Mikä ärsyttää?
Täällä missä porukat asuu niin on aika paljon noita vanhoja ihmisiä ja sitten kun on tää mökkikausi kuitenkin vielä niin mikäs kiire siinä yhdeksän aikaan voisi olla Ikävintä on se et kun noi mummot sit juoruu pitkin kylää et kun ajellaan niin holtittomasti vaikka nopeutta olisi vain 70km/h niin se on kamalaa hurjastelua mut kai se siltä tuntuu kun ite ajaa puolet hitaammin.
Yksi mummo tuli meille valittaa kun yksi kaveri muka tullu jossain mutkassa nelipyöräluisua ja lähes lasten päälle ajoi... Oon ollu ties kuinka monta sataa kyseisen henkilön kyydissä niin vaikka vauhtia on suorilla suhteellisen paljon niin koskaan ei mutkaan kyseinen kaveri oo kovaa ajanut... Tuli heti mieleen et paljonkohan totakin juttua oli väritetty...
Mua ketutti tänään se kun pääsin jopa lähemään töihin ja sit paahdoin autolla vähän reippaammin tätä lehmijärvi ek:ta ja sitten joku saatanan mummo ajaa neljääkymppiä 60km/h-alueella ja sit kun tulee mutka niin painaa viel jarrua.... sit kun tuli vähän suoraa eikun ohi vaan mut kyl pisti vihaksi
Ja sit jyväjemmarit oli kansoittain liikkeellä traktoreillaan
[q]äm:
On se perkele, kun ihmiset eivät osaa kirjoittaa omaa äidinkieltään oikein!
[/q]
Erittäin hyvin sanottu; olen ihan samaa mieltä. Nykyisin on alkanut ärsyttää sekin, että mainoksissa, Aku-Ankassa ja ties missä raiskataan suomenkieltä miten sattuu. Toisaalla aletaan juhlimaan ja toisaalla taas yrityksen tämän kauden slogani on aivan käsittämätöntä kapulakieltä. Ylimääräisen ärsytysbonuksen tähän kaikkeen tuo se, että en voi itsekään olla varma omasta kielitaidostani, koska olen saattanut oppia sen vääristä lähteistä. Perhana. Välillä joutuu yhdyssanojakin ihan erikseen miettimään, vaikka kaiken järjen mukaan oman äidinkielen ollessa kyseessä tuollaisten juttujen pitäisi olla selviä ihan ilman ylimääräistä yrittämistäkin.
Täytyy tosin myöntää, että välillä sitä sortuu korrektin ilmaisun polulta ja alkaa kirjoittaa puhekieltä. Rajansa kuitenkin kaikella - sinä päivänä kun alan käyttää x:iä ja z:ja muuten kuin kettuilumielessä, saa minut kyllä teurastaa tylsällä lusikalla.
Siinä.Ole hyvä.Onko nyt hyvä.Toivottavasti.Moi.
IMO tossa nyt ei taas ole mitään nillitystä.
On säälittävää että hyvin suuri osa suomalaisista nuorista ei osaa kirjoittaa omaa äidinkieltään enää edes välttävästi. Olen itsekin ajatellut kaivaa vanhat kirjat esiin ja kerrata hieman kielioppisääntöjä, koska olen melkoisen vittuuntunut siihen että käyttämäni kielen taso on ollut jatkuvassa laskussa muutamat viimeiset vuodet. Perhana, pilkunpaikatkaan eivät enää oikein löydy.
[muokattu 18.8.2003 12:21]
No en mä sentään torvea paukkuttanu kun tiesin et jos ei autoa tuu vastaan niin vähän matkan päässä oli hyvä suora mut kyl se ottaa aivoon kun aivan ihana ajosää ja sit madellaan kun ei tuolla oo niin hyvä ohittaakkaan kun puita ja sun muu kasvusto peittää näkyvyyden. Onneksi joskus noista matelijoista on sen verran fiksuja et pistää johkin tiensivuun jos alkaa jonoa kerääntyy taakse enemmänkin ja päästävät ohi... En itse ainakaan viihdy autossa niin paljoa, että ajaisin tarkoituksella niin hitaasi, että saisin matkaan kulumaan tupla-ajan...
kun puhelimesta loppuu akku aina silloin kun joku vanha kaveri, jota et ole nähnyt vuoteen,soittaa.
