman, että joutuu muuttamaan täysin kämpän ilmettä uudestaan.

Pohjakuvassa oikeanpuolimmainen on nykyinen ja vasemmalla oleva tällähetkellä suunnitteilla oleva. Kämpän pohja on aivan umpisurkea ja keittiöstä joutuu väkisin tekemään suht erikoisen mallisen sekä kylppäriä joudutaan suurentamaan, että saadaan pyykinpesukoneet sisälle.

Tuossa vasemmalla olevassa kuvassa vihreät viivat edustavat kalusteita, oikealla pieni neliö on pyykinpesukone, sen vasemmalla puolella oleva on sänky ja sen yllä on sitten matto. Sitten ylhäällä keskellä oleva pitkulainen neliö on ruokapöytä. Joskin sellainen missä istutaan oikelta vasemmalle - tietynlainen saarekkeen ja ruokapöydän yhdistelmä.

Maton päälle ei tule todennäköisesti mitään sohvaa vaan pari isoa mukavaa tuolia tyynyjen ja muiden kera. Itse katto onkin sit vähän erikoisempi, lasineliöitä kokonaan. Joskin ei ole vielä tiedossa miten se tehdään ja miten siitä saada helposti huollettava (kerää pölyä ja pitää päästä vaihtaa lamput yms). Sitten kun kerran tämä kämppä tulee vieraskämpäksi niin oman firman tuotetta eli liimapuuta käytetään ikkunoiden välisiin seiniin palkkeina. Niihin sitten modataan niin et saadaan loisteputket asennettua niin et ne valaisee seinää eikä häikäise jos katsoo vierestä tai sivusta.

Ongelmia aiheuttaa kylppäri miten siitä saada moderni, avara ja toimiva noin pieneen tilaan. Sängyn oikealla puolella oleva viiva tarkoittaa, että suunnitteilla on lasiseinä. Varmaan maitolasia tms.

Keittiö on tosiaan S kirjaimen mallinen, todella erikoinen enkä tiedä toimiiko käytännössä - huomenna se selvii kun menen keittiötoimittajalle käymään suunitelmia läpi. Tämä nyt siis erittäin alustavat suunnitelmat.

http://www.dorka.tv/pihlaja/pohja.gif

[q]ville, 29.11.2006 09:23:
Lisäksi kaappi peittää suurimman yhtenäisen seinäpinnan jolloin sisustaminen hankaloituu aika pirusti. Esim tauluja ei nyt oikein saa tai suoraan kaapin eteen ei voi laittaa tuolia ilman, että se näytäisi siltä, että joutuu katsomaan suoraan kaappia tai sitten yrittää peittää kaappia huonekalulla.[/q]

Itse et vaatekaappi näkyy ei ole ongelma vaan tarkoitus, se pitää silloin tietysti olla hieno ja se tulee olemaan hieno. Säilytystila on ongelma joten suunitelma muuttui hieman tuon vaatekaapin osalta. Nyt suunitelmissa on koko seinän mittainen kattoon asti oleva kaappijärjestelmä joka menee myös vähän vinosti tuon "komeron" kohdalle myös jonne saadaan tankoja ja muita jolloin saa vaatteita roikkumaan. Muu säilytystila sitten on 40cm syviä joten sinne on mahdotonta saada mitään vaatteita roikkumaan mut muuten sinne mahtuu vaatteista cd levyihin. Säilytystilaa sitten tulee roimasti ja varmasti tulee riittämään.

Kaapisto on samaa mitä on keittiössä käytetty. Näin alkuperäinen suunnitelma ja ne menee sitten lukkoon sen mukaan mikä on hinta ja minkänäköinen on piirretty.

[q]Näyttää imo aika paljon fiksummalta nyt. Itse tekisin vielä enemmän ja vetäisisin keittiön L-malliseksi takaseinälle ja sivuseinälle. Jos takaseinän syvyys on 43cm, siihen voisi hyvin laittaa täyskorkeat 35cm syvät kaapit tai siten 35cm syvät alta ja päältä, mutta välissä taso kuten tolla ikkunan vastaisella seinällä. Kaappien ei kuitenkaan tarvii aina olla 60cm syviä.[/q]
Joo se on yksi vaihtoehto, mutta en ole vielä vakuuttunut tilan määrästä, mutta tuokin lyödään lukkoon kun näen piirustukset. Joskin jos keittiö on vain pelkästään siellä "pienessä huoneessa" niin siitä tulee hieman "ahdas fiilis" ja mä haluaisin kyllä avoimemman fiiliksen takia pohja2 kaltaisen keittiön. Joskin jos keittiö on tungettu sinne pikku huoneeseen niin saan levitettyä olohuoneen mattoa entisestään siirtämällä ruokapöytä toiseen paikkaan ja laitettua kaksi design nojatuolia sinne. Joskin edelleen muo häiritsee aikalailla tuo tukkoinen keittiö mikä on malliksi piirretty 3 versioon. Uutta vaatehuonetta en tule tekemään, haluan pitää mahdollisimman isona ja avarana kämpän.

