Huumeista

Back to päihdekeskustelu O

Lääkevalmiste Xyrem. Käyttöaihe on katapleksian hoito aikuisilla narkolepsiapotilailla. Vaikuttava aine natriumoksibaatti.
Natriumoksibaatti on GHB:n natriumsuola.

GBL luokitellaan lääkelain mukaiseksi lääkkeeksi. Suomessa yhdelläkään ainetta sisältävällä lääkkeellä ei ole tällä haavaa myyntilupaa.
LÄHDE: http://www.promenadi.net/uutinen.php?lngID=31009
(vanha juttu joten tiedä sitten onko asia muuttunut)

[q]poro, 18.8.2006 09:49:
offtopic:
kuulee vähän turhankin usein semmosta musaa, josta väkisinkin juolahtaa mieleen, ettei kukaan selväjärkinen voisi sellaista edes kuunnella. eli toisin sanoen kyllä, konemusiikki on liian usein päihteellisyyteen provosoivaa. vaan eipä paska pillereillä parane.
[/q]

Esim. Mitä musiikkia? Onko ei selväjärkinen sama kuin huumeiden käyttäjä?
Miten konemusiikki sun mielestä provosoi? Minkä tyylinen konemusa?

Paska usein paranee pillereillä. Siksi niitä syödään. Harva syö pillereitä jos paska paskaantuu.

[q]Anselmi, 18.8.2006 10:35:

Miksei sitten samantien kuunnella hyvää musaa, koska sitäkin riittää. Niin ei tarvi popsia
niitä pillereitä?
[/q]

Juuri näin

[q]wiper, 20.8.2006 14:13:

Ajattelin tossa ,että kaikki keskushermostoon vaikuttavat aineet ovat päihteitä.
Suomessahan laillisia päihteitä ovat kahvi tupakka ja alkomahooli
Sitten taas esim; suomessa voi saada amfetamiinia apteekista erinäisten sairauksien hoitoon...

[/q]

Eli laillisia päihteitä ovat näin ollen myös:

Yleisanestesia lääkkeet
Euforisoivat analgeetit
Psykoosien hoitoon määrättävät lääkkeet
Masennuslääkkeet ja Litium
Anksiolyyttiset lääkeaineet ja unilääkkeet
Epilepsialääkkeet
Parkinsonin taudin lääkkeet
Alzheimerin taudin lääkkeet

Vaikuttavat siis kaikki keskushermostoon.

[q]Damien, 13.8.2008 17:25:
Noista kuvista ikinä tiedä onko ne tarkoitettu piikeiksi vai pilkkeiksi, pilkoin pistin ja poikitin omasta puolesta ;) d00t .
[/q]
Oli vaan tilanteeseen sopiva kuva :P

[q]John, 21.9.2005 12:56:
Ihan vaan aivoparkoja ajatellen sanoisin että vetäkää mielummin sitä viinaa.

Amfetamiini ja monet sen johdannaiset kun sattumoisin hajoaa kehossa (lue: aivoissa olevien hermosolujen päissä) vetyperoksidiksi. Vetyperoksidi on sekä syövyttävä että oksidoiva aine (ja lukiostahan me kaikki muistamme että antioksidantit, eli oksidoitumista estävät aineet, ovat hyvin tärkeitä aivojen hyvinvoinnille). Noin 3%:sta vetyperoksidiliuosta käytetään hiusten valkaisuun, ja moni teistäkin on varmaan kokenut sen ihanan pistävän tunteen kun laittaa valkaisuainetta päähän... [/q]Paitsi että toikin prosessi on ilmeisesti mahdollista estää, mutta sitähän ei kukaan huumevalistuksessa kerro. Yhden faktan kun voi kumota toisella faktalla.

Lisäys: Niin joo, viinan juonnissakaan ei ole epäterveellistä itse viina, vaan sen aiheuttama krapula. Jatketaan siis dokaamista päivästä toiseen, niin ongelma poistuu! ,)

[q]Että siitä voi sitten miettiä miten terveellisiä nuo yökiitäjien ihannoimat amfetamiinijohdannaiset ovat. Eivät ne laittomia ole ihan vaan vittuilun vuoksi.[/q]Mikään liiallinen päihteidenkäyttö ei ole ikinä terveellistä. Myöskään liiallinen lääkkeiden syönti ei ole terveellistä. Liika hapen hengittäminen ei ole terveellistä. Minkä hiton takia pitää asioita pitää yrittää yksinkertaistaa ja demonisoida hyvä/paha-akselilla, kun asiat eivät kuitenkaan ole yksinkertaisia?

