Huumeista
- « Edellinen
- 1
- ...
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- ...
- 180
- Seuraava »
Mun mielestä itsetutkiskelu Psykedeelisten aineiden avulla ei anna kovin luotettavaa tietoa itsestä ja ympäristöstä. Just se liika "tutkiskelu" ja mietiskely noiden aineiden kanssa saa monen pään sekoamaan entisestään. Totta; lääkkeenä käytetty esim. puhdasta amfetamiinia laihdutukseen (mutta otettu usein pois käytöstä suurien haittavaikutusten vuoksi). Kun ei se mun mielestä ole suoranaisesti positiivista, jos huumeita käytetään lääkehoidossa ym. Saattavat auttaa; mut ei ole positiivista joutua niitä käyttämään.
[q]satumetsä, 30.12.2005 15:11:
---
Kaikki mielialalääkkeet voi aiheuttaa sen ser.oireyhtymän jo yksistään, ekstasin käyttö suurentaa riskiä. MAO estäjillä (suomessa ainut moklobemidi) Riski on suurempi kuin ssri-lääkkeillä.
Turhapa asiasta on kiistellä, kun kaikki on vissiin omasta mielestään oikeassa.[/q]
Ei kyl. Ainoastaan MAO-estäjät aihettavat ekstaasin kanssa (konkreettisen) serotoniinisyndrooman riskin. SSRI-lääkkeet lähinnä estävät ekstaasin toimintaa.
Tosin, jos on mielialalääkityksellä (ts. kärsii masennusoireista) ei ekstaasin käyttö tietenkään ole järin fiksua vaikka lääkitys olisi millainen.
[q]sxx, 21.8.2006 15:44:
Snadisti ehkä offtopic, mutta hyvä muistutus siitä, etteivät "oikeatkaan" lääkkeet ole aina turvallisia, edes valvonnan alla. Placebo on lääkkeistä paras, miksei myös huumeista?
"Mystery over drug trial debacle deepens"
[/q]
Placebo ei sekään aina parhain. Placebo vs. lääke tutkimuksissa kumpikin testiryhmä on kokenut samoja haittavaikutuksia.
Eli jos saadaan Placebolla myönteiset ja halutut vaikutukset voidaan saada myös negatiiviset ei toivotut vaikutukset.
[q]infiana, 4.8.2006 15:24:
Eli kyllä mä ajattelen sitä siltä kantilta että jos mun läheisiä oltaisiin viemässä ladon taakse. Mutta niin se vaan on, että oon sitä mieltä että noille voitaisiin antaa pari mahdollisuutta saada elämä raiteille (passitettais vierotukseen, järkättäis sen jälkeen kämppä, duuni tai muuta apua) ja jos se ei auttais niin moido. Koska sen jälkeen sitä on kyllä semmonen luuseri jos ei pysty ryhdistäytymään. [/q]
Nojoo. Mä tunnen mm. yhden päihdeongelmaisen sossupummin, joka on nyt seitsemisen vuotta yrittänyt eri lääkkeillä ja terapioilla saada päänsä kuntoon, suht tuloksetta - on varmaan maksanut yhteiskunnalle kivasti. Mutta silti vaan olen sitä mieltä että ko. ihmisellä on tälle yhteiskunnalle (ja lähimmäisilleen) ihan helvetisti enemmän annettavaa kuin keskiverto pankkitädillä.
Nyt ko. tyyppi alkaa pikkuhiljaa työkkärin ohjelmien ansiosta päästä työelämäänkin kiinni, mikä on aika jees. Harmi että sinun systeemilläsi hänet olisi jo passitettu saunan taakse tapettavaksi milloin, joskus vuoden-kahden kohdalla?
[q]Norb, 4.8.2006 13:28:
---
Itsemurhan voi tehdä monella muullakin tapaa, kuin hyppää sinne junan alle! Ja näin ollen aiheuttaa suurta tuskaa sille kuskille, niille jotka kerää ne ruumiin osaset maasta ja monille muille toisille ihmisille keillä ei ole mitään osuutta asiaan![/q]
Jos elämä on siinä pisteessä että hypätään junan alle, niin kiinnostaa varmaan ihan vitusti.