http://www.dorka.tv/pihlaja/pohja3.gif

[q]Epailija, 9.12.2006 23:42:
Sisustuslehdissä esitellään niitä harvoja varakkaiden ihmisten isoja kämppiä juuri sen takia, että harva vaikuttuu mistään tiiviisti pakatusta kerrostalukaksiosta, jollaisessa he itsekin tuurilla asuvat.[/q]
Juu, en väittänytkään että ihmisillä olisi näin suuria kämppiä vaan et suurinosa kohteista SISUSTUS lehdissä ovat isoja, mutta tästä tilasta huolimatta ei niissä ole sellaista designia mitä itse haen tai haluan nähdä.

[q]Tanja K, 20.12.2006 21:43:

myös vanerista voisit saada aikas jees näkösen ratkaisun. löytyy käsittelemätöntä, jota voit ite lakata, vahata (?) tms. tai sitten tollasia valmiita sisustuslevyjä, joita saa vaikka minkä värisinä valmiiks. mietin ite aiemmin tällasta alkovin seinään.

tuolta löytyy tietoo vanereista ja esim. Wisa Decosta http://w3.upm-kymmene.com/wps/internet/cms/wisacmsfi.nsf?Open&qm=menu,0,0,0
[/q]

Kiitti. Tää oli kiva uus idea. Pitääpä ruveta punnitsee eri vaihtoehtoja.

[q]LadyInRed, 24.4.2007 13:20:
Haluaisin maitolasin välitilaan koska olen kyllästynyt laattoihin. Mietin vaan että miten se lasi kiinnitetään? Tiedän että lasiliikkeessä/rautakaupassa neuvotaan mutta haluaisin tietää miten joku on oikeasti laittanut ja onko ollut hyvä. Ettei ne myy mulle liikkeessä ihan mitä tahansa ratkaisua :D
[/q]

Tuota lasin suhteen suosittelisin lasi ammattilaista joka myisi lasin sekä asennuksen. Pelkästään lasi vaihtoehtoja on todella paljon sekä erillaisia kiinnitystapoja ja ihan perus rautakaupassa ei semmosta tietoa löydy. Itselläni on isoja lasiliukuovia (entsattua) ja nyt vieraskämppään tehdään lasiseinää, liukuovia yms. Itse käydän sellaista kuin Lasitusliike V Aalto Oy.

...toivottavasti olet varautunut siihen, että ne maksaa suht paljon nuo lasi jutut.

Mul on ollu tikkaat kasassa eteisessä jo pari viikkoa.. Pitäis rupee raapii maalia alas katosta, ja vetää vihdoin se katto ja olkkarin seiniä uusiks. Mut ku oon nii saamaton yksin. *toktok*
Makuuhuoneen päätyseinänki vois kuulema vaihtelun vuoks maalaa, mut laiskamatona en viel tiijä. Keittiön kaapistooki pitäis purkaa sen verran että sais uuden jääkaapin mestoille. Astianpesukoneeseen pitäis hommaa jalat vihdoin kaupasta, nii sais sen sillee nätisti integroituu vihdoin keittiön kalustoon. Ja hei, mä oon vaiheillu täs jo aika monta vuotta. Pitäisköhän ostaa pussi .. kalijaa .. ja pitää talkoot.

[q]Peppi, 12.5.2007 18:37:

Siel taitaa näkyy jo se kuuluisa "naisen kädenjälki" :)
[/q]

Joo, vaatteita ympäriämpäri. Kieltämättä se maalas noi seinät kyl iha hianosti.

[q]Jone,
Kuva-aiheena siis Marv Sin Citystä - propsit Frank Millerille.
[/q]
W_A_U! Voit tulla mullekin maalaamaan

työpöytää olisin rakentamassa, ja nyt tarvitsisin hieman apua jotta löytäisin vanhoja puulautoja jostain.
osaisko joku neuvoa mistä niitä kannattaisi etsiä, tai löytyisikö jonkun klubbarilaisen mökiltä kyseisiä lankkuja?

mitat olisi 180cm x 50-70cm

http://img14.imageshack.us/img14/181/pikkupydt.jpg

kuva selventää asiaa.