Huumeiden suurin uhka ja koukuttaja tuskin ovat aineet itse, vaan se on pelkkä medikalisoituneen yhteiskunnan äärimmäinen ilmenemismuoto, jossa ahdistus, masennus ja kaikki normaalitkin negatiiviset tunteet on määritelty hoidettavaksi ongelmaksi, ja on perkeleen helppoa dokata muutama siideri sosialisoimiseen, vetää pari masennuslääkettä kun harmittaa, yksi nipsu viikonlopussa hauskanpitoon tai jointti illalla tylsyyteen, mutta ne itse aineet eivät ole hyviä eivätkä pahoja. Pahan siitä tekee se, jos käyttää aineita väärin elämässä selviämiseen ja oikopolkujen etsimiseen kaikessa.

Vähän perspektiiviä. MOT: Bentsoa suonissa. Katsottavissa vielä pari päivää.

Muutama erittäin tervetullut lausunto päihdeasiantuntijoilta. Lääkekeskustelu laajemminkin olisi hyvin ajankohtaista.

http://areena.yle.fi/ohjelma/de81459305398c88048a05a620fb4717

[q]pHaze:
Ei. Yhteenkään asiaan ei ole yhtä syytä.
[/q]

Nooh, useimpiin asioihin ei ole vain yhtä syytä.
Sanottakoon, että en mä nyt tässä koita väittää laittomien päihteiden absoluuttisesti aiheuttaneen kaiken sen paskan, jonka läpi osa munkin frendeistä ryömii, on ryöminyt tai valitettavaa kyllä, hyytynyt matkalla. Oon vaan sitä mieltä, että olis aika tunnustaa sellainen asia, että sillä on monissa tapauksissa osansa noihin ongelmiin, eikä se osa ole välttämättä ihan pienen pieni.

[q]pHaze:
Mutta mielenterveydeltään muutenkin heikoilla olevat ihmiset päätyvät helpommin huumeidenkäyttäjiksi, koska elämä on muuten liian vaikeaa.
[/q]

Jea, tämä paljon mahdollista. En ees kaipaa mitään tutkimusta ton pohjaksi, koska on helppo kuvitella näin olevan.

[q]pHaze:
Tämä ei tarkoita etteikö 'täysin tervekin' ihminen voisi päätyä käyttäjäksi, mutta pitää ymmärtää se fakta, että huumeidenkäyttö ei aina ole täysin vapaa valinta.
[/q]

Kyllä mä voin tänkin uskoa. Vaikka kukaan nyt tuskin on suoranaisesti pakotettu douppia vetämään ja teoreettisella tasolla valinta onkin täysin oma, niin en väitä ettei oma elämäntilanne voisi ajaa ihmisiä tekemään sellaisia päätöksiä, joita he eivät välttämättä toisessa elämäntilanteessa tekisi.

[q]pHaze:
Joillekin siitä on haittaa, joillekin huumeidenkäytöstä on jopa hyötyä (_o/)
[/q]

I even buy this one - muutamiin tällaisiinkin ihmisiin olen elämässäni törmännyt ja hyvä heille.

[q]pHaze:
Saarnaamisen otin esiin koska yleensä on melkoisen harvinaista että kukaan puolustaisi huumeidenkäyttämistä, vaikka on jo miljoonaan kertaan todettu että niiden käyttäminen Oikealla Tavalla voi pelastaa henkiäkin.
[/q]

Nyt voidaan varmaan ihan turvallisesti todeta, että oon ollut monesta asiasta sun kanssasi ihan samaa mieltä?