[q]Relic:
No ne ketkä haluaa kielellä leikkiä nauttikoon siitä. Itse käytän äidinkielentaitojani silloin kun siihen on tarvetta. En keskity forum teksteihin tms hirveän tarkkaavaisesti enkä anna häiritä joidenkin smallminded ihmisten siihen takertumista. Ehkä niiden ihmisten pitäisi hankkia itselleen jokin harrastus niin ei tarvi leikkiä kielioppisalapoliisia.
[/q]
Siitä, että mielessään korjailee toisten tekstejä, on (onneksi?) vielä vähän matkaa siihen, että alkaa takertua niihin ihan konkreettisesti. En minäkään ole vielä siinä pisteessä, että uhkaisin jonkun lemmikkikissan polttaa elävältä, jos toinen sattuu tottumuksesta kirjoittamaan tuleppa. Sitten, jos kirjallisessa ilmaisussa on jotain suurempaakin vikaa, voi noihin pikkuvirheisiin toki puuttua vaikkapa sivulauseessa.
Eniten pistää ärsyttää ihmiset, joita oikeesti pitää ystävinään ja sit heti hetken pääst huomaakin et se ystävä puukkottaakin aika reippaasti selkään. Kaiken kruunaa kyl sit se et tää kyseinen ystävä silti jatkaa soitelua ja haluaa nähdä ihan kun koskaan ei mitään olisi koskaan edes tapahtunutkaan... Toi pistää kyl aika vitusti ärsyttää...
[q]Relic:
No ne ketkä haluaa kielellä leikkiä nauttikoon siitä. Itse käytän äidinkielentaitojani silloin kun siihen on tarvetta. En keskity forum teksteihin tms hirveän tarkkaavaisesti enkä anna häiritä joidenkin smallminded ihmisten siihen takertumista. Ehkä niiden ihmisten pitäisi hankkia itselleen jokin harrastus niin ei tarvi leikkiä kielioppisalapoliisia.
[/q]
Mun mielestäni oman äidinkielen monipuolinen osaaminen on verrattavissa perustavanlaatuisten käytöstapojen omaamiseen ja siinä taas ei mun mielestäni ole mitään pikkusieluista että sellaista ihmisiltä edellyttää. Ei kai kukaan täällä nyt ole suoranaisesti alkamassa oikomaan kenenkään tekemiä kielellisiä virheitä, mutta olisihan se nyt vaan paljon mukavampaa jos jopa tänne kirjoitetut viestit olisivat helposti ymmärrettävissä ja luettavissa.
Ymmärtäisin hyvin jos vetäisit herneen hieman nenääsi jos tässä nyt edellytettäisiin jotain sellaista, joka olisi monien taitotason ulottumattomissa vaikeutensa vuoksi, mutta kun kielioppisäännöt on jokaiselle meistä opetettu ala- ja yläasteella. Kyllä mua itseäni vaan hävettää etten oikein osaa jotain niinkin yksinkertaista, jonka opettaminen voidaan aloittaa jo alle kymmenvuotiaille, koska sen ikäisetkin pystyvät nämä asiat hyvin omaksumaan.
[muokattu 18.8.2003 12:39]
[q][Nuclear]:
Jep, lähinnä tarkotin, et pitääks aina kirjottaa minä, mä sijaan...että, et sijaan tms.
[/q]
Ei sentään. Olen tämän asian suhteen pitkälti samoilla linjoilla sinun ja Jonen kanssa.
[q][Nuclear]:
Epailija, Jone: Pitäiskö teijän mielest tääl kirjottaa kirjakieltä vai lähinnä vaan laittaa pisteet oikeille paikoilleen ja alottaa isolla kirjaimella?
[/q]
Fuck the kirjakieli.
Eli ei tarvitse, mutta jos nyt noi kaksi mainitsemaasi asiaa hanskaisi eikä kirjoittelisi ihan x:n ja z:n kanssa niin oltaisiin jo aika pitkällä. Sehän on ihan oma päänsärkyni kuinka pitkälle omaa ilmaisuani sitten haluan viedä ja viilailla.