[q]hemuz, 12.4.2010 17:25:
Voisko jossain kierrätyskeskuksessa olla esim. ?
[/q]

epäilen, mutta täytyypi käydä tarkastamassa.
täytyisi vaan löytää suoraan purettavana olevan ladon jostain.

Asunto ostettiin. Rakennus valmistumis vuosi 2003 ja ei mitään rempattavaa. Erinomaisessa kunnossa ja oma piha ja sauna ja 50 m. meidän nykyisestä asunnosta. Eka jota käytiin katsomassa ja se oli siinä. Kiva fiilis *sydän* Muuttoa ootellessa.

[q]Timce, 9.12.2009 19:15:
Pikku-Sabrina..Voi vittu, että alkoi vituttamaan. No, eipä kai siinä mitään. Jokainen tekee ylimääräisellä rahallaan mitä haluaa, mutta kun ottavassa päässä on Pikku-Sabrina, joka autoilee isän ostamalta kämpältä, isän ostamalla [insert premium automerkki]:lla keskustaan kouluun, alkaa mieleen hyökimään ajatuksia, jotka muistuttavat elämältään Meksikolaisen vankilan arkipäivää ja tapoja, kun sellikaveria muistutetaan toverillisesti, että "kukas se isäntä tässä meidän yksiössä taas olikaan."

...errrr...Mihis me jäätiinkään? Eli lyhyesti: Kyllä, olen kateellinen. :D
[/q]

Mut hei kantsii muistaa et kaikki on mahdollista, kun ne pyydystää pieninä ;)

[q]Garo, 2.1.2008 12:03:
Tietääkö kukaan mistä löytäisin kotiini "japanilaista" sermiä? Eli sermiä joka koostuu puukehikosta jonka välissä on paksua valkoista paperia. Korkeutta saisi olla noin kaksi metriä (tai vähän yli) ja leveyttä yhdellä palasella noin 1.5m. Tarvitsisin kaksi palasta jotka liitetään yhteen saranoilla.

Allaolevan linkin takaa löytyy kuva, jossa näkyy palanen tuollaista sermiä kukan takana. Kuva on otettu kaverilla, jotka saivat pari tuollaista sermisettiä edelliseltä asukkaalta, eivätkä he tiedä mistä sitä saisi lisää. http://blog.juhonkoti.net/gallery2/main.php?g2_itemId=179

- Garo
[/q]

Tällänen uus malli löytyy Kodin Ykkösestä, hukkasin kyllä jo sen lapun, jossa oli nimi ja hinta :D

Eteinen sai tänään värinsä ^^

[q]ville, 17.2.2010 12:51:
---
Apo, 17.2.2010 12:12:
---
ville, 17.2.2010 09:13:
23h siitä kun ilmoitus laitettu, kämppä oli myyty. Myytiin itse ja vaikutti tyytyväiseltä :)

---

Jäbä otti kyllä hyvin sen tilanteen haltuun kun kämppä oli ostokiimaisia asunnonostajia täynnä

---

Taitaa toi kiima jatkua edelleen... sisko myi just lauttasaaresta kolmion järjettömän kovalla voitolla 6v asumisajalla. Tuntuu lähes uskomattomalta kuunnella summia, joita jengi on valmis kämpistä nyt maksamaan
[/q]

Just sopivasti: http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2010/02/17/asuntomarkkinoilla-on-nyt-hairiotilanne/20102456/139

[q]cjet, 11.12.2006 12:34:
Mun pitäis remontoida mun olkkarin katto. Olen kelannut maalin alastippumisen takia paneloida katon uudelleen. Sais kerranki siistimmän ulkoasun ku sais upotettuu spotitki sinne. Jotain vaaleeta paneelii pitäis kai olla, mut kaikki frendit jotenki dissaa ajatusta paneloinnista. Tosin mä kyl viel jaksan uskoa että siihenkin vois löytyä ihan mageita ratkaisuja. Kun vaa sais aikaseks päästyä sinne rautakauppaan.
[/q]

Mä olin pari viikkoa sitten yhdessä kämpässä, jossa oli katto paneloitu ja se oli kyllä todella hyvän näköinen. Puu oli aika vaaleaa, mutta enemmän harmahtavaa kuin keltaista.

Ih, uus (vuokra)kämppä alla mihin suht vapaat kädet tehdä pientä pintaremppaa. Suunnitelmissa olisi hieman maalailla seiniä (nyt valkoisena kaikki), ja enemmän sisustuksella sitten tehdä erilaista ilmettä kuin mitä nyt perus kaupunginvuokrakämpän persoonattomat huoneet ovat.