Siitä oon sun kanssasi eri mieltä, että onko välttämättä oikein lähteä julistamaan erilaisten laittomien substanssien autuutta. Mun mielestä ei ole ja pohjaan mielipiteeni sille, että vaikka marginaaliselle osalle käyttäjistä tiettyjen substanssien käyttäminen olisi jopa oikeasti ihan hyödyllistä ja hyvä juttu, niin katson niiden kuitenkin aihettavan huomattavasti enemmän haittaa kuin hyötyä. Ei voida julistaa jotain juttua absoluuttisesti "hyväksi ja harmittomaksi" jos siitä on apua kymmenelle henkilölle ja samaan aikaa sama aine vahingoittaa kahtasataan henkilöä tavalla tai toisella. Silloin pitäis pystyä sanomaan, että minoriteetille homma voi olla hyvästä, mutta majoriteetille siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä ja osalle tästä majoriteetista haitta on potentiaalisesti suurtakin.

[q]pHaze:
On naurettavaa kategorisoida kaikki aineet 'HUUMEET'-kategorian alle ja sanoa että nuo ovat pahasta, lääkkeet eivät, vaikka molemmat ovat selkeästi aivotoimintaan vaikuttavia kemikaaleja, toisissa on vain suuri markkinointikoneisto takana.
[/q]

Agreed. Mut sen varmaan kuitenkin myönnät, että naksun suuhun heittäessään harvempi käyttäjä ihan oikeasti tietää mitä kyseinen naksu sisältää?

[q]pHaze:
Anteeksi. Mutta siltä se usein vaikuttaa. Meneppä sanomaan kadulla jollekin että 'poltan pilveä' ja katso miten ihmiset kaikkoavat ,) Omaa asennevikaani osaltaan varmasti, mutta minulla on tapana aina asettautua heikomman osapuolen saappaisiin ja pyrkiä katsomaan asioita siltä kannalta.
[/q]

Joo, kyllä mä uskon sen vaikuttavan siltä. Mut mä en nyt kuitenkaan ole se Äiti Teresa itsekään, eikä mulla ole mitään intoa jeesustelevaan "all drugs are bad and against FREEDOM"-jenkkityyliseen hölinään. Mun mielipiteeni on aikalailla keskitien vaiheilla siinä pro- ja con-joukkojen välissä olevalla vyöhykkeellä.

BTW, jos meet sanomaan tuntemattomalle ihmiselle kadulla et "juon kahvia", niin kyllä se kaikkoaa silti. Sellaisia on suomalaiset.

[q]WiljamiDzay, 14.6.2007 16:10:
---
Sallakat, 13.6.2007 23:05:
---
mku, 13.6.2007 19:24:
http://www.jonhs.net/freemovies/worlds_most_dangerous_drug.htm

---

ihan validia asiaa ja hyvää työtä tehdään jenkeissä (ei kuitenkaan aasiassa) asian eteen. Kuitenkin, alkuperästään johtuen, dokkari sisälsi paljon jenkismejä ja superlatiiveja. Pistää varsinkin miettimään, että jos tuo on oikeasti maailman vaarallisin huume, niin miten kaikki käyttäjät raportoivat tuossakin dokkarissa 2-20 vuoden käyttöhistoriasta. Se on todella pitkä aika käyttää jotain noin "myrkyllistä". Harvoin kuulee esim, että on heroiinin käyttäjiä, ketkä olisivat pystyneet selviämään hengissä 20 vuoden käyttöhistoriaa jne jne.

---

Mä ymmärsin ton erityisen vaarallisuuden johtuvan lähinnä siitä miten helppoa (ja halpaa) tuota on hankkia ja miten laajalle levittäytynyttä käyttö jo nyt on... Onko sillä niin merkitystä loppupeleissä, makaatko haudassa vai kaivatko kynsilläsi käsivarresta olemattomia ötököitä jossain ojan varressa...

[/q]

Olipas ahdistava juttu. Teki pahaa niiden käyttäjien puolesta. Ei taida olla merkitystä, onko kuollut kuollut vai eläväkuollut.