[muokattu 18.8.2003 13:04]
ööh, siis mun ei kannata alkaa kirjoitteleen forumille, näet mun kirjotus asussa on paljon korjattavaa ei vaan mä en anna sen haittaa jos joku mun kirjuutus erheitä kommentoi
mä tiedän et mul on yhdyntäsanaerheitä pilkku ja pisteytys virheitä sekä totaalisia kirjuutus erheitä ;) mut so be it meis kaikiss aon jokin vika ja mul se on lähes huippuunsa viritetty kyky tehä kauheen näköstä tekstii
[q]Jii-75:
ööh, siis mun ei kannata alkaa kirjoitteleen forumille, näet mun kirjotus asussa on paljon korjattavaa ei vaan mä en anna sen haittaa jos joku mun kirjuutus erheitä kommentoi
mä tiedän et mul on yhdyntäsanaerheitä pilkku ja pisteytys virheitä sekä totaalisia kirjuutus erheitä ;) mut so be it meis kaikiss aon jokin vika ja mul se on lähes huippuunsa viritetty kyky tehä kauheen näköstä tekstii
[/q]
Sulla on sentään niin hyvä pylly että se kompensoi kaikki muut mahdolliset pikkuviat anytime.
[q][Nuclear]:
Epailija, Jone: Pitäiskö teijän mielest tääl kirjottaa kirjakieltä vai lähinnä vaan laittaa pisteet oikeille paikoilleen ja alottaa isolla kirjaimella?
[/q]
No jos noista kahdesta pitää valita, niin kirjakieltä mieluiten. Jos ei muuten, niin selvyyden vuoksi. Ainakin minusta tuntuu siltä, että jos ei keskity kirjallisen ulosantinsa tasoon yhtään, niin usein sisältö kärsii samalla - ainakin ääripäätapauksissa. Virheetöntä ja puhdasta kirjakieltä en kuitenkaan lähtisi keneltäkään vaatimaan.
[q]Jone:
Sulla on sentään niin hyvä pylly että se kompensoi kaikki muut mahdolliset pikkuviat anytime.
[/q]
uuh peipeeeeh sä saat mut niin kuumaks ku sä puhut mulle tolleen
[q]Epailija:
No jos noista kahdesta pitää valita, niin kirjakieltä mieluiten. Jos ei muuten, niin selvyyden vuoksi. Ainakin minusta tuntuu siltä, että jos ei keskity kirjallisen ulosantinsa tasoon yhtään, niin usein sisältö kärsii samalla - ainakin ääripäätapauksissa. Virheetöntä ja puhdasta kirjakieltä en kuitenkaan lähtisi keneltäkään vaatimaan.
[/q]Jep, lähinnä tarkotin, et pitääks aina kirjottaa minä, mä sijaan...että, et sijaan tms.
Se että kahvi loppuu ennen aikojaan mukista ja itse ei myönnä sitä juoneensa.
Mutta katsotaampa mitä tulisi mieleen, 15 min. hiljasuutta.....
Pinnallisesti ärsyttää medioiden tapa käsitellä tietoa.
Jos tieto on hyvää, sitä vähätellään
Jos tieto on pahaa, sitä liiotellaan
Syvällisemmin ärsyttää se:
Että jotkut kaverit muodostavat pysyvän mielipiteen toisesta kahden tapaamiskerran jälkeen jotka ovat kestäneet 3 minuuttia/per kerta.
Jolloinka syntyy huonoja vaikutelmia kaikille niille, joille tästä henkilöstä puhutaan.
[q]Jii-75:
siis pakko yhtyä tuohon :) eli siis se että ihmiset muodostavat mielipiten toisesta sen jälkeen ku nähnyt ko ihmistä 5 minsaa tai pahempaa vaan sen takia mitä toiset siitä ko ihmisestä ovat sanoneet....
siis jos haluaa ihmisestä mielipiteen muodostaa niin on pakko tutustua ja se vaatii aikaa ja jopa työtä sekä vilpitöntä halua tutustua uusiin ihmisiin... ja ilman muuta pitää heittää vesilintua muiden mielipiteillä siitä ihmisestä... ethän sä ole sun kaveri ettekä te muutenkaan ole samaa mieltä kaikesta ja pidä aivan samoista asioista... ääh
[/q]
Tässä on pointti
Periaatteessa jokainen ihminen vähän lokeroi Se on kyl ärsyttävää silti. Ihminen on vaa luonnoltaa sellanen et se tekee päätelmiä ensivaikutelma perusteella. En kyl usko et kauheen moni on syvimmiltään ihan 100% sitä mitä antaa vaikuttaa niiden ensimmäisen 5 minuutin ajalta. Kyl ihmiseen pitää tutustua et tietää minkälainen se oikeesti on.
Mulla ainakin iskee lukihärö foorumiin kirjoittaessa lähinnä sen takia, että useesti kirjoitan pienessä kiireessä, ja jonkinasteisessa tunnemyräkässä.noloahan se on kun käännösopiskelijana suomen kieli- ja muoto-oppi on yks keskeisimmistä aineista...