[q]tjm, 4.8.2006 14:35:
---
Riku, 4.8.2006 14:00:
Korjaus: eniten pahaa aiheuttaa _laiton_ huumekauppa ja sen ongelmat.
---
Niin? Laiton se huumekauppa on. Eiköhän se nyt ole aika itsestäänselvän faktan toteaminen.
[/q]
Pointti tossa oli, että laillinen huumekauppa ei aiheuttaisi. *toktok*
[q]Lääkkeiden syöminen diagnosoituun sairauden hoitoon ei ole "narkkariutta". Ei kukaan tässä topicissa mitään sellaista ole väittänytkään.[/q]
Ei niin. Mutta jotkut vetävät huumeita kun lääkeet ei toimi.
[pieni](toki se lienee vähemmistö huumeidenkäyttäjistä, mutta enivei)[/pieni].
[q]Sunflower, 19.7.2006 22:09:
---
Nämä "tietäkään, mitä käytätte ja minkä verran" ja muut vastaavat ohjeistukset on typeriä ja luo väärää kuvaa monille. Oletetaan, että on olemassa joku turvallinen määrä jne.[/q]
Mitä typerää siinä on, että jengiä opetetaan käyttämään turvallisesti? Jos joutuu sairaalaan, lähtee henki tms, niin silloin on yleensä joko jätetty ohjeet lukematta tai tahallaan ylitetty niissä mainitut määrät moninkertaisesti. Molemmat siis silkkaa typeryyttä.
[q]Sunflower, 19.7.2006 22:27:
---
Sitäkään ei voi tietää, minkä verran mitäkin on jatkettu. Hieman reippaammin loivennetusta tavarasta voi tulla harhakuva omasta sietokyvystä. Tämä ei ole oletus vaan ihan tosi asia, ettei aineiden vahvuudesta ja sisällöstä ole tietoa. Veikkailla toki voi ja varmaan kokemus antaa varmuutta veikkailla oikean suuntaista. (Tuo kokemuskin tosin tulee hieman kyseenalaisin konstein ja aina vähintään pienellä arpapelillä.)[/q]
Jesh, no huumeitahan ei tarvitse eikä kannata (varmaan olotilojenkaan kannalta?) vetää siellä kehon sietokyvyn riskirajoilla. Mielummin sitä alkoholiakin vetää muutaman kaljan kuin 3 kossupulloa ja lähtee arpomaan säilyykö henki.
En toki väitä etteikö sitä tehtäisi liiankin usein, mutta se nyt vaan on tyhmien ihmisten toimintaa IMO.
edit: Ja jos nyt jatketaan vielä tätä hölmöä alkoholivertausta, niin sun periaatteen mukaan olis parempi jos pullon kyljessä ei lukisi monta prosenttia siinä on.
[q]Vampyrella, 12.9.2006 21:33:
Eli, se ken kamaa pitää jees juttuna niin pitäkööt, mä dissaan ihan täysillä.
*dissaa*[/q]
Mun mielestä sa vaan otat suht pienen mittakaavan asian (henkilökohtaisia tunnepohjaisia kokemuksia, mitä ne nyt sitten ikinä kohdallasi ovatkaan), ja sen perusteella teet ihan äärilaitaan menevän rankan yleistyksen hyvin suuresta ja monimutkaisesta asiasta (huumeet).
Ajattelumalli on vähän sama kun nykyisin pari rättipäiden terroristijärjestöä alkaa riehumaan, ja jengi sen johdosta kelaa että "Mua pelottaa kun ne Islaminuskoiset on kaikki sellasia vitun tärähtäneitä raivopäitä." (niitä on siis maailmassa sellaiset 900-1500 miljoonaa eikä niistä ihan kaikki ole sekaisin).
Luulen että aika usein näissä "huumeongelmissa" ihmiset itse ovat se paha juttu, ja piri tms. työkalu ongelmien aiheuttamiseen. Jos piri otetaan niiltä hankalilta tyypeiltä pois, niin kyllä ne hyvin varmasti keksivät jonkun toisen keinon aiheuttaa harmia itselleen tai muille. Kun nyt kerran jo aloin käyttämään äärimmäisen kehnoja vertauksia, niin: jos joku ampuu toisen, niin ei se ole sen pyssyn vika - vaikkakin saattaa olla ihan fiksua ettei aseita ole kaikille joka paikassa saatavilla.