---

---
Two new scientific studies reveal hallucinogens are good for your mental health
---

Mielestäni LCD ja ketamiini ovat huonoja mielenterveyden lääkitsemis-ja parantamiskeinoja. En tiedä, tarkoitettiinko tässä jutussa näitä päihteitä käytettäväksi sellaisenaan vai osana lääkeainetta . Lääkkeen ei pitäisi aiheuttaa sivuvaikutuksena tajunnan vääristymiä. Tuskin näitä päihteitä käytetään vain kuuriluonteisesti. Ja tuskin ne poistavat masennusta.
En ole vielä tavannut sairaalassa tai muualla yhtään päihteenkäyttäjää, jonka mielenterveys ja elämä olisi korjaantunut päihteitä käyttämällä. Päinvastoin mielenterveys ja tasapainoinen elämä on menetetty.
---

Mielipidehän se tuokin on. Omakohtaisesti olen kuitenkin harrastanut psykedeeliterapiaa, niin LSD:llä kuin Sienillä, niin itselleni kuin terapeutinkin roolissa. Siinä on potentiaalia kunhan asialle riittää ymmärrystä. Tajunnan vääristyminen tuntuu kuitenkin itselleni varsin vääristyneeltä termiltä enkä siten voi lähteä tukemaan tämän tyyppistä käsitystä.

Mielestäni minkätahansa päihteenkäytölle löytyvä syy on tekosyy voidakseen henkisesti paremmin tai ratkaistakseen ongelmiaan. Kokeakseen elämyksellisyyttä, paetakseen menneisyyden tapahtumia ja tunteita. Tai tunnottomuutta, ollakseen jotain muuta kuin on.
Tällaisia keskusteluja olen käynyt ennenkin, ja mielestäni ongelmia voi ratkaista ilman päihteitä. Tai jopa kokea maailman ja jokapäiväisen elämän mielekkäänä ja mahtavana.

Mutta Joidenkin ssri lääkkeiden ja mdma:n nauttiminen samanaikaisesti voi aiheuttaa serotoniinioireyhtymän, joka on siis erittäin vakava tila ja saattaa johtaa kuolemaan.

[q]Juhgu, 29.12.2005 22:34:
Btw, tiesittekö että joidenkin SSRI-lääkkeiden ja MDMA:n nauttiminen samanaikaisesti voi aiheuttaa serotoniinioireyhtymän, joka voi johtaa kuolemaan?
[/q]

[q]Android, 30.12.2005 12:26:
---
satumetsä, 29.12.2005 22:03:
Mutta Joidenkin ssri lääkkeiden ja mdma:n nauttiminen samanaikaisesti voi aiheuttaa serotoniinioireyhtymän, joka on siis erittäin vakava tila ja saattaa johtaa kuolemaan.

---

Älä nyt hyvä ihminen sekoita SSRI:tä MAO-inhibiittoreihin. SSRI:t pikemminkin estävät MDMA:ta toimimasta.

MAO-inhibiittorit ovat hengenvaarallisia MDMA:n käytön yhteydessä, eivät SSRI:t
[/q]

Kaikki mielialalääkkeet voi aiheuttaa sen ser.oireyhtymän jo yksistään, ekstasin käyttö suurentaa riskiä. MAO estäjillä (suomessa ainut moklobemidi) Riski on suurempi kuin ssri-lääkkeillä.
Turhapa asiasta on kiistellä, kun kaikki on vissiin omasta mielestään oikeassa.

[q]Juhgu, 30.12.2005 15:13:
---
satumetsä, 30.12.2005 15:11:
---
Kaikki mielialalääkkeet voi aiheuttaa sen ser.oireyhtymän jo yksistään, ekstasin käyttö suurentaa riskiä. MAO estäjillä (suomessa ainut moklobemidi) Riski on suurempi kuin ssri-lääkkeillä.
---

Ei kyl. Ainoastaan MAO-estäjät aihettavat ekstaasin kanssa (konkreettisen) serotoniinisyndrooman riskin. SSRI-lääkkeet lähinnä estävät ekstaasin toimintaa.

Tosin, jos on mielialalääkityksellä (ts. kärsii masennusoireista) ei ekstaasin käyttö tietenkään ole järin fiksua vaikka lääkitys olisi millainen.
[/q]

Kyl se vissii pitää uskoa (ei usko kuitenkaan) *nauraa*.
Niin ei se essojen käyttö varmaan oo pidemmän päälle kellekkään terveellistä... oli masentunu tai ei...