Olohuoneeseen on tulossa seinien väriksi Tikkurilan Tunne-värikartasta sävy nimeltä Harso. Makkarin kanssa olin ihan malttamaton, ja heti eilen piti päästä sängynpäätyseinä maalaamaan Tikkurilan värisävyllä Wasabi. I love it! Aina oon halunnut vihreää seinää ja nyt sen sain. Muut makkarin seinät pysyy valkoisina.

Kuvia myöhemmin laitan jonnekin.

Terkuin nimimerkki Remontti-Reiska

[q]Heavyweight JamMasta, 12.5.2006 14:39:
Putkiremontti on sitä kun uusitaan tarvittavat putket. Viemäri on osa
putkiremonttia vaan. Jos on käytetty muoviviemäriä aikonaan, niin
sitä ei uusita kun harvoin. Käyttövesiputket on yleensä ne mitkä
uusitaan.
[/q]

Aika rankka yleistys.

Vanhemmissa asuinnoissa on yleensä sekä viemärit että käyttövesiputket surkeassa kunnossa ja siten molemmat uusitaan kerralla. Uudemmissa asia saattaa olla toisin ja tällöin voidaan tehdä esim pelkkä käyttövesiputkien kunnostus.

[q]
Mä en tiedä miten sielläpäin noi tehdään, mut täällä tehdään aika hyvin
kyllä rempat ilman et tarvii uusia keittiön tai kylppärin. Enkä näe
edes välitöntä tarvetta uusimiselle, jos on uusi keittiö ja tarpeeksi
hyvässä kunnossa oleva kylppäri.
[/q]

Olisitkohan sotkenut tässä putkien pinnoituksen ja vaihdon?

Nykyisin on vaikka mitä menetelmiä, joilla pyritään tarjoamaan vaihtoehtoa perinteiselle linjasaneerauksella, jossa duunataan kaikki uusiksi metodilla: pommi sisällä ja tee uusiksi. Uusia menetelmiä on monia ja riippuen kohteesta putkia esim sukitetaan tai dakitetaan. Yksinkertaisesti voisi kuitenkin sanoa, että kyseessä on aina putkien pinnoittaminen.

IMO tuollaista pinnoitusta on turha lähteä vertaamaan perinteiseen linjasaneeraukseen, koska niissä haetaan aika eri asioita. Esim meillä alkaa perinteinen saneeraus ja syitä tähän on, että vessat on 50-luvun lopulta eli pieniä ja surkeasti suunniteltuja. Perinteisessä remontissa vessa räjäytetään kokonaan ja esim meillä vessaa laajennetaan ja sisus suunnitellaan paljon järkevämmin. Lisäksi tollaisessa remontissa saadaan kaikki taloyhtiön vesieristeet kerralla kuntoon. Usein tehdään myös selkeää varustetason nousua ja uusitaan myös sähköjä ja tehdään esim tietoliikennekaapelointia. Meillä samaan laitetaan vielä porraskäytävien täydellinen kunnostus ja mahdollisesti ikkunoiden korjaus.

Yksinkertaisesti voisi sanoa, että perinteinen remontti on kiinteistön pitkän linjan hoitoa, jossa laitetaan kerralla paljon kuntoon. Pinnoitus on siirtokorjausta, jolla ratkaistaan yksi kiinteistön ongelmakohta.

Erilaisista lähestymistavoista ja metodeista johtuen kustannukset on ihan erilaisia. Perinteinen remppa sen 500e/neliö ja pinnoitus ehkä 1/5 tästä. Toisaalta tulokset on myös täysin erilaisia: toisessa mitään ei näy päällepäin, toisessa kaikki saniteettitilat on uusittu.

Riippuu täysin kiinteistön iästä, vessojen kunnosta, kiinteistön maksukyvystä ja haluukkudesta sekä tavoitetasosta millainen putkiremontti kannattaa tehdä. Esim meidän taloyhtiössä yli 60% halusi tehdä vessaremontin, vessat olivat oikeasti ihan päin persettä suunniteltu ja sähköissä olisi uusimista. Tällaisessa tilanteessa pelkkä pinnoitus olisi ollut täysin väärä ratkaisu, joten remontti tehdään perinteisellä tavalla. Jos taas kiinteistö olisi ollut uusi ja tarpeena uusia vain putkia, olisi perinteinen remontti täysin väärä ratkaisu.

Keittiöllä ei ole käytännössä mitään tekemistä putkiremontin kanssa. Keittiöön tulee uusi hana ja putket, mutta putket vedetään vanhalle paikalle. Monessa yhtiössä homma selviää sillä, että muutama alakaappi pitää ottaa pois paikoiltaan ja laittaa takaisin kun homma on ohi.

O