Ja sä vielä niputat kaikki huumeet yhteen kategoriaan (luokitus: PASKAT HUUMEET). Niissäkin on aika suuria eroja. Suurempia eroja kuin siiderillä ja viinapullolla.
[q]Android, 8.1.2006 19:26:
---
satumetsä, 8.1.2006 18:29:
Kyse oli siitä, että huumeiden avulla voi päästä korkeampaan tietoisuuteen itsestään. Varmasti joo. Mut mun mielestä se nyt usein on hallusinaatiota tms. eikä aitoa korkeampaa tietoisuutta minästä.
---
Kyllä ne tunteet jotka ihminen tuntee tai ne ajatukset jotka ihminen ajattelee psykedeelien vaikutuksen alaisena ovat sille henkilölle aidot ja autenttiset. Muille ihmisille ne eivät ehkä ole, mutta eiväthän ihmiset muutenkaan (selvinpäin) ajattele tai koe asioita samalla tavalla. Kokemuksena trippi on siis aito.
[/q]
Tottakai; se on sille ihmiselle aito. Mutta jos ihminen vaikka tajuaa olevansa kuningas psykedeelien avulla; niin ei se sitä välttämättä oikeasti ole. Sitä tässä alun perin olen tarkottanu; että vaikka kuinka ajatukset ym. ovat aitoja, niin eihän ihminen ole esim. norsu, vaikka niin luulisikin.
oli hauska huomata ku tää oli yhtäkkiä nostatettu ylös, et kuinka hyvän postauksen sitä onkaan ihan itse kirjoittanut. huh. ;)
mutta tähän väliin on kyllä pakko heittää sellanen kommentti, että suurin osa 'oikeista faktoista' tulee kuitenkin niiltä ihmisiltä, jotka käyttää/on joskus käyttäny.
suurin osa porukasta heittelee kehiin vaan 'faktoja' jotka on vaan kauheeta propagandaa suuntaan jos toiseen. senpä takia en tod haluais itekkään ruveta nyt provosoimaan, koska sille ei tulis loppua ollenkaan.
asiaan. suurin osa ihmisistä joilla on omaa käytännön kokemusta, tietää enemmän kys. olevasta aineesta kuin perus maallikot. saa sitä faktatietoa niinkin. ei pelkästään asioita lukemalla ja selvää ottamalla voi kuitenkaan olla asiantuntija, kun ei ole tehnyt minkäänlaista kenttätutkimusta. ;) sama se on tietenkin myös 'käyttäjien' kanssa, ei myöskään pelkällä vetämisellä saa tietoa kaikesta aineisiin liittyvästä.
useimmat 'käyttäjät' ovat kuitenkin jossain elämänsä vaiheessa, kuka ennen, kuka jälkeen ensimmäisten 'vetojen', ottaneet kyseessä olevasta aineesta myöskin selvää ihan tosissaan. on se kiinnostus saanut alkunsa sitten vain siitä, että miten saa 'buustattua' mitäkin vielä enemmän, tai sitten ihan oman terveytensä kannalta, esim 'jos mulla on tällänen lääkitys ja vedän nyt tähän tota niin lähteeks multa heti henki' -tyylillä, niin joka tapauksessa sitä 'oikeata tietoa' aineesta on kyllä hankittu/kertynyt enemmän tai vähemmän.
en nyt taas tarkota, et ihmisten jotka on lukenu huumeista 'faktoja' pitäis nyt sit heti ruveta myös vetään kaiken maailman douppia. vaan lähinnä sitä, et jos on pakko vetää, niin kannattaa myös jo ehkä ennen sitä ottaa asioista selvää. edes vähän. tai kuunnella, kun jostain puhutaan tai jostain varotetaan... huoh.
pitäkää kuitenkin huolta itsestänne. :)
nim. paras ystäväni kuoli pari kuukautta sitten mixatessaan vääriä yhdisteitä. kun ei taas ollu aikoinaan kuunnellu kun olin sille puhunu... :(
noh. life is a bitch and then u die. ei voi mitään.
ja on sitä neki kuollu jotka on ruisleipää syöny.