[q]Elvirith, 30.12.2005 15:57:
Onhan se kyllä ihan hyvä nyrkkisääntö, ettei napsi kiekkoja, syö sitten mitä mielialalääkkeitä tahansa. Naksuissa voi kuitenkin olla melkein mitä vaan, esimerkiksi joistain löydetty dekstrometorfaani on hyvin vaarallinen muutamien ssri-lääkeiden kanssa.
[/q]

Niinpä... totta puhut...

[q]****, 30.12.2005 22:37:
---
satumetsä, 30.12.2005 15:21:
---
Juhgu, 30.12.2005 15:13:
---
---
---

Ei kyl. Ainoastaan MAO-estäjät aihettavat ekstaasin kanssa (konkreettisen) serotoniinisyndrooman riskin. SSRI-lääkkeet lähinnä estävät ekstaasin toimintaa.

Tosin, jos on mielialalääkityksellä (ts. kärsii masennusoireista) ei ekstaasin käyttö tietenkään ole järin fiksua vaikka lääkitys olisi millainen.

---

Niin ei se essojen käyttö varmaan oo pidemmän päälle kellekkään terveellistä... oli masentunu tai ei...

---
Olenko mä vajaa-älyinen enkä tajua, vai oletko sä tosissas?
Vittu sitä ei voi kukaan todellakaan väittää. että ne ei haittaa tekis.
Mut on laitettu jo kerran koneilla käyntiin ihan pelkkien viinan ja naksujen takia, joten tiedän mistä puhun.

Niin aivan. Tiedän tapauksen jossa henkilö on kuollut ssri lääkkeen ja ekstaasin yhteisvaikutuksen aiheuttaman serotoniinioireyhtymän vuoksi. On omituista kuulla, kuinka jon kun mielestä ekstaasi on "melko terveellistä ssri lääkkeiden kanssa". Oikeesti näin yö myöhään ajateltuna alkaa lähes vitut***a.

[q]****, 30.12.2005 22:37:
---
satumetsä, 30.12.2005 15:21:
---
Juhgu, 30.12.2005 15:13:
---
---
---

---

---
Olenko mä vajaa-älyinen enkä tajua, vai oletko sä tosissas?
Vittu sitä ei voi kukaan todellakaan väittää. että ne ei haittaa tekis.
Mut on laitettu jo kerran koneilla käyntiin ihan pelkkien viinan ja naksujen takia, joten tiedän mistä puhun.

Niin aivan. Tiedän tapauksen jossa henkilö on kuollut ssri lääkkeen ja ekstaasin yhteisvaikutuksen aiheuttaman serotoniinioireyhtymän vuoksi. On omituista kuulla, kuinka jon kun mielestä ekstaasi on "melko terveellistä ssri lääkkeiden kanssa". Oikeesti näin yö myöhään ajateltuna alkaa lähes vitut***a.

[q]kuilun partaalla, 10.3.2010 23:03:
Kohta alkaa aika porina keskustelupalstoilla ja suomi24's...

http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Ensimmäinen+suomalainen+K18-filmi+on+dokumentti+narkomaanien+arjesta/1135253579525

http://www.nelonen.fi/uutiset/kulttuuri/tällainen-reindeer-spotting-karu-kotimainen-huumekuvaus

Tylyy, Rollo innit? Ja itse M Selin ja Solar Films takana, kudos!
[/q]
Aika mielenkiintonen..

Tässä vielä traileri elokuvaan.

[q]linnu, 8.1.2006 16:24:
---
satumetsä, 31.12.2005 14:10:
Mun mielestä itsetutkiskelu Psykedeelisten aineiden avulla ei anna kovin luotettavaa tietoa itsestä ja ympäristöstä.

---

Niin, no psykedeelithän muuttavat havaitsemista joten sitä kautta tieto on ehkä epäluotettavaa, mutta ei se oma pää mitään lähde toisten päästä varastamaan. Eikö minä ole kuitenkin muutaman muun tekijän ja ajatuksieni summa? Mitä epäluotettavaa siinä on että ihminen osaa kiertää omien ajatustensa taakse ja nähdä ne eritavalla kuin ennen, tai sellaisia löytää ajatuksia joita muuten ei olisi tajuntaan siirtynyt?
[/q]

Kyse oli siitä, että huumeiden avulla voi päästä korkeampaan tietoisuuteen itsestään. Varmasti joo. Mut mun mielestä se nyt usein on hallusinaatiota tms. eikä aitoa korkeampaa tietoisuutta minästä.