[q]Sunflower, 4.8.2006 14:29:
---
Miten näissä palopuheissa tuntuu aina unohtuvan se, että alkoholistit ja narkkarit tekee joka päivä sen valinnan. Jos apua haluaa, sitä myös saa.[/q]
Je, narkkari herää aamulla, siltä kysytään: "haluatko olla narkkari, kyllä/ei?". Sit se vastaa kyllä ku se on tyhmä ja itsekäs.
[q]Sannia, 13.8.2008 12:14:
Pakko sanoa että kaikista bileistä yms. tapahtumista on tullut ainakin mulle kamalan ahdistavia paikkoja. Ja ainoastaan niiden huumeiden takia.[/q]
Wut?
[q]Tuntuu että kenen tahansa kanssa bileissä jutteleekin, niin aiheet pyörii vaan huumeissa... tavalla tai toisella. Kukaan ei mun mielestä keskustele bileissä mistään "normaalista"!![/q]
WUT. Missä ihmeen bileissä sä oikein käyt?
[q]Ainiin ja pakko sanoa Mua on aina naurattanut se kun klubituksen jäsenet esittelee itensä niiden nikeillä!! Ei helvetti... eikö niillä oo oikeita nimiä? Moni ei edes ole tiennyt ihmisten oikeita nimiä kun olen kysynyt joltain. Vain nikin. Hei hei vaan sinne teletappimaahan *tirsk*[/q]
No tuohan johtuu ihan siitä että täällä teletappimaassa ihmiset kommunikoi nimimerkeillä. Tossa vasemmalla ei näy niitä oikeita nimiä. Sit kun esittäytyessä kertoo (myös?) nimimerkin, niin pystyy yhdistämään nettipersoonan irl-persoonaan. Toisensa tapaavat ihmiset ovat saattaneet aiemmin jutella teletappimaassa tai muodostaa forumkirjoittelun perusteella mielikuvia, ja sitä ei sit tule huomanneeksi jos käyttää pelkkiä irl-nimiä.
[q]sxx, 4.8.2006 12:50:
Hmm.. väitän että suurin osa itsemurhatapauksista johtuu vain siitä, että elämä on potkinut vaan päähän tarpeeksi paljon. Eikö raha voi olla yleisempi syy, kuin mielenterveyshäiriö?
edit: Rakkaus on varmasti myös aika yleinen syy. Mutta onko se mielenterveyshäiriö, jos sydän on niin rikki ettei halua elää? Mielestäni ei..
[/q]
Toki rahanpuute, rikkinäinen sydän jne.. voivat olla syitä. Usein siksi juuri, että ne aiheuttavat pahaa oloa, masennusta, tuskaa. Ne lasketaan mielenterveysongelmiksi, jos ovat niin suuria että saavat ihmisen itsemurhan partaalle.
Lähes jokaisella meistä on sydänsuruja tai rahaongelmia elämämme aikana, mutta harva meistä päättää loppujen lopuksi elämänsä oman käden kautta.
ehkäpä kyse on kuin onkin luppujen lopuksi vain sitä, mitä kukin haluaa itselleen tehdä, ja eivät todennäköisesti ehdi/halua ottaa muita mielipiteitä huomioon haukkuessaan toisten mielipiteitä lyttyyn täyttä häkää.
...ja täähän siis ei ollu kenellekään henkilökohtaisesti...
tai sit mulla on kusta päässä.
[q]tbo, 30.1.2010 20:30:
---
Riku, 29.1.2010 22:51:
(ohoh, alan vähitellen olee uuden sukupolven Arx. tiedä itkeä vai nauraa.)
---
Vielä on mahdollisuus, muista Darth Vader ja sen kääntyminen!!
[/q]"Jonkun sekin on tehtävä."
[q]Riku, 21.1.2007 22:59:
"LSD palaamassa Suomen katukauppaan"
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2007/01/498831
Mielenkiintoista että uutistoimitus on huolinut luotetuksi tietolähteeksi juttuunsa Isot pojat Kerto v2.0:n "Takavuosina riitti juttuja"... War time propaganda movies, anyone?
[/q]
Aineen maahannoususta ollaan syystäkin huolissaan. Takavuosina riitti juttuja LSD:n käyttäjistä, jotka vielä vuosien jälkeen kärsivät vakavista hallusinaatioista. Niinpä tavalliset huumeidenkäyttäjät vierastavatkin ainetta.
MTV3 = Suomen Fox news
[q]Riku, 26.7.2006 21:50:
---
satumetsä, 26.7.2006 21:22:
Niin. Se on kyllä melko vaikeaa kaikissa tapauksissa selvittää onko asiakkaalla taipumusta päihdeongelmiin tai mielenterveysongelmiin (jotka voivat olla geneettisiä ja laueta esimerkiksi kriisitilanteessa tai päihteiden käytön seurauksena).
---
Tuo on totta. Siksi se ensimmäinen käyttökerta olisikin hyvä tehdä vanhempien, terveydenhuoltohenkilökunnan tai vastaavan valvonnan alaisena, johon ei nyt oikein ole mahdollisuutta. Tästä en kyllä ole aivan varma, mutta käsittääkseni "todelliset" psykedeelit ovat tuossa mielessä paljon vaarallisempia, ja vaikka ekstaasi sellaiseksi kai luokitellaan, se on hyvin kaukana niistä muista.
---
Luokiteltaisiinko Ekstaasi lääkkeeksi vai miksikä?
---
No jos huumausainestatusta ei säilytetä ja muuteta lainsäädäntöä tältä osin, lääkkeeksi tai päihteeksi. Tämä menee kuitenkin lakiteknisiin yksityiskohtiin, joista itselläni ei tuossa asiassa ole oikein asiantuntemusta.
---
Lääkkeeksi määritellään sellainen valmiste tai aine jonka tarkoituksena on joko sisäisesti tai ulkoisesti käytettynä parantaa, lievittää tai ehkäistä sairautta tai sen oireita.
Mitä sairautta Ekstaasi voisi mahdollisesti parantaa, lievittää jne? Itselläni ei siihen tutkimustietoa ole.
---
Niin, eipä sillä minunkaan tietoni mukaan oikein ole muita lääketieteellisesti hyödyllisiä vaikutuksia kuin tuo käyttö psykiatriassa (joskin varsinkin liian tiheä käyttö varsinkin ilman noita vitamiineja yms myös aiheuttaa tosiaan masennusta). Ehkä lääketiede voisi sille jotain keksiä jos asiaa enemmän tutkittaisiin, mutta itse en oikein jaksa uskoa tähän. Jossain vaikeissa kiputiloissa ja vastaavissa on ainakin opiaatteja käytetty yleisesti, mutta ekstaasi tuskin tähän sopisi. Ehkä jokin saattohoito tms, mutta vaikeaksi alkaa keksiminen mennä.
[/q]
Niin eli hankalaa tuo laillistaminen tällä hetkellä olisi ilman suuria ja merkittäviä muutoksia. Kuten itse mainitsit; tulisi säätää lakia, muuttaa terveydenhuoltojärjestelmää, tutkia asiaa lisää, tulisi välttyä masennuksilta (mitkä tilastollisesti "lisääntyvät" jo nyt) jne.
Eli onko Ekstaasin vieminen apteekkiin reseptivalmisteeksi kannattavaa, järkevää tai yleensä mahdollista? Ei ehkä näillä tämän hetken eväillä.
[q]Twist, 26.7.2006 21:47:
Monet ihmiset ovat kertoneet kuinka MDMA on auttanut mm. selviämään jostakin vaikeasta kokemuksesta kuten esimerkiksi raiskauksesta. Ihminen pystyy puhumaan MDMA:n alaisena asioista ja jopa sellasista asioista jotka on sulkenut kokonaan pois mielestään. Uskon , että MDMA:sta olisi paljonkin hyötyä lääkekäytössä .