[q]Android, 25.9.2005 14:33:
Ymmärrän kyllä pointin, mutta ne tapaukset jotka itse olen todistanut niin GBL:n käyttö on pikemminkin johtunut tietämättömyydestä eikä mahdollisista juridisista seurauksista mahdollisen kiinnijäämisen osalta. Tämä pätee varsinkin hyvin nuoriin...[/q]Niinno, mä en kyllä ole missään kaduilla käynyt seuraamasssa 16v teinien lakkaörväämistä jos sitä tekevät. Mutta juuri tämän takia se asiallinen ja kiihkoton valistus olisi niin ensiarvoisen tärkeää. Pelkkä huumeet on pahoja-hokema menettää uskottavuutensa viimeistään siinä vaiheessa kun joku kaveripiirissä vetää puoli vuotta aineita ilman mitään ongelmia.

[q]Otan nyt tietoisen riskin saada helvetisti paskaa niskaan ja vastakommentteja, mutta miettiessäni tuota heroiinivertailua tuli vaan mieleen; vaikka heroiinin ja gamman vaikutusmekanismit ovat täysin erilaiset, on niillä myös paljon yhteistä; molemmilla on keskushermostoa lamaava vaikutus. Pulssi ja hengitys hidastuu, lihakset rentoutuvat, reagointikyky hidastuu, balanssi ja motoriset kyvyt heikkenevät jne. Yliannostuksen riski on molemmilla suhteellisen suuri (heroiinilla etenkin suonensisäisesti käytettynä). Molemmat ovat ei-toksisia (esim amfetamiinit ovat huomattavasti myrkyllisempiä kuin opiaatit) ja alkoholi sekä rauhoittavat lääkkeet (bentsodiatsepiinit) ja unilääkkeet voimistavat niiden vaikutusta huomattavasti. Hyvin voimakas psyykkinen ja etenkin fyysinen riippuvuus vieroitusoireineen voi syntyä molempiin. GHB vaan on enemmän "alkoholimainen" ja soveltuu bilettämiseen kun taas heroiini on enemmän "bentsomainen" (otin tietoisesti ylös vertailukohteeksi lailliset vaihtoehdot) eikä ulkomaailma tai ulkoiset ärsykkeet erityisemmin kiinnosta.[/q]No multa et sitä tule saamaan A) koska en väitä tietäväni asiasta tarpeeksi ja B) uskon että puhut ihan faktaa.

[q]Toisaalta alkoholikin ja GHB muistuttavat vaikutuksiltaan toisiaan. Ei ehkä niinkään toksisesti tosin.[/q]Siis pointti juuri onkin, että gamma on subjektiivisilta vaikutuksiltaan ihmisille suurinpiirtein samaa luokkaa kuin kupillinen kahvia tai pullo siideri, josta ei edes ensi alkuun tule esimerkiksi edes mitään krapulaa vaikka sitä kiskoisi enemmänkin. Pitkäaikaista käyttöä seuranneena voisin väittää sen kuitenkin johtavan esimerkiksi vaikeisiin uniongelmiin.

[q]Toki heroiini suonensisäisesti käytettynä on huomattavasti vaarallisempaa kuin GHB:n nauttiminen oraalisti. Tätä en kiistä. Enkä pidä GHB:tä muutenkaan yhtä vaarallisena kuin opiaatit. Silti - joitakin yhtymäkohtia on. Olisi huomattavasti kaukaa haetumpaa verrata gammaa amfetamiiniin. Tiedostan kyllä että pointtisi oli lähinnä se että gammaa ylipäätään on "demonisoitu" eikä itse heroinii vaikutuksiltaan vaan lähinnä sosiaalisena ilmiönä ja kaikkein "pahimpana" vertailukohteena on yhdistetty nimenomaan GHB:hen.
[/q]Jeps, nyt alkaa taas yhteisymmärrys löytyä.

O