[/q]
Haluaisitko kertoa lisää kuinka sitä mielestäsi voisi hyödyntää lääkekäytössä? Entä viihdekäyttö? Hyväksyisitkö reseptivalmisteeksi MDMA:n, jonka käyttötarkoitus tällöin olisi viihdekäyttö?
[q]Android, 25.9.2005 14:33:
Ymmärrän kyllä pointin, mutta ne tapaukset jotka itse olen todistanut niin GBL:n käyttö on pikemminkin johtunut tietämättömyydestä eikä mahdollisista juridisista seurauksista mahdollisen kiinnijäämisen osalta. Tämä pätee varsinkin hyvin nuoriin...[/q]Niinno, mä en kyllä ole missään kaduilla käynyt seuraamasssa 16v teinien lakkaörväämistä jos sitä tekevät. Mutta juuri tämän takia se asiallinen ja kiihkoton valistus olisi niin ensiarvoisen tärkeää. Pelkkä huumeet on pahoja-hokema menettää uskottavuutensa viimeistään siinä vaiheessa kun joku kaveripiirissä vetää puoli vuotta aineita ilman mitään ongelmia.
[q]Otan nyt tietoisen riskin saada helvetisti paskaa niskaan ja vastakommentteja, mutta miettiessäni tuota heroiinivertailua tuli vaan mieleen; vaikka heroiinin ja gamman vaikutusmekanismit ovat täysin erilaiset, on niillä myös paljon yhteistä; molemmilla on keskushermostoa lamaava vaikutus. Pulssi ja hengitys hidastuu, lihakset rentoutuvat, reagointikyky hidastuu, balanssi ja motoriset kyvyt heikkenevät jne. Yliannostuksen riski on molemmilla suhteellisen suuri (heroiinilla etenkin suonensisäisesti käytettynä). Molemmat ovat ei-toksisia (esim amfetamiinit ovat huomattavasti myrkyllisempiä kuin opiaatit) ja alkoholi sekä rauhoittavat lääkkeet (bentsodiatsepiinit) ja unilääkkeet voimistavat niiden vaikutusta huomattavasti. Hyvin voimakas psyykkinen ja etenkin fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen voi syntyä molempiin. GHB vaan on enemmän "alkoholimainen" ja soveltuu bilettämiseen kun taas heroiini on enemmän "bentsomainen" (otin tietoisesti ylös vertailukohteeksi lailliset vaihtoehdot) eikä ulkomaailma tai ulkoiset ärsykkeet erityisemmin kiinnosta.[/q]No multa et sitä tule saamaan A) koska en väitä tietäväni asiasta tarpeeksi ja B) uskon että puhut ihan faktaa.
[q]Toisaalta alkoholikin ja GHB muistuttavat vaikutuksiltaan toisiaan. Ei ehkä niinkään toksisesti tosin.[/q]Siis pointti juuri onkin, että gamma on subjektiivisilta vaikutuksiltaan ihmisille suurinpiirtein samaa luokkaa kuin kupillinen kahvia tai pullo siideri, josta ei edes ensi alkuun tule esimerkiksi edes mitään krapulaa vaikka sitä kiskoisi enemmänkin. Pitkäaikaista käyttöä seuranneena voisin väittää sen kuitenkin johtavan esimerkiksi vaikeisiin uniongelmiin.
[q]Toki heroiini suonensisäisesti käytettynä on huomattavasti vaarallisempaa kuin GHB:n nauttiminen oraalisti. Tätä en kiistä. Enkä pidä GHB:tä muutenkaan yhtä vaarallisena kuin opiaatit. Silti - joitakin yhtymäkohtia on. Olisi huomattavasti kaukaa haetumpaa verrata gammaa amfetamiiniin. Tiedostan kyllä että pointtisi oli lähinnä se että gammaa ylipäätään on "demonisoitu" eikä itse heroinii vaikutuksiltaan vaan lähinnä sosiaalisena ilmiönä ja kaikkein "pahimpana" vertailukohteena on yhdistetty nimenomaan GHB:hen.
[/q]Jeps, nyt alkaa taas yhteisymmärrys löytyä.
- « Edellinen
- 1
- ...
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- ...
- 180
- Seuraava »